Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kinderfeestje

Los van het aantal kinderen dat wordt uitgenodigd vind ik zo'n 40 euro per kind wel erg veel. Mijn dochter heeft vorige week een kinderfeestje gegeven en vooraf heb ik veel opties bekeken. Prijzen van de verschillende opties varieerden tussen de 10 en 20 euro per kind. Het verschil van de eerste 5 euro zit vooral in het eten dat je er wel of juist niet bij krijgt. De andere 5 euro wordt vaak bepaald door de activiteit die je wilt doen.

Ted68 schreef op 15-03-2026 om 09:01:

De leukste feestje waren die met de speurtochten, overnachten in een tent in de tuin. Minigolf spelen etc. De Winter feestjes waren altijd wat minder: maar die heb ik ook overleefd. Maar 400,- zou ik nooit uitgegeven hebben.

ik zie mezelf nog in feeënjurk verstopt in de bosjes staan wachten tot de nichtjes met hun gevolg bij mijn punt aangekomen waren

troelahoep schreef op 16-03-2026 om 13:01:

[..]

Ik heb tientallen basisscholen en bso's van binnen gezien en ik ben 1 keer een school tegengekomen met een atelierruimte en 2x een bso met een knutsellokaal. Ik heb meer scholen gezien die echt maar 3 middagen creatief in een jaar hadden (jawel, echt waar) dan die op regelmatige basis een kunstcarrousel, ateliermiddag o.i.d. hadden.

Ook op de bso's met een knutsellokaal werd er zeker niet wekelijks geknutseld, en als er wel werd geknutseld dan een eenmalige ding dat een uurtje of misschien 1,5 uur duurt om te maken, want niet meer tijd op een dag. Meestal kan het ook niet vanwege een beperkte bezetting, er ook iemand mee naar buiten moet etc.

M.i. is een school/bso knutsel echt wat anders dan een creatieve activiteit op een kinderfeestje waar je iets doet wat je niet op school zou maken. Dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat kinderen het al veelvuldig doen zoals jij beweert.

Maar dat ligt dus aan je omgeving: dat jij dat niet kent wil niet zeggen dat het overal zo gaat. Hier op de basisschool knutselen ze wekelijks gewoon in het eigen lokaal en dat is heel divers van knippen plakken verven tot met hout werken, potten bakken (huren ze zo'n apparaat), sieraden maken, koken etc. Op de bso hier mogen kinderen elke dag kiezen in welke van de 5 ruimtes ze willen werken/spelen + buitenspelen en die zijn alle 5 de ruimtes + plein zijn dagelijks bemand dus de echte creabea's kunnen elke dag knutselen. Net zoals dat er ook elke dag gekookt of gesport kan worden op de bso. Dit is uiteraard wel een grootschalige bso naast de basisschool. Op de school zitten al bijna 600 leerlingen, dat is ook weer anders dan en kleinere bso, naast een kleine basisschool.  Ik werk zelf ook in het onderwijs dus ik weet dat er veel verschil in zit, maar dus ook hoe het er hier aan toe gaat en dat kan weer anders zijn dan de scholen die jij kent. De enkele thuisfeestjes met crea activiteiten die ik ken van vriendjes mijn kinderen waren toch wel vaak crea activiteiten die ze elders ook deden. Vorig jaar had mini-Ginger een feestje van een vriendinnetje en toen gingen ze een workshop sieraden maken doen bij dat meisje thuis. Die zelfde dame was op school ook op de juffendag geweest de maand ervoor met haar workshop. Het werkje wat een andere forummer benoemde (bootje met touw) is hartstikke leuk maar dat soort werkjes wordt best vaak gedaan, ik heb er meerdere thuis liggen  . Hier haal ik ook geregeld knutselspullen in huis omdat speelafspraakjes ook vaak met een groepje zijn. Laatst hebben ze hier met een groepje bloempotjes en vogelhuisjes beschilderd op een regenachtige woensdagmiddag. Dat soort dingen doen wel meer ouders dus knutsels genoeg terwijl bij een ander doen ze zoiets op een feestje en verder nooit.

Ted68 schreef op 15-03-2026 om 09:01:

De leukste feestje waren die met de speurtochten, overnachten in een tent in de tuin. Minigolf spelen etc. De Winter feestjes waren altijd wat minder: maar die heb ik ook overleefd. Maar 400,- zou ik nooit uitgegeven hebben.

O in de winter, dan is mijn zoon jarig daar kun je prima feestjes in vieren, bij de kleuters was een binnenspeeltuin een super optie dat was dus groep 2 en in groep 3 nog een keer. Een keer naar de bios en een keer jumpsquare. 

We hadden een keer een schaatsbaan in de buurt staan, 5 euro per kind om te gaan schaatsen dus daar lekker heen gewandeld, thuis warme chocomel en een fimpje en als toetje een pizza. Prima te doen dus.

Ook een keer het hele huis overhoop gehaald voor een escape room feestje. 

Ander winterfeestje was met zijn allen een speurtocht door de wijk, ik verstopte de raadsels en de kinderen moesten ze zoeken manlief liep met de kinderen de wijk door. De schat, chocolademunten en een zakje chips lagen in de tuin van de buren. Ook weer afgerond met pizza en een filmpje, het was corona tijd dus wij ouders gingen naar boven boven en de kinderen besloten met zijn allen nog lekker te gaan spelen met het nieuwe speelgoed dat zoon die week had gekregen, ouders van de kinderen even geappt dat ze wel een uurtje of 2 later konden komen om ze op te halen als dat in de planning pastte. Feestje duurde uiteindelijk van 10-17 (dat was niet de zoals geplanned).

Bij mijn oudste begonnen de feestjes altijd thuis, met taart, de cadeautjes en kletsen. Daarna gingen we dan met 6-8 rustige meisjes naar een speeltuin of andere activiteit.
Eerste partijtje van jongste, een meisje en de rest jongens tussen de gasten, was een invasie van drukte die het huis binnen kwam. In het halve uurtje thuis was het huis een chaos en zat overal taart. Het poppentheater was dan ook een minder verstandige zet, maar ze deden wel lekker actief mee. Vanaf feestje twee nam ik ze dus wel direct uit school mee, naar fysiek uitputtende activiteiten waar ze daar hun taart en limo lekker aan de hufterproof tafels konden smeren. Ze is in januari jarig dus het moest altijd wel ergens binnen.

troelahoep schreef op 16-03-2026 om 11:23:

[..]

Ik denk dus dat de meeste ouders die voorbereiding niet zelf willen/kunnen doen. Als het te complex is voor school is het voor de meeste mensen ook algauw te ingewikkeld in de zin van dat ze het zelf ook niet kunnen, het teveel troep geeft of ze er zelf de spullen er niet voor hebben. Ik denk dat je inderdaad een hoop spullen gratis kunt ophalen en je met de Action heel ver kunt komen.

Met 'te complex voor school' bedoel ik dat het langer duurt dan een uurtje en lastig is met 28 tot 30 kinderen. 

Met anderhalf uur en 10 kinderen kun je al veel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.