Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Vroegâh, de taartjes bij de C1000


Philou

Philou

31-01-2023 om 13:36 Topicstarter

Yumi schreef op 31-01-2023 om 11:47:

[..]

Ik denk dat het inderdaad beter is om een andere keuze te maken, als ik kijk wat erin zit aan onverzadigd vet of suiker 31g (per 100g) Taartjes geven om een gezond gewicht te krijgen, is voor mijn gevoel geen goed idee.

Het zijn niet zomaar taartjes. Het is niet alsof ik net zo goed even een volle gebaksdoos bij de banketbakker haal. Het wordt voorgeschreven aan mensen met ondergewicht die aan een chemokuur zijn, bijvoorbeeld. Niet als structureel plan, maar als iets extra’s. Het kan mi niet slechter dan een echt gebakje zijn. Natuurlijk, yoghurt kan ook maar dat eet kind hier niet helaas. Die bouwsteentjes zijn nogal duur dus elk dag eentje zit er niet in (en zou wat mij betreft de verkeerde boodschap geven). 

Philou

Philou

31-01-2023 om 13:37 Topicstarter

Sinilind schreef op 31-01-2023 om 11:28:

Eventueel de Nutricia dranken gebruiken die bij de apotheek en drogist te koop zijn voor mensen die aan moeten sterken (Fortimel geloof ik).

Weet je misschien of dat lekker is? Dat is namelijk wel de maatstaf van deze puber.

Mijn zoon (20) gebruikt ook zulke medicatie. Hij weet dat hij daardoor extra goed op zijn eten moet letten, omdat hij anders ook te licht wordt. Dus meer ontbijten dan hij eigenlijk wil. Verplicht lunchen, ook al heeft hij geen zin. Als hij na 1 bord avondeten genoeg heeft, zet hij vaak een tweede bord in de koelkast om 's avonds te eten, wanneer zijn medicatie is uitgewerkt. Volle yoghurt met muesli (en/of een bakje chips) is een goede late night snack voor hem. Zo lukt het aardig om op gewicht te blijven, dus met bewustmaking en opletten dat hij eet wanneer de pillen niet werken, maar zonder speciale toeters en bellen.

Philou

Philou

31-01-2023 om 13:44 Topicstarter

MamaE schreef op 31-01-2023 om 13:25:


Hoe hoog is het BMI? Is je kind verder gezond? Zijn er andere klachten, bijvoorbeeld het altijd koud hebben, geen energie hebben etc.?

Geen idee, want dat wordt ons niet verteld en kind heeft alleen “te laag bmi” onthouden. Verder geen klachten, genoeg energie. Hij loopt graag in luchtige kleding thuis rond of het nu koud is of warm. Eet voor inname medicatie en erna, als het uitgewerkt is, als een slootgraver. 

Philou

Philou

31-01-2023 om 13:47 Topicstarter

troelahoep schreef op 31-01-2023 om 11:52:

Een nichtje van mij met ondergewicht (geen eetprobleem) kreeg van de dietist het advies om volvette varianten te gebruiken voor alle zuivelproducten en bijvoorbeeld roomboter i.p.v. halvarine en extra tussendoortjes te eten, bijvoorbeeld s avonds voor de tv - wel verantwoorde tussendoortjes natuurlijk .
Eigenlijk precies het omgekeerde van wat je krijgt aangeraden als je wil afvallen

Mee eens, allemaal al voorgesteld maar ja, wat weet een moeder daar nou van 🙈

bouwsteentjes, bij de diepvriesartikelen

Plus: Zolang hij gezonde maaltijden eet,  mag hij van mij tussendoor koekjes e.d. eten zoveel hij wil. Hij is alleen geen zoetkauw, eet liever zoute snacks. Mag ook, maar met medicatie vergeet hij dat vaak.

Philou

Philou

31-01-2023 om 14:04 Topicstarter

Temet schreef op 31-01-2023 om 12:59:

Wat je ook nog kan proberen is om je kind richting sport(school) te sturen met de boodschap de spieren wat te ontwikkelen. Daar krijgt het kind vanzelf meer honger van, en meer spieren betekent ook een hogere bmi. Zwemmen is hier ook denk ik heel geschikt voor.

En hoe is je kind gebouwd? Mijn zoon is mager als een lat, omdat hij van zichzelf niet heel veel eet en ook van zichzelf weinig spiermassa heeft. Ik weet vrijwel zeker dat hij op een (te) laag bmi zit, dat zat ik zelf op die leeftijd ook (das war einmal...) en als dat de bouw van je kind is en je kind is verder goed gezond dan is dat geen enkele reden tot zorg. Maar goed, dat weet je misschien al lang, het is je kind dat hier een probleem mee heeft.

Sportschool kan ik inderdaad voorstellen maar dan maak ik me toch zorgen of hij niet afvalt door het sporten. Kind’s bouw is als een spijker, lang en mager. Verder is kind gezond. Heeft tijdens Corona, in de winter, aan het open raam gezeten, niets opgelopen. Die klas is tot 2 maal toe in quarantaine geweest omdat er continu kinderen waren die corona kregen. Er waren er 2 of 3 die geen corona hebben gehad, hij was daar 1 van (ook geen griep of wat anders). Hij wordt wel eens ziek hoor,. Zoals nu en neemt dan ook geen medicatie want het bmi moet omhoog.

Over het bmi maak ik me niet zo’n zorgen. Misschien doe ik daar fout aan. Als kind kreeg ik het er ook niet aangegeten. Er waren mensen die dachten dat ik anorexia had. Waar ik me wel zorgen om maak is zijn zorgen om zìjn lijf, de eetgewoonte die hij hierdoor heeft ontwikkeld, de medicatieloze dagen waar niet gestudeerd kan worden, het ritme dat uit balans is en steeds opnieuw teruggemasseerd moet worden. Nog afgezien van het spoor van rommel en rotzooi door het hele huis, kortaffe reacties die voort komen uit overprikkeling en die niet bijdragen aan veel positieve reacties van zijn omgeving.


Dat klinkt toch alsof er overleg met en sturing door een deskundige nodig is. Daar zou ik de huisarts om vragen.

Philou schreef op 31-01-2023 om 14:04:

[..]

Sportschool kan ik inderdaad voorstellen maar dan maak ik me toch zorgen of hij niet afvalt door het sporten. Kind’s bouw is als een spijker, lang en mager. Verder is kind gezond. Heeft tijdens Corona, in de winter, aan het open raam gezeten, niets opgelopen. Die klas is tot 2 maal toe in quarantaine geweest omdat er continu kinderen waren die corona kregen. Er waren er 2 of 3 die geen corona hebben gehad, hij was daar 1 van (ook geen griep of wat anders). Hij wordt wel eens ziek hoor,. Zoals nu en neemt dan ook geen medicatie want het bmi moet omhoog.

Over het bmi maak ik me niet zo’n zorgen. Misschien doe ik daar fout aan. Als kind kreeg ik het er ook niet aangegeten. Er waren mensen die dachten dat ik anorexia had. Waar ik me wel zorgen om maak is zijn zorgen om zìjn lijf, de eetgewoonte die hij hierdoor heeft ontwikkeld, de medicatieloze dagen waar niet gestudeerd kan worden, het ritme dat uit balans is en steeds opnieuw teruggemasseerd moet worden. Nog afgezien van het spoor van rommel en rotzooi door het hele huis, kortaffe reacties die voort komen uit overprikkeling en die niet bijdragen aan veel positieve reacties van zijn omgeving.


Is het niet uit zijn hoofd te praten dat zijn bmi niet zo’n probleem is? Het klinkt alsof dit gewoon die bouw is die bij hem hoort. Als je foto’s van jezelf laat zien van vroeger en vertelt dat dit gewoon jullie bouw is? Dat hij zijn medicatie niet neemt, lijkt me een groter probleem dan zijn bmi. Zou het helpen als de huisarts zou zeggen dat het oké is zo?

Weet je ook wat de assistente heeft gezegd? Heeft ze echt gezegd dat het een probleem was of heeft ze alleen gezegd dat zijn bmi aan de lage kant is, en is dat bij je zoon erger binnengekomen dan ze heeft bedoeld?

Philou

Philou

31-01-2023 om 14:40 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 31-01-2023 om 14:13:

[..]

Is het niet uit zijn hoofd te praten dat zijn bmi niet zo’n probleem is? Het klinkt alsof dit gewoon die bouw is die bij hem hoort. Als je foto’s van jezelf laat zien van vroeger en vertelt dat dit gewoon jullie bouw is? Dat hij zijn medicatie niet neemt, lijkt me een groter probleem dan zijn bmi. Zou het helpen als de huisarts zou zeggen dat het oké is zo?

Weet je ook wat de assistente heeft gezegd? Heeft ze echt gezegd dat het een probleem was of heeft ze alleen gezegd dat zijn bmi aan de lage kant is, en is dat bij je zoon erger binnengekomen dan ze heeft bedoeld?

Ik ben niet bij deze momenten en via de assistente of de huisarts komt er geen informatie.  Dus ik moet gissen wat de blanko stukjes zijn tussen de informatie die wel door komt (via kind zelf). Ik gok dat het bmi aan de te lage kant was want ze heeft (heb ik begrepen) verteld dat medicatieloze dagen momenten zijn om bij te eten (wat kind al wist). En dat heeft een enorme uitwerking gehad. Ik vind dat een grote onderschatting van deze assistente. Kort na haar actie, heb ik haar ingelicht over effect op kind en gevraagd of ze dit wilde rechtzetten, bijv met een verwijzing naar huisarts of diëtiste maar kind kwam zonder iets thuis. En wat is blijven hangen is haar eerste gesprek want dat tweede vond kind maar gezeur. 

Kind is trouwens 16, bijna 17. 

Je zegt dat je kind een puber/jongvolwassene is, dus ik neem aan dat hij minstens 16 is. Dat betekent vziw dat hijzelf, en niet jij, inzage kan krijgen in zijn medische dossier, inclusief contacten met externe psychiater of wat al niet. Als jij niet tevreden bent over de handelwijze bij de huisartsenpraktijk (en dat lijkt me logisch) dan moet je samen met je kind optrekken. Als je door je kind gemachtigd wordt, kan je wel informatie krijgen die je anders niet krijgt. 

Wat betreft de hier aangeraden versterkende drinkvoeding: bespreek met kind of hij daarover na wil denken en probeer een en ander uit. Er zijn vele varianten, zoet en hartig, dikker of dunner. Ik ken iemand die dit moest gebruiken en het vreselijk vond. Mijn partner heeft het ook gebruikt (uit die tijd dateert ook mijn ervaring met bouwsteentjes) en hij had er geen problemen mee. Dat is dus heel persoonlijk. Misschien moet je een keer naar de apotheek en daar advies vragen op basis van de voorkeuren van je kind en dan 1 flesje meenemen van het geadviseerde type. Goedkoop is dat spul namelijk niet echt.

Philou schreef op 31-01-2023 om 13:44:

[..]

Geen idee, want dat wordt ons niet verteld en kind heeft alleen “te laag bmi” onthouden. Verder geen klachten, genoeg energie. Hij loopt graag in luchtige kleding thuis rond of het nu koud is of warm. Eet voor inname medicatie en erna, als het uitgewerkt is, als een slootgraver.

Als je de lengte en gewicht weet van je zoon dan kan je berekenen hoeveel de BMI moet zijn 
Is de BMI (Body Mass Index) van mijn kind gezond? | Voedingscentrum

BKnieuwjongens.webp

Ivm aankomen en ziekte mocht ik je ook van diëtist alles vol gebruiken. Zoals volle yoghurt en echte boter ipv halvarine. Ik liep bij de voedselbank en daar hadden ze nou regelmatig halve en hele taarten waar niet iedereen op zat te wachten dus dat vond de diëtist ook best prima erbij. Ik zou op beide inzetten, die bouwstenen en volle producten. Helft van de tijd vergeet kind te eten dus uiteindelijk is wat erin is gekomen per saldo de moeite waard.
En de bouw van iemand verander je niet zomaar. Ik heb hier ook een plank in huis met medicatie en het blijft toch steeds een punt van aandacht. Wij hebben wel een psychiater in beeld. Zolang je maar een arts hebt die je kunt raadplegen.

Wij hebben nog een mond om te vragen. Een familielid dat nauwelijks kon praten van een kennis van mij kreeg dus iets voorgeschreven van een dienstdoende geleerde. Kennis kwam daar achter en las de bijsluiter en het ging niet samen met de epilepsie medicatie…… bovendien familielid lag versuft op de afdeling en kennis kwam daarachter🙀 nou toen heeft ze die hoog opgeleide aangesproken en ja kennis was boos 😡 dat die voorschrijver zei ik ga jou wat geven en laten afvoeren. Jarig was ie voorlopig niet voor mijn kennis maar verbazen zul je je kunnen en met name bij mensen die zelf dus niet kunnen aangeven wat ze scheelt. Slecht voorbeeld maar ik moest er aan denken en dit toch maar even laten weten. Over toestemming etc gesproken. 

Philou schreef op 31-01-2023 om 13:36:

[..]

Het zijn niet zomaar taartjes. Het is niet alsof ik net zo goed even een volle gebaksdoos bij de banketbakker haal. Het wordt voorgeschreven aan mensen met ondergewicht die aan een chemokuur zijn, bijvoorbeeld. Niet als structureel plan, maar als iets extra’s. Het kan mi niet slechter dan een echt gebakje zijn. Natuurlijk, yoghurt kan ook maar dat eet kind hier niet helaas. Die bouwsteentjes zijn nogal duur dus elk dag eentje zit er niet in (en zou wat mij betreft de verkeerde boodschap geven).

Waar het mij omgaat is dat er zoveel goede en gezonde alternatieven zijn en dat is niet alleen yoghurt. Juist voor een puber is het belangrijk om een eetgewoonte op te bouwen, waar hij verder mee kan ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.