Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter wil ineens stoppen met turnen


Tenzij er rariteiten zijn gebeurd had dochter op 't eind van vorig jaar of in de zomer - voor er betaald was - maar moeten vertellen dat ze geen zin meer had.

Nu is er een nieuw seizoen begonnen en betaald en dat maakt ze maar af.

Ze zou van mij best een paar keer mogen skippen als ze een goede reden heeft, maar geen 40 keer.

Rondstruiner schreef op 16-09-2021 om 15:42:

En wat een calvinistisch gedoe hier zeg. Als ik als volwassene iets dat ik voor de lol in mijn vrije tijd doe, niet meer leuk vind, dan stop ik er mee. Ook als ik nog moet betalen de rest van het jaar. Waarom moet zo'n kind het dan afmaken? Het is geen teamsport, ze laat niemand zitten. Je kunt natuurlijk prima zeggen: joh, de rest van het jaar is er dus geen budget voor een andere hobby of sport, dus je moet jezelf maar vermaken en bewegen/sporten op een andere manier.

Dan leert ze wel dat zo'n sport geld kost, maar leer je haar ook dat haar welzijn niet ondergeschikt is aan geld.

Precies wat ik wilde schrijven. Ik vind het een idiote les dat je omdat je ergens voor betaald hebt het maar tegen je zin moet blijven doen, als je er alleen jezelf mee hebt. Dat doe je hopelijk toch zelf ook niet? Zo ontzettend zonde van je vrije tijd en je lol in het leven! 

Dat geld maar een keer uitgegeven kan worden en er daarom geen geld voor een ander clubje is, dat lijkt me dan weer wel een logisch en pedagogisch verantwoord gevolg.

Marty1984 schreef op 16-09-2021 om 15:45:

Tenzij er rariteiten zijn gebeurd had dochter op 't eind van vorig jaar of in de zomer - voor er betaald was - maar moeten vertellen dat ze geen zin meer had.

Nu is er een nieuw seizoen begonnen en betaald en dat maakt ze maar af.

Ze zou van mij best een paar keer mogen skippen als ze een goede reden heeft, maar geen 40 keer.

Eh... als er rariteiten gebeurd zijn, mag ze het nu niet meer vertellen ofzo?

Zelfs al gaat het maar om vrij onbenullige vormen van pesten, als haar iets op de maag ligt moet ze dat gewoon kunnen zeggen, al is het een jaar geleden.

Ik zou het trouwens ook nog anders vinden als ze in april beslist dat ze er geen zin meer in heeft. Dan zou ik het waarschijnlijk laten gaan.

Maar nu in september is er waarschijnlijk écht nét nét betaald. Had ze vorige maand moeten bedenken dat ze niet meer wou.

Marty1984 schreef op 16-09-2021 om 15:45:

Tenzij er rariteiten zijn gebeurd had dochter op 't eind van vorig jaar of in de zomer - voor er betaald was - maar moeten vertellen dat ze geen zin meer had.

Nu is er een nieuw seizoen begonnen en betaald en dat maakt ze maar af.

Ze zou van mij best een paar keer mogen skippen als ze een goede reden heeft, maar geen 40 keer.

En dat doe je zelf dus ook? Als je zelf een sport of hobby halverwege het jaar echt niet leuk meer vindt, ga je toch door? Met tegenzin?

Als ik een een nieuw soort chips koop en ze blijken niet te vreten (denk: ham-joppiesaus of zoiets), ga ik me echt niet misselijk eten omdat ik ervoor betaald heb.
Dan gooi ik de zak weg en ben ik het geld kwijt.
Sporten moet volgens mij leuk zijn, en geen verplichting.
(oké, ik ren ook wel eens om in conditie te blijven, maar ik ontdekte rond mijn 19e een activiteit die ik écht leuk vond).

Marty1984 schreef op 16-09-2021 om 15:49:

Ik zou het trouwens ook nog anders vinden als ze in april beslist dat ze er geen zin meer in heeft. Dan zou ik het waarschijnlijk laten gaan.

Maar nu in september is er waarschijnlijk écht nét nét betaald. Had ze vorige maand moeten bedenken dat ze niet meer wou.

(ik vind de timing ook knudde, en je mag van mij zeggen dat het geld op is, maar ik zou niet dwingen. En wel vragen of er iets aan de hand is).

Het hangt voor mij heel erg van de reden af. Maar ook wist het meisje wel dat er voor een heel jaar betaald wordt? Is haar aan het begin van het seizoen gevraagd of ze nog een heel jaar doorwilde?
Misschien wil ze niet meer omdat ze beginnende borsten heeft en het heel vervelend vindt dat die zichtbaar zijn in een strak turnpakje of heeft het inderdaad met ongesteld zijn te maken. Of zijn er vervelende dingen gebeurd. 
Als het puur alleen geen zin/niet leuk meer, zou ik denk ik zeggen dat ze tot de herfstvakantie door moet en als ze dan echt niet meer wil, dat ze dan mag stoppen, maar ook geen andere sport mag doen.

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik vind turnen wel wat anders dan bv tafeltennis. Ik zou me vooral zorgen maken dat kind door onoplettendheid of gespannenheid een vervelende blessure oploopt. Daar weegt geen 200 euro tegenop. (Ja, ze had die blessure ook in haar enthousiaste periode kunnen oplopen, maar ik acht het risico een stuk groter als ze met tegenzin turnt.)

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

16-09-2021 om 16:01

Rondstruiner schreef op 16-09-2021 om 15:50:

[..]

En dat doe je zelf dus ook? Als je zelf een sport of hobby halverwege het jaar echt niet leuk meer vindt, ga je toch door? Met tegenzin?

Ik heb dat al meerdere keren gedaan. 

BlueHeart schreef op 16-09-2021 om 16:01:

[..]

Ik heb dat al meerdere keren gedaan.

Als volwassene? Dan heb je toch allang inzicht in oorzaak en gevolg?

Makkelijk gezegd, er is betaald dus ga maar. Kind is 11. Niet een leeftijd waarop je denkt aan uiterste betaaldata. Heeft TO dochter ook gewaarschuwd dat het nieuwe seizoen er aan kwam. Ik vind praten over en seizoen en een jaar bedoelen wel lang. Maar goed, ik heb niks met sportclubs.
Herinner me wel dat toen ik die leeftijd had, de scoutinggroep waar ik bij zat opeens ter ziele was. Een meisje stopte, en die trok meteen haar vriendinnetjes mee die toen ook niet meer wilden. En toen was de groep heel snel te klein om door te gaan

Topsport? Tijdens de revalidatie als gevolg van knieoperatie, kreeg ik mooie bovenspieren die strak in de vel zaten. Alleen verdwenen die sneller dan mij lief was, nadat de revalidatie ophield.
Vriendin stopte in puberteit met voetbal omdat ze de kuiten te gespierd vond. Je hoeft dus echt niet aan topsport te doen.
Wie weet wilt dochter TS stoppen wanneer ze mogelijk van mening is dat haar bovenbeenspieren te musculair zijn dat ze dit niet elegant vindt. Had ze ook eerder kunnen aangeven, maar zo zijn prepubers; te jong omdat een paar maanden eerder te overzien.   Om dan de helft uit haar zakgeld terug te laten betalen, vind ik ver gaan. Misschien krijgt ze €2 per week.

Hopelijk dat TS gauw meer duidelijkheid geeft

Flanagan schreef op 16-09-2021 om 16:44:

Topsport? Tijdens de revalidatie als gevolg van knieoperatie, kreeg ik mooie bovenspieren die strak in de vel zaten. Alleen verdwenen die sneller dan mij lief was, toen de revalidatie ophield.
Vriendin stopte in puberteit met voetbal omdat ze de kuiten te gespierd vond. Je hoeft dus echt niet aan topsport te doen.
Wie weet wilt dochter TS stoppen wanneer ze mogelijk van mening is dat haar bovenbeenspieren te musculair zijn dat ze dit niet elegant vindt. Had ze ook eerder kunnen aangeven, maar zo zijn prepubers; te jong omdat een paar maanden eerder te overzien. Om dan de helft uit haar zakgeld terug te laten betalen, vind ik ver gaan. Misschien krijgt ze €2 per week.

Hopelijk dat TS gauw meer duidelijkheid geeft

Maar hoe kom je erbij dat dit speelt? 

Ik zou zeggen: nog een maandje proberen en als je er dan nog vanaf wil dan kijken we verder.

Hier ook een kind dat na de eerste training van het seizoen zei te willen stoppen, maar een week later toch weer het plezier in de sporthal gevonden. Op deze leeftijd kunnen ze nog zo veranderlijk zijn als het weer.

geef haar dus even de kans om te kijken of ze het echt wel wil (4 weken tegen je zin turnen is te overzien). Wie weet verandert ze nog van gedachten

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.