Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Solliciteren in 2021: is werkgever wat hij lijkt?

Nu de krapte op de arbeidsmarkt ongekend is (106 vacatures op 100 werkzoekenden) valt er voor de werkzoekenden eindelijk echt wat te kiezen.

Niet langer blij zijn dat ze je willen hebben, maar meer ruimte voor de vraag waar je nu eigenlijk terecht komt. Gouden bergen worden beloofd maar als je er eenmaal zit blijkt bijvoorbeeld de werksfeer ellendig. Zou het niet mooi zijn als je zulke dingen er tijdens de sollicitatie al uit weet te pikken?

Hoe doen jullie dat? Waar let je dan op? Hoe test je subtiel dingen die belangrijk voor je zijn?

OrganicDeer76

OrganicDeer76

22-09-2021 om 23:55

Ja goede vraag. Geen idee ik heb altijd wel betrouwbare werkgevers gehad maar dat zijn ook grote organisaties. Ook wel meegemaakt dat dingen niet werden nagekomen maar als je wat op papier hebt staan kun je daar in ieder geval mee wapperen. 

UniqueRhinoceros91

UniqueRhinoceros91

23-09-2021 om 00:05

Hoe mooier het klinkt, hoe beroerder het is. Men kan al snel een gevoel hebben bij een bedrijf. En omdat er nu zo veel keuze is, heeft men alle tijd om naar dat gevoel te luisteren.

Ik wil in ieder geval geen online of telefonische sollicitaties meer. Dan mis je heel veel non-verbale dingen. Ook wil ik graag weer een hand schudden bij kennismaking. Ik ben allergisch voor al te dominante handengrijpers, maar ook voor slappe handjes. En het liefst heb ik een gesprek met de leidinggevende en een collega samen. Dan kun je ook veel halen uit de manier waarop zij met elkaar omgaan.

Een dagje meelopen. Zegt echt álles.

Ik werk in het onderwijs dus sowieso altijd een rondje door de school lopen en sfeer in de lerarenkamer proeven, hoe zijn de conciërges en hoe zijn de leerlingen in de school. Ik kom dan altijd juist wat eerder.
Maar op veel scholengemeenschappen weet je niet hoe het bestuur is en dat is wel lastig. De school kan fantastisch zijn maar tegenwoordig wordt je door bestuursbureaus alleen maar als een nummer gezien. Onderwijs is daardoor allang geen baan voor het leven meer.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-09-2021 om 08:39

Ik kies altijd voor grote tot zeer grote bedrijven. Daar zijn doorgaans veel faciliteiten, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en duidelijke taakomschrijvingen. 

Nee

Nee

23-09-2021 om 08:40

Als er in het eerste gesprek al over anderen wordt gepraat in negatieve zin / als er geklaagd wordt. Ik heb een stronthekel aan zo’n cultuur waar mensen zichzelf beter proberen te voelen door een ander onderuit te halen. Bij een sollicitatiegesprek moest de leidinggevende nog even snel een telefoontje afhandelen. Toen ze ophing maakte ze een grapje over degene met wie ze gebeld had, dat hij een rare manier van praten had.

Hier komen sollicitanten vaak een dag mee proefdraaien. Iedereen doet zijn eigen werk en de proefdraaier huppelt met één van deze personen mee. Voor ons bedrijf kan ik zeggen dat je dan inderdaad een goede indruk krijgt van de sfeer en hoe wij werken, er zit niet een clubje mensen gemaakt lief te doen, en er zijn ook geen speciale gezellige projecten voor zo'n dag, maar gewoon de real thing. Volgens mij werkt dat wel, gebeurt regelmatig dat sollicitanten uit vier of vijf sollicitaties voor ons kiezen. 

Een rondje over de afdeling lopen, dan krijg je in ieder geval een beetje een idee van waar je komt te werken. De receptie en bespreekkamers zijn over het algemeen mooier dan de rest. Toch wel fijn om te weten of je niet in een veredeld magazijn terecht komt.

Vooral het gesprek aan het einde van de dag plannen, zodat je een beetje een idee hebt of iedereen nog na 17 uur aanwezig is of niet. Beetje afhankelijk van waar je gaat werken kan dit nl goed of slecht zijn. Ergens gewerkt waar één team heel druk was na werktijd, maar een ander team om 17 uur echt weg was, terwijl ze hetzelfde werk deden, maar dit werd bij drukte niet verdeeld over de teams.

En ik ben vooral alergisch voor mensen die beweren op en transparant te zijn, die zijn het in praktijk zelden of op een twijfelachtige manier.

Maar zeker goed doorvragen wat je kunt verwachten qua werkzaamheden ed.

Het is vaak een gok. Een keer een heeeeeel stroef gesprek gehad, waarvan ik dacht, dat gaat hem niet worden. Wel aangenomen en ook nog een vreselijk leuk bedrijf. Andere keer heel fijn en vrolijk gesprek, op zich leuke collega's, maar die leuke gesprekspartner bleek een wat tirannieke LG te zijn. Dus zeg het maar!

Ik let ook op hoe ze de vraag beantwoorden. Is het met een geïrriteerde ondertoon of heel rustig en nemen ze de tijd?

Geldt andersom ook, sollicitanten die hun ervaringen beter voordoen dan dat ze lijken en van alles en nog wat beloven, en niets is een probleem.

Het gaat van beide kanten om vertrouwen. En daarnaast is er altijd een proeftijd

Glamourlama

Glamourlama

23-09-2021 om 16:34 Topicstarter

DivingGirl schreef op 23-09-2021 om 13:06:

Geldt andersom ook, sollicitanten die hun ervaringen beter voordoen dan dat ze lijken en van alles en nog wat beloven, en niets is een probleem.

Het gaat van beide kanten om vertrouwen. En daarnaast is er altijd een proeftijd

Aan een proeftijd heb je niet zoveel als sollicitant. Want dan heb je je oude baan al opgezegd. Je verkeert daardoor in een afhankelijkheidspositie. Des te belangrijker dus dat je de goede keuze hebt gemaakt! Eigenlijk heb je meer te verliezen dan de nieuwe werkgever.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-09-2021 om 16:52

DivingGirl schreef op 23-09-2021 om 13:06:

Geldt andersom ook, sollicitanten die hun ervaringen beter voordoen dan dat ze lijken en van alles en nog wat beloven, en niets is een probleem.




Als werkgever kun je mensen vooraf laten meelopen en proefopdrachten laten doen, of referenties nalopen. Als werknemer zijn er weinig opties. 

SuzyQFive schreef op 23-09-2021 om 08:27:

Ik werk in het onderwijs dus sowieso altijd een rondje door de school lopen en sfeer in de lerarenkamer proeven, hoe zijn de conciërges en hoe zijn de leerlingen in de school. Ik kom dan altijd juist wat eerder.
Maar op veel scholengemeenschappen weet je niet hoe het bestuur is en dat is wel lastig. De school kan fantastisch zijn maar tegenwoordig wordt je door bestuursbureaus alleen maar als een nummer gezien. Onderwijs is daardoor allang geen baan voor het leven meer.

Ik weet dat ik op een nogal archaïsche school werk, maar hoe merk je op de vloer dat je alleen maar een nummer bent in de ogen van het bestuursbureau?

Glamourlama

Glamourlama

24-09-2021 om 17:01 Topicstarter

Lijkt mij heel lastig. Dat is juist het probleem. Als sollicitant heb je niet zoveel mogelijkheden. Je moet op kleine dingetjes letten maar welke?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.