Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Arjen Lubach over "lesmethodes".

Echt, dit item is zó waar. De huidige lesmethodes deugen niet, getuige de steeds lagere scores van schoolkinderen.


https://youtu.be/w505T4nobsY?si=_Zqq0VbupwfIl5RQ


Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-02-2024 om 19:27 Topicstarter

TO trapt af.

De schoolboeken van mijn zoon waten één grote puzzeltocht met symbooltjes, verwijzingen en hysterische tekeningen.

Wat was er mis met mijn oude schoolboek (zesde klas) ter grootte van een A5-schrift met gewone rijtjes sommen?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-02-2024 om 19:28 Topicstarter

FB-IMG-1688505829309.jpg

We moeten gewoon terug naar de lesmethodes van vroeger, toen kinderen nog wel fatsoenlijk konden lezen en rekenen.

Vroeger was alles beter 

Ik ben het wel met je eens dat marktwerking in veel gevallen teveel doorslaat, zeker wanneer boeken met plaatjes beter verkopen dan boeken met rijtjes sommen. 

Aan de andere kant zie ik ook leerkrachten die d's en t's regelmatig op de verkeerde plekken zetten en zelf moeite hebben met complexe sommen; daar schort ook het één en ander aan het niveau.

En digitalisering van de hele maatschappij werkt ook niet altijd in het voordeel van kinderen. Als je na school de keuze hebt uit een boek lezen, een spelletje op je tablet spelen of tekenfilms kijken, dan is de keuze voor veel kinderen snel gemaakt. 

Het is een samenspel van factoren. 

Zo waar, die plaatjes en gedoe eromheen leiden af van de kern.  Daarbij is mijn jongste kleurenblind op het niveau dat hij op een multiveld de rode lijnen in het groene kunstgras niet kan zien. Sommige stukken in die boeken vielen voor hem helemaal weg. Tekst die doorloopt in het plaatje was voor hem niet te zien.  Dacht de juf dat zwart-wit kopieën wel zouden helpen maar dat werden dus grote grijze vlekken. Hij heeft pas goed leren lezen toen hij boeken kon lezen met weinig plaatjes.  En hij heeft pas leren rekenen toen de sommen rijtjes waren.  Die sommen met poppetjes in de bus was voor hem niet te zien. 
Terug naar de kern? Ja graag! 

wij hebben dit jaar  nieuwe boeken voor natuurkunde. We hebben gekozen voor een waanzinnig klassieke methode. Echte, niet wegwerpboeken, prachtige rustige lay out. Theorie heel duidelijk beschreven.  In fijne taal. Helder. Compact. Maar niet kleuterlevel. Alle afbeeldingen hebben een doel. Zijn nuttig. Voegen iets toe.  

Oh. en onze school heeft nog een ouderwets echt boekenfonds. We hebben alle boeken zelf in eigendom. Delen ze zelf uit aan de leerlingen. Niks van Dijk. Heerlijk.  

Ik word ook echt beroerd van t verdienmodel van die uitgevers. Wegwerpboeken met flutkaftjes die ieder jaar bij t oud papier moeten. Bah. Bah. bah.  Even los van alle drukte en overbodige franje. T is  helemaal waar wat Arjen L beschrijft

goed bericht Ingrid! Waarom gaan scholen niet massaal in verzet tegen de macht van distributeurs en de drie grote uitgeverijen? Als jullie school het kan, moet het voor andere scholen toch ook mogelijk zijn?

Wij maken het onderwijs grotendeels zelf. Dat trekt leerkrachten die moeite willen doen, zich zelf verdiepen in de stof, zelf nadenken over waar hun klas staat en wat zij nodig hebben. 
Daarnaast gebruiken we wel lesmethoden maar pakken we daaruit wat passend en nodig is. Geen digiborden waarop we slaafs de methode volgen met onnavolgbare plaatjes en verhaaltjes. Maar zelf op het krijtbord je instructie opbouwen. 
Ik verfoeide altijd de leermethode Estafette die alle leesplezier uit een kind weet te halen en werkelijk nergens over gaat. Nu lees ik gewoon een blad met rijtjes woorden. Waarin een bepaalde moeilijkheid centraal  staat. Niks op tijd. Gewoon voor koor door. En verder heel veel boeken lezen. Boeken voorlezen. Verhalen vertellen. Taalspelletjes. Rijmpjes. 
 

Ik vraag mij af waarom er niet een school is die gewoon de oude boekjes erbij pakt en daar mee aan de gang gaat.
Zelf heb ik geen kinderen, maar ik erger mij als volwassene al groen en geel aan al die plaatjes overal bij. Het lijkt wel of er niets meer in gewone tekst geschreven kan worden. Overal moeten plaatjes bij: geen gewone tekst op je bankafschrift maar overal een enorm logo bij op je scherm (waardoor ik het zelf juist als onoverzichtelijker ervaar). Of een plaatje van een kledingstuk als de naam van de winkel volgens de computer van de bank vermoedelijk een textielzaak is. Vreselijk. Onrustig. Irritant. Kinderachtig gedoe. 

Maar zeker voor schoolkinderen die al constant worden geconfronteerd met (bewegende) beelden, lijkt het mij nog veel belangrijker dat zij ook leren met/door geschreven tekst. Ook veel beter voor de leesvaardigheden. 

Dat noemen we vrijheid van onderwijs, het staat in de grondwet. De overheid mag zich niet bemoeien met de inhoud van onderwijs, dat doen schoolbesturen zelf, inclusief de financiën. Tel daar de marktwerking bij op en je krijgt dit.
Oh ja, we vergeten ook het belang van onderzoek naar de effectiviteit van lesmethodes. 
Ik krijg het ene merk medicijn niet vergoed omdat niet wetenschappelijk is bewezen dat het effectiever dan het andere merk (scheelt ongeveer 10 cent) . Maar onze kinderen leren lezen en rekenen met goede, bewezen effectieve methodes in een van de rijkste landen ter wereld lukt niet, echt om te huilen weer. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-02-2024 om 22:03 Topicstarter

Na alle spellingshervormingen kan ik nog begrijpen dat "oude taalboeken" niet meer gebruikt worden. 

In de oude loco-boekjes voor Taal hebben we daarom een aantal bladzijden doorgestreept.

Voor zinsontleding e.d. zijn de jaren 70 loco-boekjes nog prima te gebruiken. Elk jaar, ook op de Havo, even zinsontleding oefenen, dat was voldoende voor onze dyslect om daar in elk geval nette cijfers voor te halen.

De nieuwere loco-boekjes hebben ook teveel plaatjes en ruis. Gewoon terug naar deze stijl.

Loco-Maxi-met-5-boekjes-rekenen-tafels-breuken-taal-begrijpend-lezen-7-scaled.jpg

Poezenmeisje

Poezenmeisje

02-02-2024 om 22:11 Topicstarter

Mijn man heeft al zijn studieboeken van de MTS en HTS bewaard.Onze zoon maakt daar nu dankbaar gebruik van. 

Op MBO Techniek 4 leert hij minder dan mijn man destijds op dezelfde school (dat erkennen de leraren ook) en hij heeft alleen boeken voor Nederlands en Engels. 

Technische informatie staat in pdf'jes. Af en toe print ik wat voor hem uit, maar zoon pakt uit zichzelf de boeken van zijn vader (uit de jaren '80). Daarin kan hij wél vinden wat hij wil weten.

Na het zien van dat deel van de uitzending, kom ik tot een verdrietige conclusie: onze overheid doet geen ene kloot voor de burgers, ook op dit vlak weer.
Waarom financieert de overheid niet wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van lesmethodes?

En ik werd even met m'n neus op de feiten gedrukt, mijn kinderen nemen idd elk jaar ook kilo's werkboeken mee, die rechtstreeks de papiercontainer ingaan. Zo zonde!

Martje80 schreef op 02-02-2024 om 22:19:

Na het zien van dat deel van de uitzending, kom ik tot een verdrietige conclusie: onze overheid doet geen ene kloot voor de burgers, ook op dit vlak weer.

Dit is wat je krijgt als diverse achtereenvolgende kabinetten marktwerking propageren. Dat zijn toch echt kabinetten waar de meerderheid van de bevolking voor heeft gekozen.

Het onderwijs is (naar mijn bescheiden mening) geen plek voor marktwerking en het grote geld. Idem voor de zorgsector overigens. 

Schommelstoel schreef op 02-02-2024 om 22:28:

[..]

Dit is wat je krijgt als diverse achtereenvolgende kabinetten marktwerking propageren. Dat zijn toch echt kabinetten waar de meerderheid van de bevolking voor heeft gekozen.

Het onderwijs is (naar mijn bescheiden mening) geen plek voor marktwerking en het grote geld. Idem voor de zorgsector overigens.

En dus komt er nu een nog rechtser kabinet dan er al was. En iedereen maar denken dat het nu eindelijk beter wordt 🙄

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.