Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter naar de vrije school?


Ik heb zelf in de jaren '00 op de vrije middelbare school gezeten. Erg positief kan ik het niet noemen maar dat was vooral omdat veel klasgenoten er van hun ouders heen moesten vanwege onder meer wat er in dit topic wordt genoemd over rust en structuur. (waarvan ik me afvraag of dat wel iets typisch vrijeschools is of dat dit meer te maken heeft met dat bepaalde types afgeschrikt worden en wegblijven van de vrije school) Een paar jaar geleden las ik in de krant dat de directie die ik nog heb meegemaakt er weg is gegaan en dat sinds er een nieuwe directie is het ook een hele andere, meer moderne en minder "rigide" school is geworden. Misschien iets om op te letten, of je rigide vrijeschoolonderwijs voor je kind wil of meer wat los.

Probleemleerlingen, tsja, hier heb je een katholieke basisschool die bekend staat om dat leerlingen die overal uitgekotst worden of niet meer verder kunnen daarheen gaan. Maar hoeveel leerlingen van de hele school zijn nou zo'n soort leerling, misschien 15?

Mija schreef op 19-09-2021 om 20:57:

[..]

Ik heb die termen als ouder op ‘onze’ school nooit gehoord. Er werd ook niet ongenuanceerd en vanuit dit soort clichés over mijn kind geoordeeld. En ik heb nogal een scherp afgestelde bullshit detector. Ik kan niet veel hebben. Dus dat zou ik heus wel hebben opgepikt.

Ik geloof best dat jij dit soort verhalen hebt gehoord. Maar je kunt het niet zomaar veralgemeniseren. Er zullen heus nog altijd scholen zijn die vrij dogmatisch zijn. Dat hebben ook mensen die enthousiast zijn over de vs in dit draadje al aangegeven. En zelf heb ik dat, voordat ik kind enthousiast liet worden over die school, ook echt wel uitgevraagd bij de directeur. Maar het is niet overal hetzelfde. Ik heb in dat allereerste gesprek geoordeeld dat het er genuanceerd aan toe ging en in de drieënhalf jaar die daarop volgden hebben ze me maar een enkele keer teleurgesteld. En dat was hoe dan ook een heel stuk minder dan de deceptie die ik bij de Jenaplan-school had opgelopen. Om er maar een lekker cliché in te gooien: het is overal wel wat!

Misschien kun je het houden bij ‘ik ken verhalen’ en dan niet verder gaan met ‘en dus is het zo’. Zo werkt het namelijk niet. Die verhalen zijn nuttig in dit draadje. Die kan TO onderzoeken. De conclusies zijn gebaseerd op denkfouten.

Ik zou de gok zelf niet nemen op basis van alle verhalen die ik erover heb gehoord. Ik ken het gedachtegoed van dhr Steiner vrij goed en het trekt me niet. 

Flanagan schreef op 19-09-2021 om 20:38:

Vroeger had ik mij verdiept in het principe van het Dalton-onderwijs. Het sprak mij aan omdat de samenwerking en zelfstandigheid aan bod kwamen. In de praktijk merkte ik dat op daltonschool van onze kinderen het alleen maar draaide om zelfstandigheid en zelfredzaamheid ipv sociale skills.
Bij de keuze voor een VS, boeide mij de antroposofische beginselen niet zo; ik lette meer op de sfeer tussen de leerkrachten en schoolleiding, of er veel verloop was onderling maar ook onder de lln. Ik lette er op dat de lln zich daar welkom voelden. Lln die zich niet welkom voelen, hebben hun aandacht er niet bij. Als de school net zo goed scoort bij CE en weinig lln doubleren, heb ik er vertrouwen in dat het geboden onderwijs aankomt.
En de ideeën van Steiner, gunst die man is al 200 jaar dood. Blijven we in het verleden hangen? Helen Parkhurst, grondlegger van daltononderwijs, zal zich in haar graf omdraaien als ze ziet hoe sommige scholen zich als dalton profileren maar er weinig samenspel zichtbaar is omdat de Cito-score zwaarder weegt. ( Cito-score als uithangbord voor succes).
Maar dat is weer een andere discussie. We leven nu in 2021. In een maatschappij dat vooral beroep doet op onze empathie en bereidheid samen te werken.

Wij hadden een hoog slagingspercentage. Maar dat was vooral omdat de meeste leerlingen op bijlessen zaten icm een te laag niveau. Voordeel voor de school was wel een lekker hoog doorstroompercentage naar de havo.

Julali schreef op 19-09-2021 om 20:59:

[..]

Ik zou de gok zelf niet nemen op basis van alle verhalen die ik erover heb gehoord. Ik ken het gedachtegoed van dhr Steiner vrij goed en het trekt me niet.

Dat is prima Julali. Het past niet bij iedereen. Ik heb ook mijn bedenkingen bij een aantal zaken en voel me aangetrokken tot andere. Ik heb dus, in interactie met die school, een andere afweging gemaakt dan jij en dat is goed uitgepakt. TO kan met behulp van onze verhalen ook voor zichzelf en haar kind een afweging maken. En daar komt dan wat uit. Ik hoef daar, ongeacht de uitkomst, niet per se wat van te vinden. 

Ik heb wel eens rondgekeken op een vrije school voor mijn kinderen en ik vond de sfeer inderdaad ook heel fijn. De tradities, rituelen en de verhalen trekken me ook zeker. Maar ja, het is wel allemaal gebaseerd op een filosofie van een bedenkelijk man waar ik echt niks mee  mee heb. Daar heb ik toch veel moeite mee, ook al word het allemaal niet zo streng toegepast in de praktijk en zullen er ongetwijfeld ook mensen werken die niks met Steiner hebben. Ik ben daar toch wat rechtlijnig in, ik vind het lastig als ik niet in de filosofie/religie/concept van de school geloof. 

Kyana schreef op 19-09-2021 om 21:36:

Ik heb wel eens rondgekeken op een vrije school voor mijn kinderen en ik vond de sfeer inderdaad ook heel fijn. De tradities, rituelen en de verhalen trekken me ook zeker. Maar ja, het is wel allemaal gebaseerd op een filosofie van een bedenkelijk man waar ik echt niks mee mee heb. Daar heb ik toch veel moeite mee, ook al word het allemaal niet zo streng toegepast in de praktijk en zullen er ongetwijfeld ook mensen werken die niks met Steiner hebben. Ik ben daar toch wat rechtlijnig in, ik vind het lastig als ik niet in de filosofie/religie/concept van de school geloof.

Dit heb ik ook. Het is toch de basis van alles wat er op een school gebeurt. Als je je daarin niet kunt vinden, dan kun je je kinderen beter niet inschrijven op zo'n school. 

Ik vind het jammer dat er zo negatief wordt gedaan over het leren van bijvoorbeeld cijfers en letters op jonge leeftijd. Als kinderen daar al jong interesse in tonen dan is dat toch prima? 

Ik vind het soms zo tegenstrijdig, aan de ene kant volgen ze de kinderen in hun interesses, maar dat moet wel bij de filosofie passen, want anders mag het (nog) niet, of wordt er geen ruimte geboden. 

Overigens is lief met elkaar omgaan en samen leren werken niet alleen voorbehouden aan de vrije school. Ook op een doodgewone openbare school kan dat. Een en ander hangt ook erg samen met de onderwijzers en de sfeer in de school. Wat dat betreft moet je sowieso niet te veel op het concept af gaan en echt kijken naar de individuele school. 

Op de christelijke school waar mijn kinderen zitten wordt lief zijn voor elkaar en elkaar helpen ook heel belangrijk gevonden en ook in de praktijk gebracht. Ik weet echter ook wel wat christelijke scholen waar men helemaal niet zo aardig voor elkaar is. 

En wat ook meespeelt is het elitaire karakter van de vrije school door de hoge bijdrage, hierdoor tref je een redelijk homogene populatie met gemiddeld hoog opgeleide ouders die vaker behoren tot de hogere sociaal-economische klassen. Dan is het makkelijker om een goede sfeer te behouden in je eigen bubbel dan op een school met een hele diverse populatie en veel kinderen uit probleem gezinnen en probleem wijken waar die bubbel te vaak wordt doorgeprikt door de problemen uit de omgeving die ook de school binnenstromen. 

Kyana schreef op 19-09-2021 om 21:41:

Overigens is lief met elkaar omgaan en samen leren werken niet alleen voorbehouden aan de vrije school. Ook op een doodgewone openbare school kan dat. Een en ander hangt ook erg samen met de onderwijzers en de sfeer in de school. Wat dat betreft moet je sowieso niet te veel op het concept af gaan en echt kijken naar de individuele school.

Op de christelijke school waar mijn kinderen zitten wordt lief zijn voor elkaar en elkaar helpen ook heel belangrijk gevonden en ook in de praktijk gebracht. Ik weet echter ook wel wat christelijke scholen waar men helemaal niet zo aardig voor elkaar is.

En wat ook meespeelt is het elitaire karakter van de vrije school door de hoge bijdrage, hierdoor tref je een redelijk homogene populatie met gemiddeld hoog opgeleide ouders die vaker behoren tot de hogere sociaal-economische klassen. Dan is het makkelijker om een goede sfeer te behouden in je eigen bubbel dan op een school met een hele diverse populatie en veel kinderen uit probleem gezinnen en probleem wijken waar die bubbel te vaak wordt doorgeprikt door de problemen uit de omgeving die ook de school binnenstromen.

Ook hierin verschilt het per school. Ik ken vrijescholen die echte buurtscholen zijn en niks wit en elitair. De school waar ik werk is wel heel wit, helaas. Maar ik ken zo al meerdere gezinnen waar eea speelt, ook qua financiën. Geld mag geen rol spelen om niet naar een vrijeschool te kunnen. De bijdrage is gewenst (en nodig, al die leerkrachten voor muziek, euritmie, handwerken kosten geld) maar niet verplicht.

Maar goed, het is niet te vergelijken met een school in de Schilderswijk of Kanaleneiland natuurlijk. 

Ik ben het met je eens dat lief en aardig niet alleen voorbehouden is aan de vrijeschool. En op een vrijeschool is het ook niet altijd kumbaya.

Julali schreef op 19-09-2021 om 21:40:

[..]

Dit heb ik ook. Het is toch de basis van alles wat er op een school gebeurt. Als je je daarin niet kunt vinden, dan kun je je kinderen beter niet inschrijven op zo'n school.

Ik vind het jammer dat er zo negatief wordt gedaan over het leren van bijvoorbeeld cijfers en letters op jonge leeftijd. Als kinderen daar al jong interesse in tonen dan is dat toch prima?

Ik vind het soms zo tegenstrijdig, aan de ene kant volgen ze de kinderen in hun interesses, maar dat moet wel bij de filosofie passen, want anders mag het (nog) niet, of wordt er geen ruimte geboden.

Interesse hebben voor is ook prima. Ze hoeven heus niet in de hoek omdat ze willen weten wat een bepaalde letter is. Of hun eigen letter herkennen. Of woordjes ontcijferen. Maar er MOET nog niks. 

Julali schreef op 19-09-2021 om 21:40:

[..]

Dit heb ik ook. Het is toch de basis van alles wat er op een school gebeurt. Als je je daarin niet kunt vinden, dan kun je je kinderen beter niet inschrijven op zo'n school.

Ik vind het jammer dat er zo negatief wordt gedaan over het leren van bijvoorbeeld cijfers en letters op jonge leeftijd. Als kinderen daar al jong interesse in tonen dan is dat toch prima?

Ik vind het soms zo tegenstrijdig, aan de ene kant volgen ze de kinderen in hun interesses, maar dat moet wel bij de filosofie passen, want anders mag het (nog) niet, of wordt er geen ruimte geboden.

Dochter toont ook interesse in cijfers en letters. En daar vinden ze niks mis mee. Er wordt alleen in de kleuterklas nog niet aan gewerkt, dat komt in klas 1 (groep 3). Ze krijgen nog geen echte werkjes wat je wel al veel ziet in reguliere kleuterklassen. Maar het is niet alsof het dan afgekapt wordt ofzo. Dat laatste wat je zegt is dus grote onzin, het mag heus wel. En nee niet voor alles is ruimte op school maar dat is op andere scholen ook niet. 

AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 21:54:

[..]

Interesse hebben voor is ook prima. Ze hoeven heus niet in de hoek omdat ze willen weten wat een bepaalde letter is. Of hun eigen letter herkennen. Of woordjes ontcijferen. Maar er MOET nog niks.

Dit dus. Jij zegt het beter 🤣

Kyana schreef op 19-09-2021 om 21:36:

Ik heb wel eens rondgekeken op een vrije school voor mijn kinderen en ik vond de sfeer inderdaad ook heel fijn. De tradities, rituelen en de verhalen trekken me ook zeker. Maar ja, het is wel allemaal gebaseerd op een filosofie van een bedenkelijk man waar ik echt niks mee mee heb. Daar heb ik toch veel moeite mee, ook al word het allemaal niet zo streng toegepast in de praktijk en zullen er ongetwijfeld ook mensen werken die niks met Steiner hebben. Ik ben daar toch wat rechtlijnig in, ik vind het lastig als ik niet in de filosofie/religie/concept van de school geloof.

Als je niet achter een filosofie staat zou ik idd niet je kind naar die bepaalde school doen. Zo heb ik niks met het geloof, daarom wilden we dochter niet op de. Katholieke of protestantse school. Mijn neefje gaat daar wel heen, want lekker dichtbij. Maar ze bidden smorgens bij het begin van de dag en smiddags bij het afsluiten. Daar kunnen wij ons gewoon niet in vinden en staat haaks op wat wij geloven (als in Niet geloven) daarom zou ik dochter daar niet heen doen. Voor wie zich er wel in kan vinden en het goed voelt is het wel een geschikte school.




AnanasBevrijdingsFront schreef op 19-09-2021 om 21:54:

[..]

Interesse hebben voor is ook prima. Ze hoeven heus niet in de hoek omdat ze willen weten wat een bepaalde letter is. Of hun eigen letter herkennen. Of woordjes ontcijferen. Maar er MOET nog niks.

Mijn kinderen moesten ook niks in de kleuterklas en die zitten op een reguliere school.

PinkFlower schreef op 19-09-2021 om 21:54:

[..]

Dochter toont ook interesse in cijfers en letters. En daar vinden ze niks mis mee. Er wordt alleen in de kleuterklas nog niet aan gewerkt, dat komt in klas 1 (groep 3). 

Dat is wel bijzonder, want dit staat specifiek vermeld als doel voor groep 1/2 vanuit de overheid (kerndoelen). Oftewel: opgenomen in het verplichte curriculum voor die leerjaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.