Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Broodje eten in de supermarkt

Peiling

Mag een dreumes/peuter een broodje eten in de supermarkt nog voordat het is afgerekend?
312 stemmen
34%
66%

bieb1963 schreef op 28-05-2023 om 10:14:

[..]

Joh, echt? 'Vind' jij dat? Mss heeft iedereen wel een 'goede' reden weet jij veel....

Ja, en wat is daar dan mee, volgens jou?

Koko67 schreef op 28-05-2023 om 10:04:

Ik bedenk mij nu met terugwerkende kracht hoeveel veroordelende blikken ik moet hebben gehad toen mijn kinderen klein waren.
Ik liet ze regelmatig wat eten uit de supermarkt, ik gebruik nooit de broodtang en ik eet lopend op straat weleens.
Ik heb die blikken alleen nooit gezien. We zijn er in Nederland goed in, dat zwaaiende vingertje.

Welnee, als iemand hier vertelt dat diegene om  x en x reden dingen niet doet betekent dat toch niet meteen een oordelende blik en zwaaiende vinger? Zelfs geen oordeel an sich. 

Ysenda schreef op 28-05-2023 om 10:14:

[..]

Maar die blikken zijn er ook niet, althans zoals ik de meesten hier lees, we verbazen ons hooguit masr werpen geen blikken en zeggen er al helemaal niets van.

ik weet het niet, maar na het lezen van een aantal reacties hier denk ik toch echt dat er vast een boel blikken geweest zijn. Bv. die reactie over nootjes eten in de Ikea. ( “ Waarom eet jij nootjes in de Ikea”)
Ik bedacht me, na het lezen van deze reactie, dat ik een paar dagen geleden dropjes heb gegeten in de Hema.

Mevrouw75 schreef op 28-05-2023 om 09:39:

[..]

Oh?
Ik dacht juist voor tijdens het winkelen. Dat er geen prullenbak stond vond ik dan ook echt wel ergernis. Maar goed, de prullenbak bij de koffieautomaat (die is toch ook voor tijdens het winkelen?)


kinderen peuzelen een mandarijn, ouder kan rustig winkelen (en verlaat dus niet vroegtijdig gestresst de winkel) aka koopt dus meer, net als die koffieautomaat daar staat, zodat jij lekker op je gemakje meer gaat kopen.

Nee hier is in de winkel een koffieautomaat met een tafel erbij zodat je daar wat kunt drinken even met elkaar kunt babbelen. Vooral bedoelt voor oudere mensen/ eenzame mensen om elkaar te ontmoeten. Staat een bordje bij dat het niet de bedoeling is om met koffie door de winkel te lopen. Kunnen ze constant gemorste koffie gaan dweilen, personeel heeft wel wat anders te doen. Als je als ouder zo gestresst bent dat je koffie nodig hebt om rustig te kunnen winkelen of gratis fruit om je kinderen rustig te houden kun je denk ik beter online bestellen. 

Koko67 schreef op 28-05-2023 om 10:41:

[..]

ik weet het niet, maar na het lezen van een aantal reacties hier denk ik toch echt dat er vast een boel blikken geweest zijn. Bv. die reactie over nootjes eten in de Ikea. ( “ Waarom eet jij nootjes in de Ikea”)
Ik bedacht me, na het lezen van deze reactie, dat ik een paar dagen geleden dropjes heb gegeten in de Hema.

Een waarom-vraag kan toch ook gewoon een open waarom-vraag zijn? Zonder veroordeling?

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 10:43:

[..]

Nee hier is in de winkel een koffieautomaat met een tafel erbij zodat je daar wat kunt drinken even met elkaar kunt babbelen. Vooral bedoelt voor oudere mensen/ eenzame mensen om elkaar te ontmoeten. Staat een bordje bij dat het niet de bedoeling is om met koffie door de winkel te lopen. Kunnen ze constant gemorste koffie gaan dweilen, personeel heeft wel wat anders te doen. Als je als ouder zo gestresst bent dat je koffie nodig hebt om rustig te kunnen winkelen of gratis fruit om je kinderen rustig te houden kun je denk ik beter online bestellen.

Nee, die koffie is niet voor gestresste ouders. 
En ook het gezellige babbeltje bij een tafel is gewoon om mensen naar de winkel te lokken. Supermarkten zijn geen barmhartige samaritaan, maar behoorlijk hardcore commerciële bedrijven. 

Mevrouw75 schreef op 28-05-2023 om 11:03:

[..]

Een waarom-vraag kan toch ook gewoon een open waarom-vraag zijn? Zonder veroordeling?

Ja, dat zou inderdaad kunnen.



Bij mij in de supermarkt staat ook zo’n bak met “voor elk kleintje een mandarijntje” maar ik heb altijd gedacht dat die echt bedoeld waren om ter plekke te eten. Misschien wel juist om te voorkomen dat er zakken met krentenbollen worden opengetrokken of zo, dat er gewoon wat gezonds te snacken is voor kinderen. 
Ik zou nooit bedacht hebben dat die bedoeld zijn voor thuis. 

Mevrouw75 schreef op 28-05-2023 om 11:05:

[..]

Nee, die koffie is niet voor gestresste ouders.
En ook het gezellige babbeltje bij een tafel is gewoon om mensen naar de winkel te lokken. Supermarkten zijn geen barmhartige samaritaan, maar behoorlijk hardcore commerciële bedrijven.

Uiteraard. Maar in ieder geval niet om lopend door de winkel op te drinken. Vandaar ook dat bordje. 

Ginevra schreef op 28-05-2023 om 11:29:

Bij mij in de supermarkt staat ook zo’n bak met “voor elk kleintje een mandarijntje” maar ik heb altijd gedacht dat die echt bedoeld waren om ter plekke te eten. Misschien wel juist om te voorkomen dat er zakken met krentenbollen worden opengetrokken of zo, dat er gewoon wat gezonds te snacken is voor kinderen.
Ik zou nooit bedacht hebben dat die bedoeld zijn voor thuis.

Ik dacht ook voor in de winkel. Stiekem ben ik daar hevig jaloers op. Ik zou wel een mandarijntje lusten maar ik ben geen ‘kleintje’. Toch jammer dat ik geacht wordt in staat te zijn mijn eet-impulsen te beheersen. Misschien mag ik er toch 1 als ik ernaast liggend een driftbui krijg?!  Werkgever is ook gestopt met gratis fruit uitdelen. Zo jammer. Mijn collega bewaarde voor mij altijd een banaan, omdat ik voor het meeste andere fruit allergisch ben. Zijn ze mee gestopt omdat het wel de bedoeling was dat je het ter plekke op zou eten. Mensen werden er van ‘verdacht’ het thuis aan hun familie te geven… krijg je dat weer! Het is ook nooit goed 

Ginevra schreef op 28-05-2023 om 11:29:

Bij mij in de supermarkt staat ook zo’n bak met “voor elk kleintje een mandarijntje” maar ik heb altijd gedacht dat die echt bedoeld waren om ter plekke te eten. Misschien wel juist om te voorkomen dat er zakken met krentenbollen worden opengetrokken of zo, dat er gewoon wat gezonds te snacken is voor kinderen.
Ik zou nooit bedacht hebben dat die bedoeld zijn voor thuis.

Daarom is een forum als dit juist leuk om te lezen. Als ik zo'n bak fruit zie staan in een winkel zou ik nooit bedacht hebben dat lopend door de winkel aan mijn kind te geven. Ik ga er dan automatisch vanuit dat het voor thuis is, ik vind een supermarkt geen plek om eten te nuttigen ook al verkopen ze voedsel. Een enkele keer staat er weleens zo'n meneer of mevrouw met een nieuw product om te testen maar dan eet je dat ook daar op bij die tafel op en niet lopend door te winkel. 

Mevrouw75 schreef op 28-05-2023 om 11:05:

[..]

Nee, die koffie is niet voor gestresste ouders.
En ook het gezellige babbeltje bij een tafel is gewoon om mensen naar de winkel te lokken. Supermarkten zijn geen barmhartige samaritaan, maar behoorlijk hardcore commerciële bedrijven.

Ik denk dat dat ook de reden is dat de manager toestaat dat er voor de kassa broodjes gegeten worden. Je wilt een klant met een goedgevulde kar niet de winkel uitjagen door te verbieden dat een peuter een broodje eet.

amarna schreef op 28-05-2023 om 09:16:

Als mijn man met diabetes zich naar voelt in een grote winkel trek ik toch ècht een flesje Fanta ter plaatse open en betaal dat als we gaan afrekenen.
Ook al hebben we altijd druivesuiker bij ons, limonade werkt veel sneller.

Van boze blikken trek ik me niets aan!!!
Dat oordelen altijd in Nederland...

Heb al eerder verteld op dit forum dat ik die broodtang nooit gebruik, want dat is het smerigste voorwerp in de winkel. Dan maar onbeschoft...

Wat rot dat je denkt dat mensen dàt onbeschoft vinden! 

Ik vind die broodjestang ook onhandig, dus als het me niet lukt, pak ik even met de hand wat ik nodig heb. Daarbij zorg ik er wel voor dat ik alleen de broodjes aanraak die ik koop. 

Wat die diabetes betreft ... soms moet je iets doen dat afwijkt van de norm. Je hoeft dat alleen uit te leggen als iemand die erover gaat (dus in dit geval van de supermarkt) ernaar vraagt. Aan omstanders ben je geen verantwoording schuldig. Zo gebruik ikzelf als ik in noodgevallen zo snel mogelijk moet parkeren, een enveloppe waarop ik ooit in haast heb geschreven: 'Sorry, kind met epilepsie. Ben zo snel mogelijk terug!' Dan begrijpen mensen die erover gaan (in mijn geval parkeerwachters of politie) wat er aan de hand is. Ik heb wel eens gehad dat er iemand die bonnen uitschreef, terug kwam lopen toen hij zag dat ik mijn kind had opgehaald van de dagbesteding - om te vragen of hij kon helpen 💜 

In plaats van jouw 'dan naar onbeschoft', denk ik mbt voorbijgangers die er wat van lijken te vinden: 'dan maar onbegrepen'

Verder houd ik me aan ongeschreven regels. Ik besef dat ze gaan over het algemeen belang en over hoe je omgaat met anderen. Ongeacht of zoiets voor mij persoonlijk handig is. Dus als het te regelen is, dan doe ik dat. Mijn gezonde kinderen konden prima door de supermarkt zonder een broodje waarmee ze kruimelden en waardoor personeel ons extra in de gaten moest houden om te kijken of ik wel afrekende.

Ben zelf juist wel blij dat de meeste mensen meer opschrijven dan ja of nee, had het anders wel een saai topic gevonden.

Had zelf gereageerd dat ik het niet vond kunnen, maar dat is inderdaad meer omdat ik dat altijd zo heb meegekregen. Heb er ook nooit iemand op aangesproken ofzo, maar als ik het al zou zien (ik denk dat dat meestal niet het geval was, omdat ik er niet eens oplette), dan zou ik dus gedacht hebben dat het niet hoorde, gewoon omdat dat was zoals ik het geleerd had. 

Beetje vergelijkbaar iets. Ben er als kind ooit op aangesproken dat ik de achterkant van de Donald Duck in de winkel las, door een wildvreemde. Ook dat hoorde niet. Volgende de definitie die hier is gegeven, is het geen diefstal, maar zat voor mijn gevoel wel wat in. Zie nu soms nog kinderen een half tijdschrift lezen in de supermarkt. Vallen ze niemand mee lastig, de supermarkt wordt niet bestolen, maar toch zou het tijdschrift minder verkocht worden als iedereen het deed. Om die reden begreep ik dat ik het niet mocht doen, maar ik ik heb er nooit een kind in de supermarkt op aangesproken en dacht ook niet dat ze onopgevoed waren ofzo. Ook mijn eigen kinderen heb ik wel eens een achterkant laten lezen, maar heb ze wel duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was om echt een heel tijdschrift te lezen. Ook zo’n mening, puur omdat ik het ooit zo geleerd heb en niet omdat het een beter of slechter zou zijn. Kan me ook prima voorstellen als een andere ouder blij zou zijn dat het kind in ieder geval iets las of even rustig was en voor die broodjes is het net zo.

Gingergirl schreef op 28-05-2023 om 11:45:

[..]

Daarom is een forum als dit juist leuk om te lezen. Als ik zo'n bak fruit zie staan in een winkel zou ik nooit bedacht hebben dat lopend door de winkel aan mijn kind te geven. Ik ga er dan automatisch vanuit dat het voor thuis is, ik vind een supermarkt geen plek om eten te nuttigen ook al verkopen ze voedsel. Een enkele keer staat er weleens zo'n meneer of mevrouw met een nieuw product om te testen maar dan eet je dat ook daar op bij die tafel op en niet lopend door te winkel.

Waarom zou dat in hemelsnaam voor thuis zijn? Als men thuis mandarijnen wil eten, dan koop je een net mandarijnen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.