Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

Toen de kinderen klein waren kocht ik wel eens aardbeien op de markt, die waren echt mooi en lekker. Niet zelden redden ze het dan niet tot thuis. Al lopend opgegeten, en ik hoor nu net voor het eerst dat het asociaal is om lopend te eten. Oh ja, en levensgevaarlijk om je dreumes ongewassen aardbeien te geven (bedenk ik nu pas, destijds nooit bij stil gestaan).

bieb1963 schreef op 28-05-2023 om 12:19:

[..]

Waarom zou dat in hemelsnaam voor thuis zijn? Als men thuis mandarijnen wil eten, dan koop je een net mandarijnen.

Als presentje/ aardigheidje naar een kind toe. Bij de slager krijgen ze weleens een plakje worst en bij sommige bakkers een ( half) broodje na het afrekenen. Dat eet je dan ook buiten of thuis op.

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 12:35:

[..]

Als presentje/ aardigheidje naar een kind toe. Bij de slager krijgen ze weleens een plakje worst en bij sommige bakkers een ( half) broodje na het afrekenen. Dat eet je dan ook buiten of thuis op.

Neem je je plakje worst helemaal mee naar huis? Dat doet verder echt niemand hoor.

MMcGonagall schreef op 28-05-2023 om 12:36:

[..]

Neem je je plakje worst helemaal mee naar huis? Dat doet verder echt niemand hoor.

Nee zoals ik schreef; dat eet je bv buiten op. Broodje ook of je neemt het mee naar huis. Wij namen zo'n broodje soms wel mee naar huis, kind had er vaak geen trek in als hij net ontbeten of geluncht had, maar hier een bakker die ongeveer eist dat je het aanpakt. 

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 12:57:

[..]

Nee zoals ik schreef; dat eet je bv buiten op. Broodje ook of je neemt het mee naar huis. Wij namen zo'n broodje soms wel mee naar huis, kind had er vaak geen trek in als hij net ontbeten of geluncht had, maar hier een bakker die ongeveer eist dat je het aanpakt.

Volgens mij eet iedereen zijn plakje worst gewoon in de winkel op. Broodjes geven ze hier niet bij de bakker, maar er staat wel altijd iets om te proeven. Ik voel me altijd een beetje stout omdat ik dat pak als ik weer naar buiten loop, het is ook zo onbeleefd om al kauwend te bestellen of af te rekenen. De bedoeling van de bakker is juist dat je het proeft en koopt en al die mensen die het bij het weg gaan pakken, gaan echt niet meer terug om het betreffende koekje/broodje te kopen.

MMcGonagall schreef op 28-05-2023 om 13:13:

[..]

Volgens mij eet iedereen zijn plakje worst gewoon in de winkel op. Broodjes geven ze hier niet bij de bakker, maar er staat wel altijd iets om te proeven. Ik voel me altijd een beetje stout omdat ik dat pak als ik weer naar buiten loop, het is ook zo onbeleefd om al kauwend te bestellen of af te rekenen. De bedoeling van de bakker is juist dat je het proeft en koopt en al die mensen die het bij het weg gaan pakken, gaan echt niet meer terug om het betreffende koekje/broodje te kopen.

Zal per winkel verschillen; hier krijg je het na het afrekenen, dan ga je niet eerst opeten in de winkel en dan pas naar buiten. Bij de bakker hier ligt nooit iets om te proeven maar ik kan me voorstellen dat sommigen winkels dat doen uit de hoop dat jij het vervolgens koopt. Hier krijgen alleen kleine kinderen een wit kadetje; daar ga je niet ineens voor terug. Maar dat vind ik heel iets anders dan met lekkend kliederig fruit een hele winkel doorgaan of verpakkingen opentrekken. Moet iedereen ook zelf weten maar ik snap wel dat ze er hier mee gestopt zijn.

Meesje

Meesje

28-05-2023 om 13:34 Topicstarter

Dat is ook een grappig verschil. Ik ben juist groot gebracht met de norm dat als je voedsel aangeboden krijgt dat bedoelt is om op te eten. Als je dat niet wil, om welke reden ook, dan sla je het aanbod af. Mss wil iemand anders het wel. Eten wel aannemen, maar vervolgens in je tas stoppen was niet 'netjes', zo werd mij geleerd nadat we iemand dat zagen doen. "Daar is de hebzucht aan" verzuchte mijn moeder dan. Vind dat wel een heel grappig verschil. 

En ook wel verhelderend. In beide visies worden de kinderen opgevoed, maar vanuit andere normen en waarden. Het is niet zo dat het mandarijntjes etende kind onopgevoed is/luie ouders heeft of wat dan ook. Het is ook niet zo dat het kind dat het mandarijntje in de tas stopt hebberig of onopgevoed is. Ze zijn beiden opgevoed, alleen op een andere manier.

Mss niet de bedoeling van dit topic, maar dát ga ik dus meenemen als leerpunt uit alle antwoorden. Opvoeden is vaak niet zwart wit en iedereen redeneert vanuit zijn eigen referentiekader. Mijn eigen keuzes in de opvoeding moet ik vooral baseren op wat bij mij en mijn kind past en die keuzes moet ik uitsluitend naar mijzelf kunnen verdedigen. 

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 12:35:

[..]

Als presentje/ aardigheidje naar een kind toe. Bij de slager krijgen ze weleens een plakje worst en bij sommige bakkers een ( half) broodje na het afrekenen. Dat eet je dan ook buiten of thuis op.

Huh? Dat kind stopt dat meteen in de mond. Kind kreeg in de de AH bakkerij (dus dat ding achterin de winkel) heel vaak een krentebol ofzo, dat mocht ze meteen opeten.

De hele discussie begint wel extreme vormen aan te nemen. Iedereen vindt er iets van, maar uiteindelijk moet iedereen daar zijn eigen keuze in maken uiteraard. 

Wat iedereen wel weet, is dat het gewoon niet de bedoeling is dat je zaken consumeert in de supermarkt voordat je ze afrekent. Dat het in geval van nood een keer gebeurd, maar het is gewoon niet wenselijk, omdat je niet van het winkelpersoneel kan verwachten dat ze dat van iedereen in de gaten houden en je ook niet van iedereen maar kan aannemen dat ze het heus wel gaan betalen. Controle is gewoon niet te doen dus als mensen dit doen. Dit gaan vergelijken met een restaurant waar je achteraf afrekent oid slaat nergens op, dat is gewoon echt een andere situatie.

Er is feitelijk geen verschil tussen een kind van 1 dat een broodje eet, een puber die een broodje eet of een bejaarde die iets eet. Dus we kunnen wel zeggen dat het tot die en die leeftijd best kan, maar wie beslist dat? 
Dus de afweging is mijnsinziens enkel, houd ik me aan de regels van de winkel of heb ik er maling aan omdat ik vind dat het wel kan, omdat ik om die en die reden een uitzondering ben op de regel.

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 12:35:

[..]

Als presentje/ aardigheidje naar een kind toe. Bij de slager krijgen ze weleens een plakje worst en bij sommige bakkers een ( half) broodje na het afrekenen. Dat eet je dan ook buiten of thuis op.

Het plakje worst dat kind kreeg bij de supermarkt, werd toch écht in de supermarkt opgegeven. Of dacht je dat het de bedoeling was, dat een kind nog een kwartier in de supermarkt moest.lopen met.een vet plakje worst in z'n knuistjes ..... Natuurlijk niet! Wát een onzin weer...



TanSwallow86

TanSwallow86

28-05-2023 om 14:22

amarna schreef op 28-05-2023 om 09:16:

Als mijn man met diabetes zich naar voelt in een grote winkel trek ik toch ècht een flesje Fanta ter plaatse open en betaal dat als we gaan afrekenen.
Ook al hebben we altijd druivesuiker bij ons, limonade werkt veel sneller.

Van boze blikken trek ik me niets aan!!!
Dat oordelen altijd in Nederland...

Heb al eerder verteld op dit forum dat ik die broodtang nooit gebruik, want dat is het smerigste voorwerp in de winkel. Dan maar onbeschoft...

Dat heb ik nog nooit gedaan. Ook diabetes, ik neem dextrose tabletten. Door de diabetes ook vaak dorst, ik kopp dan gewoon een flesje drinken, maar drink het pas buiten op.

Notsocool schreef op 28-05-2023 om 14:02:

De hele discussie begint wel extreme vormen aan te nemen. Iedereen vindt er iets van, maar uiteindelijk moet iedereen daar zijn eigen keuze in maken uiteraard.

Wat iedereen wel weet, is dat het gewoon niet de bedoeling is dat je zaken consumeert in de supermarkt voordat je ze afrekent. Dat het in geval van nood een keer gebeurd, maar het is gewoon niet wenselijk, omdat je niet van het winkelpersoneel kan verwachten dat ze dat van iedereen in de gaten houden en je ook niet van iedereen maar kan aannemen dat ze het heus wel gaan betalen. Controle is gewoon niet te doen dus als mensen dit doen. Dit gaan vergelijken met een restaurant waar je achteraf afrekent oid slaat nergens op, dat is gewoon echt een andere situatie.

Er is feitelijk geen verschil tussen een kind van 1 dat een broodje eet, een puber die een broodje eet of een bejaarde die iets eet. Dus we kunnen wel zeggen dat het tot die en die leeftijd best kan, maar wie beslist dat?
Dus de afweging is mijnsinziens enkel, houd ik me aan de regels van de winkel of heb ik er maling aan omdat ik vind dat het wel kan, omdat ik om die en die reden een uitzondering ben op de regel.

Nou ik vind het juist reuze inzichtelijk, deze discussie. Een inkijkje in de beweegredenen voor de ene of de andere keuze. En wat er na ‘wat iedereen wel weet’ en ‘gewoon’ (en: gewoon, gewoon, gewoon) komt, is ook maar één van die achtergronden, dus om het als de waarheid te presenteren, vind ik zonde van alle nuances die hier al de revue zijn gepasseerd. Jouw persoonlijke afweging is om je aan de regels van de winkel te houden. Echter, hier blijkt al dat deze niet zo duidelijk zijn!

Interessante discussie inderdaad. Blijkbaar vinden veel mensen iets van iemand anders, maar niet van zichzelf.
Wat mij betreft, TO, je doet maar. Als jouw kind het nodig heeft om wat te eten, vooral doen. Als de winkel het goed vindt, en jij betaalt netjes, wie ben ik dan om er wat van te vinden.
Weet je wat mij enorm stoort: mensen die hun kinderen uitkafferen. Mensen die hun kinderen ruw bejegenen en het pijn doen. Mensen die hun kinderen negeren omdat hun telefoon veel belangrijker is. Mensen die op hun kind mopperen "had dan ook geluisterd" als het pijn heeft omdat het viel, en niet de moeite noemen om te troosten.
Ik zie soms dingen gebeuren waar ik echt pijn van in mijn buik krijg, zoveel pijn dat ik er nog weken mee bezig ben omdat ik er niks tegen kon doen maar mijn hart vasthoudt over hoe dat thuis gaat als er niet iemand bij is. Vooral omdat ik weet dat het niet stopt als het kind ouder is, integendeel. Kinderen die niet huilen na een klap, omdat ze weten dat dat het erger maakt. Dat vind ik allemaal heel erg.
Dat iemand zijn kind een broodje geeft in de supermarkt valt daar niet onder.

bieb1963 schreef op 28-05-2023 om 14:04:

[..]

Het plakje worst dat kind kreeg bij de supermarkt, werd toch écht in de supermarkt opgegeven. Of dacht je dat het de bedoeling was, dat een kind nog een kwartier in de supermarkt moest.lopen met.een vet plakje worst in z'n knuistjes ..... Natuurlijk niet! Wát een onzin weer...



Ik had het niet over de supermarkt maar over de bakker en slager waar kind na het afrekenen iets krijgt, dat eet je dan in de regel buiten op of je neemt het mee. Hier nog nooit  een supermarkt meegemaakt dat er broodjes of plakjes worst gegeven worden. Wel dus fruit bij de supermarkt waar ze dus mee gestopt zijn omdat mensen het in de winkel gingen eten ipv thuis, en het personeel het zat was overal de schillen kon opruimen.

WendelmoedM schreef op 28-05-2023 om 14:34:

Interessante discussie inderdaad. Blijkbaar vinden veel mensen iets van iemand anders, maar niet van zichzelf.
Wat mij betreft, TO, je doet maar. Als jouw kind het nodig heeft om wat te eten, vooral doen. Als de winkel het goed vindt, en jij betaalt netjes, wie ben ik dan om er wat van te vinden.

Mijn interesseert het ook vrij weinig wat een ander doet. Zelf doe ik het niet omdat ik het niet nodig vindt maar ben er niet mee bezig om op anderen te letten. Wat jij zegt vind ik wel een interressante; als de winkel het goed vindt.

Ik vraag me oprecht af of mensen die verpakkingen optrekken of hun kind alvast een bolletje/ kapje geven, dit eerst vragen aan het personeel. En dan bedoel ik dus niet iets zoals een plakje worst wat je gekregen hebt want dat vind ik wel wat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.