Zellerin
31-05-2026 om 09:26
Geboortekaartjes
Aan alle lieve aanstaande ouders of mama; Wie wil mijn verzameling Geboortekaartjes aanvullen, ik heb géén interesse in je privé-adres of telefoonnr en wordt zeker niet doorgegeven aan derde, elk kaartje is welkom😉, ik zou het fijn vinden mocht iemand een kaartje willen sturen😊, ben altijd blij met veel post in mijn brievenbus🥰 en de postbode heel blij met veel werk😉😄alvast hartstikke bedankt!!!
-knip- 2.10 huisregels
Duckie73
31-05-2026 om 16:02
Wil je een blanco kaart? Want een geboortekaartje met daarop iemands baby die je niet kent is heel erg raar.
Gingergirl
31-05-2026 om 16:04
Duckie73 schreef op 31-05-2026 om 16:02:
Wil je een blanco kaart? Want een geboortekaartje met daarop iemands baby die je niet kent is heel erg raar.
Waarom is dat raar? Zijn heel veel mensen die geboortjekaartjes sparen.
CharlieB
31-05-2026 om 16:56
Gingergirl schreef op 31-05-2026 om 16:04:
[..]
Van mensen die je kent dan toch, neem ik aan?
Duckie73
31-05-2026 om 17:24
Gingergirl schreef op 31-05-2026 om 16:04:
[..]
Als je ze kent ja. Maar waarom wil je geboortekaartjes van onbekende baby's hebben? Je gaat toch ook geen foto's van onbekende kinderen ophangen in de woonkamer.
April2021
31-05-2026 om 17:26
Op de meeste geboortekaartjes staan geen foto's en de voorzijde is vaak gewoon schattig en anoniem. Dus daar sparen mensen ze voor volgens mij. Dus ook van vreemden.
Tjilp
31-05-2026 om 17:33
geboortekaartjes worden zeldzamer, gezien de postzegelprijs. En de online mogelijkheden.
lijkt me handiger om op een andere manier aan fysieke kaartjes te komen TO, dan hier. Al heb ik geen gouden tip 😎
CharlieB
31-05-2026 om 17:34
April2021 schreef op 31-05-2026 om 17:26:
Op de meeste geboortekaartjes staan geen foto's en de voorzijde is vaak gewoon schattig en anoniem. Dus daar sparen mensen ze voor volgens mij. Dus ook van vreemden.
O dat op deze manier sparen ken ik niet. De inhoud en betekenis van een geboortekaartje zijn juist zo'n beetje het toppunt van persoonlijk, ik kan me niet voorstellen dat je die wil hebben van iemand die je niet kent.
Maar als het gaat om schattig en anoniem, kun je ook kaartjes online bestellen toch? Dan dus zonder de inhoud
Gingergirl
31-05-2026 om 17:40
CharlieB schreef op 31-05-2026 om 16:56:
[..]
Van mensen die je kent dan toch, neem ik aan?
Nee hoor, het gaat om het kaartje. Ik spaar ze zelf overigens niet maar een tante van mij wel. Ze heeft er al ruim 10.000. Zijn ook ruilbeurzen/ verzamelaarsbeurzen voor, net zoals dat mensen postzegels of ansichtkaarten sparen. Op de grote verzamelaarsbeurs in Utrecht staan ook veel handelaren met geboortekaartjes.
Gingergirl
31-05-2026 om 17:41
Duckie73 schreef op 31-05-2026 om 17:24:
[..]
Als je ze kent ja. Maar waarom wil je geboortekaartjes van onbekende baby's hebben? Je gaat toch ook geen foto's van onbekende kinderen ophangen in de woonkamer.
Omdat mensen het leuk vinden om kaartjes te sparen. Net zoals dat er verzamelaars zijn van suikerszakjes, postzegels etc.
VerdrietigHoor
31-05-2026 om 17:47
Hi!
Ik heb er eentje uit 1975 en eentje uit 1989 voor je eventueel?
En een geanonimiseerde (dus enkel veelvoorkomende voorneem + datum en een afgeknipt hoekje) uit 2019.
Heb je ook al op marktplaats gekeken? Vast wel, maar voor de zekerheid:
https://www.marktplaats.nl/l/verzamelen/geboortekaartjes-en-visitekaartjes/q/oude+geboortekaartjes/
Lieve mensen, ik heb niks met het verzamelen van dit onderwerp, ik ben meer van Pokémon kaarten verzamelen, maar echt alles, elk onderwerp, wordt verzamelend. Ook zonder kwade bedoelingen.
Iemands verzameling "raar" noemen is een beetje raar. je kan er vanuit gaan dat mijn verzamelaars de jouwe (barbies, autootjes, antiek, munten en postzegels) dat wij dat weer ouderwets/saai en raar vinden.
Omdat je iets niet (her)kent, is het niet persé raar.
VerdrietigHoor
31-05-2026 om 17:48
(onderstaand bericht is eerder geschreven dan dit bericht. Ik moet weg van dit forum. De juiste conclusie)
VerdrietigHoor
31-05-2026 om 17:48
Ik moet niet typen na een wijntje. Dan ga ik zelfquoten ipv verbeteren en aanvullen. 
Gingergirl
31-05-2026 om 17:59
CharlieB schreef op 31-05-2026 om 17:34:
[..]
O dat op deze manier sparen ken ik niet. De inhoud en betekenis van een geboortekaartje zijn juist zo'n beetje het toppunt van persoonlijk, ik kan me niet voorstellen dat je die wil hebben van iemand die je niet kent.
Maar als het gaat om schattig en anoniem, kun je ook kaartjes online bestellen toch? Dan dus zonder de inhoud
Doel van verzamelen is voor verzamelaars het belangrijkste en ze willen dan wel echte kaartjes waar een bestaand persoon op staat, geen proefdrukken. Of dat voor to geldt weet ik niet. Maar uit het verzamelaarswereldje van mijn tante weet ik dat het meestal zo gaat.