Delfine
14-11-2025 om 21:40
Dwanghandelingen kind 7 jaar
Hi,
Even een verhaal, omdat mijn man en ik het niet zo goed meer weten.
Onze zoon is vandaag jarig en 7 jaar geworden.
Hij heeft de afgelopen jaren al aparte, dwangmatige trekjes. Tot voor kort waren deze gewoon dingen die bij hem horen en konden we er ook wel om lachen.
Voorbeelden:
- Hij moet elke dag op dezelfde tijd naar bed, anders wordt hij heel zenuwachtig.
- Hij is extreem bang om te laat te komen en raakt dan echt in paniek.
- Hij wil liever niet met het OV, omdat je dat kunt missen.
- Etc.
Nu is er de afgelopen periode iets nieuws bijgekomen waar iedereen in huis, en vooral hijzelf, last van heeft.
Zodra hij naar bed gaat, móét hij buiten een auto zien rijden. Hij gaat dus voor het raam staan nadat we hem in bed hebben gelegd en wacht tot er een auto voorbij komt. Wanneer er na een kwartier nog geen auto is geweest, raakt hij in paniek en gaat huilen.
Omdat ik dit zielig vond, heb ik vorige week met hem afgesproken dat we samen naar een auto kijken en dat hij daarna lekker gaat slapen. Dit leek te werken, tot vanavond.
We hadden hem in bed gelegd nadat we samen naar een auto hadden gekeken, maar na een paar minuten begon hij te jammeren. Toen ik ging kijken, stond hij weer bij het raam. Hij kon alleen maar huilen en ik kreeg er niet goed uit waarom hij daar weer stond.
Na troosten ben ik weer weggegaan. Een paar minuten later begon hij opnieuw te jammeren.
Ik ben bij hem gebleven en we hebben de dag even doorgenomen. Hij gaf aan dat hij moet gaan kijken bij het raam zodra hij een auto hóórt. Heel lastig, omdat we bij een weg wonen.
Daarna heb ik hem verteld dat hij zijn bed niet meer uit mag van papa en mama. We hebben samen nog even geluisterd naar auto’s en ik heb uitgelegd dat er niks gebeurt wanneer hij niet gaat kijken. Na nog wat troosten ben ik weggegaan en is hij uiteindelijk gaan slapen.
Nu is hij vandaag jarig en vieren we het morgen met de familie. Samen met Sinterklaas zorgt dat voor heel wat spanning in zijn hoofdje. Toch vinden we dit gedrag wel apart.
Wat moeten we hiermee en hoe helpen we hem het beste?
Zussie
16-11-2025 om 16:58
AnnaPollewop schreef op 15-11-2025 om 20:37:
[..]
Menno Oosterhof, Vals Alarm.
Ja! Dank ☺️
Delfine
16-11-2025 om 17:49
Sorry het was een hectisch weekend met verjaardag en sinterklaas.
We hebben er zeker wat aan en gaan komende week naar de huisarts.
Ik denk dat onze aanpak voor nu wel werkt maar toch overleggen we graag met een professional en ontvangen we wat goede handvatten.
Ik denk dat het bij onze zoon echt gekoppeld is aan stress. Er gebeurd nu natuurlijk een hoop. Voor de rest is binnen ons gezin niks veranderd en hebben we gewoon een stabiele situatie.
Kipofei
16-11-2025 om 17:59
Delfine schreef op 16-11-2025 om 17:49:
Sorry het was een hectisch weekend met verjaardag en sinterklaas.
We hebben er zeker wat aan en gaan komende week naar de huisarts.
Ik denk dat onze aanpak voor nu wel werkt maar toch overleggen we graag met een professional en ontvangen we wat goede handvatten.
Ik denk dat het bij onze zoon echt gekoppeld is aan stress. Er gebeurd nu natuurlijk een hoop. Voor de rest is binnen ons gezin niks veranderd en hebben we gewoon een stabiele situatie.
Bij ons was er ook geen moeilijke thuissituatie of iets dergelijks. Geen trauma, geen nare gebeurtenissen etc. Het is echt haar karakter dat ze sneller stress ervaart of zich heel erg druk maakt in vergelijking tot andere mensen. Die onrust probeerde ze dan onder controle te houden door bepaalde handelingen ( bij mijn dochter was het voornamelijk tellen)
MamaE
16-11-2025 om 20:25
Het kan ontstaan/verergeren door spanning, maar ik zou er toch niet al te veel in meegaan omdat je het kind dan bevestigt dat al die handelingen ook écht nodig zijn voor veiligheid en je dit gedrag dan faciliteert.
Een bezoekje aan de huisarts lijkt me hierbij zinvol.
Je kind kun je ook dingen uitleggen en erover praten. Wat denkt hij dat er gebeurt als hij de dwanghandelingen niet kan doen?
Delfine
17-11-2025 om 11:08
ik heb vanmorgen een bericht naar de huisarts gestuurd. Nu maar even afwachten wat hieruit komt. Bedankt allemaal
.
Temet
18-11-2025 om 16:12
Je bent natuurlijk nergens toe verplicht maar ik ben wel benieuwd wat de huisarts (of de praktijkondersteuner) uiteindelijk voor advies geeft. En vast veel anderen ook, dus misschien zou je tzt die terugkoppeling nog willen geven.
Delfine
20-11-2025 om 22:10
Het ging met het uit het raam kijken een paar dagen goed. Vandaag was hij wel even aan het jammeren en stond hij bij het raam, maar toen ik aangaf dat hij gewoon naar bed moest gaan, heeft hij dat gedaan en is hij vrij snel in slaap gevallen.
Gisteren zijn we naar de huisarts geweest. Na ons verhaal (onze zoon was niet mee) heeft hij een aantal praktijken opgeschreven waaruit we kunnen kiezen, en waar we een goed gevoel bij hebben.
Morgen sturen we onze keuze door en neemt de huisarts contact op om een verdere afspraak te maken.