HWMokka
05-12-2025 om 13:08
Bijles begrijpend lezen
Mijn zoon in groep 7 blijft achter met begrijpend lezen. Ik zit eraan te denken om bijles voor hem te regelen. Bij voorkeur van een ervaren docent. Op welke kosten moet ik rekenen?
Bakblik
05-12-2025 om 17:22
HWMokka schreef op 05-12-2025 om 17:16:
Bedankt voor de tips om hem zelf bij te spijkeren. We zoeken toch echt iemand die met hem wil oefenen. Als wij het met hem proberen reageerd hij nukkig. Vandaar mijn vraag hoeveel bijles kost. Zijn school gebruikt als doorstroomtoets de Diatoets. Is iemand daarmee bekend?
Een pabo-student die je via via kent? Dat kost dan ongeveer €25 per keer. De student is even wat tijd kwijt om zich in te lezen en voor te bereiden en oefent en evalueert dan zo'n 45 minuten met je kind.
Mijn dochter geeft op die manier bijlessen in een exact vak op middelbare school niveau. Het vak dat ze zelf doet op de uni.
boysmomm
06-12-2025 om 14:59
Bakblik schreef op 05-12-2025 om 13:56:
Gewoon heel veel oefenen, met de methode van de school. Hij moet gaan zien wat de gewenste antwoorden zijn volgens de methode en dat zijn niet altijd de antwoorden die voor hem het meest logisch zijn.
Hij hoeft, om goed te scoren, de tekst niet te begrijpen maar moet de goede antwoorden vinden. Hij moet de signaal woorden vinden en de verwijzingen aan kunnen wijzen. Hij moet het trucje kennen.
Ik heb net mijn zoon in hetzelfde schuitje gezeten. Mijn zoon dacht veel te ver na over de vragen
Maar hoe doe je dit..
troelahoep
08-12-2025 om 10:32
HWMokka schreef op 05-12-2025 om 17:16:
Bedankt voor de tips om hem zelf bij te spijkeren. We zoeken toch echt iemand die met hem wil oefenen. Als wij het met hem proberen reageerd hij nukkig. Vandaar mijn vraag hoeveel bijles kost. Zijn school gebruikt als doorstroomtoets de Diatoets. Is iemand daarmee bekend?
Wat ik weet uit mijn omgeving is dat je bij een ervaren persoon die bekend is met alle lesmethodes, manieren van toetsen en dergelijke (dus geen pabo-student) moet rekenen op minimaal €50,- per uur.
Rekenenisleuktaalook
08-12-2025 om 10:35
troelahoep schreef op 08-12-2025 om 10:32:
[..]
Wat ik weet uit mijn omgeving is dat je bij een ervaren persoon die bekend is met alle lesmethodes, manieren van toetsen en dergelijke (dus geen pabo-student) moet rekenen op minimaal €50,- per uur.
Ga je dan je kind voorbereiden op de komende toetsen of werkelijk zijn begrip van de tekst vergroten?
Temet
08-12-2025 om 12:16
Een voorvraag is denk ik - gelet op wat hier ook in de draad langskomt - of begrijpend lezen daadwerkelijk leidt tot beter begrip van teksten. En of beter begrip van teksten leidt tot goed scoren op het vak begrijpend lezen.
Het lijkt er een beetje op dat het antwoord op beide vragen nee is. En je wilt dat kind toch uiteindelijk aan zijn diploma helpen, dus dan zou ik zeggen: bijles voor het slagen voor dat vak, en proberen in de vrije tijd veel te laten lezen zodat ze echt iets leren ![]()