Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
bobbit

bobbit

03-06-2009 om 23:49

Klikken, mee bemoeien of niet

Jongste zit in groep 7 in een klas met naar mijn beleving erg op elkaar betrokken kinderen.Goede omgangsvormen, regels e.d. zijn erg belangrijk. Niks mis mee, maar ik kom nu de andere kant van de medaille tegen. Naleven van regels is in ons gezin geen absoluut gegeven;soms moet je er van af kunnen wijken en ook op elkaar betrokken zijn prima, maar klikken hebben we veel moeite mee. Zo van je mag dingen best melden, als iemand je echt benadeeld,maar waarom alleen om de kift tekortkomingen van een ander aangeven, als deze jou niet dupeert ,vinden wij niet o.k.. Nu had zoon vandaag in de klas naar ons idee een goede reden om van een bepaalde regel af te wijken. Zijn binnengymschoenen waren te klein dus met zomervakantie in vooruitzicht kwam hij zelf met het voorstel om zijn -pas nieuwe-en nog schone (met witte zool) atheletiekschoenen te gebruiken . Zich bewust van het nut van binnengymschoenen heeft hij (de schone) zolen nog zelf extra schoongemaakt. Dit niet gemeld,(moet je juf lastig vallen met alle details) en een klasgenoot van atheletiek loopt apart naar de juf om keurig te melden dat zoonlief gymschoenen heeft die hij ook buiten heeft gebruikt. Waarop zoon zegt dat hij hem een klikspaan vindt.Ook nog wil uitleggen hoe het precies zit, maar volgens zijn zeggen niet de kans kreeg maar wel een flinke reprimande van de juf en nablijven omdat hij 1) een regel heeft overtreden en 2) onaardig was tegen zijn klasgenoot.We moesten naar de tandarts dus ik kwam hem uit de klas halen en kreeg bovenstaande mee van de juf.

Op de fiets naar de tandarts een gesprek. Zoon is boos, maar ook berustend. Die jongen loopt vaak op hem te letten en meldt dingen bij de juf en juf lijkt dit o.k. te vinden.Geeft aan dat ze het fijn vindt dat deze jongen de regels van de klas zo goed kent. Volgens zoon maakt jongen wel onderscheid over wie hij klikt. Het groepje jongens dat groter is laat hij met rust.
Van binnen kook ik als ik dit verhaal hoor, naar zoon toe heb ik rustig gereageerd en gevraagd of hij vond dat ik met de juf hierover moest praten.Zoon geeft aan dat dat geen nut heeft. Wat moet ik hiermee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat

is een moeilijke. Ik vind de juf in haar reageren in deze situatie niet correct. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze graag heeft dat regels in haar klas worden nageleefd. Maar wat dit specifieke geval betreft, de gymschoenen, om te beginnen is er geen enkel kind dat benadeeld wordt door de schoenen die jouw kind draagt. Als de juf er op in gaat dat er een ander kind komt 'waarschuwen' in een situatie waarin geen benadeelden zijn(zoals je het beschrijft, eigenlijk dus waarschijnlijk om de kift) en vervolgens jouw kind op zijn plaats zet, dient ze te beseffen wat risico is: het waarschuwende kind zet ze in een uitzonderingspositie (plat gezegd: het risico bestaat dat dat kind in de ogen van de andere kinderen het lievelingetje van de juf wordt). Dat doet de groep en ook dat kind zelf overigens geen goed. Om het maar niet te hebben over hoe frustrerend dit moet zijn voor jouw kind, want eerlijk is het niet.
Wat ze mijns insziens had kunnen doen: zo neutraal mogelijk reageren op de melding van het kind (hier thuis roep ik altijd'" bemoei je met je eigen" als er ordinair geklikt wordt, maar dat kan een juf natuurlijk niet maken ) en vervolgens zonder dat het 'waarschuwende' kind en de andere kinderen van de klas hierbij waren even aan jouw kind kunnen vragen hoe het zat met die schoenen. Dan had ze gehoord hoe de vork in de steel zat en was er niets aan de hand geweest.
Dat is slechts mijn bescheiden mening .

Jij vindt het een goede reden...

Jij vindt het een goede reden om van de regels af te wijken, maar juf ook? Dat is al punt 1 waar je over na moet denken. En iemand een 'klikspaan' noemen is ook bepaald niet aardig...even ongeacht of dat zo was of niet. Het is gewoon schelden. Misschien deed het andere jongetje het niet eens met opzet, die herkent de schoenen, denkt hé die had ie buiten ook aan en meldt dit gewoon hardop in het algemeen....niet om te klikken, maar om z'n gedachten bevestigd te zien. Waarop juf erop in springt. Ik vindt het ook fout te 'verwachten' dat anderen hun mond houden als je iets doet wat niet mag alleen omdat ze jouw niet duperen. Als iemand iets van een ander beschadigd (ik noem maar een zijweg) en dat is niet van jouw mag je er dan ook niks van zeggen? Het niet 'verklikken' ? Tenslotte 'dupeert' ie jouw niet...toch?
Voor kinderen is het verschil tussen het eerste voorval en het tweede erg moeilijk te maken. Voor kinderen in deze leeftijd is alles nog recht toe recht aan en nuances leggen is moeilijk. Daarom is het gewoonweg handiger om te stellen 'regels zijn regels' en daar houden we ons aan.
Je kan naar juf gaan en het uitleggen waarom je zoon de verkeerde schoenen aan had. En misschien ook uitleggen dat je zoon het gevoel heeft altijd verraden te worden om kleinigheidjes door dit kind, maar houd er rekening mee dat juf er niet in mee gaat. Laat dat ook zo, het is waarschijnlijk al genoeg dat juf het weet....dan kan ze er rekening mee houden.
Ik vindt ook wel een beetje dat je nogal laconiek omgaat met buitenschoenen in een sporthal binnen. Na schooltijd moeten er waarschijnlijk andere kinderen hier sporten, de gym of de volleybal etc. Grote kans dat een aantal hiervan op blote voeten sporten (de gym, de jazz etc.) en die lopen dan in een zaal waar jouw zoon met z'n buitenschoenen ook heeft gelopen. Niet zo fris en een beetje poetsen helpt daar echt niet tegen.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

04-06-2009 om 09:40

Leeftijd

Best lastig. Maar ik vind je zoon eerlijk gezegd van een leeftijd dat z'n moeder niet meer met hoge poten naar de juf moet gaan om voor hem op te komen. Ook al is hij onrechtvaardig behandeld, dat gebeurt nog wel vaker in z'n leven. Misschien eens bepraten hoe hij het de volgende keer "kan brengen". Je zoon is berustend, nu jij nog

Tirza G.

Tirza G.

04-06-2009 om 16:17

Och

Ik ken zo'n jongetje als bij je zoon in de klas zit. Heel handig, als de juf naar buiten liep kon hij het overnemen - hij zag altijd alles en zei altijd alles. Dat was in groep 1 zo, dat was in groep 8 nog steeds zo. Alle docenten wisten gewoon dat hij zo was/deed en gingen er tamelijk laconiek mee om. Sommige kinderen hebben de houvast van regels nou eenmaal meer nodig dan anderen - en toetsen continu of anderen de regels ook wel goed volgen.
Je zoon zat fout (buitenschoenen binnen) en nam niet de moeite om het aan de juf uit te leggen. Tja, dan zal hij moeten lijden wat hem overkomt. Wat jij er mee moet? Niets. Het schooljaar is bijna afgelopen.

Tirza

Nam niet de moeite of kreeg niet de kans

Ik begreep dat haar zoon van de juf niet de kans kreeg om zijn woordje te doen en dat de juf dus geheel afging op het verhaal van "brave hendrik". Niet de moeite nemen om iets uit te leggen of de mond gesnoerd worden door de juf vind ik nog wel een verschil. Als dit een op zich staand incident is dan zou ik het laten gaan maar als dit soort dingen vaker voorkomen waarbij de juf niet naar het verhaal van de kinderen wil luisteren dan zou ik er wel iets van zeggen.

bobbit

bobbit

04-06-2009 om 18:02

Bedankt voor jullie meelezen/reactie

zoon had in zoverre veel moeite gedaan met de voorbereiding, is ook niet het type om de aandacht naar zich toe te trekken en de juf te storen,dacht het goed te doen en kreeg in zijn beleving ineens alles over zich heen.
Pas na de gym, is de jongen bewust over hem gaan praten (dus niet dat de jongen het zich spontaan liet ontflappen tijdens gym). Wat mij stoorde is inderdaad dat de juf n.a.v. de opmerking van de brave hendrik hem terecht wijst, waarop zoon wel spontaan ontflapt dat hij hem een klikspaan vindt. Wat mij stoort is de rol die deze jongen blijkbaar in de klas mag vervullen. Dat maakt hem in ieder geval bij mijn zoon niet geliefd. jongen is ook door postuur ,houding en alles altijd erg nadrukkelijk aanwezig . Maar inderdaad zoon heeft ook de leeftijd om hier op zijn manier mee te dealen, ook richting de juf.

Ik laat het rusten, blij dat ik het even hier op dit forum kon spuien,want ook al zijn ze al 11. je kinderen zitten vaak nog dicht op je huid en ik voel dan alles mee.Op hoge poten naar de juf stappen zal hem niet helpen, ik hou dit incidentje wel in mijn achterhoofd, voor als het naar mijn gevoel te bont wordt.

Vanavond koopavond en nog even de goeie maat gymschoenen kopen en gezellig een ijsje eten. Zo beroerd is alles ook weer niet.

kaatje43

kaatje43

11-06-2009 om 19:25

Bobbit

"Dat maakt hem in ieder geval bij mijn zoon niet geliefd."

En vast niet alleen bij je zoon. Dit soort kinderen/mensen zullen niet veel vrienden hebben. Troost je met die gedachte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.