Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Ervaringen met zij-instroom

Momenteel werk ik als docent op een middelbare school, dat doe ik sinds dit schooljaar. Ik heb een achtergrond in het basisonderwijs en heb Academische Pabo gestudeerd. Dit schooljaar kreeg ik de kans om op een middelbare school te gaan werken en ik was daar heel benieuwd naar. Het bevalt me heel erg goed en daarom ben ik er inmiddels uit dat ik graag mijn bevoegdheid wil halen voor het vak dat ik geef. Zij-instroom lijkt de beste keuze, aangezien ik al een lesbevoegdheid heb voor het basisonderwijs en het geven van de lessen me nu ook al redelijk goed afgaat. 

Nu ben ik op zoek naar ervaringen! Hoeveel tijd was je kwijt aan de studie? Hoe zag het assessment eruit? Was je de volle 2 jaar bezig of ging dat sneller? Wat viel je mee, wat viel je tegen? 

Alle ervaringen/tips zijn welkom!


ik heb de zij instroom (voor het vo) gedaan, eerste graad aan universiteit van Utrecht. na 6 jaar mbo ervaring. Ik heb de voltijd variant gedaan, dus in 1 jaar. 1 dag college. Ik werkte er ruim 3,5 dag bij. Het was zwaar maar vooral de combi werken en studeren. Inhoudelijk voel het mee. Vooral veel essays schrijven.... niet mijn hobby. Eerste half jaar had ik ook nog een vak inhoudelijke module. Goed plannen, weinig sociaal leven en door blijven ademen. 

Ik zou eerst de deeltijd variant doen maar kwam er na een week al achter dat ik dit allemaal wel wist (interventie ladder, orde houden, lesplannen schrijven etc ) en ben toen overgestapt naar de voltijds variant. 

2x een aangepast programma gedaan voor mijn porrfolio, met veel minder opdrachten omdat uit mijn assessment al bleek dat ik die onderdelen  al beheerste op ruim voldoende niveau

Assessment was vooral veel bewijzen op zoeken en daar een verhaal bij maken en een gesprek van een uur of zo.

nu ik terugkijk is het jaar voorbij gevlogen. Maar in the moment was het soms veel, erg veel. 
Op mijn bureau hing een papier met alle deadlines, dat hielp erg voor het overzicht.

Veel medestudenten kwamen uit het bedrijfsleven. Voor hen is veel nieuw. Met jouw achtergrond zal dat meevallen. 

Welk vak ga je geven,/geef je?

Ik deed een tweede (en derde en master) bevoegdheid in deeltijd. Niet zij-instroom dus maar ik heb ervaren dat het nogal uitmaakt welk vak je doet hoe snel je daarover doet. Mijn eerste bevoegdheid had ik in zes jaar (voltijdopleiding maar was al in het eerste jaar aan het werk gegaan. Tweede bevoegdheid in 2,5jr gehaald. Mijn master in 2 en bij de 3e zou ik er zeker wel langer over doen dan 2,5jr maar ik werd ziek dus niet afgemaakt.  
En wat ik bij veel collega’s zie is dat ze zelden hun bevoegdheid in de gestelde duur halen. 

Ik heb hier ook wel eens over gedacht.
Enig idee of er een maximum leeftijd is waarop je hiervoor in aanmerking komt? En hoeveel tijd in de opleiding ben je tijdens het behalen van de je bevoegdheid bezig met inhoud en hoeveel met didactiek?
(exacte richting).

Promethium

Promethium

13-12-2022 om 21:35 Topicstarter

mikado123 schreef op 13-12-2022 om 21:22:

nu ik terugkijk is het jaar voorbij gevlogen. Maar in the moment was het soms veel, erg veel.
Op mijn bureau hing een papier met alle deadlines, dat hielp erg voor het overzicht.

Veel medestudenten kwamen uit het bedrijfsleven. Voor hen is veel nieuw. Met jouw achtergrond zal dat meevallen.

Welk vak ga je geven,/geef je?

Bedankt voor je uitgebreide ervaring! Ik geef Nederlands. Interessant om jouw ervaring te lezen met de voltijdsvariant. Ik ga de zij-instroom waarschijnlijk aan de Hogeschool Rotterdam doen, dan is het sowieso in deeltijd. Een voltijd-optie heb ik niet voorbij zien komen in ieder geval.

Promethium

Promethium

13-12-2022 om 21:37 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 13-12-2022 om 21:26:

Ik deed een tweede (en derde en master) bevoegdheid in deeltijd. Niet zij-instroom dus maar ik heb ervaren dat het nogal uitmaakt welk vak je doet hoe snel je daarover doet. Mijn eerste bevoegdheid had ik in zes jaar (voltijdopleiding maar was al in het eerste jaar aan het werk gegaan. Tweede bevoegdheid in 2,5jr gehaald. Mijn master in 2 en bij de 3e zou ik er zeker wel langer over doen dan 2,5jr maar ik werd ziek dus niet afgemaakt.
En wat ik bij veel collega’s zie is dat ze zelden hun bevoegdheid in de gestelde duur halen.

Dit zie ik ook bij mijn collega's inderdaad, die doen ook langer over het afmaken van hun (deeltijd)opleiding dan gepland. Ik heb begrepen dat zij-instroom echt niet langer dan 2 jaar kan/mag duren, maar misschien is het naïef van mij om te denken dat ik het sowieso binnen 2 jaar haal?

Ik heb via een zij-instroomtraject een tweede bevoegdheid gehaald, nadat ik een tijdje buiten het onderwijs heb gewerkt. Qua stof en niveau vond ik het heel goed te doen, maar de hoeveelheid verslagen en groepsopdrachten vielen behoorlijk tegen. Ik vond het traject ook slecht afgestemd op de praktijk. Te weinig maatwerk en daardoor de volle twee jaar bezig geweest, terwijl het in mijn geval makkelijk in minder tijd had gekund. 
Het assessment bestond uit een portfolio met bewijsmateriaal en een lesbezoek met gesprek. Veel werk, maar achteraf gezien heb ik er ook te veel voor gedaan. 
Het heeft mij in combinatie met werk en gezin (2 kleine kinderen en hoogzwanger de studie afgerond) en corona veel tijd en energie gekost. Meer dan ik had verwacht, maar ik had ook niet verwacht dat ik het grootste deel van de studie online moest doen. Bijkomend voordeel van Corona was wel dat er toch bijna geen sociaal leven mogelijk was, anders had ik daar flink op moeten inleveren.
Maar ik ben blij met mijn keuze voor een tweede bevoegdheid en dit traject was de snelste en goedkoopste manier om die te halen. Ik vond het verder heel prettig om weer een frisse kijk op het onderwijs te krijgen en bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen die ik nu ook heel gericht in de praktijk kan brengen op mijn school. 

Ik zou vooral goed onderzoeken waar je het traject wil volgen en wat ze je kunnen bieden, want daar zit wel verschil tussen (kwam ik te laat achter).

Promethium

Promethium

13-12-2022 om 21:39 Topicstarter

Courage schreef op 13-12-2022 om 21:31:

Ik heb hier ook wel eens over gedacht.
Enig idee of er een maximum leeftijd is waarop je hiervoor in aanmerking komt? En hoeveel tijd in de opleiding ben je tijdens het behalen van de je bevoegdheid bezig met inhoud en hoeveel met didactiek?
(exacte richting).

Volgens mij is er geen maximumleeftijd, ik heb dat in ieder geval nergens voorbij zien komen. De verhouding inhoud/didactiek hangt denk ik heel erg af van je vooropleiding. Ik verwacht bijvoorbeeld relatief weinig pedagogiek/didactiek te krijgen, maar best veel vakinhoud. Dat zal weer helemaal anders zijn voor iemand die juist een studie heeft gedaan in een bepaald vak, maar nog geen onderwijservaring.

een van mijn medestudenten was (ruim) 60. Er is niet echt een grens maar je moet wel een baan in het onderwijs hebben dus een school zo gek vinden dat ze je aannemen

Voor de exacte vakken is er in Utrecht het beta4all programma. Uit mijn assessment kwam welke vakken. Ik nog moest doen, bij mij 3 vakken vantotaal 15 ec. Dat was een jaar, 1 middag per week ofzo. Met een tentamen .

Dat drukke jaar was pedagogiek en didactiek. 1 dag per week maar wel officieel een studiebelasting van 40 uur. 2/3 daarvan ofzo is wel je stage/werk

Let op dit in in Utrecht. Andere uni, andere eisen/opdrachten

Promethium

Promethium

13-12-2022 om 21:41 Topicstarter

Draceana schreef op 13-12-2022 om 21:38:

Ik heb via een zij-instroomtraject een tweede bevoegdheid gehaald, nadat ik een tijdje buiten het onderwijs heb gewerkt. Qua stof en niveau vond ik het heel goed te doen, maar de hoeveelheid verslagen en groepsopdrachten vielen behoorlijk tegen. Ik vond het traject ook slecht afgestemd op de praktijk. Te weinig maatwerk en daardoor de volle twee jaar bezig geweest, terwijl het in mijn geval makkelijk in minder tijd had gekund.
Het assessment bestond uit een portfolio met bewijsmateriaal en een lesbezoek met gesprek. Veel werk, maar achteraf gezien heb ik er ook te veel voor gedaan.
Het heeft mij in combinatie met werk en gezin (2 kleine kinderen en hoogzwanger de studie afgerond) en corona veel tijd en energie gekost. Meer dan ik had verwacht, maar ik had ook niet verwacht dat ik het grootste deel van de studie online moest doen. Bijkomend voordeel van Corona was wel dat er toch bijna geen sociaal leven mogelijk was, anders had ik daar flink op moeten inleveren.
Maar ik ben blij met mijn keuze voor een tweede bevoegdheid en dit traject was de snelste en goedkoopste manier om die te halen. Ik vond het verder heel prettig om weer een frisse kijk op het onderwijs te krijgen en bezig te zijn met nieuwe ontwikkelingen die ik nu ook heel gericht in de praktijk kan brengen op mijn school.

Ik zou vooral goed onderzoeken waar je het traject wil volgen en wat ze je kunnen bieden, want daar zit wel verschil tussen (kwam ik te laat achter).

Bedankt voor het opschrijven van je ervaringen! Groepswerk had ik eigenlijk niet verwacht bij een zij-instroom, maar dit is dus wel degelijk onderdeel van de opleiding? 

Kun je nog wat meer vertellen over de verschillen tussen de plekken waar je het traject kan volgen? Momenteel is mijn enige criterium dat het de dichtstbijzijnde hogeschool is, maar misschien is het toch verstandig om ook verder weg te kijken.

maak duidelijk afspraken over vrijstellingen of aanpassingen en laat dat op papier zetten. Bij het studie centrum kwam ik weinig verder maar met mijn eigen begeleider lukte dat het goed.

Ik had alleen een groepsopdracht bij een keuzevak en dat ging heel goed. 
De rest was individueel. Wel regelmatig intervisie achtige dingen

Promethium schreef op 13-12-2022 om 21:37:

[..]

Dit zie ik ook bij mijn collega's inderdaad, die doen ook langer over het afmaken van hun (deeltijd)opleiding dan gepland. Ik heb begrepen dat zij-instroom echt niet langer dan 2 jaar kan/mag duren, maar misschien is het naïef van mij om te denken dat ik het sowieso binnen 2 jaar haal?

Er zijn wel mogelijkheden om het een half jaar te verlengen.
Wat ik zag is dat sommigen volledig afhaakten door de hoeveelheid werk in combinatie met het werken in het onderwijs. Maar dat het ook verschil maakt wat je achtergrond is. Onderwijservaring scheelt al een hoop, maar ook opleidingsniveau. Het scheelde bij mij echt in het aantal vakken en het soort vakken dat ik nog moest volgen binnen het traject. 

Promethium schreef op 13-12-2022 om 21:41:

[..]

Bedankt voor het opschrijven van je ervaringen! Groepswerk had ik eigenlijk niet verwacht bij een zij-instroom, maar dit is dus wel degelijk onderdeel van de opleiding?

Kun je nog wat meer vertellen over de verschillen tussen de plekken waar je het traject kan volgen? Momenteel is mijn enige criterium dat het de dichtstbijzijnde hogeschool is, maar misschien is het toch verstandig om ook verder weg te kijken.

Nee, dat was mijn gedachte ook. Ik koos voor de meest praktische locatie, maar achteraf heb ik daar wel spijt van. Als zij-instromer zat je tussen de deeltijders en kreeg je de vakken op dezelfde manier aangeboden. Dat werd pas goed duidelijk bij de start. Dus in plaats van een maatwerktraject gekoppeld aan de praktijk met opdrachten die je (deels) op je werkplek kan doen, zoals het werd voorgeschoteld, kreeg ik een verkapt deeltijdprogramma waarbij ik vast zat aan vaste toetsmomenten en groepsopdrachten. 
Dit was overigens niet in Rotterdam, maar ik zou wel even navragen hoe ze het programma inrichten. 

Bedankt Mikado.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.