Zwangerschap en bevallen Zwangerschap en bevallen

Zwangerschap en bevallen

Lees ook op

Kraamvisite en wanneer bellen


Ohja dit is wel een onderwerp wat me ook wel mee bezig houdt.
Mijn eigen familie heb ik wel vertrouwen in, maar mijn schoonfamilie.. zie ze er inderdaad wel voor aan dat ze onaangekondigd aan de deur komen in de vorm van een excuus om de baby te kunnen zien. Bijv dat ze dan eten willen brengen of weet ik het wat. Of dat je afspreekt om 2 uur en dat ze dan komen om 3 uur. Of niet snappen dat na een halfuur/3 kwartier gewenst is dat je weggaat. Lieten jullie de baby vasthouden door anderen? En door wie dan? 

Beval in de zomervakantie 😉. Bijna iedereen was op vakantie, 19 jaar geleden. Ouders en broers/zussen zijn wel de eerste dag geweest, overgrootouders de volgende dag. Ik had de fijnste kraamhulp ever, die lette goed op dat het niet te druk werd. 
Persoonlijk zou ik ouders en broers/zussen wel bericht doen en de kaarten dan wat later.

Volgens mij heeft iedereen de eerste vastgehouden? Mijn  man gaf hem ook aan iedereen... Ik had daar niet zoveel moeite mee, alleen met oma's die hem de hele tijd wilden. De tweede is door niemand vastgehouden, want die had wat gebroken bij de bevalling. Eigenlijk beviel me dat veel beter (niet de breuk!)

Rozi schreef op 22-06-2022 om 14:31:

 Lieten jullie de baby vasthouden door anderen? En door wie dan?

Ja, iedereen die wilde mocht hem vasthouden. Ik vond het heel mooi om hem in de armen van vrienden en familie te zien. Maar veel mensen willen het niet/vragen er niet om. Dus in praktijk waren het er niet super veel hoor.

Bij ons 15 jaar geleden had man flink de regie genomen. Ik was er namelijk niet goed aan toe.
Opa's en oma's waren wel meteen gebeld maar waren op 2e dag welkom. Toen lagen we nog in het ziekenhuis. Manlief stond er namelijk op dat ik eerder onze dochter zag dan hun. Ik heb volle week in ziekenhuis gelegen. Daar was alleen opa/oma, mijn zus en zijn broer welkom. (en max 2 bezoekers) Man heeft wel iedereen gesmst  dat dochter was geboren met de vraag om contact via hem te verlopen en niet mij te bellen etc  Nadat ik uit ziekenhuis werd ontslagen pas kaartjes verstuurd. Toen was man ook al op idee gekomen van kraamborrel na 6 weken te doen. Goede vrienden kwamen wel op kraambezoek thuis. Maar daar had man bezoektijden voor ingesteld. (met een eindtijd) . Lag een heel rooster op tafel En ik had ook nadat ik uit ziekenhuis kwam kraamzorg (ja, 15 jr geleden kon dat nog)
Op de kraamborrel was ik wel alweer fit en toen kwam iedereen. En dat was op locatie, dus afgelopen was afgelopen.

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 15:22

Caroline80 schreef op 22-06-2022 om 13:24:

[..]

Zo werkt dat niet. Een basisverzekering is verplicht, dus elke vrouw is hier voor verzekerd. Als er te weinig kraamverzorgsters beschikbaar zijn krijg je echt minder zorg. En ik vrees dat dat de komende maand alleen maar erger gaat worden, met de toenemende corona besmettingen.

Ik was aanvullend verzekerd. Vanuit de basis verzekering krijg je maar een paar uur idd. Maar goed, denk dat het per organisatie en regio verschilt. En nu speelt er Corona idd. Had ik toen geen last van. Jongste is net 4.

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 15:22:

[..]

Ik was aanvullend verzekerd. Vanuit de basis verzekering krijg je maar een paar uur idd. Maar goed, denk dat het per organisatie en regio verschilt. En nu speelt er Corona idd. Had ik toen geen last van. Jongste is net 4.

Dit klopt niet wat je zegt. De uren zijn gelijk of er moet echt een reden zijn voor meer uur. De aanvullende verzekering dekt de eigen bijdrage soms. 

@To: wees vooral ook assertief als er geen klik is met de kraamverzorgster. (Of laat je man dit doen). 

Ik vond de eerste echt niks, bij tweede was het beter maar die had op dag 2 thuis eigenlijk al weinig meer te doen. Man en ik wisten het toen inmiddels al wel en eerste 2 nachten heb ik beiden keren ziekenhuis gehad ivm keizersnede 

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 19:22

Due-scimmie schreef op 22-06-2022 om 19:17:

[..]

Dit klopt niet wat je zegt. De uren zijn gelijk of er moet echt een reden zijn voor meer uur. De aanvullende verzekering dekt de eigen bijdrage soms.

@To: wees vooral ook assertief als er geen klik is met de kraamverzorgster. (Of laat je man dit doen).

Ik vond de eerste echt niks, bij tweede was het beter maar die had op dag 2 thuis eigenlijk al weinig meer te doen. Man en ik wisten het toen inmiddels al wel en eerste 2 nachten heb ik beiden keren ziekenhuis gehad ivm keizersnede

Of het klopt of niet. Ik was qua uren gedekt voor een hele week en ze zijn gewoon geweest van 8 tot 1600

Bijtje82 schreef op 22-06-2022 om 19:22:

[..]

Of het klopt of niet. Ik was qua uren gedekt voor een hele week en ze zijn gewoon geweest van 8 tot 1600

Ik was ook qua uren gedekt, maar er was een tekort en keek ze na 3 uur de deur zo ongeveer weer uit. 

Bijtje82

Bijtje82

22-06-2022 om 20:02

Due-scimmie schreef op 22-06-2022 om 19:35:

[..]

Ik was ook qua uren gedekt, maar er was een tekort en keek ze na 3 uur de deur zo ongeveer weer uit.

Zo zie je maar dat er nog steeds veel verschil is. 

Mijn eerste kv was echt geweldig! Leuk in de omgang, deed allerlei extraatjes. Voor mij leuk, voor papa leuk en goed voor zoon. Waren super tevreden.

Hadden bij de tweede weer om haar gevraagd, maar kregen iemand anders. Prima. Tot we er na een halve week achter kwamen waarom ze steeds naar de tuin verdween. Stond daar gewoon te paffen buiten. Lekker in haar kraamkleding. Bleek dat ze ook steeds meer uren schreef dan ze er was. Hechting controle deed ze niet. Alleen pols.. En na een week had ze niks gewassen. Er lag een onwijs grote berg was. Nu is ze geen huishoudster, maar ze deed werkelijk niks. Geen bed verschonen, denk eenmaal een baby wasje gedaan en that's it. 

Ik vind na 48 uur pas bellen echt te laat. Mijn oma heeft twee kinderen verloren tijdens de bevalling. Zowel mijn oma en mijn moeder zijn daardoor gespannen bij bevallingen, omdat ze weten hoe het mis kan gaan. Niet dat ze daar mij mee belast hebben, maar ik kan het mij herinneren van toen mijn tantes bevielen. Dus geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om niet direct te bellen. Nu had ik een complicatie bij de bevalling dus ik heb gebeld om te zeggen dat de baby gezond en wel geboren was, maar dat ik mogelijk nog naar de OK moest en dat ik dus later zou bellen wanneer bezoek mogelijk was.

Een eerste bevalling duurt vaak al 12 uur plus 48 uur wachten zou betekenen dat je familie 60 uur niks van je hoort. Dan gaan ze denken dat je begonnen bent en zich zorgen maken dat het niet goed gaat. Je hebt zelfs zomaar kans dat als de bevalling nog langer duurt ze na een paar dagen langs gaan rijden omdat ze geen contact kunnen krijgen. Ouders maken zich nu eenmaal zorgen om hun kinderen. Dat ga je zelf ervaren als die kleine er eenmaal is.

Wat Jilzz zegt, is heel erg waar. Zelfs als ouders (vooral de moeders denk ik) zelf geen trauma’s hebben meegemaakt, zijn ze vaak toch behoorlijk gespannen over die bevalling. Mijn moeder en schoonmoeder in ieder geval allebei wel. Ik snap dat ook goed, het is niet niks. Ik denk dat ik, als mijn (schoon)dochter ooit gaat bevallen, in dezelfde spanning zit. Zelfs als je niet wil dat ze komen, wat je goed recht is als je dat echt niet wil, is het belangrijk dat je man ze op zijn minst laat weten hoe het is gegaan en hoe het met jou en baby gaat. Het is voor hen erg angstig om daarover dagenlang in het onzekerheid te zijn. 

Wij hebben in de loop van de volgende dag gebeld met de ouders en een appje naar alle broers. Alleen directe familie kwam in de eerste week. Kaartjes gingen na een weekje ofzo de deur uit. 

Bedenk dat je ook kan spelen met de setting van het bezoek. Mensen waarvan ik kom vertrouwen dat ze niet te lang bleven ontving ik beneden. Mensen waarbij ik wist dat ik mijn grenzen aan moest geven boven bij het kraambed. Daar stond geen stoel en dan kon ik na 30-60minuten zeggen "ik moet nu voeden/rusten" dus zouden jullie willen gaan?

Naar beneden gaan was in de kraamweek sowieso een onderneming, traplopen voelde ik echt ik mijn bekken dus dat plande ik zorgvuldig in zodat ik niet telkens de trap op/af moest. 

Verder kan je ook aan het bezoek in de eerste week vragen om iets voor jou/jullie te doen. Zeker als de kraamzorg naar het minimale moet is dit fijn. Schoonouders hebben bij ons vlaggetjes opgehangen en mijn ouders hebben lasagne gemaakt. En dan voor/achteraf even baby gluren.  

Om spanning bij mijn (schoon) moeder te voorkomen had ik de uitgerekende datum beide keren vaag gehouden.  Niet gezegd dat op 10 april was uitgerekend maar gezegd 1e week april.
Met onze eerste heb ik zelfs mijn schoonouders uit staan zwaaien toen ze op vakantie gingen op de uitgerekende dag. Ze bleven in Nederland, konden er dus met een paar uur zijn als ik zou bevallen.  Bijkomend voordeel was dat ik dan zeker wist dat ze niet aan mijn bed zouden staan als ik nog niet gewassen was. Ik kende ze namelijk al een paar jaar, alles wat nieuw was bij ons in huis moest a la minuut bekeken worden, van auto, vouwwagen tot tv. Ze waren er soms al voordat wij met het item thuis waren.

Jillz schreef op 23-06-2022 om 08:13:



Een eerste bevalling duurt vaak al 12 uur plus 48 uur wachten zou betekenen dat je familie 60 uur niks van je hoort. Dan gaan ze denken dat je begonnen bent en zich zorgen maken dat het niet goed gaat.

Bij sommige mensen is het gewoon normaal om elkaar 60 uur niet te spreken.
Maar stel je bent gewend vaker even te appen of bellen, dan kun je ook prima over iets anders appen dan dat de vliezen gebroken zijn, toch?  Zeker als je vooraf al aangeeft dat je het niet meteen gaat vertellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.