Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Jip

Jip

16-03-2010 om 14:45

Kind wil niks

Lekkere titel, maar het is wel zo. Mijn zoon (7) wil niks. Thuis niet, op school niet. Wil niets proberen, hij kan toch niets en ga zo maar door. Terwijl het juist een heel pienter joch is. Kan al goed lezen en schrijven (groep 3) en het rekenen gaat ook supergoed. Hij hoort bij de besten van zijn klas.

Hij wil nooit wat nieuws proberen, liefst zo snel mogelijk weer naar huis. Bij vriendjes wil hij nooit wat drinken.
De juf werd er een beetje kriegel van, ze heeft nu afspraken met hem over zijn werkjes ed.
Maar wie heeft er nog tips voor thuis? Wie herkent het?

Alvast bedankt,

Jip

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

16-03-2010 om 21:50

Faalangst?

Zou dit faalangst kunnen zijn? Het klinkt alsof hij van alles eigenlijk gewoon niet durft, dat zijn zelfvertrouwen niet groot is. En dat hij daarom geen nieuwe dingen aanpakt.

Bibi72

Bibi72

16-03-2010 om 21:59

Daar dacht ik ook aan

En dan misschien in combinatie met perfectionisme. Daar heeft mijn dochter nog wel eens last van (hoewel het veel beter gaat als vroeger) Haar redenatie is: als ze denkt iets niet perfect te kunnen doen, doet ze het maar niet, en kan ze niet "falen" Door veel met haar te praten en te laten zien dat falen niet erg is, gaat het nu veel beter, maar dat was wel een proces van jaren.

Jip

Jip

17-03-2010 om 07:33

Wat doe ik er aan?

Ik had zelf ook al eens aan faalangst gedacht. Maar wat kun je er aan doen?

Bibi, je schrijft dat jou dochter ook last had van faalangst. Wat heb je haar gezegd waardoor het nu beter gaat?

Eigenlijk vanaf groep 2 gaat het al niet altijd super. Hij heeft sova training gehad, hielp toen wel. Helemaal toen de jongen die altijd aan het pesten was van school ging, daarna ging het echt een stuk beter. Sinds begin groep 3 heeft hij moeite met dingen. Natuurlijk moet je van alles in groep 3 en mag je niet meer kleuren ed.
De juf heeft nu een formulier gemaakt met hem, als hij goed zijn best doet krijgt hij een sticker en mag hij op vrijdag kleuren.
Thuis hebben we ook afspraken, waaronder dat hij maximaal 1 uur per dag tv mag kijken. Verder willen we hebben dat hij sport. Sinds kort zit hij op sport, maar vindt het niets (zoals altijd alles) Hij moet nu tot de zomervakantie het proberen en niet overal mee stoppen.

Tips zijn van harte welkom.

Jip

Lezen

www.eduratio.be en dan het grote pdf document over faalangst van Carol Dweck.

Komt neer op gedrag prijzen ipv prestatie.

Lietje

Lietje

17-03-2010 om 19:00

Faalangst?

Het hoeft echt niet alleen faalangst te zijn. Onze zoon voerde tot groep 6 zeer weinig uit, niet uit faalangst, maar gewoon omdat hij absoluut geen interesse had in schoolwerkjes. Van de onderbouw heb ik eigenlijk niks van 'werkjes' thuis, juf van middenbouw (Montessori) werd af en toe wanhopig van z'n onwil, maar omdat hij toch altijd goed scoorde op z'n toetsen hebben we er niet te veel druk op gelegd. Vanaf groep 6 hebben we wel steeds meer een beroep gedaan op z'n werkhouding ivm middelbare school, maar nog steeds is het meeste niet interessant, helaas.
Lietje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.