Sport en bewegen
Joszy
07-02-2026 om 16:01
Olympische Spelen 2026
Wie kijkt er ook? Ik vind het super dat het in Europa is waardoor er geen tijdsverschil is. En na die corona spelen de vorige keer is dit toch wel weer leuk
Meesje
21-02-2026 om 19:46
BlairW schreef op 20-02-2026 om 18:54:
Ik heb gisteren de nieuwe olympische sport ski mountaineering zitten kijken. Heel bijzonder om te zien 😁 en wat een gedoe steeds zeg. Omhoog door de sneeuw, om die diamantvormen heen, daarna ski’s uit en vergeet ze niet met de lus en de haak van je rugzak vast te zetten, trap op, daarna die ski’s weer aan voor nog een stukje langlaufen. Dan de hoezen van je ski’s af (met een sprongetje doe je dat blijkbaar), die in een buidel op je buik en daarna een afdaling, met halverwege nog een sprong waar je niks speciaals hoeft te doen. Ik kreeg een beetje het idee dat het een sport is die je vooral doet omdat er niet zo veel anderen zijn en je dus goede kans op een medaille hebt 🙈 maar ik kan het mis hebben hoor. Het zag er nou niet echt uit alsof het heel moeilijk was zeg maar, vooral uithoudingsvermogen nodig.
Ik heb dat vanmiddag een stukje teruggekeken. Maar wat een vreemde sport idd. Vooral dat de berg op rennen met skies met hoezen er om. Echt, waarom? Lijkt me wel zwaar overigens. Maar het zag er allemaal zo sullig uit. Ik vind het ook geen aantrekkelijke sport om naar te kijken.
Joszy
21-02-2026 om 19:50
Meesje schreef op 21-02-2026 om 19:46:
[..]
Ik heb dat vanmiddag een stukje teruggekeken. Maar wat een vreemde sport idd. Vooral dat de berg op rennen met skies met hoezen er om. Echt, waarom? Lijkt me wel zwaar overigens. Maar het zag er allemaal zo sullig uit. Ik vind het ook geen aantrekkelijke sport om naar te kijken.
Ik vind al die langlauf dingen sowieso niet zo aantrekkelijk. En als dat freestyle skiën en snowboarden vind ik minder leuk omdat het een jurysport is. Best leuk maar ik vind het fijn om snel te zien hoe iemand scoort
Meesje
21-02-2026 om 20:16
Joszy schreef op 21-02-2026 om 19:50:
[..]
Ik vind al die langlauf dingen sowieso niet zo aantrekkelijk. En als dat freestyle skiën en snowboarden vind ik minder leuk omdat het een jurysport is. Best leuk maar ik vind het fijn om snel te zien hoe iemand scoort
Er kwam geen langlaufen voor in deze sport...
Jurysporten vind ik idd ook mwa. Heb wel wat gekeken; big air, stukje halfpipe. Maar heb er zelf ook gewoon geen zicht op. Ik zie mensen vliegen en over de kop gaan met armen en benen alle kanten op. Ik zie niet welke knapper/beter is dan de ander. Dus dan is het bij 3 deelnemers, wauw, en daarna, oh ja nog iemand die heel knap kan springen.
Skicross vind ik wel erg leuk.
En shorttrack vind ik sowieso altijd leuk
Gewoon schaatsen ook. Maar ik hou ook van wielrennen en baanwielrennen. Die sporten hebben voor mij een vergelijkbaar gevoel.
BlairW
22-02-2026 om 10:59
Meesje schreef op 21-02-2026 om 19:46:
[..]
Dit ja 😁 hele vreemde sport. Ik vond het er ook wel wat gekunsteld uitzien. We willen omhoog lopen op langlaufski’s, maar dat lukt niet dus hoesjes. Ineens een trap ertussen, wat doet die daar? En dan die afdaling met een totaal nutteloze sprong. Ik weet het niet…kreeg een beetje het gevoel van “we willen een nieuwe sport toevoegen en moeten even snel wat bedenken”.
Ik zit nu de finale van de halfpipe skiën van de vrouwen te kijken. Ben benieuwd wie het gaat winnen!
BlairW
22-02-2026 om 13:49
Eileen Gu, prachtig! Wat een olympische spelen heeft zij achter de rug zeg 🥰 heel knap gedaan.
Mick87
22-02-2026 om 14:05
de Noorse langlaufer Klaebo spant wel de kroon deze spelen. Ongekende prestatie met 6 gouden medailles. Bizar hoe hij zo die berg oprent. Hij gaat de geschiedenisboeken in.
Joszy
22-02-2026 om 17:11
Nederland is derde geworden op de medaillespiegel. Echt absurd, als je bedenkt wat een klein landje wij zijn, zonder bergen voor al die sneeuw sporten.
Meesje
22-02-2026 om 20:25
Beterlaat2021! schreef op 22-02-2026 om 17:51:
... en nauwelijks zonder winter!
Nauwelijks zonder? als in; voortdurend winter?
Meesje
22-02-2026 om 20:26
Jammer dat het voorbij is. Ik vind het altijd heerlijk wegkijken, die olympische spelen
Mick87
22-02-2026 om 20:36
Joszy schreef op 22-02-2026 om 17:11:
Nederland is derde geworden op de medaillespiegel. Echt absurd, als je bedenkt wat een klein landje wij zijn, zonder bergen voor al die sneeuw sporten.
We scoren vrijwel alleen maar op schaatsen. We zijn een rijk land met veel schaatsfaciliteiten. Niet heel gek dan toch ?
Joszy
22-02-2026 om 20:57
Mick87 schreef op 22-02-2026 om 20:36:
[..]
We scoren vrijwel alleen maar op schaatsen. We zijn een rijk land met veel schaatsfaciliteiten. Niet heel gek dan toch ?
Ik vind het heel bijzonder dat we zoveel medailles halen terwijl we zo weinig verschillende wintersporten makkelijk kunnen doen. Natuurlijk is het niet gek dat we vooral op schaatsen scoren. Maar ik vind het wel bijzonder dat we beter scoren dan landen als Canada of Oostenrijk waar er veel meer mogelijk zijn om als peuter al allerlei wintersporten te doen. Of landen als Duitsland (of China) waar veel meer mensen wonen en waar ze goede faciliteiten hebben voor veel meer verschillende sporten
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.