Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Patty Dew

Patty Dew

13-09-2010 om 09:41

Elke dag buikpijn

Hallo, ben nieuw op dit forum,

onze dochter 6,5 jaar, nu in groep 3 heeft ELKE dag buikpijn. Dit heeft ze al sinds groep 1 hoor. Heel vaak is het dat ze gewoon niet naar school wil; geen zin.
Maar soms heeft ze ook echt andere ontlasting en erge krampen dat wij haar in 't verleden wel es thuis hebben gehouden voor een halve dag, of dat ze 'n uurtje later naar school ging, zodat ze thuis eerst rustig kon poepen....
tja.....daar is het misgegaan want nu grijpt ze bijna alles aan met buikpijn om lekker gezellig thuis te blijven.
Nu moet ik zeggen dat wij een familie met buikpijnen zijn; Crohn overheerst aan alle kanten en momenteel zitten we met haar ook in de medische molen...
Over 2 weken horen we de uitslagen vd arts in 't ziekenhuis.
De school is amper begonnen en ondertussen hebben we haar al een paar x met kadootjes en leuke uitjes naar school moeten lokken....
Zo kan 't niet langer!
Maar goed, zijn er meer ouders die kampen met een kind met buikpijn????
Onze dochter is een rustig meisje, onzeker, wij denken dat er veel in haar koppie omgaat, maar we merken ook dat ze bijna niks meer verteld wat er op school/ in de klas speelt...
Iemand tips?
bedankt alvast!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

13-09-2010 om 10:02

Ja hier

onze dochter had dat tot een jaar geleden, lag vaak al om 8 uur 's ochtends met een warme kruik op de bank. Verleden van diarree obstipatie, blaasontstekingen, klysma's etc. Vorig jaar maart zijn we erachter gekomen dat ze coeliakie en lactose intolerantie heeft, sindsdien is ze op dieet en gaat het stukken beter. Wel heeft ze nog steeds regelmatig last van obstipatie, ze krijgt dan ook nog steeds iedere dag medicijnen om haar darmen op gang te houden. Vooral als ze ergens mee zit merken we toch dat het moeizaam gaat. Het zal altijd haar zwakke punt blijven denk ik.

auw

auw

13-09-2010 om 10:40

Hier ook

Hier een zoon van (toen) tien jaar, die acht maanden gekampt heeft met buikpijn. Bij hem werd het in eerste instantie veroorzaakt door obstipatie. Het ontaarde al snel in veel schoolverzuim.
Wij zijn ontzettend goed geholpen door de volgende cursus. http://www.amc.uva.nl/?pid=5088 Het wetenschappelijke onderzoek waar die cursus onderdeel van is, geldt van kinderen vanaf 8 jaar, maar misschien kunnen ze die cursus ook zonder het onderzoek aanbieden. Zoon is nu helemaal buikpijnvrij. Soms heeft hij bij spanning nog hoofdpijn, maar dat was al het geval voor hij die buikpijn kreeg.

Ik heb het als een erg zware periode ervaren. Als ouder en kind sta je machteloos. Onze zoon was al wat ouder, hier heeft het wel geholpen toen we hem structuren aan gingen bieden. We beoordeelden per dagdeel of hij naar school kon. Elk dagdeel was meegenomen. We beloonden hem als hij zich aan zijn opbouwschema hield. (elke week een dagdeel school erbij) En als hij thuis bleef van school, haalden wij schoolwerk naar huis. Zo kreeg hij het signaal: 'School is heel belangrijk voor je, dat kun je niet missen, anders krijg je later spijt.' Bij hem speelde namelijk mee dat hij door zijn intelligentie makkelijk een maand of twee weg kon blijven van school, zonder een leerachterstand op te lopen. Zoon kreeg hierdoor het gevoel: 'Waarom zou ik mijn best doen om erheen gaan als ik me niet fit voel, ik kan toch zonder problemen wegblijven?' Dat was in feite ook zo, maar dat is natuurlijk een ontzettend demotiverende gedachte.
Maar ik heb hem heel wat weken dagelijks werkelijk op zijn fiets moeten praten, naar school moeten duwen... vreselijk vond ik dat.
Hebben ze bij jouw op school begrip voor de problemen? Hier was het meer van: 'Hij stelt zich aan.'en 'Het zit tussen de oren.', 'Ja maar, als je hem nu eens verteld dat hij gewoon naar school móet.' Nogal kwetsend want hij had echt heel veel pijn. Dat was ook aan hem te zien, hij was wit, zweet op zijn bovenlip. Hij bewoog ook veel minder en at verschrikkelijk slecht.

Janna3

Janna3

13-09-2010 om 16:23

Hier ook spanningsbuikpijn

Onze oudste had in groep 3 vaak buikpijn. Hij merkte een keer dat hij juf zover kon krijgen dat ze me belde om hem op te halen en toen was het hek van de dam. We hebben een aantal dingen gedaan. Overlegd met juf, afgesproken dat ze alleen nog zou bellen bij koorts en/of overgeven. Even naar de huisarts, van te voren even tijdens een telefonisch consult de zaak besproken zodat zij er heel goed op kon reageren. En verder veel aandacht. Heel veel aandacht en begrip. Veel praten. Maar niet tijdens een buikpijnaanval, want dat zou alleen maar meer ziekte in de hand werken. Ofwel, als ik ziek ben krijg ik meer aandacht dan als er niets aan de hand is. Dus positief gedrag belonen. En als hij buikpijn had legde ik hem liefdevol in bed. Maar wel in bed, zonder tv en spelcomputer...

Fransien

Fransien

13-09-2010 om 19:26

Darmparasiet?

Bij ons op school heeft een darmparasiet geheerst, vooral bij de kleuters. Deze zorgde voor veel buikpijn, vermoeidheid, lusteloosheid en eens in de week/10 dagen een dag, soms twee sterk veranderde ontlasting (meestal diarree). De parasiet heet (pin me niet vast op de spelling) dientamoebe fragilis, de test waarmee hij aangetoond wordt is een TFT test. Het is geen standaardonderzoek, bij ons is de huisarts erg grondig bij aanhoudende buikpijn bij kinderen.
Spanningsbuikpijn kan ook, maar dit was er bij ons aan de hand.

Patty Dew

Patty Dew

15-09-2010 om 12:28

Jeetje...

Jeetje dames, wat een verhalen!
Herkenbaar ook zeg! Wat zijn wij sterke vrouwen he.... het vergt ons behoorlijk wat energie om je kind al dan niet met pijn naar school te krijgen!
Zijn jullie en je kind van de problemen af?

Ik heb zelf Crohn (darmziekte) dus nu is onze dochter ook in de medische molen terechtgekomen, puur om hopelijk uit te sluiten dat ze 't níet heeft.
Ik denk dat ze obstipatie heeft.
Als Crohn-deskundige let ik veel op buikklachten uiteraard en het gaat nu ons leven beheersen, echt niet leuk.
Dochterlief heeft uiteraard door dat je met buikpijn aandacht krijgt. Maar soms zegt ze heel eerlijk; ik heb gewoon geen zin in school! ik wil geen werkjes doen, ik wil gewoon spelen!
Ze kan en mag van ons geen lessen missen, maar soms kunnen we 't niet over ons hart krijgen om haar met erge buikpijn naar school te sturen.
De juf zegt; het valt wel mee in de klas hoor, ze geeft onze dochter wel eens een glaasje warm water.
De juf heeft begrip.
we wachten de uitslagen binnenkort af...
Ik denk niet dat onze meid een voedsel intolerantie heeft....gelukkig kan ze geen patat eten, de laatste keer moest ze spugen en altijd buikpijn vd McDonalds. gelukkig maar...
Jullie allen suk6 met jullie kinderen en bedankt voor de reacties, geeft me toch wat steun zeg!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.