Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Buurtkinderen

Sinds een aantal jaren had onze zoon een fijn vriendje aan onze buurjongen. Ongeveer even oud, dezelfde interesses, hij was vaak bij ons. Nu ze wat ouder worden lijkt de buurjongen te veranderen en bepaalt hij hier in de straat erg veel. Alle kinderen lijken naar hem te luisteren en bij hem te willen horen. Helaas heeft de buurjongen in een paar andere jongens medestanders gevonden en lijken ze bedacht te hebben dat onze zoon er niet meer bij hoort. Ze halen hem op en negeren hem dan, dagen hem uit, of het wordt zo gedraaid dat onze zoon hem altijd 'moet zijn' met een spel. Als onze zoon dat dan een aantal keren gedaan heeft en er klaar mee is, is hij de spelbreker.. Iedere keer komt onze zoon verdrietig naar binnen.

Laatst hebben we een poging gedaan met de ouders te praten, want het was echt niet leuk meer. We gingen altijd fijn met hen om, maar dit gesprek leverde helaas niet op wat we gehoopt hadden. Er werd niet écht goed naar ons geluisterd, we kwamen er amper tussen. Omdat het onze buren zijn vinden we het ook heel moeilijk om flink uit onze slof te schieten, je woont er toch naast en wilt het wel een beetje gezellig houden. 

We hebben zelfs het idee dat het gesprek averechts gewerkt heeft, want de buurjongen negeert ons nu volkomen. Nou zou dat op zich nog tot daaraan toe zijn, maar de moeilijkheid hieraan vind ik dat hij alle andere kinderen hierin meeneemt en onze zoon nu eigenlijk niemand meer heeft om mee buiten te spelen en ook niet meer zo goed naar buiten durft/wil, want dan is hij alleen. En dat terwijl hij altijd zo graag buiten speelt.

Zelf zit ik niet helemaal lekker in mijn vel en het doet erg veel met me merk ik. Ik loop de hele dag met een knoop in mijn maag rond en ik ben blij als het regent omdat we dat gedoe dan even niet hebben, omdat iedereen dan binnen zit. 

Ik weet ook niet precies wat ik met dit bericht wil bereiken, maar ik heb het in elk geval even van me af geschreven..

Heeft je zoon vriendjes in de klas of op school ? Daar kan hij misschien wat vaker mee afspreken? Spelen hoeft niet alleen maar met de buurtkinderen. Soms klikt het gewoon niet. Fijn dat de buurjongen hem nu negeert, dan kan je zoon met andere kinderen spelen en plezier hebben. 

Amber1979

Amber1979

24-11-2022 om 11:28 Topicstarter

Index224 schreef op 24-11-2022 om 11:00:

Heeft je zoon vriendjes in de klas of op school ? Daar kan hij misschien wat vaker mee afspreken? Spelen hoeft niet alleen maar met de buurtkinderen. Soms klikt het gewoon niet. Fijn dat de buurjongen hem nu negeert, dan kan je zoon met andere kinderen spelen en plezier hebben.


Ja, die heeft hij. Daar spreekt hij ook regelmatig mee af gelukkig. Het gaat meer om de middagen dat hij niet afspreekt en bijvoorbeeld de weekenden. Dan was hij altijd hele dagen buiten. Nu zit hij binnen of het gaat zoals ik hierboven beschreef.

De andere kinderen uit de straat spelen nu ook niet meer met hem, ik denk doordat ze bang zijn voor de reactie van de buurjongen. 

wat sneu voor je zoon
Dit is gewoon pesten wat er nu gebeurt ik zou samen met je man toch weer een gesprek aan gaan met de buren .

Hoe oud is zoon? Ik zou hier ook buikpijn van krijgen.

Misschien een gesprek hierover aanknopen met ouders van andere buurtkinderen? Die reageren hopelijk wat constructiever dan je buren. 
Kijk of je zoon (met wat begeleiding van jullie) zo wel eens met een andere buurkind af kan spreken (dan kan bijvoorbeeld ook eerst een keer bij jullie thuis in plaats van op straat) om de boel weer 'vlot te trekken'

Wat ontzettend naar voor jullie zoon. Ik zou echt weer proberen in gesprek te gaan met de buren, ondanks dat ze de vorige keer niet echt open stonden voor het gesprek. Blijf bij jezelf en laat weten hoe het nu is voor jullie zoon. Wat het met hem doet. Beschuldig de buurjongen niet, want dat werkt averechts. 
Zit de buurjongen op dezelfde school als jullie zoon? Want dan zou je het op school ook kunnen bespreken.

Amber1979

Amber1979

24-11-2022 om 13:04 Topicstarter

Onze zoon is 9. 
Ze zitten niet bij elkaar op school.

Ik vind het zo moeilijk. We zijn al eens bij andere ouders geweest over een incident. Zij luisterden en zeiden tegen hun kind zich anders te gedragen. De buurjongen was daar toen ook en beide jongens zeiden keurig dat het de bedoeling niet was.. vervolgens gaat het toch gewoon door.

Ik ben ook bang hoe meer wij ons er tegenaan bemoeien, hoe groter het wordt? Uiteindelijk kunnen de ouders het gesprek wel aangaan met hun kinderen, maar als die niet willen.. 

Een nare situatie voor je zoon, maar ook voor jullie als ouders om te moeten zien dat hij buitengesloten wordt. Toen mijn zoon die leeftijd had zorgde ik ervoor dat de kinderen uit de buurt hier altijd binnen konden komen om iets te drinken of om iets lekkers te eten. Als het regende zat de hele club soms bij mij binnen om een spelletje te doen. Zo leerden ze mij ook goed kennen en had ik een ingang om met de kinderen zelf in gesprek te gaan als er eens iets mis ging en ze het onderling niet op konden lossen. Dat ging heel goed. Misschien is het een idee om daar met kleine stapjes mee te beginnen ? Wie weet werkt het. 

Amber1979

Amber1979

24-11-2022 om 13:54 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 24-11-2022 om 13:39:

Een nare situatie voor je zoon, maar ook voor jullie als ouders om te moeten zien dat hij buitengesloten wordt. Toen mijn zoon die leeftijd had zorgde ik ervoor dat de kinderen uit de buurt hier altijd binnen konden komen om iets te drinken of om iets lekkers te eten. Als het regende zat de hele club soms bij mij binnen om een spelletje te doen. Zo leerden ze mij ook goed kennen en had ik een ingang om met de kinderen zelf in gesprek te gaan als er eens iets mis ging en ze het onderling niet op konden lossen. Dat ging heel goed. Misschien is het een idee om daar met kleine stapjes mee te beginnen ? Wie weet werkt het.

Dit is een hele goede.. En zo ging het bij ons eigenlijk ook altijd.. we hadden een fijne band. Buurjongen speelde hier vaak, we namen hem weleens mee ergens heen en andersom de buren onze zoon ook. De meeste kinderen uit de straat speelden hele middagen/avonden met elkaar.

Het speelt eigenlijk doordat (tenminste dat denk ik) de andere jongens die eerder nooit zoveel buiten waren, nu een betere keuze lijken dan onze zoon en er een groepje is ontstaan. Onze zoon is gevoeliger dan de anderen en daardoor denk ik een makkelijker slachtoffer, maar tegelijkertijd ook de enige die niet altijd naar de pijpen van de buurjongen danst..

Dan gaat je zoon zijn eigen gang. Daar is niets mis mee. Ik zou hem op een clubje, sport, cultuur, scouting etc. laten gaan, iets waarbij hij ook in het weekend wat te doen heeft. En zeker zo snel mogelijk je eigen emoties daarover onder controle krijgen, want daar lijdt hij nog meer van. Het is belangrijk dat je je kind leert dat hij zijn eigen weg mag volgen en als dat gevolgen heeft (buurkinderen willen niet meer met me spelen) dat het volgen van die eigen weg dan toch het belangrijkste is. Zonder dat daar ruzies omheen ontstaan, zeker geen ruzies tussen volwassenen.

Tsjor

Ik sluit me aan bij Tsjor. Jullie kunnen je beter richten op nieuwe contacten voor je zo'n dan het bij de buurjongens te blijven proberen. Ik vrees dat praten met ouders niet gaat helpen. 

tsjor schreef op 24-11-2022 om 14:00:

Dan gaat je zoon zijn eigen gang. Daar is niets mis mee. Ik zou hem op een clubje, sport, cultuur, scouting etc. laten gaan, iets waarbij hij ook in het weekend wat te doen heeft. En zeker zo snel mogelijk je eigen emoties daarover onder controle krijgen, want daar lijdt hij nog meer van. Het is belangrijk dat je je kind leert dat hij zijn eigen weg mag volgen en als dat gevolgen heeft (buurkinderen willen niet meer met me spelen) dat het volgen van die eigen weg dan toch het belangrijkste is. Zonder dat daar ruzies omheen ontstaan, zeker geen ruzies tussen volwassenen.

Tsjor

Dit is ook het eerste waar ik aan dacht. Lekker op de zaterdagen naar scouting o.i.d., nieuwe vrienden opdoen die hem wèl waarderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.