Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Fietsstoeltje achterop

Baby82 schreef op 30-01-2026 om 08:47:

[..]

Ik heb geen ervaring met die website verder. 
En wat jij wil ga je niet vinden, het ene stoeltje met de riempjes van het andere stoeltje. Bovendien vraag ik me af hoeveel comfortabeler de yepp zit tov de bobike. Ik heb dochter nooit horen klagen over het stoeltje, zat prima volgens mij. Je kan het ook niet zelf uittesten, dus wie weet heeft je kind wel de voorkeur voor de bobike. Ik zou gewoon degene kiezen die je het handigst lijkt en daar heeft je kind het dan mee te doen. Als kind geen vergelijkingsmateriaal heeft, weet ie niet beter en is het zitje waar hij in wordt gezet gewoon prima natuurlijk Wij vonden dit type bandjes heel prettig, omdat die dus heel makkelijk te verstellen is. Heb verder niet eens gekeken naar of het comfortabel was of niet. Neem aan dat alle fietsstoeltjes gewoon prima zitten. 

BlairW schreef op 30-01-2026 om 09:31:

[..]

Ik heb geen ervaring met die website verder.
En wat jij wil ga je niet vinden, het ene stoeltje met de riempjes van het andere stoeltje. Bovendien vraag ik me af hoeveel comfortabeler de yepp zit tov de bobike. Ik heb dochter nooit horen klagen over het stoeltje, zat prima volgens mij. Je kan het ook niet zelf uittesten, dus wie weet heeft je kind wel de voorkeur voor de bobike. Ik zou gewoon degene kiezen die je het handigst lijkt en daar heeft je kind het dan mee te doen. Als kind geen vergelijkingsmateriaal heeft, weet ie niet beter en is het zitje waar hij in wordt gezet gewoon prima natuurlijk Wij vonden dit type bandjes heel prettig, omdat die dus heel makkelijk te verstellen is. Heb verder niet eens gekeken naar of het comfortabel was of niet. Neem aan dat alle fietsstoeltjes gewoon prima zitten.

Ik denk ook dat de meeste stoeltjes wel prima zitten. En als hij aan de Europese veiligheidsnormen voldoet lijkt het mij ook prima, ik zou zo’n ding niet op Ali express kopen. Het klinkt alsof je liever die bobike wil, dus ik zou daarvoor gaan.

Baby82

Baby82

30-01-2026 om 11:32 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 30-01-2026 om 09:44:

[..]

Ik denk ook dat de meeste stoeltjes wel prima zitten. En als hij aan de Europese veiligheidsnormen voldoet lijkt het mij ook prima, ik zou zo’n ding niet op Ali express kopen. Het klinkt alsof je liever die bobike wil, dus ik zou daarvoor gaan.

Nee, ik wil het beste van 2 werelden en dat kan niet.   Ik koop trouwens helemaal niets  op Ali, Temu, Shein e.a. en dat zou iedereen moeten doen.

Baby82

Baby82

30-01-2026 om 11:40 Topicstarter

De  fietsenwinkel ben ik trouwens al geweest.  Die zei tegen mij dat het Bobike riempje veiliger is.  Bij die van Yepp kun je makkelijk je handen uithalen via de zijkant en die van Bobike gaat over je hoofd en zit vast.  Dit staat natuurlijk los van de 5 punts gordel veiligheid.

Baby82 schreef op 30-01-2026 om 11:40:

De fietsenwinkel ben ik trouwens al geweest. Die zei tegen mij dat het Bobike riempje veiliger is. Bij die van Yepp kun je makkelijk je handen uithalen via de zijkant en die van Bobike gaat over je hoofd en zit vast. Dit staat natuurlijk los van de 5 punts gordel veiligheid.

Dat is wel een beetje een illusie want mijn kids wurmden zich ook uit de bobike 😬 of autostoeltje… 

SuzyQFive schreef op 30-01-2026 om 12:03:

[..]

Dat is wel een beetje een illusie want mijn kids wurmden zich ook uit de bobike 😬 of autostoeltje…

Dit! Of ze konden ze zelf los maken. Jongste klikte schaterend zijn autostoelgordel los en was pas anderhalf.

SuzyQFive schreef op 30-01-2026 om 12:03:

[..]

Die van mij ook

Over dat je kind met de neus tegen je rug aan zit. 
Destijds (25 jaar geleden) kon het bevestigingsblok van de Bobike niet aan mijn bagagedrager. 
Oplossing was toen een "mountainbikebeugel" aan de buis onder het zadel. 
Voordeel was dat de bevestiging van het stoeltje ook wat verder naar achteren zat en er meer ruimte was tussen kind en mijn rug.

Hoe dat tegenwoordig gaat, weet ik niet. Destijds was er natuurlijk veel minder keus, maar wij waren altijd erg tevreden over de Bobike. Zowel voor-- als achterop. Na het "gewone" zitje ook nog een poos de (dacht dat die "junior") heette gebruikt

Bij de bobike die wij hadden was er ook genoeg ruimte voor het kind. Bij somige van die hipper uitziende stoeltjes lijkt een kind echt geen ruimte te hebben, maar ik weet niet welk merk dat is. Ik zie soms mensen fietsen waarbij het kind klemzit tussen het lichaam of rugzak van de ouder en de rugleuning van het stoeltje en dan vraag ik me altijd af of ze dat niet getest hebben voordat ze het kochten. 

Valeria schreef op 30-01-2026 om 13:41:

Bij de bobike die wij hadden was er ook genoeg ruimte voor het kind. Bij somige van die hipper uitziende stoeltjes lijkt een kind echt geen ruimte te hebben, maar ik weet niet welk merk dat is. Ik zie soms mensen fietsen waarbij het kind klemzit tussen het lichaam of rugzak van de ouder en de rugleuning van het stoeltje en dan vraag ik me altijd af of ze dat niet getest hebben voordat ze het kochten.

Bij mij kun je zelf bepalen hoe ver je het stoeltje naar achteren vast zet op de bagagedrager. Dicht op je lichaam is voor jezelf fijn, voor het kind lijkt me iets meer afstand fijner. Neem aan dat dit voor ieder merk geldt.

Gordels over het hoofd; gaat dat dan over de helm heen? Of zit je dan steeds te klooien met die helm afzetten voordat je de gordels los kunt doen?

Baby82

Baby82

30-01-2026 om 14:38 Topicstarter

Meesje schreef op 30-01-2026 om 14:30:

[..]

Bij mij kun je zelf bepalen hoe ver je het stoeltje naar achteren vast zet op de bagagedrager. Dicht op je lichaam is voor jezelf fijn, voor het kind lijkt me iets meer afstand fijner. Neem aan dat dit voor ieder merk geldt.

Gordels over het hoofd; gaat dat dan over de helm heen? Of zit je dan steeds te klooien met die helm afzetten voordat je de gordels los kunt doen?

Eerst de gordels om en dan de helm op als je gaat fietsen.

Ga naar een goeie fietsenwinkel en probeer daar 'lve'  uit wat je het prettigst vindt in de combinatie van jouw fiets/jouw lengte en een kinderzitje. 

Wij kochten 20 jaar geleden in Duitsland de Römer Jockey Relax. Die is minstens twee keer nog doorgegeven. De rugleuning is in twee standen verstelbaar.

Geen fietsstoeltje, maar een fietsfauteuil, aldus een collega.

https://www.babykeur.nl/fietsstoeltjes/romer-jockey-relax-fietsstoeltje/

Baby82 schreef op 30-01-2026 om 14:38:

[..]

Eerst de gordels om en dan de helm op als je gaat fietsen.

Ik vond het wel praktisch om in de dwarse peuterfase het schoenen, jas, helm 'gevecht' in één keer te voeren. Hier gaat alles dus binnen aan voordat we naar de fiets lopen. Dat is voor mij ook wel een ding om rekening mee te houden. Maar als jouw kind makkelijker is speelt dat wellicht minder  

Bovendien kan de fiets makkelijk omvallen als je stilstaat, met kind erin. Zeker als je met een helm moet gaan rommelen.  Ik ken een kindje dat zo een been brak, dus iets waar ik altijd heel erg voorzichtig mee was. Dus ook dat was voor mij een reden om de helm op de grond op te zetten, en niet op de fiets. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.