Ber7808
02-03-2026 om 16:46
Ervaringen langer kleuteren vanwege sociaal emotionele redenen
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en er zijn echt zaken die veel heftiger zijn dan waar ik mee zit. Maar toch zou ik graag input of ervaringen willen horen van jullie over het volgende onderwerp.
De juffen van mijn zoontje (5 jaar oud, herfst leerling van oktober) vinden dat mijn zoontje groep 2 nog een keer zou moeten doen omdat hij op een aantal punten “jong gedrag” vertoond. Cognitief zou hij het aankunnen, maar sociaal emotioneel niet. Het voornaamste probleem is dat hij niet makkelijk aan verplichte werkjes te zetten is (je moet de discussie met hem aangaan). Wij herkennen dit thuis en wij hebben onze manieren om hem wel te laten doen wat hij moet doen. Beslissing is nog niet definitief gemaakt, maar de winstwaarschuwing is al wel afgegeven.
Nou is dit koppigheid een probleem dat al op de crèche speelde. Ze vonden hem gezellig en sociaal. Maar hij luisterde regelmatig niet en als hij iets niet wilde doen, dan deed hij het gewoon niet. Dan kreeg je hem niet aan de praat. Thuis merkten we dat hij veel dingen gelijk kan, maar dat hij het dan heel moeilijk vindt als hij het niet gelijk kan. En het dan blijft vermijden.
We zitten nu halverwege groep 2 en die koppigheid is er dus nog steeds. De twee groepen 3 van volgend schooljaar zullen door bezuinigingen heel groot zijn (31 kinderen). Allebei de juffen van die groepen zijn erg streng. Dan gaat mijn zoontje, als hij blijft zoals hij nu is, ook in eerste instantie in het verzet. Er is door die grootte ook geen ruimte voor onderhandelingen, je moet gewoon. Ik heb ook een dochter van 9 die in groep 6 zit en best leuk meedoet op school. Zoontje haalde veel cognitieve mijlpalen eerder dan zijn zus en je merkt dat hij dingen sneller oppakt. Maar ik zie wel dat zij schoolser was met 5,5.
Alleen vraag ik me af, omdat dit probleem al langer speelt en zijn koppigheid verder gaat mijns inziens dan een erg lange versie van de peuterpuberteit, of langer kleuteren dan de heilige graal is? Groep 3 zal dan over 1,5 jaar niet zo heel grote verandering zijn, ervan uitgaande dat hij volgend jaar een cognitief wat uitdagender programma krijgt. Dan kom je er mee weg als je weinig doet. Maar verschuif je het probleem dan niet naar groep 4? De juffen zien het als een kwestie van langer rijpen. Maar is dat het wel? Is het niet een karakter probleem dat op een andere manier getackeld kan worden?
Heeft iemand een soortgelijk geval meegemaakt met hun kind? En merkte je dat langer kleuteren hielp?
Decembermamma
06-03-2026 om 18:57
Bakblik schreef op 06-03-2026 om 17:21:
[..]
Bij mijn kinderen op school heette het de instroomgroep/groep 0. Dat kwamen alle kinderen van januari tot en met juni in. Pas het volgende schooljaar ging het kind naar groep 1.
Voor mijn kind van mei was de instroomgroep maar 6 weken voor mijnkind van wind januari was het 5 maanden.
Ah ja, groep 0 de verzonnen groep die in onderwijsland niet echt bestaat.
Bij mijn zoon zijn school had je 5 en soms 6 kleutergroepen, 1 en 2 door elkaar en de niet echte groep 0 dus ook.
Docenten keken wie door kan naar de volgende groep en dan kijken ze in de basis naar de datum van geboorte maar ook naar wat ze kunnen.
Bij zoon kregen we te horen dat hij toe was aan leren lezen. Ik zei dat hij dat al kon en toen zei de juf nogmaals "hij is toe aan leren lezen". Na de eerste week groep 3 zei de juf van groep 3 "hij kan alles al lezen he? Hij las de interne mail op het digibord zo voor".
Tja dat probeerden wij de kleuterjuf ook al een poosje uit te leggen.
Rekenenisleuktaalook
06-03-2026 om 19:16
Decembermamma schreef op 06-03-2026 om 18:57:
[..]
Bij mijn zoon zijn school had je 5 en soms 6 kleutergroepen, 1 en 2 door elkaar en de niet echte groep 0 dus ook.
Docenten keken wie door kan naar de volgende groep en dan kijken ze in de basis naar de datum van geboorte maar ook naar wat ze kunnen.
Bij zoon kregen we te horen dat hij toe was aan leren lezen. Ik zei dat hij dat al kon en toen zei de juf nogmaals "hij is toe aan leren lezen". Na de eerste week groep 3 zei de juf van groep 3 "hij kan alles al lezen he? Hij las de interne mail op het digibord zo voor".
Zo'n moment had ik van de week ook. Kleuter uit groep 1 kwam mijn niettang terugbrengen terwijl mijn klas bij gym was. Aandachtig bekeek ze het digibord. Op mijn bord stonden de taken voor groep vijf voor na de gym. Ze vroeg wat voor woord blzzz was. Het woordje schrijven las ze gewoon net als: Leg klaar, potlood en gum.
Zeespiegel
06-03-2026 om 21:58
Decembermamma schreef op 06-03-2026 om 18:57:
[..]
Nee in België kan je eerder naar school en Nederlandse scholen aan de grens experimenteren daarmee om de concurrentie aan te gaan. Groep 0 begint met 3 jaar.
MamaE
07-03-2026 om 01:19
Zeespiegel schreef op 06-03-2026 om 21:58:
[..]
Nee in België kan je eerder naar school en Nederlandse scholen aan de grens experimenteren daarmee om de concurrentie aan te gaan. Groep 0 begint met 3 jaar.
In Nederland mag je kind met drie jaar niet naar school officieel. Alleen de wendagen. Dat zijn maximaal 5 dagen of 10 dagdelen. Bij kinderen die voor 1 oktober 4 worden starten ze vaak collectief na de zomervakantie (of dat écht mag weet ik niet). Een kind kan niet officieel ingeschreven staan, is niet verzekerd en de school krijgt er ook geen financiering voor.
Als een school een hele klas met driejarigen heeft, gaat dat dus ten koste van andere leerlingen, want er moet wel personeel voor zijn en dat moet ergens van betaald worden.
Wij wonen in Limburg, ik ken hier geen enkele school in de regio met groepen voor driejarigen. Ook niet in echte grensdorpen. Je kan je kind gewoon in België op school doen als je dat wil. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die daarvoor kiezen op de middelbare school en dan met name de echte praktijkopleidingen waar je in België in 6 jaar de middelbare school doet en dan ook een technisch vak geleerd hebt als houtbewerking of metaalbewerking.
Zeespiegel
07-03-2026 om 06:08
MamaE schreef op 07-03-2026 om 01:19:
[..]
In Nederland mag je kind met drie jaar niet naar school officieel. Alleen de wendagen. Dat zijn maximaal 5 dagen of 10 dagdelen. Bij kinderen die voor 1 oktober 4 worden starten ze vaak collectief na de zomervakantie (of dat écht mag weet ik niet). Een kind kan niet officieel ingeschreven staan, is niet verzekerd en de school krijgt er ook geen financiering voor.
Als een school een hele klas met driejarigen heeft, gaat dat dus ten koste van andere leerlingen, want er moet wel personeel voor zijn en dat moet ergens van betaald worden.
Wij wonen in Limburg, ik ken hier geen enkele school in de regio met groepen voor driejarigen. Ook niet in echte grensdorpen. Je kan je kind gewoon in België op school doen als je dat wil. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die daarvoor kiezen op de middelbare school en dan met name de echte praktijkopleidingen waar je in België in 6 jaar de middelbare school doet en dan ook een technisch vak geleerd hebt als houtbewerking of metaalbewerking.
Daarom heet het een experiment. Dit wordt gefinancierd door een lokale gemeente in Zeeuws Vlaanderen. Het is daar dunner bevolkt dan in Limburg.
En ja dat is omdat je je kinderen ook gewoon in België op school kan doen. Dat, gecombineerd met de dunne bevolking zorgt voor te weinig leerlingen.
Decembermamma
07-03-2026 om 07:45
Zeespiegel schreef op 06-03-2026 om 21:58:
[..]
Klopt, alleen heet dit forum ouders nl en niet ouders.be en hebben we het hier over een Nederlandse situatie. Dus dat hele Belgische systeem hebben we niets mee te maken.
Bakblik
07-03-2026 om 08:15
Decembermamma schreef op 07-03-2026 om 07:45:
[..]
Klopt, alleen heet dit forum ouders nl en niet ouders.be en hebben we het hier over een Nederlandse situatie. Dus dat hele Belgische systeem hebben we niets mee te maken.
Nou niets.......
Als er echt in de grensregio's ouders hun kind in België op school doen dan worden de Nederlandse scholen daardoor geraakt. Dat ze dan gaan kijken hoe ze Nederlandse kinderen in Nederland kunnen houden vind ik niet zo gek.
Due-scimmie
07-03-2026 om 08:25
Bakblik schreef op 07-03-2026 om 08:15:
[..]
Nou niets.......
Als er echt in de grensregio's ouders hun kind in België op school doen dan worden de Nederlandse scholen daardoor geraakt. Dat ze dan gaan kijken hoe ze Nederlandse kinderen in Nederland kunnen houden vind ik niet zo gek.
Ik denk dat dat een wisselwerking is. Hier juist meerdere leerlingen op school die in België wonen maar waar ze kiezen voor Nederlands onderwijs en starten met 4.
Rekenenisleuktaalook
07-03-2026 om 09:04
Bakblik schreef op 07-03-2026 om 08:15:
[..]
Nou niets.......
Het is natuurlijk niet alleen een verschil in de startleeftijd. De hele hiërarchie op Belgische scholen is anders. Voor beide is wat te zeggen. Woon je in een grensregio dan heb je iets te kiezen.
Zeespiegel
07-03-2026 om 09:54
Decembermamma schreef op 07-03-2026 om 07:45:
[..]
En ik heb het over een experiment op scholen in Nederland. Verder zitten er ook Vlamingen op dit forum.
Ber7808
07-03-2026 om 10:07
Ysenda schreef op 02-03-2026 om 17:43:
kan het zijn dat het niet willen beginnen komt omdat de uitleg niet bij hem past? Je ziet dit vaker, bv bij ASS maar ook bij hb, je hebt dan de details nodig om überhaupt te kunnen beginnen. Die details worden vaak bij de uitleg niet gegeven en moet je zelf invullen. En als je die niet hebt wil je wel beginnen maar je ziet niet waar je moet beginnen. Hebben ze al geprobeerd de werkjes op een andere manier aan te bieden?
Hi Ysenda, het heeft denk ik niet met de uitleg te maken. De verplichte werkjes van de weektaak zijn de knutselwerkjes en daar is hij gewoon niet zo goed in. En dan doet hij het liever niet. Daarnaast heeft hij het er moeilijk mee dat andere kinderen beter kunnen tekenen dan hij kan. De reken-en taalwerkjes worden meer 1 op 1 met de leraar gedaan en daarmee kan je natuurlijk niet meten of een kind in groep 3 zelfstandig zijn werk gaat doen.
Thuis doet hij wel graag de reken-en taalwerkjes uit de Bobo, dus wij dachten dat het een verademing voor hem zou zijn als hij lekker in groep 3 dit zou kunnen doen. De juffen denken dat het voor zijn zelfvertrouwen beter is om nogmaals groep 2 te doen zodat zijn fijne motoriek kan groeien en dat hij daardoor ook beter kan tekenen en knutselen. En dat daardoor zijn zelfvertrouwen groeit.
duizel
07-03-2026 om 10:14
Ber7808 schreef op 07-03-2026 om 10:07:
[..]
Hi Ysenda, het heeft denk ik niet met de uitleg te maken. De verplichte werkjes van de weektaak zijn de knutselwerkjes en daar is hij gewoon niet zo goed in. En dan doet hij het liever niet. Daarnaast heeft hij het er moeilijk mee dat andere kinderen beter kunnen tekenen dan hij kan. De reken-en taalwerkjes worden meer 1 op 1 met de leraar gedaan en daarmee kan je natuurlijk niet meten of een kind in groep 3 zelfstandig zijn werk gaat doen.
Thuis doet hij wel graag de reken-en taalwerkjes uit de Bobo, dus wij dachten dat het een verademing voor hem zou zijn als hij lekker in groep 3 dit zou kunnen doen. De juffen denken dat het voor zijn zelfvertrouwen beter is om nogmaals groep 2 te doen zodat zijn fijne motoriek kan groeien en dat hij daardoor ook beter kan tekenen en knutselen. En dat daardoor zijn zelfvertrouwen groeit.
Fijne motoriek is belangrijk in het dagelijkse leven. Motoriek is bv ook belangrijk bij het leren rekenen. Het is ook op veel meer manieren te ontwikkelen als met tekenen en knutselen.. fijne motoriek kan ook doorontwikkelen in hogere groepen. Sterker nog, dat gebeurt bij alle kinderen. Dat hoeft niet klaar te zijn in groep 1/2.
Is er echt een motorisch probleem? Want dan kan groep 3 heel frustrerend worden met heel veel schrijven, lijntjes trekken enz. Maar als het echt een probleem is, is veel tekenen en knutselen zonder gerichte aandacht voor het probleem niet de oplossing... Dan nog ga je het anders aanpakken
Rekenenisleuktaalook
07-03-2026 om 10:17
Ber7808 schreef op 07-03-2026 om 10:07:
[..]
Zijn fijne motoriek gaat niet vanzelf beter worden natuurlijk. Dus vraag wat ze concreet gaan doen om dat beter te maken.
Kan hij al goed zijn middellijn kruisen? Dus met zijn rechterhand, de linkerkant van een blaadje gebruiken dat precies recht voor hem ligt? Of vice versa? Die vaardigheid heb je nodig bij het leren lezen en schrijven.
Lateralisatie als zoekterm geeft je heel veel informatie hierover. Wat het is, wat een kind nodig heeft, en wat je kunt doen om het te helpen ontwikkelen.
Ber7808
07-03-2026 om 10:28
duizel schreef op 07-03-2026 om 10:14:
[..]
Fijne motoriek is belangrijk in het dagelijkse leven. Motoriek is bv ook belangrijk bij het leren rekenen. Het is ook op veel meer manieren te ontwikkelen als met tekenen en knutselen.. fijne motoriek kan ook doorontwikkelen in hogere groepen. Sterker nog, dat gebeurt bij alle kinderen. Dat hoeft niet klaar te zijn in groep 1/2.
Is er echt een motorisch probleem? Want dan kan groep 3 heel frustrerend worden met heel veel schrijven, lijntjes trekken enz. Maar als het echt een probleem is, is veel tekenen en knutselen zonder gerichte aandacht voor het probleem niet de oplossing... Dan nog ga je het anders aanpakken
De kinderfysio gaf eind december aan dat hij qua fijne motoriek op niveau zat. Hij doet in de Bobo wel graag die werkjes dat je cijfers en letters moet overtrekken. Mijn dochter kon op die leeftijd wel veel beter schrijven en kon veel beter tekenen. Tussen hen zie ik wel een groot verschil.
Ber7808
07-03-2026 om 10:45
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-03-2026 om 10:17:
[..]
Zijn fijne motoriek gaat niet vanzelf beter worden natuurlijk. Dus vraag wat ze concreet gaan doen om dat beter te maken.
Kan hij al goed zijn middellijn kruisen? Dus met zijn rechterhand, de linkerkant van een blaadje gebruiken dat precies recht voor hem ligt? Of vice versa? Die vaardigheid heb je nodig bij het leren lezen en schrijven.
Lateralisatie als zoekterm geeft je heel veel informatie hierover. Wat het is, wat een kind nodig heeft, en wat je kunt doen om het te helpen ontwikkelen.
Ik heb net even gecheckt: dat kan hij.