Babytijd Babytijd

Babytijd

Lees ook op

Baby's van 2023 kletstopic


het is heel lastig om hierover een beslissing te maken Yvaine. Wij kunnen hier als 'meer ervaren' ouders onze kant belichten maar kennen jullie natuurlijk niet persoonlijk en ervaren het ouderschap allemaal anders. Twee kids zo dicht op elkaar is de eerste jaren flink aanpoten. Ik denk dat niemand hier zal beweren dat je nummer 2 er even bij doet, zeker vanwege het kleine leeftijdsverschil.

 Maar als je de tropenjaren voorbij bent, en ze wat ouder worden, kan het natuurlijk ook iets heel moois zijn dat ze zo weinig schelen in leeftijd. Het kan zorgen voor een hechte band. Maar dat is iets wat je niet weet van te voren en daarnaast is het echt wel een paar jaar heftig. 
Kortom er zijn voor beide keuzes voors en tegens. 

Uiteindelijk zijn alle kinderen, of je er nou 1 hebt of 5, gebaat bij gelukkige ouders. Als jullie beide denken het niet aan te kunnen en jullie kinderen worden hiervan 'de dupe' is dat ook niet fair. Dit klinkt misschien hard maar zo bedoel ik het absoluut niet! Ik probeer alleen niet alleen maar de mooie kanten van het ouderschap te bejubelen, want er zit ook zeker een andere kant aan die zwart en eenzaam kan zijn. ik wens jou en je man in ieder geval kracht en wijsheid toe. En welke keuze ook maken: die maak je in het belang van je kind en is dus altijd de juiste. Sterkte. 

Wat schrikken Yvaine! Ik snap de conflicterende emoties heel goed!

Even een hele andere kijk wat betreft je opmerking over nu afbreken en over 2 jaar weer proberen: onze aap van 2 wordt snachts nog steeds jankend wakker. Tuurlijk hebben we inmiddels wel een ritme enzo en is het niet allemaal kommer en kwel, maar je weet gewoon niet hoe het over 2 jaar gaat. Wij hebben nu dus wel een tweede kind (bijna 6 weken) en het is pittig maar we zijn oke. Dus als jullie neigen naar ooit wel een tweede kind kan je het ook positief zien dat jullie straks alle ellende qua gebroken nachten in één keer hebben en over vier jaar er helemaal vanaf zijn! 

In elk geval wens ik jullie veel sterkte en wijsheid

afrodite05

afrodite05

12-12-2023 om 13:58 Topicstarter

Yvaine, hoe is het nu? 

afrodite05

afrodite05

12-12-2023 om 14:02 Topicstarter

Even een andere vraag tussendoor: zoon is 6m, gaat richting 7m. Wij hebben een box in de kamer staan, maar eigenlijk ligt hij daar bijna nooit in. Hij ligt meer op de foammat, ligt op de bank of hij zit in de wipstoel of kinderstoel (aan tafel of in de keuken). Ik twijfel of we de box al weg kunnen halen. Ding neemt wel veel ruimte in beslag... En belangrijke reden waarom ik hem er niet in leg: als zoon erin ligt en hij draait, zitten zijn voeten nogal eens vast tussen de spijlen. Is die box handig bij het leren staan of als je kind kruipend door het huis heen racet? Of heeft het weinig meerwaarde?

Oh, grappig, hier ligt zoon juist best vaak in de box, gekscherend ook wel "babygevangenis" genoemd  Bijvoorbeeld als ik naar de wc moet, even naar boven, etc. Toen hij begon te draaien hebben we de babygym uit de box gehaald zodat het oppervlak helemaal vrij is op wat speeltjes na. Hij vermaakt zich prima erin.  Op de bank of grond (kleedje) ligt hij alleen als wij erbij zijn, zeker omdat ik bang ben dat hij eraf rolt  of zichzelf hardhandig omrolt en daardoor met zijn hoofd op de grond botst.

Maar als je hem nu niet gebruikt, zou ik eigenijk ook niet verwachten dat je hem straks wel gaat gebruiken toch?

afrodite05 schreef op 12-12-2023 om 13:58:

Yvaine, hoe is het nu?

Suuus schreef op 09-12-2023 om 17:32:

het is heel lastig om hierover een beslissing te maken Yvaine. Wij kunnen hier als 'meer ervaren' ouders onze kant belichten maar kennen jullie natuurlijk niet persoonlijk en ervaren het ouderschap allemaal anders. Twee kids zo dicht op elkaar is de eerste jaren flink aanpoten. Ik denk dat niemand hier zal beweren dat je nummer 2 er even bij doet, zeker vanwege het kleine leeftijdsverschil.

Maar als je de tropenjaren voorbij bent, en ze wat ouder worden, kan het natuurlijk ook iets heel moois zijn dat ze zo weinig schelen in leeftijd. Het kan zorgen voor een hechte band. Maar dat is iets wat je niet weet van te voren en daarnaast is het echt wel een paar jaar heftig.
Kortom er zijn voor beide keuzes voors en tegens.

Uiteindelijk zijn alle kinderen, of je er nou 1 hebt of 5, gebaat bij gelukkige ouders. Als jullie beide denken het niet aan te kunnen en jullie kinderen worden hiervan 'de dupe' is dat ook niet fair. Dit klinkt misschien hard maar zo bedoel ik het absoluut niet! Ik probeer alleen niet alleen maar de mooie kanten van het ouderschap te bejubelen, want er zit ook zeker een andere kant aan die zwart en eenzaam kan zijn. ik wens jou en je man in ieder geval kracht en wijsheid toe. En welke keuze ook maken: die maak je in het belang van je kind en is dus altijd de juiste. Sterkte.

Dankjewel voor deze reactie. Het is inderdaad heel erg verschillend per gezin wat de draagkracht is, dat zie ik om mij heen. Ik zie ook dat de overgang van één naar twee kinderen best heel heftig is. Dat maakt dat ik zelf ook erg twijfel of we het wel aan gaan kunnen. Ik wil voor het einde van de week een beslissing hebben genomen maar mijn gedachten gaan alle kanten op. Mijn man is er wel uit, die ziet het niet zitten, het lijkt soms of hij het ook al afgesloten heeft. Ik ga in ieder geval een afspraak maken met een kliniek, zij geven wellicht nog een ander perspectief.

Ik merk dat ik ook over allerlei dingen nadenk die eigenlijk niet uit zouden moeten maken. Zo zitten twee familieleden al jaren in een vruchteloos vruchtbaarheidstraject. En vind ik het ook moeilijk te zien dat het anderen schijnbaar zo gemakkelijk af gaat en zij soms al aan de derde beginnen.

masatu schreef op 12-12-2023 om 15:29:

Oh, grappig, hier ligt zoon juist best vaak in de box, gekscherend ook wel "babygevangenis" genoemd Bijvoorbeeld als ik naar de wc moet, even naar boven, etc. Toen hij begon te draaien hebben we de babygym uit de box gehaald zodat het oppervlak helemaal vrij is op wat speeltjes na. Hij vermaakt zich prima erin. Op de bank of grond (kleedje) ligt hij alleen als wij erbij zijn, zeker omdat ik bang ben dat hij eraf rolt of zichzelf hardhandig omrolt en daardoor met zijn hoofd op de grond botst.

Maar als je hem nu niet gebruikt, zou ik eigenijk ook niet verwachten dat je hem straks wel gaat gebruiken toch?

😂hier noemt mn vrouw dat ook baby jail 

@yvaine, ik hoop dat de kliniek je kan helpen de spaghetti aan gedachten op een rij te zetten. Er is geen goede/foute beslissing, mits het bij jullie past. En dat maakt het misschien ook zo lastig. 

Box: hier staat hij nog steeds. In het begin intensief gebruikt, vanaf 6 maanden was het meer een speelgoed opslag. Toen gingen we voor een tweede en waren we te lui om hem op te ruimen. Ondertussen is dochter 2 en klimt ze erin als ze even wil bubbelen met een knuffel of een boekje. 

Korte vraag, zijn jullie baby’s al een keer uit logeren gegaan bij oma bijvoorbeeld?

afrodite05

afrodite05

17-12-2023 om 08:12 Topicstarter

Nick90 schreef op 17-12-2023 om 07:54:

Korte vraag, zijn jullie baby’s al een keer uit logeren gegaan bij oma bijvoorbeeld?

Hier niet, maar dat komt vooral door onze ietwat verstoorde relatie met haar. Daarnaast zijn man en ik een stelletje suffe huismussen dat niet graag uitgaat of iets dergelijks. Oma (mijn moeder) heeft wel een keer opgepast toen wij uit eten gingen, toen was zij met ons mee naar een huisjespark. Was vanwege die verstoorde relatie niet voor herhaling vatbaar. Oma trok haar eigen plan, eigen opvoedideeen en hield zich totaal niet aan hoe wij met zoon omgaan, zoals niet laten huilen. In de eerste drie maanden (nog voor de vaccinaties) liet ze bijv een hydrofiel op de grond vallen (buiten, het had net geregend) en zij wilde die gewoon nog gebruiken in het gezicht van zoon. Ik had nog genoeg schone mee, dus verving ik de natte, maar dat vond zij zwaar overdreven. Net als een truitje verwisselen waar hij een mondje zure melk op had overgegeven. Zij vond dat omkleden zielig (zoon heeft nooit problemen met omkleden), ik vond het feit dat hij in z'n eigen zure lucht moest liggen zielig. 



Tante (zus van man) heeft vorige week opgepast. Zij is veel voorzichtiger, pakte het meer aan zoals wij zouden doen. Verklaarde ons voor gek toen we zeiden: geen thee drinken als je zoon vasthoudt, want dat was toch logisch? Welke gek zou dat doen? Nouja, de oma dus. Tante verontschuldigde zich vanwege het feit dat ze zoon een andere broek en romper had aangetrokken na een plasincidentje. Prima juist, je gaat hem toch niet in een natte broek laten liggen? Trek z'n kast maar open en pak wat nodig is. 


Box: ik twijfel nog steeds. We hebben van die foam vloertegels voor zoon liggen en daar speelt hij leuk en graag op. Rolt er soms wel naast, waardoor hij alsnog op de (koude) vloer ligt. Ik wil liever een grondbox, makkelijk snel weer opgeruimd, meer ruimte voor zoon, kan hij ook in tijgeren/kruipen (doet hij nog niet, maar zit er wel aan te komen). Man wil eerst onderzoek doen naar welke dan de beste is. 




@Yvaine: ik denk aan je  

afrodite05 schreef op 17-12-2023 om 08:12:

[..]

Hier niet, maar dat komt vooral door onze ietwat verstoorde relatie met haar. Daarnaast zijn man en ik een stelletje suffe huismussen dat niet graag uitgaat of iets dergelijks. Oma (mijn moeder) heeft wel een keer opgepast toen wij uit eten gingen, toen was zij met ons mee naar een huisjespark. Was vanwege die verstoorde relatie niet voor herhaling vatbaar. Oma trok haar eigen plan, eigen opvoedideeen en hield zich totaal niet aan hoe wij met zoon omgaan, zoals niet laten huilen. In de eerste drie maanden (nog voor de vaccinaties) liet ze bijv een hydrofiel op de grond vallen (buiten, het had net geregend) en zij wilde die gewoon nog gebruiken in het gezicht van zoon. Ik had nog genoeg schone mee, dus verving ik de natte, maar dat vond zij zwaar overdreven. Net als een truitje verwisselen waar hij een mondje zure melk op had overgegeven. Zij vond dat omkleden zielig (zoon heeft nooit problemen met omkleden), ik vond het feit dat hij in z'n eigen zure lucht moest liggen zielig.



Tante (zus van man) heeft vorige week opgepast. Zij is veel voorzichtiger, pakte het meer aan zoals wij zouden doen. Verklaarde ons voor gek toen we zeiden: geen thee drinken als je zoon vasthoudt, want dat was toch logisch? Welke gek zou dat doen? Nouja, de oma dus. Tante verontschuldigde zich vanwege het feit dat ze zoon een andere broek en romper had aangetrokken na een plasincidentje. Prima juist, je gaat hem toch niet in een natte broek laten liggen? Trek z'n kast maar open en pak wat nodig is.


Box: ik twijfel nog steeds. We hebben van die foam vloertegels voor zoon liggen en daar speelt hij leuk en graag op. Rolt er soms wel naast, waardoor hij alsnog op de (koude) vloer ligt. Ik wil liever een grondbox, makkelijk snel weer opgeruimd, meer ruimte voor zoon, kan hij ook in tijgeren/kruipen (doet hij nog niet, maar zit er wel aan te komen). Man wil eerst onderzoek doen naar welke dan de beste is.




@Yvaine: ik denk aan je

Ja hier ook een wat verstoorde relatie met oma (moeder van m’n vrouw) maar dat is haar feestje verder. Ik zie dat ze heel hard haar best doet om een plekje in ons leven te vinden en dat waardeer ik ook. Mijn vrouw weet het nog niet echt qua logeren. Haar moeder heeft al meerdere keren opgepast nu, ook op zoon. Ik heb meerdere gesprekken met haar moeder gehad en daaruit blijkt vooral dat dit allemaal niet zo gewild was en ze is een aardige vrouw. Ze wilde wel op onze dochter passen met oudjaar maar dat moet dan wel bij haar thuis ivm haar dwergkeesje die heel bang is voor vuurwerk. Ik vertrouw haar inmiddels wel en ik begrijp haar ook beter dus ik ben voor. Mijn vrouw is er echter op tegen uit boosheid en daar kan ze niet overheen stappen. Alhoewel ik m’n vrouw begrijp, begrijp ik ook haar moeder maar zij niet dus


yvaine ik lees en begrijp je ook maar ivm mijn eigen vruchtbaarheidsproblemen ben ik niet helemaal ongekleurd maar ik wens je toch veel sterkte toe

Hier nog niet uit logeren geweest. Vind dat ook wel wat belastend voor de oppasser met elke 3-4 uur nachtvoedingen. Daarnaast vind ik het zelf ook niet zo chill om dan te moeten kolven 's nachts. Ik ben zelf 1x een nachtje zonder kind weggeweest (man thuis). En verder hebben beide opa's en oma's nu 2x een paar uur opgepast, in ons eigen huis of als we toch bij hun waren logeren maar zelf even een paar uur weggingen. Geen enkel probleem mee trouwens. Het is met dat de afstand groot is (1,5 - 2 uur rijden) en daarmee regelmatiger oppassen niet heel handig. Komt vanzelf wel.

Hier nu een paar dagen begonnen met hapjes geven (nu 6 maanden). We wilden eigenlijk met Rapley beginnen maar hij kan nog niet echt rechtop zitten en dat vind ik qua kokhalzen te gevaarlijk (en wordt ook niet aangeraden). Dus nu eerst gepureerde hapjes op een lepeltje zittend in de babyschaal. Hij houdt steeds meer binnen & slikt het door, dus dat gaat de goede kant op!

Verder was mijn constatering dat hij eigenlijk 's nachts steeds meer drinkt dan overdag. Als het aan hem ligt laat hij overdag 3-4 uur tussen voedingen en 's nachts 2-3 uur.. En als hij dan drinkt overdag is hij bijzonder snel afgeleid en vind hij het na 5 minuten aan de borst wel weer mooi geweest ('s nachts drinkt hij meestal elke keer 10 minuten of langer). Vannacht geprobeerd hem elke keer iets minder lang te laten drinken zodat hij overdag hopelijk wat meer honger heeft en zo proberen langzaam zijn voedselinname wat te verschuiven... Wel lastig dat ik aan de borst geen idee heb hoeveel ml hij drinkt.

Hoi dames, ik heb besloten om even niet meer verder te praten over de nieuwe zwangerschap hier. Het hoort hier niet thuis, hier hoort het te gaan over onze baby’s. Het laatste wat ik er over wil zeggen is dat mijn verhaal eigenlijk exact hetzelfde is als hier staat: https://forum.viva.nl/zwanger/39-en-ongepland-ongewenst-zwanger/list_messages/501998 Dat zorgt voor een lage belastbaarheid bij mijn partner, hij vind nu net een beetje zijn draai, en het zorgt ook voor een ander financieel plaatje.

Over het logeren. Onze baby is nog niet uit logeren geweest, wel passen de opa’s en oma’s regelmatig een hele dag op en zijn ze ook mee op vakantie geweest. We zitten niet altijd op één lijn maar dingen als hete thee drinken met de baby op schoot zouden ze nooit doen. Slapen is nog een dingetje zo nu en dan en zolang ze niet doorslaapt wil ik de opa’s en oma’s daar eigenlijk niet mee belasten.

onze zoon ging voor het eerst logeren bij een jaar en 5 maanden... ik wilde mijn babyboy niet missen snachts. En hij werd ook regelmatig snachts wakker en dan wilde ik er zelf zijn. De eerste keer een middagje bij opa en oma als oppas was na 2 maanden.

Onze dochter is bijna 7 weken en ben nog niet weggeweest zonder haar. Alleen een keer zoon gehaald bij het kdv maar toen was ik maar drie kwartier weg. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.