Nadja90
11-08-2026 om 16:13
Fotoboeken
Hee hoi,
Misschien zit ik hier helemaal niet goed met mijn vraag of is deze al meermaals voorbij gekomen, maar ik kon het zo 1, 2, 3 niet vinden. Momenteel ben ik bezig met het maken van (digitale) fotoboeken. Ik loop enorm achter en ben dus bezig met een flinke inhaalslag. Onze oudste van inmiddels 7 heeft nu vier fotoboeken: van 0 tot 1, 1 tot 2, 2 tot 3 en 3 tot 4. Maare, ja dit ga ik natuurlijk niet volhouden tot haar 18e.. Tegelijkertijd is onze jongste ruim 2, dus zij krijgt sowieso ook 4 fotoboeken. Maar dan verder.. Vanaf nu gezinsboeken waarin álle avonturen staan, van vakanties tot uitjes en al het andere dat ieder van ons meemaakt hierin verwerken? Of toch fotoboeken van de kinderen blijven maken, maar vanaf 4 de jaren bundelen (bijvoorbeeld 4 - 8, 8 - 12)? Maar dan mis ik weer de foto's die mijn partner en ik zonder de kinderen meemaken. Lastig, lastig!
Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit doen! Tips zijn welkom! 
Miepjecody
11-08-2026 om 16:22
je hebt vast nooit gekeken naar Brigitte Kaandorp haar sketch hierover?
Ik vind een digitale fotolijst echt een zoveel betere oplossing
nlies
11-08-2026 om 16:45
Miepjecody schreef op 11-08-2026 om 16:22:
Je bent me voor, moest er ook meteen aan denken.
@TO, ik heb 1 boek van mijn eerste 20 levenslaren, en dat is meer dan genoeg voor mij. Gelukkig werden er per vakantie 1 of 2 rolletjes opgemaakt, en die werden met het hele gezin gedeeld, bijmaken was duur.
Van de eerste 4 jaar heb ik 4 foto's. Ik ben geen moeder, maar als ik deren gehad zou hebben zouden ze e misschien wel wat meer per jaar hebben, maar geen 4 boeken
Ambra
11-08-2026 om 17:26
Ik maakte albums voor ieder kind apart en albums voor man en mij. Daar zaten uiteraard dubbele in. Het idee was dat de kinderen hun albums ooit zouden meenemen en dan wilde ik zelf ook nog wat hebben.
Dat was in de inplaktijd. Ik heb het laatste album over 10 jaar voor zoon digitaal gemaakt, nu ook voor dochter en dan is dat klaar. De rest mogen ze zelf doen.
Maak dan alleen nog jaar- en vakantie boeken voor mezelf..
Veel werk. Maar ik vond het leuk om te doen.
Nadja90
11-08-2026 om 17:36
nlies schreef op 11-08-2026 om 16:45:
[..]
Je bent me voor, moest er ook meteen aan denken.
@TO, ik heb 1 boek van mijn eerste 20 levenslaren, en dat is meer dan genoeg voor mij. Gelukkig werden er per vakantie 1 of 2 rolletjes opgemaakt, en die werden met het hele gezin gedeeld, bijmaken was duur.
Van de eerste 4 jaar heb ik 4 foto's. Ik ben geen moeder, maar als ik deren gehad zou hebben zouden ze e misschien wel wat meer per jaar hebben, maar geen 4 boeken
Ooh echt? Ik heb een kist vol spullen en foto's van mijn jeugd en vind het geweldig om zo nu en dan eens doorheen te kijken. Overigens ook geen vier boeken van de eerste vier jaar en nu vind ik dat achteraf gezien ook een beeeeetje veel van het goede. Maar ja, vind dat ik dat nu aan de tweede ook enigszins verplicht ben. Vanaf het vierde jaar wil ik het dus wel even anders gaan doen.. 🙃
Nadja90
11-08-2026 om 17:37
Ambra schreef op 11-08-2026 om 17:26:
Ik maakte albums voor ieder kind apart en albums voor man en mij. Daar zaten uiteraard dubbele in. Het idee was dat de kinderen hun albums ooit zouden meenemen en dan wilde ik zelf ook nog wat hebben.
Dat was in de inplaktijd. Ik heb het laatste album over 10 jaar voor zoon digitaal gemaakt, nu ook voor dochter en dan is dat klaar. De rest mogen ze zelf doen.
Maak dan alleen nog jaar- en vakantie boeken voor mezelf..
Veel werk. Maar ik vond het leuk om te doen.
En hoe deed je dat dan voor de kinderen en de albums? Jaarlijks, of een aantal jaren bundelen?
Nadja90
11-08-2026 om 17:41
Miepjecody schreef op 11-08-2026 om 16:22:
Net uiteraard alsnog terug gekeken!
Als de kinderen een beetje op m'n man lijken, sta ik daar straks ook met m'n 21 boeken, haha! Máár het zou zomaar kunnen dat ze ook een beetje op mij lijken, en dan zijn ze er wel hartstikke blij mee! 🥳
Ps. een digitale fotolijst vind ik dan weer he-le-maal niks!
Ginevra
11-08-2026 om 17:56
Ik ben uit de tijd dat je van je hele jeugd misschien één half fotoboek kon vullen. En mijn ouders maakten geen aparte albums voor de kinderen.
Maar als ze dat wél hadden gedaan, zou ik het jammer vinden als er alleen fotos van mezelf in hadden gezeten. Als je ouder wordt is het ook leuk om foto's van anderen te hebben, en foto's van familiefeestjes, en foto's met "Gut wie is dat ook al weer, is dat niet tante Tiny die toen ooit met drie aardbeientaarten aan kwam zeilen?" of "He daar staat neef Kees nog op, die is later nog beroemd geworden met een carnavalskraker".
Een fotoboek is niet alleen een egodocument om je eigen me myself and I in 1000 varianten te kunnen bewonderen, maar ook een ding om de familiehistorie mee te bewaren en de familieverhalen door te geven.
Nadja90
11-08-2026 om 18:21
Ginevra schreef op 11-08-2026 om 17:56:
Ik ben uit de tijd dat je van je hele jeugd misschien één half fotoboek kon vullen. En mijn ouders maakten geen aparte albums voor de kinderen.
Maar als ze dat wél hadden gedaan, zou ik het jammer vinden als er alleen fotos van mezelf in hadden gezeten. Als je ouder wordt is het ook leuk om foto's van anderen te hebben, en foto's van familiefeestjes, en foto's met "Gut wie is dat ook al weer, is dat niet tante Tiny die toen ooit met drie aardbeientaarten aan kwam zeilen?" of "He daar staat neef Kees nog op, die is later nog beroemd geworden met een carnavalskraker".
Een fotoboek is niet alleen een egodocument om je eigen me myself and I in 1000 varianten te kunnen bewonderen, maar ook een ding om de familiehistorie mee te bewaren en de familieverhalen door te geven.
Gelukkig staan er geen foto's van enkel mijn kinderen in 1000 verschillende varianten in.
Een egodocument, haha! Dat is inderdaad ook een manier om een jaarboek te beschouwen. Ieder z'n visie, natuurlijk!