MMcGonagall
06-12-2025 om 11:00
Babyshower kledingvoorschrift
In andere topics heb ik al eens laten weten wat ik van babyshowers vind en dat ik er nog nooit bij een geweest ben. Inmiddels heb ik dus mijn eerste uitnodiging ooit binnen. De dochter van mijn vriend krijgt een tweede kind en ik vind de uitnodiging echt heel leuk. Bij de vorige kon ik niet komen omdat zij toen nog rekening hield met haar moeder, maar de dochter heeft dit gedoe beëindigd door te stoppen met gescheiden feestjes. Heel fijn dus!
Ik was van plan om gewoon mijn beste beentje voor te zetten en het gezellig te hebben met alle dames. Wel spannend, want de moeder van dochter is een aanwezig sociaal type dat al die vriendinnen kent. Ik houd me dus wat meer op de vlakte als ‘stief’.
Alles leuk en aardig, maar nu kwam er net een kledingwens. Of we met zijn allen in het roze kunnen komen. En ik weet niet of ik door zo’n hoepeltje wil springen. Ik ben niet zo’n creabea vrouwenmens en van grote groepen word ik ook niet dolenthousiast, maar niet gaan is geen optie.
In hoeverre conformeren jullie je aan dat soort wensen?
MiniJCW
06-12-2025 om 12:54
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 12:02:
Maar ben je getrouwd met je vriend of niet? En hoe lang ben je al samen? Als je niet getrouwd bent en maar een jaar of 2 een relatie hebt zou ik gewoon doen wat er van mij gevraagd wordt. Het is al heel wat dat je uitgenodigd wordt. Want als ik net een kind zou hebben gekregen en alles lag nog gevoelig tussen mijn gescheiden ouders zou ik de 'stiefs' sowieso overslaan.
Wat hebben deze vragen te maken met de vraag van TO? Is er een verschil tussen kort bij elkaar/lang bij elkaar en ongetrouwd/getrouwd. Gelden er dan andere regels bij zo'n feestje?
MMcGonagall
06-12-2025 om 13:02
Babyblauw zou ik wel in de kast hebben liggen 
Inmiddels heb ik een broek kunnen lenen. Even afwachten of hij past. Ook mijn dochter gevraagd om op Vinted te kijken of ze een roze sjaaltje kan vinden.
Rosemary00
06-12-2025 om 13:14
MiniJCW schreef op 06-12-2025 om 12:54:
[..]
Wat hebben deze vragen te maken met de vraag van TO? Is er een verschil tussen kort bij elkaar/lang bij elkaar en ongetrouwd/getrouwd. Gelden er dan andere regels bij zo'n feestje?
Als ze al 10 jaar bij elkaar zijn hoeft TO zich niet te bewijzen of haar beste beentje voor te zetten. Maar als het nog een relatieve nieuwe relatie is kan TO het zichzelf niet permitteren om om de kledingvoorschriften aan haar laars te lappen zeker als ze een goede indruk wil maken.
MMcGonagall
06-12-2025 om 13:25
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 13:14:
[..]
Als ze al 10 jaar bij elkaar zijn hoeft TO zich niet te bewijzen of haar beste beentje voor te zetten. Maar als het nog een relatieve nieuwe relatie is kan TO het zichzelf niet permitteren om om de kledingvoorschriften aan haar laars te lappen zeker als ze een goede indruk wil maken.
We zijn 18 jaar samen maar de relatie met de kinderen is niet vanaf het begin soepel gegaan. De moeder heb ik pas een paar jaar geleden voor het eerst gesproken, op een korte kennismaking na, in het begin van de relatie.
Uiteraard wil ik een goede indruk maken maar ik probeer ook mezelf te zijn. In een roze broek 
Euphoria
06-12-2025 om 13:29
je mag ook besluiten een roze assecoire te dragen vermoed ik.
Denk aan een roze sjaal, een roze riem, roze sieraden…whatever.
Renmuis
06-12-2025 om 14:05
Ik dacht dat er iets heel absurds zou komen, maar het gaat dus gewoon om een kleur. Volgens mij hoef je je niet helemaal in zuurstok te hullen, maar is een roze t-shirt of roze accessoire ook al prima. Daar zou ik niet moeilijk over doen. Ik heb ook best wat roze in de kast (sommige mensen staat het wel
.
Nou heb ik een impopulaire mening maar ik vind babyshowers sowieso leuk. Fijn als de aanstaande moeder tijdens de zwangerschap in het zonnetje mag staan tijdens zo'n feestje en helpen met voorbereiden voor de komst van het nieuwe kindje. Ik heb ook een hekel aan kraambezoek - dat is juist de periode waarin je in mijn ervaring weinig zin hebt om gezellig te doen en gastvrouw te spelen en voor zo'n pasgeboren baby is het ook helemaal niks - dus dit is wat mij betreft een positieve ontwikkeling. Maar volgens mij ben ik de enige. 
Gingergirl
06-12-2025 om 14:17
Renmuis schreef op 06-12-2025 om 14:05:
Ik dacht dat er iets heel absurds zou komen, maar het gaat dus gewoon om een kleur. Volgens mij hoef je je niet helemaal in zuurstok te hullen, maar is een roze t-shirt of roze accessoire ook al prima. Daar zou ik niet moeilijk over doen. Ik heb ook best wat roze in de kast (sommige mensen staat het wel
.
Nou heb ik een impopulaire mening maar ik vind babyshowers sowieso leuk. Fijn als de aanstaande moeder tijdens de zwangerschap in het zonnetje mag staan tijdens zo'n feestje en helpen met voorbereiden voor de komst van het nieuwe kindje. Ik heb ook een hekel aan kraambezoek - dat is juist de periode waarin je in mijn ervaring weinig zin hebt om gezellig te doen en gastvrouw te spelen en voor zo'n pasgeboren baby is het ook helemaal niks - dus dit is wat mij betreft een positieve ontwikkeling. Maar volgens mij ben ik de enige.
Nee hoor, ik deel je mening
Ik zie om mij heem de trend ook erg verschuiven.
Izza
06-12-2025 om 14:25
Natuurlijk ga je daar geen speciale kleding voor kopen. Doe een roze knip in je haar of een roze riem of sjaal om. Of roze oorbellen ofzo.
Ook erg gender bevestigend om roze te moeten dragen. Best stigmatiserend in deze tijd.
Miraval
06-12-2025 om 15:19
Izza schreef op 06-12-2025 om 14:25:
Natuurlijk ga je daar geen speciale kleding voor kopen. Doe een roze knip in je haar of een roze riem of sjaal om. Of roze oorbellen ofzo.
Ook erg gender bevestigend om roze te moeten dragen. Best stigmatiserend in deze tijd.
Als de aanstaande ouders dit nou leuk vinden? Of degenen die het organiseren? Ik vind dit dan weer een beetje jammer, want wat is er mis met blauw voor jongen roze voor meisje bij een babyshower of genderreveal bij een ongeboren baby? Die baby is gewoon een jongen of meisje totdat die baby ZELF op een leeftijd komt dat die daarvan af wil/kan/mag wijken.
Dat gender bevestigen is toch helemaal niet van invloed op die (ongeboren) baby? Ik vind het beetje gek om het gelijk stigmatiserend te vinden. Laat die mensen lekker...
Tuinfluiter
06-12-2025 om 15:46
Ik zou eerst navragen of er een speciale reden is voor de roze kleding. Als er een fotoshoot wordt gedaan is alleen een sjaaltje wel een beetje pover en grote kans dat de broek buiten zicht blijft.
Voor een fotoshoot zou ik een mooi simpel t-shirt kopen wat ik daarna als hemdje zou gebruiken. Warm vest mee voor de rest van de tijd.
Ik ben zelf geen liefhebber van een kleur voorschrift voor een feestje maar in dit geval zou ik het wel doen omdat ik voor niet te veel geld mee kan doen.
Een dure roze jurk voor een bruiloft zal ik niet snel kopen dan zou ik een grote sjaal meenemen.
Zeespiegel
06-12-2025 om 16:13
rose is dit jaar een modekleur, en niet iedereen zal opeens allemaal rose kleren gaan kopen. Rose accesoires zullen vast ook acceptabel zijn.
Anoniemvoornu
06-12-2025 om 16:29
Tuinfluiter schreef op 06-12-2025 om 15:46:
Ik zou eerst navragen of er een speciale reden is voor de roze kleding. Als er een fotoshoot wordt gedaan is alleen een sjaaltje wel een beetje pover en grote kans dat de broek buiten zicht blijft.
Voor een fotoshoot zou ik een mooi simpel t-shirt kopen wat ik daarna als hemdje zou gebruiken. Warm vest mee voor de rest van de tijd.
Ik ben zelf geen liefhebber van een kleur voorschrift voor een feestje maar in dit geval zou ik het wel doen omdat ik voor niet te veel geld mee kan doen.
Een dure roze jurk voor een bruiloft zal ik niet snel kopen dan zou ik een grote sjaal meenemen.
Dit ' een kleur voorschrift vind ik heel wat anders dan een galajurk /pak enz eisen... een roze shirtje kan je ook onder je trui afdragen als het je kleur niet is.. en bij de zeeman (verkoopt veel biologisch katoen enz.) ben je voor 3'50 al klaar. Of zoals to nu doet even iets lenen.
letterkoekje
06-12-2025 om 16:30
Is het geslacht dan al bekend omdat er naar roze wordt gevraagd?
Indien ja, wat is dan nog het nut van die shower?
Je kan ook de ganse shower met een appel in je hand rondlopen: een PINK lady!
DeOnbekende
06-12-2025 om 16:33
Rosemary00 schreef op 06-12-2025 om 12:02:
Maar ben je getrouwd met je vriend of niet? En hoe lang ben je al samen? Als je niet getrouwd bent en maar een jaar of 2 een relatie hebt zou ik gewoon doen wat er van mij gevraagd wordt. Het is al heel wat dat je uitgenodigd wordt. Want als ik net een kind zou hebben gekregen en alles lag nog gevoelig tussen mijn gescheiden ouders zou ik de 'stiefs' sowieso overslaan.
Zo'n ontzettend intieme gelegenheid is een babyshower nu ook weer niet. Thee drinken en eventueel wat domme quizvragen en/of spelletjes doorstaan, daar houdt het meestal wel op.
Anoniemvoornu
06-12-2025 om 16:36
letterkoekje schreef op 06-12-2025 om 16:30:
Is het geslacht dan al bekend omdat er naar roze wordt gevraagd?
Indien ja, wat is dan nog het nut van die shower?Je kan ook de ganse shower met een appel in je hand rondlopen: een PINK lady!
Babyshower is niet hetzelfde als een genderrevealparty