Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Borstvoeding geven met gezelschap erbij


Ik had het idee dat het beide prima is. Ik wilde wel het liefst borstvoeden. Maar toen bij de geboorte dochter te groot was en de borstvoeding bij mij juist slecht op gang kwam vanwege ruim bloedverlies, was ik blij dat ik wist dat kunstvoeding prima was. Ook als dat mogelijk zou betekenen dat het borst voeden niet zou lukken.

Uiteindelijk was ik wel blij dat de borstvoeding alsnog op gang kwam. Ik had het voor geen goud willen missen. Maar ik hoop dat vrouwen in mijn situatie niet hun kind kunstvoeding onthouden omdat borstvoeden de norm is. Er zijn gewoon redenen waarom het beter is voor een kind om (ook) kunstvoeding aan te bieden.

Ik heb voor onze kinderen heel bewust de keuze gemaakt voor borstvoeding 1,5 jaar. Wat een ander doet moeten ze zelf weten, daar heb ik geen oordeel over.

Bij mij kwam borstvoeding beide keren (ondanks keizersnede) als een malle op gang waardoor productie juist geremd moest worden. Kolven was in 15 min klaar met genoeg melk voor 2 voedingen. Ik weet ook dat dit niet voor iedere moeder zo is. 

Ik vind niet dat het verlof persee langer moet worden om de borstvoeding makkelijker te maken of langer kolfrecht oid. 

Leene

Leene

29-08-2022 om 19:34

Due-scimmie schreef op 29-08-2022 om 19:17:

Ik heb voor onze kinderen heel bewust de keuze gemaakt voor borstvoeding 1,5 jaar. Wat een ander doet moeten ze zelf weten, daar heb ik geen oordeel over.

Bij mij kwam borstvoeding beide keren (ondanks keizersnede) als een malle op gang waardoor productie juist geremd moest worden. Kolven was in 15 min klaar met genoeg melk voor 2 voedingen. Ik weet ook dat dit niet voor iedere moeder zo is.

Ik vind niet dat het verlof persee langer moet worden om de borstvoeding makkelijker te maken of langer kolfrecht oid.

Nee dit is zeker niet zo voor elke moeder. Hier ook keizersnede met veel bloedverlies en een kind wat de eerste drie dagen op de kinderafdeling lag, waar ze nu ook niet heel behulpzaam waren... BV is gewoon nooit goed op gang gekomen, wat ik ook probeerde.
Maar voor veel vrouwen is het zwangerschapsverlof gewoon te kort. Ook als ze flesvoeding geven! 
Bovendien moet een kind met drie maanden naar het kinderdagverblijf net op het punt dat de weerstand het laagst is. Want eerste weken nog weerstand via moeder ( placenta) dat wordt minder, en voordat het kind de eigen weerstand op peil heeft ben je heel wat weken verder. Echt precies op het laagste punt van die weerstand vinden wij in Nederland dat moeders wel weer aan het werk kunnen. 
Alweer off topic.... 

Due-scimmie schreef op 29-08-2022 om 19:17:

Ik heb voor onze kinderen heel bewust de keuze gemaakt voor borstvoeding 1,5 jaar. Wat een ander doet moeten ze zelf weten, daar heb ik geen oordeel over.

Bij mij kwam borstvoeding beide keren (ondanks keizersnede) als een malle op gang waardoor productie juist geremd moest worden. Kolven was in 15 min klaar met genoeg melk voor 2 voedingen. Ik weet ook dat dit niet voor iedere moeder zo is.

Ik vind niet dat het verlof persee langer moet worden om de borstvoeding makkelijker te maken of langer kolfrecht oid.

Ik vind het dan weer logisch dat je duur verlof etc prima vindt als dat voor jou goed werkte én het je niet kan schelen wat anderen doen. 

Maar als we, als samenleving, willen dat er meer bv gegeven wordt (= meer gezondheid) dan lijkt mij echt langer verlof een eerste vereiste. (en dat kan in bepaalde situaties ook (deels) verlof van vader zijn, dat ontlast de boel net zo goed. Alle stress werkt negatief op bv. )
Ik denk dat het sowieso gezonder is om die eerste tijd langer verlof te hebben. Ik geloof ook echt dat mensen daarna juist productiever kunnen zijn. Veel gezinnen krijgen bijv slaaptekort uit eerste periode nooit meer goed bij gewerkt. 

Pinokkio schreef op 30-08-2022 om 03:02:

[..]

Ik vind het dan weer logisch dat je duur verlof etc prima vindt als dat voor jou goed werkte én het je niet kan schelen wat anderen doen.

Maar als we, als samenleving, willen dat er meer bv gegeven wordt (= meer gezondheid) dan lijkt mij echt langer verlof een eerste vereiste. (en dat kan in bepaalde situaties ook (deels) verlof van vader zijn, dat ontlast de boel net zo goed. Alle stress werkt negatief op bv. )
Ik denk dat het sowieso gezonder is om die eerste tijd langer verlof te hebben. Ik geloof ook echt dat mensen daarna juist productiever kunnen zijn. Veel gezinnen krijgen bijv slaaptekort uit eerste periode nooit meer goed bij gewerkt.

Ik vind ook niet dat ik een mening hoef te hebben of een ander borstvoeding geeft . Je kunt tenslotte toch niet voor een ander beslissen. Als iedereen wat minder vindt van wat een ander doet wordt het een stuk leuker in de wereld in mijn ogen. 

Uit onderzoek is gebleken dat je slaaptekort sowieso niet in kan halen heb ik gelezen. Dus daarvoor maakt langer verlof niet uit. Van slaaptekort weten wij thuis alles van, aangezien we al 5 jaar pas handvol nachten hebben doorgeslapen met onze kinderen. 

We vergeten af en toe ook dat we het al veel beter hebben met verlof dan in andere landen. 

Verlof van vader zorgt natuurlijk nog steeds dat moeder moet kolven. Of vader zou heen en weer moeten rijden naar werk van moeder maar dat gebeurt in praktijk weinig geloof ik. 

Dat kolven makkelijk ging, wil niet zeggen trouwens dat een kind dat dan ook drinkt. Onze oudste dronk minimaal bij opvang en haalde dat in de nacht in. Melk uit een flesje vond hij gewoon niks. Maar als hij had doorgeslapen had hij ook x uur per dag geen melk gehad. Alleen dan op ander tijdstip van de dag.

MMcGonagall schreef op 29-08-2022 om 16:24:

Ik stopte met de borstvoeding omdat ik geen zin had om te kolven toen ik weer aan het werk ging. Het ging heel goed, dus het cb vond het vreselijk zonde. Jammer dan, ik ga niet zo’n apparaat aan mijn lijf hangen.

Ik heb lang borstvoeding gegeven. En had eerst zo'n apparaat met slangen en gedoe.

Bij de tweede heb ik de Elvie gekocht die propte ik mijn bh en woonde online gewoon actief de vergaderingen bij. Wat een verademing 

Wauw wat een stom topic vol aannames over borstvoeding, veel verkapte shaming onder het mom "moeders moeten het zelf weten" en vervolgens doen alsof die (fles) moeders bewust de gezondheid van hun kind op het spel zetten (terwijl al dat onderzoek vol aannames zit, met anticipatie dat borstvoeding waarschijnlijk beter is, maar dat is niet goed onderbouwd en hangt af van de context. Grootschalig onderzoek op allergieën moet bv nog plaatsvinden). Inclusief geldelijke sancties. Alsof je als nieuwe ouder niet al genoeg aan je hoofd hebt. 

Even on topic: ik snap het wel hoor To. Ja, het is normaal om te borstvoeden in openbaar (baby's lunch), maar ik snap het ongemak. Ik heb recent geborstvoed en voelde zelf ook het ongemak, al vond ik dat rationeel onzin. Maar het is een periode wat meer "prive" geweest en komt nu uit de taboesfeer (terecht). Maar goed, je emotie loopt daar wellicht nog niet zo hard in mee! Goed dat je niks hebt gezegd en hier komt reflecteren. 

Leene schreef op 29-08-2022 om 19:34:

[..]

Nee dit is zeker niet zo voor elke moeder. Hier ook keizersnede met veel bloedverlies en een kind wat de eerste drie dagen op de kinderafdeling lag, waar ze nu ook niet heel behulpzaam waren... BV is gewoon nooit goed op gang gekomen, wat ik ook probeerde.
Maar voor veel vrouwen is het zwangerschapsverlof gewoon te kort. Ook als ze flesvoeding geven!
Bovendien moet een kind met drie maanden naar het kinderdagverblijf net op het punt dat de weerstand het laagst is. Want eerste weken nog weerstand via moeder ( placenta) dat wordt minder, en voordat het kind de eigen weerstand op peil heeft ben je heel wat weken verder. Echt precies op het laagste punt van die weerstand vinden wij in Nederland dat moeders wel weer aan het werk kunnen.
Alweer off topic....

Nou echt hè, ben maanden ziek geweest en baby ook! En toen ik moest werken, kon ik  net weer een beetje comfortabel lopen... Maar dat zwangerschapsbrein was nog volop aanwezig 😂 

Mona-xxx

Mona-xxx

30-08-2022 om 11:07 Topicstarter

Zonnebloem17 schreef op 30-08-2022 om 07:57:

Wauw wat een stom topic vol aannames over borstvoeding, veel verkapte shaming onder het mom "moeders moeten het zelf weten" en vervolgens doen alsof die (fles) moeders bewust de gezondheid van hun kind op het spel zetten (terwijl al dat onderzoek vol aannames zit, met anticipatie dat borstvoeding waarschijnlijk beter is, maar dat is niet goed onderbouwd en hangt af van de context. Grootschalig onderzoek op allergieën moet bv nog plaatsvinden). Inclusief geldelijke sancties. Alsof je als nieuwe ouder niet al genoeg aan je hoofd hebt.

Even on topic: ik snap het wel hoor To. Ja, het is normaal om te borstvoeden in openbaar (baby's lunch), maar ik snap het ongemak. Ik heb recent geborstvoed en voelde zelf ook het ongemak, al vond ik dat rationeel onzin. Maar het is een periode wat meer "prive" geweest en komt nu uit de taboesfeer (terecht). Maar goed, je emotie loopt daar wellicht nog niet zo hard in mee! Goed dat je niks hebt gezegd en hier komt reflecteren.

Ja ik ben ook helemaal voor borstvoeding. Ik had het alleen niet verwacht dat ze het zo open en bloot met tante, oom en haar ouders zou doen. Ik deed het zelf nauwelijks als mijn ouders er waren. Maar ja, haar huis haar regels. Misschien is het makkelijker als je het voor vreemden doet, omdat hun oordeel niet telt. Maar nu voelde ik me zo bezwaard. 

Ik heb flesvoeding gegeven, dit werd me aangeraden door de huisarts want eerst afkolven en dan de fles geven zou voor mij teveel stress geven. En aanleggen zou geen optie zijn want onze zoon had speciale spenen nodig. 

ik zou dat ook doen daar istoch niets raars aan

Aviendha schreef op 29-08-2022 om 14:57:

[..]

Ja die ken ik ook. Verbaast me wel omdat ik me er echt niks bij kan voorstellen, dat je het niet eens wil proberen ook niet vlak na de bevalling. De redenen varieren dan van ik ben geen koe tot gewoon geen zin. Ik denk dat betere voorlichting en voorzieningen eerder zouden helpen dan een geldelijke beloning.

In mijn geval was borstvoeding erg pijnlijk. Ik heb het een maand gedaan maar ik was er liever helemaal niet aan begonnen.

De bevalling ging prima zonder pijnbestrijding maar daarna begon de "pret" met de naweeën en de borstvoeding. Vele malen pijnlijker! 

Ik heb me lange tijd schuldig gevoeld dat ik maar 30 dagen bv gegegen heb, maar ik ging er aan onderdoor. De baby had de laatste week ook zo'n honger omdat het niet ging. De opluchting en de voldoening toen het eerste flesje naar binnen ging. Wéér dat schuldgevoel maar dan vanwege het honger laten hebben.

Leene

Leene

30-08-2022 om 15:23

alhambra schreef op 30-08-2022 om 14:41:

[..]

In mijn geval was borstvoeding erg pijnlijk. Ik heb het een maand gedaan maar ik was er liever helemaal niet aan begonnen.

De bevalling ging prima zonder pijnbestrijding maar daarna begon de "pret" met de naweeën en de borstvoeding. Vele malen pijnlijker!

Ik heb me lange tijd schuldig gevoeld dat ik maar 30 dagen bv gegegen heb, maar ik ging er aan onderdoor. De baby had de laatste week ook zo'n honger omdat het niet ging. De opluchting en de voldoening toen het eerste flesje naar binnen ging. Wéér dat schuldgevoel maar dan vanwege het honger laten hebben.

Jammer dat het zo pijnlijk was, dat is op den duur gewoon niet meer vol te houden. Het is vrijwel zeker dat de baby dan ook te weinig binnen gaat krijgen, pijn is meestal een teken dat het kind niet goed is aangelegd of niet goed kan aanhappen door één of andere oorzaak. 
Het is jammer dat sommigen zo lang aan tobben. Ondertussen ben ik er achter dat als de borstvoeding niet de eerste twee weken goed op gang is gekomen dat ook bijna niet meer lukt daarna, bij sommigen misschien maar die eerste weken zijn heel erg belangrijk. Als ik terugkijk heb ik vreselijk veel tegenstrijdige adviezen gekregen in die eerste weken en heb ik dingen niet goed gedaan.  (en dan zat ik zelf ook nog in het vak  kun je nagaan) 

Nooit goed gelukt, ik voelde lijfelijk weerzin toen ik het eerste flesje moest geven, maar ja je moet wat ze groeide gewoon niet meer. En ja daar voelde ik me ook schuldig over. Heb borst en fles maar gecombineerd totdat de de borstvoeding gewoon helemaal op was..

Het rare is dat een vriendin die in Afrika werkte bepaalde BV problemen nooit tegenkwam. Wel pijn en tepelkloven maar een baby die niet aan de borst wilde. Nooit gezien en ook de vrouwen die ik begeleidde in het asielzoekerscentrum hadden dat probleem niet. Vonden ze ook heel raar, een baby die niet aan de borst wil is ziek of gehandicapt zeiden ze. 

Als mijn kind in Afrika was geboren (of twintig jaar of meer eerder) had ze het niet overleefd. Er zijn gewoon op medisch gebied enorme verbeteringen gekomen waarmee kinderen die het vroeger of elders niet hadden overleefd dat nu wel kunnen. Ik kan daar alleen maar ontzettend dankbaar voor zijn. 
Als ik mijn dochter de fles gaf, legde ze vaak haar handje tegen mijn hart. Dat was zo schattig, ik smelt nog als ik er aan terugdenk.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

30-08-2022 om 17:41

letterkoekje schreef op 28-08-2022 om 17:12:

Ik vind het héél raar!
Van jou en je man.
Hoe oud zijn jullie?
Kom op zeg, we zijn 2022.

De gechockeerdheid spat van mijn scherm. Niet weten waar je moet kijken? Als ze in haar tuin lag te zonnen en ze haalde dan plots een borst boven, dan had je recht van spreken. Nu niet. Jullie zien die borst als iets seksueels, dat is in dit geval niet zo, het is een manier om haar kind te voeden.

Ik vind het prachtig dat je nichtje zo doet. Ik in mijn tijd kronkelde in alle bochten om mijn kind maar te voeden zonder dat het bezoek mijn borst zag. Zelfs voor mijn vader schaamde ik mij. Da's niet normaal.



Ook om te zonnen mag je gewoon in je tuin liggen zonnen en je mag zelf weten of je dat met blote borsten doet. Zou wat moois zijn als je dat in je eigen huis/tuin niet mag doen omdat er anders er last van zouden hebben. Als mensen er last van hebben moeten ze maar de andere kant opkijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.