Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Anoniemvoornu
12-12-2025 om 09:53
Nick90 schreef op 12-12-2025 om 09:44:
[..]
Probleem is meer dat ze zichzelf heel goed bezig weet te houden maar dan niet met zoet spelen. Meer met overal opklimmen om dingen zoals de kerstboom nader te inspecteren, of via dr learningtower op het aanrecht te klimmen om daar vervolgens vanaf te kukelen, en dat gaat heel snel. Je kunt haar nog geen 2 minuten alleen laten. Dus moet ze overal mee naar toe gesjouwd worden maar dan gaan dingen die je normaal snel doet veel langzamer. En het is niet zo dat ze de hele dag naar een scherm zit te kijken, ze speelt ook gewoon alleen of met ons. Voor zover ik speelt ze op de opvang ook gewoon maar daar is dan ook constant toezicht.
Een kind van 2 kan je meenemen doe ik ook' mijn kind is ook een klauter monster. Dan duurt het maar langer. Ik ben niet tegen schermen mijn kind kijkt elke dag ff disney junior terwijl ik ontbijt maak . Maar je vroeg zelf wat normaal is aan schermtijd en de hele dag de tv aan en af en toe de tablet is gewoon veel voor een kind van 2, daar is het forum eensgezind over. Als ze niet zonder toezicht om kan gaan met de learningtower zet hem dan weg. Ze kan prima klimmen dus zijn functie heeft hij al vervuld..
Bakblik
12-12-2025 om 10:15
[..]
Probleem is meer dat ze zichzelf heel goed bezig weet te houden maar dan niet met zoet spelen. Meer met overal opklimmen om dingen zoals de kerstboom nader te inspecteren, of via dr learningtower op het aanrecht te klimmen om daar vervolgens vanaf te kukelen, en dat gaat heel snel. Je kunt haar nog geen 2 minuten alleen laten. Dus moet ze overal mee naar toe gesjouwd worden maar dan gaan dingen die je normaal snel doet veel langzamer. En het is niet zo dat ze de hele dag naar een scherm zit te kijken, ze speelt ook gewoon alleen of met ons. Voor zover ik speelt ze op de opvang ook gewoon maar daar is dan ook constant toezicht.
Je hoeft haar niet te sjouwen ze kan zelf melopen of deze trap op klimmen. In die tijd hadden mijn kinderen meer "taakjes" dan nu ze groot zijn. We hingen samen de was op. Zij de vaatdoekjes op het lage rek ik de handdoeken op het hoge rek. Zij alle sokken paar bij paar zoeken en ik de rest van de was. Zij de grove vuiltjes bij elkaar vegen op de gladde vloer, ik de kamer met de stofzuiger door. Vinden ze hartstikke leuk.
Geef ze wel een gerichte opdracht.
Ysenda
12-12-2025 om 10:18
[..]
Het dik gedrukte is inherent aan kinderen opvoeden, dat kost tijd. En ja dan duurt het langer, dat hoort erbij. Gaat vanzelf sneller als ze groter worden.
Het opvoeden is een taak van de ouders. We hebben het al eerder tegen je gezegd. En ja, dat vinden ze niet altijd leuk, maar dat hoeft ook niet.
MamaE
12-12-2025 om 11:26
Kind meenemen naar de wc duurt langer dan zelf gaan, maar minder lang dan de hele woonkamer opruimen als je terug bent. Ik zou je kind niet aanwennen om elke keer een scherm te krijgen als ze even moet wachten. Zeker bij iets als plassen, dat doe je meerdere keren per dag. Als ze nog niet alleen kan blijven zonder de tent af te breken, dan maar mee. Al vind ik persoonlijk mijn toiletgang niet prettig met iemand erbij.
Ysenda
12-12-2025 om 11:33
MamaE schreef op 12-12-2025 om 11:26:
Kind meenemen naar de wc duurt langer dan zelf gaan, maar minder lang dan de hele woonkamer opruimen als je terug bent. Ik zou je kind niet aanwennen om elke keer een scherm te krijgen als ze even moet wachten. Zeker bij iets als plassen, dat doe je meerdere keren per dag. Als ze nog niet alleen kan blijven zonder de tent af te breken, dan maar mee. Al vind ik persoonlijk mijn toiletgang niet prettig met iemand erbij.
je kunt haar ook in de box plaatsen. Al begin je daar eigenlijk al heel vroeg mee zodat ze daar aangewend zijn, dat doen ze op het kdv ook.
DeOnbekende
12-12-2025 om 12:17
Bakblik schreef op 11-12-2025 om 14:25:
[..]
Wat een stempel weer! Lui ouderschap, toe maar. Als ik 18 jaar geleden de avondmaaltijd klaar ging maken was iedereen al moe van de dag en was de tv aan soms de enige optie om snel iets op tafel te krijgen en te eten, zodat ze ook nog op tijd naar bed konden.
De vader van de kinderen had een fulltime job en was met ov ruim 75 minuten onderweg als alles goed ging. Die was nooit thuis voordat ik ging beginnen met koken. Ik kon niet koken met jongste om mijn heen die klom als 1 jarige al op het aanrecht door een plank uit de draaikast naar buiten te draaien en dan kon hij omhoog. Gevaarlijk voor hem en gevaarlijk voor zichzelf. Als de vader niet thuis was ging hij in de box tv kijken. Kro kindertijd boeide heen net voldoende om niet nog meer rare fratsen te verzinnen. Als het eten klaar was gingen we aan tafel en dan ging de tv uit.
Echt ik was geen luie ouder toen ik die keuzes maakte. Ik koud voor maximale veiligheid binnen de mogelijkheden die ik toen had. En ja ik had het allemaal geprobeerd om hem in de kinderstoel met wat speeltjes bij mij te zettennaar dat werkte echt niet.
Er zijn andere opties, maar die kosten meer moeite. En dat is precies wat ik bedoel.
DeOnbekende
12-12-2025 om 12:21
Nick90 schreef op 11-12-2025 om 21:48:
[..]
Omdat ons kind de tent afbreekt zonder toezicht. Jouw kind is niet de standaard voor elk kind.
En beginnen met het opvoeden van je kind, is dat een idee?
Broadway
12-12-2025 om 13:24
Baby82 schreef op 11-12-2025 om 12:21:
Wat veel schermtijd geven jullie de peuters! Hier is 1 keer per week 15 a 30 minuten al veel en soms ook 2 weken helemaal niets. Peuter pakt hier af en toe wel eens de afstandsbediening, maar als we nee zeggen dan is dat helemaal prima. Hij heeft ook geen keuze.
TV kijken is eenzijdige communicatie en helpt niet bij de taalontwikkeling. Contact met anderen, boekjes lezen enz. is veel belangrijker. Liedjes luisteren we via de telefoon zonder scherm te kijken.
Een tablet voor een peuter kopen vind ik al helemaal van de zotte!
Zoals iemand ook al opperde is het belangrijk dat een kind zichzelf kan vermaken en daarom hoor je geen telefoon of tablet te geven als ze eventjes op iets moeten wachten. Je hoeft echt geen 24 uur met je peuter bezig te zijn. Peuters kun je gerust zelf laten spelen.
jij kijkt om 18 uur ofzo geen journaal? en kijkt ook zelf niet even tussendoor op je telefoon overdag als je kind in de buurt is?
ik vind je vrij veroordelend voor een medium dat zo enorm ingeburgerd is in het dagelijks leven en niet alleen voor entertainment
Broadway
12-12-2025 om 13:27
Meesje schreef op 11-12-2025 om 13:33:
[..]
Ik heb het niet over niets anders dan een scherm. En volgens mij niemand hier. Ik heb het over soms, 15 min, een scherm. Er bestaat iets tussen nooit en altijd alleen maar. Ook ouders die wel eens juf Roos opzetten doen de rest van de dag dingen met hun kinderen. En ook kinderen die wel eens Sesamstraat hebben gezien kunnen zich nog op een andere manier vermaken dan met een scherm. Het is niet altijd het één of het ander. En natuurlijk helemaal prima als jij doet wat je doet. Maar laat een ander ook in zijn waarde. Ik vind opmerkingen als 'ik snap echt niet dat' en 'ik zie niet in waarom' een vervelende manier om aan te geven dat je eigenlijk vindt dat de ander het niet zo goed doet als jou. Want 'oh joh' je snapt prima waarom mensen dat doen, je vindt het alleen niet goed.
jij zegt het beter dan ik
Nick90
12-12-2025 om 15:06
DeOnbekende schreef op 12-12-2025 om 12:17:
[..]
Er zijn andere opties, maar die kosten meer moeite. En dat is precies wat ik bedoel.
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wij hebben na een lange werkdag plus 20 minuten file ook geen energie meer om een vermoeide en hongerige peuter mee te laten helpen met koken, dan zie ik weinig kwaad in even aflevering van poesjes kijken. Kinderen van nu groeien op met schermen om zich heen, zelfs op school zijn schermen en kijken ze naar schooltv oid
Ysenda
12-12-2025 om 15:16
Nick90 schreef op 12-12-2025 om 15:06:
[..]
Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Wij hebben na een lange werkdag plus 20 minuten file ook geen energie meer om een vermoeide en hongerige peuter mee te laten helpen met koken, dan zie ik weinig kwaad in even aflevering van poesjes kijken. Kinderen van nu groeien op met schermen om zich heen, zelfs op school zijn schermen en kijken ze naar schooltv oid
Maar je schrijft zelf dat de hele dag de tv aan staat bij jullie, ook al kijkt ze niet actief, het is wel een scherm wat op de achtergrond blijft schreeuwen.
Op school kijken ze tv, maar niet de hele dag. En ik neem aan dat je peuter nog niet naar school gaat. Op het kdv kijken ze bij ons geen tv, op school was dat in de onderbouw maar heel beperkt. Misschien 1 of 2x per kwartaal.
MamaE
12-12-2025 om 15:23
Er zijn scholen waar ze de hele dag op een tablet of chromebook werken. Ik ben daar geen voorstander van. Hier kijken ze een keer per week tv op school, iets van schooltv inderdaad. Maar dat is dus een afgebakend moment, niet heel de dag door.
Je kind tijdens het koken iets laten kijken vind ik tot daar aan toe, maar elke keer als je moet plassen een scherm in de handen drukken, dan kom je ongemerkt toch wel op veel momenten per dag. Daarnaast is je kindje 2,5. Die kun je ook steeds meer uitleggen en sturen.
Nehalennia
12-12-2025 om 15:41
[..]
Nouja omdat het voor de ontwikkeling van je kind wel echt bewezen beter is als het wordt meegenomen in de dingen die je doet op een dag in plaats dat het worzoetgehouden met schermen. Schermen zijn inderdaad overal, maar dat is ook een probleem op zich. Ik begrijp je heel goed hoor: ik ben alleenstaand moeder met een peuter en ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het wordt wel makkelijker als je er consequent in bent. Je plukt echt de vruchten van je tijdsinvestering. Mijn peuter zit nu tijdens het koken op de grond met het stoffer en blik en 'veegt' de troepjes weg die ik al dan niet perongeluk laat vallen. Daarna brengt ze die naar de prullenbak die ik voor haar open doe. Ze doet mee, en ze neemt dat super serieus. Ik vertel ondertussen wat ik doe en waarom, soms mag ze iets proeven. Als we gegeten hebben maken we samen schoon, ik geef haar gericht taakjes. 'Breng deze beker maar naar de keuken' 'Wil jij een doekje pakken?'. Gerichte opdrachten houden 'zoet'. Het is serieus leuk om te zien hoe snel zo'n kleintje zich medeverantwoordelijk voelt voor de situatie, en hoe snel ze ook dingen leren.
Valeria
12-12-2025 om 16:10
[..]
Vanwaar je beginvraag dan?
TineWinkel
12-12-2025 om 16:12
Valeria schreef op 12-12-2025 om 16:10:
[..]
Vanwaar je beginvraag dan?
Nick vroeg toch niet om advies, alleen om ervaringen