Geenvera
26-11-2025 om 11:29
Dochter kan haar draai niet vinden op school
Hoi ouders,
Graag deel ik met jullie mijn verhaal in de hoop dat er een ouder is die soortgelijk heeft meegemaakt en ons kan adviseren waar nodig.
Onze dochter is 5 jaar en gaat sinds November 2024 naar de basisschool. Ze was vanaf dag één al dikke vriendinnen met een meisje uit haar klas, ze hadden enorm veel steun aan elkaar en waren vanaf dag één onafscheidelijk. Ze speelde beide uiteraard ook wel met andere kinderen uit de klas maar deze 2 waren echt maatjes!
Na de zomer van dit jaar ging het meisje naar groep 2 omdat ze iets ouder is dan onze dochter. Ze waren / zijn beide erg verdrietig hierom en (net zoals wij eerst dachten) dat hoort erbij en ze maken wel weer nieuwe vriendjes, dat gaat snel genoeg op die leeftijd. Ze hebben daarnaast vaak vrij spelen op school waar ze elkaar kunnen opzoeken (dat doen ze ook zeker)
Het is echter zo dat onze dochter sindsdien erg zoekende is en haar draai niet kan vinden op school. Ze is dagelijks aan het huilen, heeft vaak buikpijn en wil eigenlijk helemaal niet meer naar school toe. We dachten eerst dat het een fase was / is maar hier komt geen einde aan. Als ze elkaar in de ochtend tegenkomen op het schoolplein dan zijn ze beide zo ontzettend blij, daar kan je je geen voorstelling van maken. Het gemis wat dan duidelijk naar voren komt ik schrijnend en als onze dochter dan naar haar lokaal gaat en het andere meisje naar boven staan ze beide huilend op de trap, dit dus al sinds de zomer. Goed, nu is het zo dat wij een aantal weken geleden op school moesten komen omdat onze dochter de laatste tijd zo verdrietig op school, alsof ze op haar tenen loopt (zei de juf) en ze wilde graag dat een logopedist meekijkt omdat het tevens lijkt of ze sommige dingen niet begrijpt wat er gezegd wordt. Wij zelf en ook mensen in de omgeving ervaren dit helemaal niet zo en denken dat ze sinds de zomer gewoon niet op haar plek is in deze klas, zou dit kunnen? Zo ja, wat is dan de oplossing? Kan je een verzoek doen dat ze in groep 2 komt bijvoorbeeld of wat is er mogelijk?
Ik snap echt dat het wellicht belachelijk klinkt hoor maar geloof mij, je hart breekt als je die twee meisjes bij elkaar ziet.
nou, iemand tips? Alvast bedankt.
Geenvera
27-11-2025 om 16:51
DeOnbekende schreef op 27-11-2025 om 00:56:
Ik zou het contact met dit vriendinnetje zoals het nu is, afremmen. Dus niet naar elkaar staan kijken en huilen bij de trap. Echt vrij ongezond gedrag en jouw "je hart breekt..." geeft mij het idee dat dit ook nog eens gevoed wordt.
Je zit er volledig naast, wij voeden dit absoluut niet en zowel de ouders als de juffen ook niet. Het is iets wat je lastig kan vermijden als ze elkaar in de ochtend tegenkomen op het schoolplein, iedereen begint immers het zelfde tijdstip
Geenvera
27-11-2025 om 16:54
FruitMoeder schreef op 27-11-2025 om 09:54:
TO je legt steeds de nadruk op het vriendinnetje. Het lijkt nu net of zij de enige reden is dat je dochter naar groep 2 wil. Ik vind deze vriendschap voor een kleuter behoorlijk intens. Is je dochter altijd al zo eenkennig? Dat ze zich zo vastklampt is niet gezond.
Nee hoor dat is ze absoluut niet eenkennig en zoals eerder aangegeven als dat dit de enige reden zou zijn voor overplaatsing naar groep 2, dat zou mij pas niet gezond lijken.
Geenvera
27-11-2025 om 16:55
tsjor schreef op 27-11-2025 om 12:54:
Bij mijn kleindochter speelde een soortgelijk verhaal. Zij moest in groep 1 blijven (leeftijd), terwijl haar vriendinnetje naar groep 2 mocht. zij werd vervelend in de klas en er dreigden allerlei diagnoses te komen. Tot er een juf kwam die ging uitzoeken wat ze eigenlijk allemaal al kon. Toen bleek dat ze ver voorlag. Ze is toen van groep 2 naar groep 4 gegaan en ook daar ligt ze voor op de anderen. Er kan dus ook een heel ander verhaal onder zitten, maar een goede, oplettende leerkracht kan zelf al veel ontdekken in de klas.
Logopedie associeer ik toch meer met problemen rond de mondbewegingen, dus dat zou logisch zijn als ze onduidelijk praat. Maar dat je verdriet kunt oplossen met logopedie is nieuw voor mij.
Het verhaal over de vriendinnen vind ik merkwaardig. Ik ben opgegroeid met een hecht groepje van 4 vriendinnen, vanaf de wieg tot de middelbare school. We sloten anderen zelfs buiten. Juist op latere leeftijd leer je dat iedereen eigen kwaliteiten heeft en je met iedereen een relatie kunt aangaan, omdat iedereen wel iets bij te dragen heeft. Dat soort volwassen inzichten passen nog niet bij een 5-jarige die net een vriendinnetje-voor-het leven, een soulmate, gevonden heeft; 'best friends for ever' (zolang het duurt.
Ik heb echt wat aan je bericht, dankjewel hiervoor!
anomarie
27-11-2025 om 17:23
Ik merk dat ik nog wat zoekende ben nav je OP en je reacties. Ik krijg het gevoel dat je nogal in een tunnelvisie zit. Op posten die in het straatje passen, reageer je positief en als het niet past of wat kritisch wordt gereageerd, reageer je negatief. Ik kan mij vergissen, maar misschien zie je het ook als je terugleest.
Waarom niet open het gesprek aan op school. Zij zullen ook toch zien hoe de ochtenden starten? Ik neem aan dat niemand blij wordt van een kind wat zo ongelukkig is. Het kind wat naar school gaat, vraagt om een samenwerking tussen ouders en school. De zogenaamde pedagogische driehoek. Kinderen merken het heel snel als ouders niet blij zijn met de school/juf en dat is heel lastig voor ze. Ze willen trouw blijven aan ouders en aan de juf.
Ga in gesprek en bespreek wat jij ziet en luister naar wat de leerkracht ziet. Waar zijn overeenkomsten? Welke oplossing kunnen jullie samen bedenken zodat ze beter kan starten in de ochtend? beloning, iemand anders die brengt, zo organiseren dat ze elkaar ff niet meer zien. Van een onderzoek bij de logopedie is nog nooit iemand slechter geworden. Als alles leeftijdsadequaat is, mag de logopediste niet eens behandelen. Logopedie gaat ook over het gebruik van taal en niet alleen de mondmotoriek. Het gaat over begrip en productie.
Op deze leeftijd wordt er gesproken van een ontwikkelingsvoorsprong omdat dit nog gelijk kan trekken met de meeste kinderen. Je zou de school de vraag kunnen stellen hoe ze differentiëren tussen de kinderen die nu instromen en de kinderen die er al een jaar zitten. Ze zal niet de eerste zijn die van november is en ruim 1,5 jaar in groep 1 zit, als dit het beleid is.
Mijn advies: gewoon vragen en met een open vizier het gesprek in om samen het beste voor je dochter te organiseren.
Geenvera
27-11-2025 om 17:29
anomarie schreef op 27-11-2025 om 17:23:
Ik merk dat ik nog wat zoekende ben nav je OP en je reacties. Ik krijg het gevoel dat je nogal in een tunnelvisie zit. Op posten die in het straatje passen, reageer je positief en als het niet past of wat kritisch wordt gereageerd, reageer je negatief. Ik kan mij vergissen, maar misschien zie je het ook als je terugleest.
Waarom niet open het gesprek aan op school. Zij zullen ook toch zien hoe de ochtenden starten? Ik neem aan dat niemand blij wordt van een kind wat zo ongelukkig is. Het kind wat naar school gaat, vraagt om een samenwerking tussen ouders en school. De zogenaamde pedagogische driehoek. Kinderen merken het heel snel als ouders niet blij zijn met de school/juf en dat is heel lastig voor ze. Ze willen trouw blijven aan ouders en aan de juf.
Ga in gesprek en bespreek wat jij ziet en luister naar wat de leerkracht ziet. Waar zijn overeenkomsten? Welke oplossing kunnen jullie samen bedenken zodat ze beter kan starten in de ochtend? beloning, iemand anders die brengt, zo organiseren dat ze elkaar ff niet meer zien. Van een onderzoek bij de logopedie is nog nooit iemand slechter geworden. Als alles leeftijdsadequaat is, mag de logopediste niet eens behandelen. Logopedie gaat ook over het gebruik van taal en niet alleen de mondmotoriek. Het gaat over begrip en productie.
Op deze leeftijd wordt er gesproken van een ontwikkelingsvoorsprong omdat dit nog gelijk kan trekken met de meeste kinderen. Je zou de school de vraag kunnen stellen hoe ze differentiëren tussen de kinderen die nu instromen en de kinderen die er al een jaar zitten. Ze zal niet de eerste zijn die van november is en ruim 1,5 jaar in groep 1 zit, als dit het beleid is.
Mijn advies: gewoon vragen en met een open vizier het gesprek in om samen het beste voor je dochter te organiseren.
Als ik niet zoekende zou zijn dat had ik geen bericht geplaatst natuurlijk, ik vraag immers ook naar advies / tips of iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt.
Wij zullen zeker een open gesprek aangaan met de juffen en kijken naar de mogelijkheden, dat lijkt mij de juiste weg uiteindelijk.
Lijkt mij logisch dat reactie wat meer in ons straatje valt, waar wij echt informatie uithalen dat we daar positief op reageren maar uiteraard zijn wij voor elke reactie dankbaar en nemen wij alles mee. Reacties met opmerkingen als jeuk aan de kleine teen, de vriendschap is niet gezond, wij voeden dat etc. daar geef ik liever niet te veel aandacht aan.
Jij ook bedankt voor je reactie, ik neem het mee.
Rosemary00
27-11-2025 om 18:55
TO je bent wel erg kritisch en je post is best misleidend. Je begint je post door een heel verhaal over dat vriendinnetje te schrijven en legt zelf ook het verband met haar vertrek naar groep 2 en je dochters gedrag, maar als mensen daarop ingaan is dat slechts bijzaak. Jij maakt zelf van de bijzaak een hoofdzaak.
yette
28-11-2025 om 11:45
Ik zou die logopedist er trouwens wel bij betrekken. En misschien ook een deskundige met verstand van de emotionele ontwikkeling op deze leeftijd.
Uit je OP blijkt dat ook de juf zich zorgen maakt over het welzijn van je dochter. Je wordt niet zomaar uitgenodigd voor een gesprek. De juf heeft het idee heeft dat je dochter op haar tenen loopt en misschien niet alles begrijpt. Als je dochter dezelfde juf heeft als vorig jaar, kent deze vrouw haar inmiddels aardig.
Jouw probleemanalyse in je OP is compleet anders dan die van de juf en draait helemaal om het verdriet van je dochter om haar vriendinnetje. Als oplossing heb je bedacht dat je dochter weer gelukkig zal zijn bij haar vriendin in de klas. In latere berichten schrijf je zelfs dat jouw dochter zich volgens jou verveelt en in de 2e beter op haar plek zal zijn - een zienswijze die lijnrecht tegenover die van de juf lijkt te staan.
Een onafhankelijke deskundige raadplegen, zoals de juf voorstelt, lijkt me dus een goed plan. Het is namelijk wel belangrijk om uit te vinden of je dochter nou op haar tenen loopt of dat ze zich juist verveelt. Want als de juf gelijk heeft, dan is je dochter op de langere termijn niet geholpen met jouw plan. Dan is volgend jaar naar groep 3 gaan waarschijnlijk te vroeg.
Lizzyliz
28-11-2025 om 14:16
Ik begrijp niet waarom je de logopedist geen optie vindt, aangezien jullie zoekende zijn naar wat er precies speelt. Deze kan uitsluiten dat jullie dochter achter loopt.
tsjor
28-11-2025 om 18:29
Lizzyliz schreef op 28-11-2025 om 14:16:
Ik begrijp niet waarom je de logopedist geen optie vindt, aangezien jullie zoekende zijn naar wat er precies speelt. Deze kan uitsluiten dat jullie dochter achter loopt.
Dat lijkt mij nou typisch werk voor een leerkracht en niet voor een logopedist.
Dikke van Dale: logopedist: 1 spraakleraar, spraaklerares
Wikipedia: logopedist: Een logopedist of logopediste is een paramedische therapeut die
preventie, zorg, training en advies biedt met betrekking tot de primaire mondfuncties, het gehoor, de stem, de taal en de spraak.
Nationale beroepengids: Een Logopedist behandelt mensen met stem-, spraak-, taal-, gehoor- en slikproblemen.
Met andere woorden: er zal dan toch een probleem moeten zijn met haar spraak.
Voor vragen over voor- of achterlopen, meer of minder uitdaging nodig hebben, daarvoor zal toch de leerkracht de aangewezen persoon zijn om dat uit te zoeken.
En ja, een vriendinnetje dat wel door mag gaan naar een andere groep en jij niet, dat kan erg verdrietig zijn, het kind kan het niet begrijpen, een kind kan daardoor opstandig worden. De leerkracht moet weten dat die heftige reactie er is en het kind verder goed begeleiden in de eigen groep, of eventueel toch overplaatsen naar de volgende groep.
Lizzyliz
28-11-2025 om 18:57
tsjor schreef op 28-11-2025 om 18:29:
[..]
Dat lijkt mij nou typisch werk voor een leerkracht en niet voor een logopedist.
Dikke van Dale: logopedist: 1 spraakleraar, spraaklerares
Wikipedia: logopedist: Een logopedist of logopediste is een paramedische therapeut die
preventie, zorg, training en advies biedt met betrekking tot de primaire mondfuncties, het gehoor, de stem, de taal en de spraak.
Nationale beroepengids: Een Logopedist behandelt mensen met stem-, spraak-, taal-, gehoor- en slikproblemen.Met andere woorden: er zal dan toch een probleem moeten zijn met haar spraak.
Voor vragen over voor- of achterlopen, meer of minder uitdaging nodig hebben, daarvoor zal toch de leerkracht de aangewezen persoon zijn om dat uit te zoeken.
En ja, een vriendinnetje dat wel door mag gaan naar een andere groep en jij niet, dat kan erg verdrietig zijn, het kind kan het niet begrijpen, een kind kan daardoor opstandig worden. De leerkracht moet weten dat die heftige reactie er is en het kind verder goed begeleiden in de eigen groep, of eventueel toch overplaatsen naar de volgende groep.
Dat hoeft niet. Er kan ook een probleem zijn met haar taal.
Een logopedist test bv ook of een kind woorden en zinnen begrijpt zoals verwacht voor de leeftijd en of er problemen zijn met de woordenschat etc.
Decembermamma
28-11-2025 om 22:02
Geenvera schreef op 26-11-2025 om 12:07:
[..]
Ze is niet meegegaan naar groep 2 vanwege de leeftijd.
Wat betreft het logopedie gedeelte, daar gaan we niet in mee met de school. Wij denken dat het eerder inderdaad herhaling is / verveeld dan dat ze een achterstand zou hebben.
bedankt voor je reactie, ik zal het meenemen.
Leeftijd klopt niet er moet een andere reden zijn. Kinderen die voor 1 januari 5 zijn gaan naar groep 2.
Peaches
29-11-2025 om 00:09
Decembermamma schreef op 28-11-2025 om 22:02:
[..]
Leeftijd klopt niet er moet een andere reden zijn. Kinderen die voor 1 januari 5 zijn gaan naar groep 2.
Ook dat klopt niet. Kinderen die eraan toe zijn, gaan naar groep 2 (of 3). Er is helemaal geen leeftijdsgrens. Scholen moeten kijken naar de ontwikkeling van het kind. Maar ja, scholen maken hun eigen regels.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 08:52
Jorni schreef op 26-11-2025 om 12:09:
Van een kind dat zich ongelukkig voelt en waarschijnlijk daardoor dichtklapt is toch geen goed en realistisch beeld te krijgen. Zeker niet tijdenszo'n momentopname. Als de logopedist dan nu meekijkt dan zal diegene een vertekend beeld gaan krijgen van jouw dochter wat ook weer ergens wordt geregistreerd. Dat kan later in haar nadeel gaan werken.
Logopedist hoeft niet in de klas mee te kijken hoor, die kun je ook prive opzoeken natuurlijk. En in meerdere sessies wordt dan echt wel duidelijk of er iets niet goed gaat.
Ik vind dit typisch iets dat als het niet baat, dat het ook niet schaadt.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 09:01
Geenvera schreef op 26-11-2025 om 12:14:
[..]
Dat is het beleid wat school voert, kennelijk nog van 1985 inderdaad :‘) alle kinderen die in dat schooljaar later zijn begonnen zijn nog in groep 1 gebleven. We kunnen inderdaad beter nu nog een verzoek doen voor groep 2.
En school wordt niet door de inspectie op de vingers getikt? Al veertig jaar niet?
Op mijn school een combinatie 1,2 kinderen uit het najaar van in principe door naar twee, tenzij. Kinderen uit januari die meer kijken aan te kunnen blijven op papier in 1 maar draaien mee met twee. Het telt namelijk als zittenblijven als je eerst 'versneld' en daarna toch weer niet.
Zelf zou ik altijd voor een school met combinatieklas voor kleuters kiezen, zodat dus de 'grenzen' tussen de groepen niet zo hard zijn.
Rekenenisleuktaalook
29-11-2025 om 09:06
Geenvera schreef op 26-11-2025 om 13:01:
[..]
Ik reageer even op je beide berichten:
Het is één van de voorstellen die wij overwegen inderdaad. Ik heb daarnaast niet gezegd dat school heeft aangegeven dat er een achterstand is. Ze hebben aangegeven dat het lijkt alsof ze (de laatste weken) dingen niet begrijpt door onder andere verdriet, afleiding en verveling.
Wij denken na over een eventuele overplaatsing naar groep 2 wegens inderdaad meer uitdaging. Het lijkt mij niet vanwege een vriendinnetje, dat lijken mij niet de juiste intenties.
Ze is verdrietig omdat ze geen plezier heeft op school / in deze klas, ze vind het saai en geeft aan dat het iedere dag het zelfde is. Onze dochter is iemand die onder andere veel uitdaging nodig heeft omdat ze anders zich snel verveelt. Aangezien er nu (voor haar) veel herhaling is van het eerste jaar speelt dit denken wij zeker een rol.
Gelukkig speelt er thuis verder niks maar jeuk aan haar kleine teen heeft ze regelmatig
Als wij zelf geen antwoorden hadden op haar gedrag dan waren wij natuurlijk meegegaan in het logopedist verhaal. Wij denken dus dat groep 2 de oplossing zou zijn voor onder andere meer uitdaging.
Saai is ook vaak het woord dat kinderen gebruiken voor wie het allemaal wat lastig is. Als je geen idee hebt wat je moet doen, en je zit maar wat achter je werkje de onderdelen wat heen en weer te schuiven heb je ook een heel saai moment.