Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Sophia_!

Sophia_!

19-07-2021 om 17:38

Olympische Spelen Tokyo 2021


ik zie bij het basketbal iemand boos naar de scheids kijken en ik denk dan: Wat zou hij tegen de scheids zeggen: Durf je wel tegen iemand die in een rolstoel zit 

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:15

Lollypopje schreef op 27-08-2021 om 09:10:

[..]

Ohw jammer. Ik had niet door dat ze achter een betaalmuir zaten, want ik zat blijkbaar nog niet over mijn max

Ik helaas al wel. Trouw heeft vaak interessante stukken,  misschien moet ik maar gewoon een abonnement nemen 😁

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:15

Friezinnetje schreef op 27-08-2021 om 09:14:

ik zie bij het basketbal iemand boos naar de scheids kijken en ik denk dan: Wat zou hij tegen de scheids zeggen: Durf je wel tegen iemand die in een rolstoel zit

 

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:16

ik ga goalball kijken,  ik heb geen idee wat dat is. 

Het gaat er over dat om de sport zo eerlijk mogelijk te houden sportees geclassificeerd moeten worden. Bij basketbal kan dat betekenen dat sommigen niet slecht genoeg worden gevonden om mee te mogen doen. Bij zwemmen bepaald het in welke klasse je valt, waardoor mensen met verschillende handicaps tegen elkaar uit komen.

Echter gebeurd dit classificeren door vrijwilligers, wat de professionalisering in de weg staat. Zo is er weinig onderzoek naar de beste methode. Of wordt er door de classificeerder te soepel gerekend. 
Classifering gebeurd door het medisch dossier dat de atleet zelf moet afgeven, een fysieke keuring, een meekijken met een wedstrijd. Hierdoor is frauderen als sporter niet moeilijk.
Bij zwemmen wordt bijvoorbeeld veel gefraudeerd door de sporters zelf. Beetje de doping onder de paralympiers. Zij doen zich dan slechter voor dan ze zijn, door truukjes om hun lichaam te manipuleren, zodat ze in een lagere klasse komen en meer kans op goud.

De hoop is dat doordat er steeds meer aandacht komt de sporten verder worden geprofessionaliseerd op dit gebied en het dus minder zal voor gaan komen.

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:25

Ah, vandaar dat dat zwemmen zo oneerlijk is, dat was me al opgevallen. Ik kijk er ook niet graag naar. Er liggen er altijd 1 of 2 mijlenver voor op de rest en je ziet echt dat daar niks van klopt.

 Wat raar dat dat op die manier geclassificeerd wordt, dat mag zeker wel veranderen. 

Sophia_! schreef op 27-08-2021 om 09:25:

Ah, vandaar dat dat zwemmen zo oneerlijk is, dat was me al opgevallen. Ik kijk er ook niet graag naar. Er liggen er altijd 1 of 2 mijlenver voor op de rest en je ziet echt dat daar niks van klopt.

Wat raar dat dat op die manier geclassificeerd wordt, dat mag zeker wel veranderen.

Volgens mij had je vroeger honderd categorieen, waarbij je alleen tegen je eigen handicap uit kwam. Dat is ondoenlijk, maar dit werkt ook niet.

Krijg je volgens mij alleen opgelost als er meer geld heen gaat en het verder geprofessionaliseerd wordt.

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:43

Lollypopje schreef op 27-08-2021 om 09:34:

[..]

Volgens mij had je vroeger honderd categorieen, waarbij je alleen tegen je eigen handicap uit kwam. Dat is ondoenlijk, maar dit werkt ook niet.

Krijg je volgens mij alleen opgelost als er meer geld heen gaat en het verder geprofessionaliseerd wordt.

Ja, dat denk ik ook. Juist doordat de verschillen nu zo groot zijn, vind ik dat soort individuele sporten toch minder aantrekkelijk om te kijken. En kijkers en aandacht op tv etc zijn weer nodig om meer geld naar een sport te krijgen. 

Teamsporten lijken me nog wat eerlijker te zijn. 

Sophia_! schreef op 27-08-2021 om 09:43:

[..]

Ja, dat denk ik ook. Juist doordat de verschillen nu zo groot zijn, vind ik dat soort individuele sporten toch minder aantrekkelijk om te kijken. En kijkers en aandacht op tv etc zijn weer nodig om meer geld naar een sport te krijgen.

Teamsporten lijken me nog wat eerlijker te zijn.

Klopt. Al kun je daarbij weer de pech hebben dat je niet mee mag doen, omdat je handicap niet erg genoeg wordt gevonden. 

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 09:50

Lollypopje schreef op 27-08-2021 om 09:45:

[..]

Klopt. Al kun je daarbij weer de pech hebben dat je niet mee mag doen, omdat je handicap niet erg genoeg wordt gevonden.

Dat is dan inderdaad wel pech. Dan val je overal buiten 

Wat ik trouwens echt knap vind zijn blinde hardlopers. Of eigenlijk het samenlopen wat ze doen. Je moet echt in hetzelfde ritme lopen en elkaar compleet aanvoelen. 

Sophia_! schreef op 27-08-2021 om 09:16:

ik ga goalball kijken, ik heb geen idee wat dat is.

Een soort handbal volgens mij. Bij mijn handbalvereniging hebben we dat wel eens als clinic gedaan, omdat we een goalballdivisie binnen de vereniging zouden krijgen. Kregen we allemaal zo'n afgedekte skibril op en in de bal zit iets van een belletje. Moest je dus scoren en verdedigen door te luisteren waar de bal was. Heel moeilijk vond ik het 

Sophia_!

Sophia_!

27-08-2021 om 14:29

MrsLady schreef op 27-08-2021 om 14:24:

[..]

Een soort handbal volgens mij. Bij mijn handbalvereniging hebben we dat wel eens als clinic gedaan, omdat we een goalballdivisie binnen de vereniging zouden krijgen. Kregen we allemaal zo'n afgedekte skibril op en in de bal zit iets van een belletje. Moest je dus scoren en verdedigen door te luisteren waar de bal was. Heel moeilijk vond ik het

Inderdaad moeilijk.  De goal zo breed als het speelveld en op gehoor de bal eruit houden. Ik doe het ze niet na  

Lollypopje schreef op 27-08-2021 om 08:16:

interessante stukken. Zou mooi zijn als meer aandacgt ook meer verbetering op dit vlak betekend. Want hoewel het ne niet zou moeten verbazen, vind ik het wel schokkend.

  1. https://www.trouw.nl/sport/het-dilemma-van-de-paralympische-spelen-hoe-zorg-je-voor-gelijke-kansen-op-een-ongelijk-speelveld~ba308b5f/
  2. https://www.trouw.nl/sport/vals-spel-in-het-parazwemmen-ik-moest-het-afleggen-tegen-iemand-die-niets-mankeert~b988336c/


Daarom vind ik paralympische spelen niet erg boeiend om te volgen. Hoe kun je nu tot een eerlijke uitslag komen als iedereen een andere handicap heeft? Leuk voor de gehandicapten die toch behoefte hebben aan een sport, maar voor het gewone publiek niet interessant. 

redbulletje schreef op 27-08-2021 om 16:46:

[..]

Daarom vind ik paralympische spelen niet erg boeiend om te volgen. Hoe kun je nu tot een eerlijke uitslag komen als iedereen een andere handicap heeft? Leuk voor de gehandicapten die toch behoefte hebben aan een sport, maar voor het gewone publiek niet interessant.

Dat verschilt dus wel per sport.

Bij teamsporten heb je dit probleem niet en bij blinden en slechtzienden wordt er gewoon voor gezorgd dat slechtzienden helemaal niet kunnen zien, zodat het eerlijk is.

Bij atletiek is het volgens mij ook een minder groot probleem, omdat als je twee benen mist iedereen dezelfde blades heeft. Iemand met een halfzijdige verlamming kan daar sowieso niet meedoen.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.