GBRFL05
26-06-2026 om 16:00
Jeugdzorg?
Hallo Mede-forumers
Ik en me vriendin willen graag een kindje,
Alleen we zijn bang dat het weggeghaald wordt we wonen bij mij moeder die is destijds met jeugdzorg in aanraking geweest en wij zijn nu bang dat het kind dan ook weg wordt gehaald,
Omdat het bij OMA woont, ik weet niet waar ik de info kan vinden dus dacht ik vraag het hier maar even
Met vriendlijke Groet GBRFL5
Anne1234!
26-06-2026 om 17:00
Het verleden hoeft denk ik niet uit te maken. Het is vooral belangrijk dat zowel jullie als oma (zolang jullie daar wonen) kunnen zorgen voor een fijne, gezonde, stabiele en veilige omgeving voor jullie kindje.
Anoniemvoornu
26-06-2026 om 17:26
Zorg eerst voor eigen woonruimte voor je aan kinderen begint dan is dat probleem opgelost
Kimdekim
26-06-2026 om 17:31
Ik weet dat bij jeugdzorg elke situatie gezien wordt als een nieuwe situatie. Dus een verleden met jeugdzorg hoeft niet perse te betekenen dat een kind uit huis geplaatst wordt of jeugdzorg opnieuw betrokken wordt. Afhankelijk van de reden waarom jeugdzorg betrokken was heb je wel kans dat je wat meer onder een vergrootglas ligt. In jullie geval was jeugdzorg betrokken bij oma, dus niet bij jullie, dat scheelt wellicht. Het is belangrijk realistisch te kijken naar jullie situatie. Hebben jullie de mogelijkheden om het kind een stabiele, liefdevolle, veilige plek te bieden?
PinkFlower
26-06-2026 om 17:39
Nee zo werkt dat niet. Want waarom zouden ze? Het is toch jullie kind en niet dat van oma. Bovendien is alleen met jeugdzorg in aanraking zijn geweest überhaupt geen reden om een kind weg te halen. Voor een kind uit huis geplaatst wordt moet er echt al heel veel zijn gebeurd, gesprekken geweest, oberservaties enz. Jeugdzorg is niet iets engs he. Daar werken mensen die ook echt willen helpen.
Maar daarnaast: Een kind is geen goudvis! Leuk dat jullie dat willen maar zorg eerst voor een stabiele huis situatie. Eigen plekje.
Een kind verdient een goede stabiele thuis situatie.
Ik heb dit gezien bij mijn broer, kansloze situatie om een kind in te krijgen en totaal niet nadenken en gewoon doen want "wij willen ook wel eens wat leuks".
Daar heeft jeugdzorg uiteindelijk wel hulp geboden en ja mijn neefje is tijdelijk om de week uit huis geplaatst. Maar daar was meer aan de hand dan wonen bij oma samen.
Marty1984
26-06-2026 om 18:12
Hoe lang zijn jullie samen? Hoe oud zijn jullie?
Je klinkt namelijk nog heel jong.
Eerst dus maar een eigen plek vinden, heel zeker zijn van elkaar, een stabiele basis opbouwen en dan kan je eventueel voor kinderen gaan.
Jeugdzorg staat overigens echt niet zomaar voor de deur omdat er 20 jaar geleden een dossier was. Die hebben wel betere dingen te doen dan iedereen die ooit in hun database zat continu te screenen.
Wat natuurlijk wel kan is als jullie nog piepjong zouden zijn én bij je moeder inwonen dat de buurt zich sneller vragen stelt.
tsjor
26-06-2026 om 18:47
Je vraag is wel een soort eindvraag: is er een risico dat jeugdzorg gaat ingrijpen. En dat heeft dan te maken met het gegeven dat jeugdzorg blijkbaar indertijd heeft ingegrepen, terwijl jullie nu bij haar inwonen.
Je kunt even afwegen: wat waren toen de omstandigheden dat jeugdzorg ingreep en in hoeverre zijn die omstandigheden nu ook nog aan de orde? (Bijvoorbeeld: ingegrepen omdat oma aan de drugs was en dat is ze nu nog).
Dan kun je kijken naar jullie eigen situatie: is het voldoende om een kind te krijgen; wat heb je nodig; wat kun je bieden; wat zou nog beter kunnen en wat kun je daar nu alvast aan doen? Dat kan over alles gaan, woning, financieel, emotioneel, sociaal.
een kind krijgen is op zich niet het moeilijkste deel. Dat komt daarna, als je een kind wil laten opgroeien tot een gezond, levenslustig, aardig mens.
Izza
26-06-2026 om 21:43
Om aan kinderen te beginnen moet jullie basis goed op orde zijn. Dus een eigen inkomen, jullie moeten psychisch stabiel zijn en de huisvesting moet veilig zijn. Jeugdzorg komt niet zomaar in beeld. En ze halen al helemaal niet zomaar kinderen uit huis. Geloof dus niet alle spookverhalen. Dan was er bij jouw moeder dus echt wel een reden voor (psychische problemen, verwaarlozing, geen hulp accepteren, verslaving of een slechte omgeving). Ik zou daar niet zomaar aan kinderen gaan beginnen.
Wat is jullie situatie?
- Hebben jullie een baan en eigen inkomen?
- Hebben jullie zelf hulpverlening?
- hebben jullie schulden, een beperking of verslaving?
- Waarom niet wachten op eigen woonruimte?