Danny1
14-02-2026 om 23:35
Filmpje bedelende kinderen
Vandaag ging ik naar de Lidl. Daar is een dranghek geplaatst waarachter 10 kinderen stonden te bedelen. Ze riepen de hele tijd 'heeft u zegels?'.
Ik vond dit bijzonder en heb het gefilmd, en naar wat mensen gestuurd. De caisseres vonden het ook bijzonder. Ze vroegen elke klant of zij zegels willen voor zichzelf of voor de kinderen buiten, en legden uit dat de kinderen veel overlast veroorzaken en de afdeling met knuffeltjes steeds overhoop komen gooien.
Vervolgens heeft iemand dit filmpje doorgestuurd naar de moeder van een klasgenootje van mijn oudste. Want die zou achter dat hek staan. Eerlijk, ik heb hem niet eens herkend.
Moeder zit mij nu op de app aan te vallen. Ik heb haar gezegd: waarom laat je je kind daar dan bedelen? Dit is toch openbaar? Moeder vindt het erger dat haar zoon is gefilmd dan dat hij daar voor iedereen zichtbaar staat te bedelen
Hoe voorkom ik verdere ruzies met deze moeder over het filmen van haar bedelende zoon?
Decembermamma
16-02-2026 om 13:56
Euphoria schreef op 16-02-2026 om 12:03:
[..]
Gelukkig aas jij helemaal niet op complimentjes.
Nee hoor ik aaa er niet op, ik irriteer me werkelijk aan dat gedrag van dat bedelen.
Decembermamma
16-02-2026 om 13:57
Miepjecody schreef op 16-02-2026 om 10:25:
[..]
Kan best. Maar hier is het toch echt gelukkig niet.
Ik zou me kapot schamen.
Nou ik dus ook.
AnnaPollewop
16-02-2026 om 14:19
Decembermamma schreef op 16-02-2026 om 13:57:
[..]
Nou ik dus ook.
En zo zijn we allemaal anders. Leven en laten leven.
Maar niet filmen en rondsturen dus.
Valeria
16-02-2026 om 14:43
Bakblik schreef op 16-02-2026 om 13:00:
Daar vulde ik enthousiast opa's en oma's in en mezelf om toch een lijstje te hebben met meerdere sponsoren.
Waarom? Van mij mogen ze dat soort acties afschaffen, maar dat gebeurt nooit als ouders dat lijstje kunstmatig gaan aanvullen met opa, oma en de buurvrouw.
Mijn kinderen hebben nooit mee hoeven doen met loten of postzegels verkopen. Lever het maar weer intact in.
Decembermamma
16-02-2026 om 15:04
Valeria schreef op 16-02-2026 om 14:43:
[..]
Waarom? Van mij mogen ze dat soort acties afschaffen, maar dat gebeurt nooit als ouders dat lijstje kunstmatig gaan aanvullen met opa, oma en de buurvrouw.
Mijn kinderen hebben nooit mee hoeven doen met loten of postzegels verkopen. Lever het maar weer intact in.
Mijn zoon heeft ook nooit hoeven gaan hoor hebben de enveloppe leeg weer ingeleverd.
Netherfield
16-02-2026 om 15:23
Mijn dochters vonden het heel leuk om te doen, vroegen meteen om twee boekjes clubactieloten en verkochten ze binnen no time. Door langs de deuren te gaan, shirt van de sportclub aan en gaan. Kinderpostzegels idem dito. Jongste moest een keer nog zo'n formulier halen op school omdat deze vol was. Ze hadden een keer een actie op school waarbij er elektrische apparaten werden ingeleverd. De meiden gingen met de kruiwagen door de straat en hebben overal oude apparaten opgehaald. De school met de meeste won een schoolreisje. Helaas niet gewonnen, maar de meiden gingen ervoor. Ik zal wel rare kinderen hebben dan.
FruitMoeder
16-02-2026 om 15:53
Wat maakt het nou uit of kinderen aan je deur komen om iets te verkopen. Je hoeft het niet te kopen! Het zorgt voor sociale cohesie in de buurt. Beter dat die kinderen de hele dag binnen zitten en ze leren gelijk de waarde van geld.
Thera
16-02-2026 om 17:05
Bij mijn Lidl staan ze niet achter dranghekken en als ik mijn hand uitsteek met zegeltjes dan vertellen ze netjes wie er aan de beurt is om het aan te nemen. Ik vind het wel schattig eigenlijk.
Kampeerder
16-02-2026 om 17:44
Thera schreef op 16-02-2026 om 17:05:
Bij mijn Lidl staan ze niet achter dranghekken en als ik mijn hand uitsteek met zegeltjes dan vertellen ze netjes wie er aan de beurt is om het aan te nemen. Ik vind het wel schattig eigenlijk.
Zo kan het ook! Heb ik ook wel eens meegemaakt. En ook inderdaad brutale kinderen die de zegels bijna uit je handen trekken. Mijn sport is altijd om ze te geven aan kinderen die het netjes vragen of juist afwachtend zijn.
Jesse_1
16-02-2026 om 19:03
Er zijn acties waarbij je zoveel nodig hebt, dat het onmogelijk om het zelf bij elkaar te sparen. Dus logisch dat kinderen er dan op een andere manier aankomen; genoeg mensen die het zelf niet sparen en ook bij die supermarkt komen en toch meenemen voor anderen.
Ik geloof dat een van onze kinderen er ook wel eens gestaan heeft vroeger, met vriendjes, op een woensdagmiddag. Er zijn ergere dingen om een vrij uurtje door te brengen toch?
Bij onze supermarkt is momenteel ook een actie. Kinderen bedelen overigens niet (ze vragen alleen: heeft u xxx?) (misschien ergens anders wel), maar ik vind het ook rete-irritant
. Als ze er met een hele horde staan en allemaal aan het roepen zijn.
Overigens is er een simpele oplossing bij onze winkel: vragen om actie-/spaarartikelen bij de 2e uitgang is verboden.
Maar ik doe vaak 's avonds boodschappen, dus vaak niet druk bij de uitgang. Toen er vorige keer 3 kinderen in de regen en kou buiten stonden, had ik gelukkig toch 3 spaarartikelen uit de winkel om aan hen te geven