bieb1963
08-11-2025 om 14:14
Jip en Janneke....
Ik vroeg me af hoe jullie hier tegenover staan.
Laatst sprak ik mijn buurvrouw. Zij is een stuk jonger dan ik (eind 30, zoiets) en heeft 2 jonge kinderen van 5 en 7. We stonden even te kletsen over van alles en nog wat en over haar kinderen en school enz. Toen hadden we het ook even over lezen en voorlezen. Zij vertelde toen, behoorlijk verontwaardigd, dat haar moeder haar kinderen voorleest uit Jip en Janneke (die moeder had die boekjes nog van vroeger) en dat de oudste daar bij oma ook zelf wel eens uit leest. Ze was echt best pissig daarover, want ze vond het ouderwets en niet geëmancipeerd en dat haar kinderen hierdoor verkeerde ideeën enzo zouden kunnen krijgen. Ikzelf vond het eigenlijk nogal overdreven, maar heb daar niet echt op gereageerd. Behalve iets in de trant van 'ach, de andere kant is, dat ze de verhaaltjes leuk vinden en zo wellicht plezier in lezen krijgen en dat is ook wat waard'.
Toen ik daar later nog eens over nadacht (in eerste instantie met de gedachte: Zie ik iets over het hoofd, denk ik hier iets te makkelijk over. Vooral omdat zij er zo'n punt van maakte), vond ik het eigenlijk steeds gekker en vooral ook nogal kortzichtig. Het is toch eigenlijk ook een stukje geschiedenis dat ze op die manier mee krijgen. Iets wat je als ouder ook kunt aangrijpen om daar wat verder over te vertellen tijdens het voorlezen. Toen en nu. Als ze vragen wat, bijv., een kolenkachel is, kun je vertellen dat men dat vroeger vaak had, hoe dat, ongeveer, werkte. Dat mensen toen vaak nog helemaal geen centrale verwarming hadden, dus andere manieren had om hun kamer warm te krijgen. Dat we nu weten, dat dat, naast minder efficiënt en minder praktisch, ook nadelen had ivm de vieze lucht die in de kamer komt. Maar dat er toen simpelweg nog geen andere methoden waren, dus je moest wel. En mensen wisten toen niet beter, wisten toen ook minder over vieze lucht enzo.
En wat betreft de emancipatie (moeder was altijd thuis). Toch een mooi moment om te vertellen over toen en nu. Toen: Het huishouden was sowieso veel bewerkelijker, omdat er veel minder apparatuur was en de apparatuur die er was ook minder kon. We eten niet zoveel in allerlei bewerkte vorm konden kopen, ook niet geschild, gesneden enz enz, geen eten konden bestellen, geen kant en klare gerechten, dus veel meer werk. Kun je overigens direct er ook nog even bij vertellen, dat al dat kant en klare en bewerkte eigenlijk ook helemaal niet zo goed is
. En vooral kun je ook vertellen, dat toentertijd, men vond dat moeders voor thuis waren en dat vaders het geld verdienden. Dat we daar nu heel anders over denken enz.
Kortom: Ik vind het eigenlijk heel kortzichtig en zie juist ook de voordelen van die ouderwetse boekjes. Mooie gelegenheid om te vertellen en dingen uit te leggen. En vooral ook: Als de kinderen die verhaaltjes leuk vinden, wees blij, het stimuleren in leesplezier is juist zo belangrijk.
Hoe kijken jullie daar tegenaan?
MamaE
01-12-2025 om 15:08
Auwereel schreef op 01-12-2025 om 15:00:
[..]
Moet je als vrouw trouwens harder werken dan als man, gezien de gelijk-betaald-worden dag. https://www.fnv.nl/acties/equal-pay-day
Daar vind ik inderdaad wel wat van, maar ik bedoelde meer jezelf kunnen redden, ook als (het inkomen van) je partner om welke reden dan ook wegvalt.
Dat betekent niet dat ik per se net zoveel hoef te verdienen als mijn man.
Bakblik
01-12-2025 om 16:07
MamaE schreef op 01-12-2025 om 14:56:
[..]
Eens. En ik denk dat dit in veel gezinnen al gebeurt, dat de taken naar wens en talent verdeeld worden. Vaak is het wel zo dat zorgtaken veel vaker terugkomen dan klustaken. Koken, de was, stofzuigen doe je doorgaans vaker dan een fiets repareren, gras maaien, onkruid wieden of de auto wassen. Net zoals een tuinhuis timmeren of schilderen, dat soort dingen doe je eens in de zoveel jaar een keer uitgebreid. En dat is dan één keer heel veel werk, terwijl koken of wassen per keer minder tijd kost, maar door de tijd heen veel meer.
Wat mij betreft hoeven andere mensen ook helemaal geen mening te hebben over de verdeling bij ons thuis. Als je het anders wil, doe dat lekker.
Wel vind ik zelfredzaamheid belangrijk, zowel financieel als qua vaardigheden. Voor mannen én voor vrouwen.
En dan nog:
Als ik het financieel alleen net aan red dan bak ik zelf een taart op een verjaardag en breng mijn fiets naar de fietsenmaker voor nieuwe remkabels en blokjes. Mijn man zou er dan voor kiezen om zelf die remkabels en blokjes te doen en bestelt een taart bij de (goedkope) bakker.
Is het één beter dan het ander? Nee! Je hebt jezelf gered!
MamaE
01-12-2025 om 16:11
Bakblik schreef op 01-12-2025 om 16:07:
[..]
En dan nog:
Als ik het financieel alleen net aan red dan vaak ik zelf een taart op een verjaardag en breng mijn fiets naar de fietsenmaker voor nieuwe remkabels en blokjes. Mijn man zou er dan voor kiezen om zelf die remkabels en blokjes te doen en bestelt een taart bij de (goedkope) bakker.
Is het één beter dan het ander? Nee! Je hebt jezelf gered!
Ik bedoelde met vaardigheden meer dingen die je dagelijks of meermaals per week doet, zoals koken en de was, boodschappen, huis opruimen, je agenda bijhouden, dat werk. Een kapotte fiets repareren of een taart bakken zou ik beide uitbesteden.
Gingergirl
01-12-2025 om 16:33
MamaE schreef op 01-12-2025 om 16:11:
[..]
Ik bedoelde met vaardigheden meer dingen die je dagelijks of meermaals per week doet, zoals koken en de was, boodschappen, huis opruimen, je agenda bijhouden, dat werk. Een kapotte fiets repareren of een taart bakken zou ik beide uitbesteden.
Ook dat lukt helaas niet iedereen al zouden mensen het nog zo graag willen, het tot in den treure geprobeerd en zijn ze nog zo met zelfstandigheid opgevoed. Niet voor iedereen is alles haalbaar bv door een stoornis.
Bakblik
01-12-2025 om 16:46
MamaE schreef op 01-12-2025 om 16:11:
[..]
Dit was even een zeer duidelijk voorbeeld wat makkelijk en kort en bondig viel te omschrijven. Ook voor de dagelijkse taken kan je, mits financieel mogelijk, hulp inkopen.
Als je nog de vaardigheid bezit om dat zelf te regelen ben je nog niet afhankelijk.
MamaE
01-12-2025 om 17:17
Natuurlijk kun je bepaalde zaken uitbesteden en lukt niet altijd alles en hoeft dat ook niet per se. Maar laten we eerlijk zijn, niet alles is realistisch gezien in te kopen. En het gaat ook om de optelsom. Een poetshulp die eens per week een paar uurtjes komt schoonmaken, dat is te doen. Boodschappen kun je laten bezorgen. Iemand die elke dag voor je komt koken is al een stuk lastiger. Dan zijn er nog thuisbezorgd maaltijden en kant en klaar maaltijden. Maar als je ook nog een ander nodig hebt om op te staan, je kleding en schoenen en jas te vinden, de juiste spullen mee te nemen naar je werk en een boterham te smeren, dan wordt het toch wel ingewikkeld. Dan moet je al een inwonende assistent hebben, een soort nanny, maar dan voor grote mensen. Zoveel zijn er daar ook weer niet van te vinden.
Gingergirl
01-12-2025 om 17:28
MamaE schreef op 01-12-2025 om 17:17:
Natuurlijk kun je bepaalde zaken uitbesteden en lukt niet altijd alles en hoeft dat ook niet per se. Maar laten we eerlijk zijn, niet alles is realistisch gezien in te kopen. En het gaat ook om de optelsom. Een poetshulp die eens per week een paar uurtjes komt schoonmaken, dat is te doen. Boodschappen kun je laten bezorgen. Iemand die elke dag voor je komt koken is al een stuk lastiger. Dan zijn er nog thuisbezorgd maaltijden en kant en klaar maaltijden. Maar als je ook nog een ander nodig hebt om op te staan, je kleding en schoenen en jas te vinden, de juiste spullen mee te nemen naar je werk en een boterham te smeren, dan wordt het toch wel ingewikkeld. Dan moet je al een inwonende assistent hebben, een soort nanny, maar dan voor grote mensen. Zoveel zijn er daar ook weer niet van te vinden.
Klopt; dat is niet haalbaar omdat die hulp er vaak niet is en/ of niet betaalbaar is. Daarom ook belangrijk om dat te beseffen en misschien nog wel belangrijker; te begrijpen dat sommige mensen dus anders in het leven staan omdat bepaalde dingen ze echt niet lukken. Dat doen ze ( de meesten in ieder geval) niet expres, noch zijn ze lui of onwelwillend; sommige aandoeningen/ stoornissen maakt dat het is zoals het is; dat dingen niet altijd haalbaar zijn voor iedereen.
felija
01-12-2025 om 17:33
Gingergirl schreef op 01-12-2025 om 17:28:
[..]
Klopt; dat is niet haalbaar omdat die hulp er vaak niet is en/ of niet betaalbaar is. Daarom ook belangrijk om dat te beseffen en misschien nog wel belangrijker; te begrijpen dat sommige mensen dus anders in het leven staan omdat bepaalde dingen ze echt niet lukken. Dat doen ze ( de meesten in ieder geval) niet expres, noch zijn ze lui of onwelwillend; sommige aandoeningen/ stoornissen maakt dat het is zoals het is; dat dingen niet altijd haalbaar zijn.
Precies, voor meer mensen dan je denkt is het niet en en, maar of of. En dat is al heel wat. Daarom is het juist zo mooi als je elkaar daarin kunt aanvullen als partners zijnde. En ja, het kan zijn dat één van beide wegvalt, maar je kunt nu eenmaal niet bij voorbaat alles dichttimmeren. En genoeg mensen staan er alleen voor.
MamaE
01-12-2025 om 17:39
Gingergirl schreef op 01-12-2025 om 17:28:
[..]
Klopt; dat is niet haalbaar omdat die hulp er vaak niet is en/ of niet betaalbaar is. Daarom ook belangrijk om dat te beseffen en misschien nog wel belangrijker; te begrijpen dat sommige mensen dus anders in het leven staan omdat bepaalde dingen ze echt niet lukken. Dat doen ze ( de meesten in ieder geval) niet expres, noch zijn ze lui of onwelwillend; sommige aandoeningen/ stoornissen maakt dat het is zoals het is; dat dingen niet altijd haalbaar zijn.
Ik snap heus dat niet altijd alles haalbaar is, maar als al die dingen niet zelfstandig lukken, hoe ga je dan zelfstandig leven? Ik vind het wel degelijk heel afhankelijk als je niet zelfstandig in staat bent om jezelf in leven te houden in de meest beperkte zin van het woord.
Een collega van me heeft een partner die volgens haar niet kan overleven zonder haar, omdat hij niet voor zichzelf zorgt. Want hij eet niet uit zichzelf, hij doucht niet uit zichzelf, hij staat niet op uit zichzelf, kan niet koken, kan niet wassen, huishoudelijke taken als vaatwasser in-/uitruimen of stofzuigen doet hij alleen als zij het expliciet vraagt.
Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat er toch 'iets' is met deze meneer, maar ik zou dit als partner hoogst onaantrekkelijk en uitermate vermoeiend vinden.
Gingergirl
01-12-2025 om 19:07
MamaE schreef op 01-12-2025 om 17:39:
[..]
Ik snap heus dat niet altijd alles haalbaar is, maar als al die dingen niet zelfstandig lukken, hoe ga je dan zelfstandig leven? Ik vind het wel degelijk heel afhankelijk als je niet zelfstandig in staat bent om jezelf in leven te houden in de meest beperkte zin van het woord.
Een collega van me heeft een partner die volgens haar niet kan overleven zonder haar, omdat hij niet voor zichzelf zorgt. Want hij eet niet uit zichzelf, hij doucht niet uit zichzelf, hij staat niet op uit zichzelf, kan niet koken, kan niet wassen, huishoudelijke taken als vaatwasser in-/uitruimen of stofzuigen doet hij alleen als zij het expliciet vraagt.
Ik kan me niet aan het idee onttrekken dat er toch 'iets' is met deze meneer, maar ik zou dit als partner hoogst onaantrekkelijk en uitermate vermoeiend vinden.
Zelfstandig leven volgens de gangbare norm is dus niet voor iedereen haalbaar. Vele zullen wel zelfstandig leven maar veel dingen anders doen dan het gangbare. En hopelijk kunnen ze dan hulp krijgen. Is die hulp er niet dan bestaat de kans dat dingen mislopen. Zou schelen als we daar niet altijd negatief over oordelen als samenleving.
Het voorbeeld van die partner van collega; of dit heerschap er niks aan kan doen omdat hij iets mankeert of gewoon lui danwel gemakzuchtig is, weten wij natuurlijk niet. Ik vind dat wel twee hele verschillende oorzaken, die ik persoonlijk anders ervaar. Vermoeiend kan het in beide gevallen zijn. Onaantrekkelijk; als hij er echt niks aan kan doen vind ik dat niet onaantrekkelijk, gemakzucht of lui vind ik wel onaantrekkelijk.
On topic; de rolpatronen zijn behoorlijk verandert ten op zichte van bv de Jip en Janneke tijd. Dan kun je gewoon uitleggen aan kinderen vroeger ging dat zo, nu gaat het veelal anders.
Auwereel
01-12-2025 om 19:10
MamaE schreef op 01-12-2025 om 15:08:
[..]
Daar vind ik inderdaad wel wat van, maar ik bedoelde meer jezelf kunnen redden, ook als (het inkomen van) je partner om welke reden dan ook wegvalt.
Dat betekent niet dat ik per se net zoveel hoef te verdienen als mijn man.
Jezelf te kunnen redden is dus voor mannen gemakkelijker dan voor vrouwen, omdat ze in dezelfde tijd 10% meer loon krijgen en de kans groter is dat ze daarnaast niet te hoeven mantelzorgen.
bieb1963
01-12-2025 om 21:35
Auwereel schreef op 01-12-2025 om 19:10:
[..]
Jezelf te kunnen redden is dus voor mannen gemakkelijker dan voor vrouwen, omdat ze in dezelfde tijd 10% meer loon krijgen en de kans groter is dat ze daarnaast niet te hoeven mantelzorgen.
Waarom zouden ze niet hoeven mantelzorger?
TineWinkel
01-12-2025 om 21:38
bieb1963 schreef op 01-12-2025 om 21:35:
[..]
Waarom zouden ze niet hoeven mantelzorger?
Ze zouden misschien wel hoeven, maar in de praktijk komt t meestal op de vrouwen neer.
Bakblik
01-12-2025 om 22:20
TineWinkel schreef op 01-12-2025 om 21:38:
[..]
Ze zouden misschien wel hoeven, maar in de praktijk komt t meestal op de vrouwen neer.
In mijn gezin (mijn ouders een zussen) zijn we erg van het zorgen voor de eigen ouders. De mannen van mijn zussen zorgen voor hun ouders en mijn zussen en ik zorgen voor mijn ouders. Nou is het niet zo dat ik helemaal niks doe als ik mee ben naar schoonouders maar dat is vaak niet meer dan de koffie en thee maken en presenteren of wat was vouwen. De betalingen doen online dat doe ik thuis wel maar bij schoonouders niet (eigen ouders doen dat nog zelf) en ook fysieke verzorgingstaken houd ik mij verre van. In een voorkomend geval zal ik echt een pleister plakken indien nodig maar helpen met douchen of teennagels knippen mag mijn man doen als dat nodig is. Bij mijn ouders doe ik dat wel.
Auwereel
01-12-2025 om 22:36
TineWinkel schreef op 01-12-2025 om 21:38:
[..]
Inderdaad, meer vrouwen dan mannen de en mantelzorg.