Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Dochter kan haar draai niet vinden op school

Mijn ervaring met kleuters die het moeilijk hebben is dat het heel moeilijk is om de vinger op de zere plek te leggen. 
Ze kunnen zelf hun ongemak nog niet goed verwoorden en jij bent er niet bij tijdens schooltijd. Soms gaan ze huilen en zeggen ze dat ze huilen om hun overleden parkiet terwijl er eigenlijk een gevoel van spanning onder zit wat ergens anders door komt.

Ik wens je dus succes met de zoektocht en zou geen overhaaste beslissingen nemen. Probeer uit te vinden wat er gebeurt en als je dat zelf niet kan, misschien kan er eens iemand meekijken in de klas? 

Mijn dochter vindt het nos journaal saai. Ik denk dat ze hyperintelligent is  

Ik denk niet dat deze TO open staat voor tips, ook al vraagt ze daar om.

Kleuter is verdrietig omdat ze niet bij haar vriendinnetje in de klas zit. TO's hart breekt. Kind moet bevorderd worden naar groep 2 zodat dit verdrietje glad kan worden gestreken.

Forummers zeggen dat dat geen reden is voor bevorderen.

Dan bedenkt TO dat dochter voorligt. Was ze effe vergeten te melden in de OP. Dat vriendinnetje, dat doet er verder eigenlijk niet toe. Waarom die dan zo nadrukkelijk in de OP staat kan TO ook niet beantwoorden.

Ik denk niet dat TO bereid is open te kijken wat met kind aan de hand is en wat eventuele oplossingen zijn. Ze heeft al besloten wat de oplossing is: naar groep 2. Wat daar het argument voor is, daar wil ze wel in wisselen. Maar echt in gesprek gaan om te kijken waarom dochter het moeilijk heeft, nee. Mijn reactie waarin ik verschillende mogelijkheden noem (schoolgerelateerd, kindgerelateerd, thuissituatiegerelateerd (ik heb TO geloept)) ervaart TO als beledigend omdat het woord kleine teen er in staat.

Wij worden geacht tips te geven hoe ze kind in groep 2 kan krijgen. Verder moeten we zwijgen.

Rekenenisleuktaalook schreef op 29-11-2025 om 08:52:

[..]

Logopedist hoeft niet in de klas mee te kijken hoor, die kun je ook prive opzoeken natuurlijk. En in meerdere sessies wordt dan echt wel duidelijk of er iets niet goed gaat.

Ik vind dit typisch iets dat als het niet baat, dat het ook niet schaadt.

Het is wel een kind extra belasten dan (ze vindt school al belastend zat en dan moet ze ook nig daarnaast extra ergens naartoe) en de schoorsteen van de logopedist moet ook roken. Dus die zal dan toch wel zeggen dat ze met kind aan de slag moet. En van zo'n jong kind dat zich niet happy voelt krijg je dan toch geen goed beeld. Als ze op school al niet lekker gaat waarom zou ze bij de logopedist dan wel gaan meewerken.

Jorni schreef op 29-11-2025 om 14:20:

[..]

Het is wel een kind extra belasten dan (ze vindt school al belastend zat en dan moet ze ook nig daarnaast extra ergens naartoe) en de schoorsteen van de logopedist moet ook roken. Dus die zal dan toch wel zeggen dat ze met kind aan de slag moet. En van zo'n jong kind dat zich niet happy voelt krijg je dan toch geen goed beeld. Als ze op school al niet lekker gaat waarom zou ze bij de logopedist dan wel gaan meewerken.

Daarom moet je dat ook tijdens schooltijd doen. Dat is vaak voor een kind dat niet graag naar school gaat, om welke reden dan ook, alleen maar fijn.

Wij hebben destijds heel lang fysio zoveel mogelijk tijdens school gepland. Is voor de fysio en logopedist ook fijn, die kunnen nu eenmaal niet alle kinderen buiten schooltijd zien.

Wat ik me afvraag: hoe doet het vriendinnetje dan op school, is die ook intens verdrietig en kan ze haar draai ook niet vinden sinds de scheiding van de meisjes?

[..]

Wat een negatieve visie. 

Hoezo belasten? Zo'n test bestaat uit een gesprek met de ouder(s) en wat spelletjes met het kind. Mijn kinderen vonden dergelijke onderzoeken 'wel grappig'. Het wordt pas belastend als jij als ouder bang bent voor een diagnose en dat ook zo naar je kind communiceert. Terwijl een diagnose niet het probleem is. Het probleem is er al. Je kind heeft moeite om aan bepaalde, normale verwachtingen te voldoen. Een diagnose geeft een naam aan dat probleem (dyslexie/add/whatever) waardoor iedereen je kind beter kan begrijpen en begeleiden.

En over de schoorsteen van de logopedist: er is een tekort aan logopedisten. De meesten hebben wachtlijsten. Geen enkele reden om onterecht met een kind dat niks mankeert aan de slag te gaan.

Het kind voldoet in dit verhaal blijkbaar niet aan de verwachtingen, omdat ze zich op de een of andere reden niet happy voelt op school. Een kind kan dan op school ook veel stiller en teruggetrokken zijn, waardoor school minder goed een beeld kan vormen van de spraak. 

Ik snap dat TO er nu dan ook niets in ziet om kind naar logopedist te sturen. TO kan zelf het beste inschatten of er iets met de spraak van het kind is en wellicht daar hulp bij nodig heeft. Thuis zal kind immers meer zichzelf zijn dan nu op school.

Wanneer een kind zich niet happy voelt is de kans ook groot dat ze bij een logopedist niet meewerkt. Er zijn sowieso zat kinderen die met dat soort dingen niet mee willen werken en er geen zin in hebben. Zeker na school nog eens ergens heen moeten kan ook extra vermoeiend en dus belastend zijn voor een jong kind dat zich sowieso niet happy voelt.
In mijn omgeving worden overigens heel vaak kinderen waar niets mee is qua spraak naar een logopedist gestuurd. In mijn omgeving zijn ze er erg snel mee.

Jorni schreef op 29-11-2025 om 17:10:

Het kind voldoet in dit verhaal blijkbaar niet aan de verwachtingen, omdat ze zich op de een of andere reden niet happy voelt op school. Een kind kan dan op school ook veel stiller en teruggetrokken zijn, waardoor school minder goed een beeld kan vormen van de spraak.

Ik snap dat TO er nu dan ook niets in ziet om kind naar logopedist te sturen. TO kan zelf het beste inschatten of er iets met de spraak van het kind is en wellicht daar hulp bij nodig heeft. Thuis zal kind immers meer zichzelf zijn dan nu op school.

Wanneer een kind zich niet happy voelt is de kans ook groot dat ze bij een logopedist niet meewerkt. Er zijn sowieso zat kinderen die met dat soort dingen niet mee willen werken en er geen zin in hebben. Zeker na school nog eens ergens heen moeten kan ook extra vermoeiend en dus belastend zijn voor een jong kind dat zich sowieso niet happy voelt.
In mijn omgeving worden overigens heel vaak kinderen waar niets mee is qua spraak naar een logopedist gestuurd. In mijn omgeving zijn ze er erg snel mee.

Op zich is nu ook al ettelijke malen benoemd dat logopedisten aan veel meer kunnen werken dan alleen aan spraak. Nota bene in de OP zelf wordt benoemd dat het de school gaat om zorgen t.a.v. kinds taalbegrip. Waarom neem je dat niet tot je? 
(Of die logopedie nodig is kunnen wij vanaf hier verder niet zeggen natuurlijk, ik ben zelf ook van de school ‘laat er even naar kijken, als er niks aan de hand is weet je dat ook weer’ maar snap het ook als het TO zinniger lijkt eerst aan wat andere knoppen te draaien ism school. Maar kritiek blijven hebben op een reden tot verwijzing die helemaal niet genoemd of van toepassing is, is sowieso niet helpend.)

Ik noemde inderdaad spraak maar ik bedoelde het eigenlijk breder. Ik bedoelde eigenlijk meer taal in het algemeen. Ik had dat denk ik anders moeten verwoorden. Verder mag ik het met TO eens zijn wat de suggestie van logopedie betreft. 
Ik hoop dat TO erachter komt waarom kind zich nu niet happy voelt daar en dat er wat aan gedaan kan worden. Hopelijk komt het ook vanzelf goed. Dat kan ook nog. En kind wordt ook steeds ouder en kan dan ook stukje bij beetje beter aangeven wat er dwars zit.

Jorni schreef op 29-11-2025 om 17:30:

Ik noemde inderdaad spraak maar ik bedoelde het eigenlijk breder. Ik bedoelde eigenlijk meer taal in het algemeen. Ik had dat denk ik anders moeten verwoorden. 

Dank je - het schoot me even in het verkeerde keelgat omdat ik nogal vaak dit soort reacties krijg op mijn eigen beroep, dat je inmiddels wel kunt raden 😉.
Met het einde van je bericht ben ik het helemaal eens!

Wat vervelend Ts!
Wat vreemd dat een november kind in groep 1 “blijft zitten”. Hier gaan alle kinderen tot 1 jan door naar groep 2 en pas daar wordt gekeken of kinderen klaar zijn voor groep 3 of nog een jaartje zouden moeten kleuteren. Groep 1 zou volgens onze school te weinig uitdaging bieden voor nog een kleuterjaar.
Dat gezegd hebbende, hier ook een november kind. Was volgens school helemaal klaar voor groep 3, wij zagen een extra kleuterjaar wel zitten omdat hij echt nog heel speels was. Wij hebben onze keuze af laten hangen van zijn beste vrienden. Die gingen naar groep 3. Daar kan iedereen wat van vinden, maar nu op de middelbare iedereen is uitgevlogen….zijn dit nog steeds dikke maten. Vriendschappen hit de kleuterklas kunnen dus gewoon blijvend zijn hoor.
Ik denk dat je even kritisch moet kijken of jouw dochter idd klaar is voor een volgende stap. Met 5 jaar nog iedere dag huilen op school is wel opvallende gedrag. Wellicht moet zij toch nog wat verder rijpen. 

[..]

Mijn beeld van logopedie is heel anders als die van jou. Mijn kind gaat naar logopedie. Logopedist heeft al vlug geconstateerd dat de vooruitgang snel ging en dit een kortdurend traject gaat worden. Deze logopedist besluit ook na een intake of ze een kind wel of niet gaat behandelen. Ze gaat niet meer kinderen aan het werk waar geen logopedie vraag voor is. Er is genoeg werk voor logopedisten. Die schoorsteen brandt toch wel. 

Kind vindt het leuk om te gaan. Half uurtje 1 op 1 aandacht, heel spelenderwijs maar er zit veel in die spelletjes. Natuurlijk ook oefeningen/ opdrachten voor thuis. De logopedist slaat natuurlijk dingen op in het dossier maar mag niks zonder toestemming delen met anderen zoals school, huisarts, tandarts oid. Die beslissing ligt echt bij de ouders! 

Logopedie is heel breed. Niet alleen uitspraak maar bijvoorbeeld ook taalgebruik (zinnen maken, woordenschat enz) en ook eten/ drinken/ slikken enz. Zelfs kleine baby's kunnen logopedie krijgen. 

Meesje schreef op 29-11-2025 om 11:06:

Ik denk niet dat deze TO open staat voor tips, ook al vraagt ze daar om.

Kleuter is verdrietig omdat ze niet bij haar vriendinnetje in de klas zit. TO's hart breekt. Kind moet bevorderd worden naar groep 2 zodat dit verdrietje glad kan worden gestreken.

Forummers zeggen dat dat geen reden is voor bevorderen.

Dan bedenkt TO dat dochter voorligt. Was ze effe vergeten te melden in de OP. Dat vriendinnetje, dat doet er verder eigenlijk niet toe. Waarom die dan zo nadrukkelijk in de OP staat kan TO ook niet beantwoorden.

Ik denk niet dat TO bereid is open te kijken wat met kind aan de hand is en wat eventuele oplossingen zijn. Ze heeft al besloten wat de oplossing is: naar groep 2. Wat daar het argument voor is, daar wil ze wel in wisselen. Maar echt in gesprek gaan om te kijken waarom dochter het moeilijk heeft, nee. Mijn reactie waarin ik verschillende mogelijkheden noem (schoolgerelateerd, kindgerelateerd, thuissituatiegerelateerd (ik heb TO geloept)) ervaart TO als beledigend omdat het woord kleine teen er in staat.

Wij worden geacht tips te geven hoe ze kind in groep 2 kan krijgen. Verder moeten we zwijgen.

Mooi man, die analyse die je zo even geeft van TO. Geeft vooral een beld van jezelf ook.

Waarom moet een TO ons allemaal veren in de kont steken voor de reacties? Iedereen pikt uit adviezen sommige dingen wel mee en andere niet. Ik zie niet in waarom je daar zo zuur over zou moeten doen. Je mag hier reageren, dat hoeft niet. En door te reageren heb je niet ineens recht op bepaalde reacties van TO.

Die venijnige wendingen richting de topic starter geven wel een bepaald beeld van bepaalde mensen. 

'Ik denk niet dat TO bereid is open te kijken wat met kind aan de hand is en wat eventuele oplossingen zijn.'

To heeft een visie op wat er aan de hand is, het vriendinnetje mag naar groep 2 en zij mist het vriendinnetje. TO heeft ook een mogelijke oplossing: kind naar groep 2. 

Alleen die visie en die oplossing wordt hier niet onderschreven, dus moet er wat anders aan de hand zijn. Soms is het leven simpeler dan je zou denken. Maar ik zou wel willen weten waarom de school een logopedist voorstelt als behandelaar.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.