Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Kinderen en kraamvisite

Nav een topic op het viva forum. 

Nog niet zolang geleden ben ik bevallen van mijn derde kind. Ik heb bij het bezoek wat kwam aangegeven dat ze zonder kinderen langs konden komen. Iedereen vond dit vrij normaal, of deed in elk geval of ze het normaal vonden dat ik het vroeg. Zelf ging ik er eigenlijk ook altijd gewoon vanuit dat je je kinderen niet meeneemt op kraamvisite. Nu schetst mijn verbazing dat de reacties op het topic op het viva forum het tegendeel bewijzen. 

Daarom de vraag: Zou jij je kind meenemen op kraamvisite wanneer deze binnen 6 weken nade geboorte plaatsvind?


Dat hing (kind is inmiddels volwassen) voor mij af van de situatie - o.a. hoe goed kind en baby-ouders elkaar kennen en of het goed gaat met moeder en baby. Dus niet standaard wel of niet, maar net hoe het uitkwam. Als ik niet wist hoe de moeder erin stond, dan checkte ik wel even vooraf of het oké was om kind mee te nemen. Prima als ze dat liever niet heeft. 

Ik heb geen kinderen  maar kan me voorstellen dat het voor de nieuwe ouders erg druk en vermoeiend kan zijn. 
Maar als ik kinderen had zou ik het waarschijnlijk even overleggen, want er zullen vast ook ouders zijn die het leuk vinden. Afhankelijk van wat de band is.

Ik zou het wel raar vinden als ik mijn kind niet mag meenemen als die zich heel rustig kan gedragen. Dat je geen zin hebt in schreeuwende en rennende kinderen snap ik. Maar principieel geen kinderen, ook niet mijn rustige kind die een uur braaf en stil op de bank kan zitten, vind ik ongastvrij. Het is geen gunst die je mij verleend dat ik op kraamvisite mag komen. 

Lena55 schreef op 23-10-2021 om 21:11:

Ik zou het wel raar vinden als ik mijn kind niet mag meenemen als die zich heel rustig kan gedragen. Dat je geen zin hebt in schreeuwende en rennende kinderen snap ik. Maar principieel geen kinderen, ook niet mijn rustige kind die een uur braaf en stil op de bank kan zitten, vind ik ongastvrij. Het is geen gunst die je mij verleend dat ik op kraamvisite mag komen.

Maar je kunt bij zoiets niet zeggen bij de één wel en de ander niet. Dat levert helemaal gezeik op.

En als jij kraamvisite sowieso al niet boeiend vind, zou ik überhaupt niet gaan.

JtM

JtM

23-10-2021 om 21:13

Als wij op kraamvisite gaan nemen we zoon (4 jaar) mee. Zou het heel raar vinden als hij niet mee zou mogen.

Lollypopje schreef op 23-10-2021 om 21:13:

[..]

Maar je kunt bij zoiets niet zeggen bij de één wel en de ander niet. Dat levert helemaal gezeik op.

En als jij kraamvisite sowieso al niet boeiend vind, zou ik überhaupt niet gaan.

Waar staat dat ik het niet boeiend vind? Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand tegen mij zegt 'je mag je kinderen niet meenemen'. Het lijkt mij logisch dat als je op kraamvisite gaat je niet te lang blijft en geen drukke/jonge kinderen meeneemt.

Maar principeel geen kinderen (ook geen pubers dan?) vind ik geen vriendelijke insteek. Mensen doen ook moeite om te komen, kopen een cadeautje. Ik vind dat dan apart dat een deel van mijn gezin niet welkom is. Ik zou dat ook nooit tegen mensen zeggen, want ik besef me echt wel sommige mensen op visite komen uit beleefdheid. 

Kinderen hebben er helemaal niets aan om mee op kraamvisite te gaan. Ik zou het dus niet doen, tenzij er beslist geen oppas te vinden is. Maar dan zou ik maar heel even gaan. 

Ik vraag het meestal, vind je het ok als mijn dochter mee gaat of liever niet? Meestal vinden ze het prima, maar soms ook niet en dan ga ik alleen of ik wacht nog iets langer wanneer ik langs ga (want alleen langsgaan is gewoon lastiger te plannen). 

Langsgaan zonder kinderen vind ik niet de standaard en ik vind het zelf ook prima als visite met kinderen komt, maar ook prima als de kraamvrouw dat liever niet wil. 

Ik ben nu zelf zwanger van de tweede en ik weet wel dat ik de eerste dag mijn schoonzus met haar 2 kinderen niet langs wil hebben. Dat was de vorige keer wel en dat was echt een ramp, vooral omdat haar kinderen super druk waren en ze ook nog eens 3 uur bleven. Na een paar dagen kan ik dat hebben maar die eerste dag was dat echt veel te veel. 

Poezie schreef op 23-10-2021 om 21:19:

Kinderen hebben er helemaal niets aan om mee op kraamvisite te gaan. Ik zou het dus niet doen, tenzij er beslist geen oppas te vinden is. Maar dan zou ik maar heel even gaan.

Dat ligt toch enorm aan de leeftijd? Mijn zoon van 8 vond het wel degelijk mooi en bijzonder om zijn pasgeboren neefje te bewonderen.

Lena55 schreef op 23-10-2021 om 21:19:

[..]

Waar staat dat ik het niet boeiend vind? Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand tegen mij zegt 'je mag je kinderen niet meenemen'. Het lijkt mij logisch dat als je op kraamvisite gaat je niet te lang blijft en geen drukke/jonge kinderen meeneemt.

Maar principeel geen kinderen (ook geen pubers dan?) vind ik geen vriendelijke insteek. Mensen doen ook moeite om te komen, kopen een cadeautje. Ik vind dat dan apart dat een deel van mijn gezin niet welkom is. Ik zou dat ook nooit tegen mensen zeggen, want ik besef me echt wel sommige mensen op visite komen uit beleefdheid.

Het is geen gunst die je mij verleend dat ik op kraamvisite mag komen. 

Deze zin interpreteerde ik als dat je het vooral voor de ander doet.

Het lijkt mij logisch dat als je op kraamvisite gaat je niet te lang blijft en geen drukke/jonge kinderen meeneemt.

Dat is het voor jou. Als ik echter één ding heb geleerd van ruim 10 jaar op Viva is dat wat voor jou logisch is voor anderen absoluut niet logisch is.

Ik scrolde net dat topic door en daar kwamen al meerdere voorbeelden voor van niet rustige kinderen tot en met één die zelfs de baby uit de wieg wilde pakken.

Juist omdat het niet voor iedereen logisch is, zou ik één lijn trekken, omdat je anders achteraf gezeur en geroddel krijgt. Waarom mag Lena wel haar kinderen meenemen, maar Marietje haar "engeltjes" niet?

Kinderen zijn ondertussen volwassen,maar t lag eraan bij wie we op visite gingen. Directe familie gingen ze mee, bij collega’s waar ik ook prive mee omging ook,anders ging ik alleen met een paar andere collega’s.. Bij vrienden ook,kennissen soms wel en soms niet. 
Nu ik terug denk vaak wel mee. Maar wel gewoon rustig

Lollypopje schreef op 23-10-2021 om 21:26:

[..]

Het is geen gunst die je mij verleend dat ik op kraamvisite mag komen.

Deze zin interpreteerde ik als dat je het vooral voor de ander doet.

Het lijkt mij logisch dat als je op kraamvisite gaat je niet te lang blijft en geen drukke/jonge kinderen meeneemt.

Dat is het voor jou. Als ik echter één ding heb geleerd van ruim 10 jaar op Viva is dat wat voor jou logisch is voor anderen absoluut niet logisch is.

Ik scrolde net dat topic door en daar kwamen al meerdere voorbeelden voor van niet rustige kinderen tot en met één die zelfs de baby uit de wieg wilde pakken.

Juist omdat het niet voor iedereen logisch is, zou ik één lijn trekken, omdat je anders achteraf gezeur en geroddel krijgt. Waarom mag Lena wel haar kinderen meenemen, maar Marietje haar "engeltjes" niet?

Ja daar heb je een punt. Ik kan me niet voorstellen dat je 4 uur blijft en bij wijze van spreke 3 kinderen onder de 4 meeneemt die het huis terroriseren. 

Het ligt voor mij aan de band. Ik zou het makkelijker tegen een collega zeggen, dan tegen een broer of zus. In dat laatste geval zijn de kinderen ook onderdeel van de relatie, in het eerste geval niet.

Mensen met drukke kinderen die zich niet kunnen gedragen zou ik sowieso uitstellen. Of na een uur boven gaan zitten met de baby. Gaan ze vanzelf weg 😆

Mijn kinderen gaan niet (direct) mee op kraamvisite. Toen schoonzus beviel van ons nichtje ( 2e kind voor hun), is mijn dochter van toen bijna 2 niet meegeweest tijdens het eerste bezoek. 

Schoonzus was net een paar uur daarvoor bevallen, zelf was ik hoogzwanger en vond het voor niemand handig om een peuter mee te nemen. 

En toen ik 6 weken daarna beviel van onze tweede dochter, zijn ook alleen zwager en schoonzus even langsgekomen, zonder de kinderen.
In de weken daarop natuurlijk wel, maar dat eerste bezoek, op de geboortedag van de kinderen, namen wij en schoonzus/zwager de kinderen niet mee. 

Nu is onlangs een nicht van man bevallen en ook dan gaan onze twee kinderen niet mee. We moeten ruim een uur rijden voor de visite en mijn dochters ( 4 en 2) hebben niets aan die kraamvisite en ik zelf wil graag mijn volledige aandacht schenken aan de pasgeboren baby en nicht ( en aangetrouwde neef), van man. 

Mijn zusje is nu pril zwanger en ook dan is het gewoon afhankelijk hoe zij zich voelt, hoe de bevalling is gegaan en wanneer ze ons wil zien. En als ik denk dat het hoe dan ook niet handig is dat de meiden meegaan, dan blijven ze thuis en leren ze hun nieuwe neefje/nichtje een of twee weken later wel kennen. 

Trek de coronakaart en zet je kraamverzorgster in. Zeg gewoon dat het beleid van de organisatie is dat er niet meer dan x aantal mensen op bezoek mogen komen en nog even geen kinderen. Over een paar maanden als het weer lente wordt is het vroeg genoeg en ga je lekker met je bezoek de tuin dan wel het park in. Het is onzin om in de kraamtijd met een hele stoet mensen om iemands bed te gaan zitten. Sowieso en nu met corona helemaal. Ik zou het in ieder geval niet in mijn hoofd halen. Dus schakel kraamzorg en of je man in en blijf uit de discussie. Je kind en jij zijn geen publiek bezit en als er al een moment is waarop je 'egoistisch' mag zijn dan is het nu wel. Don't you worry, de meeste ouders zullen dit heus wel begrijpen. En als niet: dan toch!

Ik vind kraamvisite sowieso iets raars. Er komen ineens mensen uit allerlei krochten aan je bed zitten die je normaal nooit tot amper ziet. Je bent een treinwrak en dan moet je een beetje sociaal gaan zitten doen? Echt wat een flauwekul. Kraamvisite had ik in de eerste week sowieso al liever niet en daarna kwam men gefaseerd en alleen eerste lijns. Zo'n baby raakt alleen maar overprikkeld en de ouders hebben hun oog nog zo naar binnen gekeerd en dat hoort ook dat alle contact met de buitenwereld ze uit hun bubbel haalt. En voor alles is een tijd en een plaats maar de oude buurvrouw van je nicht van je moeders vriendin van de kaartclub hoort niet met haar doorrookte klauwen aan jouw verse baby te komen. Nu niet maar in feite gewoon nooit niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.