Sport en bewegen Sport en bewegen

Sport en bewegen

Hoe meet jij je vooruitgang?

Ik sport om sterkere spieren en een betere conditie te krijgen. Er wat afgelijnder uitzien is mooi meegenomen maar hoeft niet. Hoe kan ik mijn vooruitgang meten mbt spierkracht (bv in mijn beenspieren) en conditie? Ik doe geen duursport dus ik kan het niet nagaan aan de hand van meer afstand kunnen, langer volhouden... Ik merk over het algemeen wel een verbetering, maar het lijkt zich wat te stabiliseren. Ik weet niet of mijn conditie nog vooruitgaat. 

De dingen die ik doe:
- Spiertrainingen in groep (benen, borst, schouders, buik, armen)
- Aerobic
- Binnenkort high intensity aerobic
- Soms zwemmen
- Fitness

Bij fitness kun je je richten op het aantal herhalingen en het gewicht wat je gebruikt (en hoe makkelijk dat gaat). Als je een smartwatch gebruikt, is een lagere rusthartslag dan eerder ook een signaal dat je conditie verbeterd zou kunnen zijn. 

Heb je een doel om naartoe te werken? Heb je de sterkere spieren en betere conditie ergens voor nodig? Want als je dat concreter maakt, dan ga je misschien ook de tussendoelen zien die je bereikt. 

elke 4 weken foto's maken, wegen, meten (schouders, borst, taille, heupen, billen), gewichten die je gebruikt en/of aantal herhalingen/sets die je doet.

Je zou per spiergroep een 1RM inschattingstest kunnen doen. Als je er op googlet kom je verschillende links met uitleg tegen. 

Red_Velvet

Red_Velvet

21-07-2021 om 13:05 Topicstarter

Maree schreef op 21-07-2021 om 12:17:

Bij fitness kun je je richten op het aantal herhalingen en het gewicht wat je gebruikt (en hoe makkelijk dat gaat). Als je een smartwatch gebruikt, is een lagere rusthartslag dan eerder ook een signaal dat je conditie verbeterd zou kunnen zijn.

Heb je een doel om naartoe te werken? Heb je de sterkere spieren en betere conditie ergens voor nodig? Want als je dat concreter maakt, dan ga je misschien ook de tussendoelen zien die je bereikt.

Oh ik heb een smartwatch, dat is een prima idee.

Sterkere spieren wil ik omdat ik heel veel spiermassa verloren ben door workaholisme en een burn-out (ik zat constant achter m'n bureau en bewoog niet meer eigenlijk), daardoor heb ik nu veel last in m'n benen elke keer als ik een kleine inspanning doe zoals wandelen. Mijn artsen noemen het deconditionering. Ik wil dit heel graag herstellen tot ik een goed niveau heb en dit vervolgens blijven aanhouden. Teruggaan naar mijn oude levensstijl = never, nooit meer



Red_Velvet schreef op 21-07-2021 om 13:05:

[..]

Oh ik heb een smartwatch, dat is een prima idee.

Sterkere spieren wil ik omdat ik heel veel spiermassa verloren ben door workaholisme en een burn-out (ik zat constant achter m'n bureau en bewoog niet meer eigenlijk), daardoor heb ik nu veel last in m'n benen elke keer als ik een kleine inspanning doe zoals wandelen. Mijn artsen noemen het deconditionering. Ik wil dit heel graag herstellen tot ik een goed niveau heb en dit vervolgens blijven aanhouden. Teruggaan naar mijn oude levensstijl = never, nooit meer



Hmm, misschien kan je de last in je benen dan meetbaar maken door er een cijfer aan te geven? Als je bijhoudt dat je x last had van je benen bij y wandelen, zou je daar ook vooruitgang in kunnen zien?

Vervelende situatie trouwens zeg, kan me goed voorstellen dat je dat graag anders wil!

Conditie meet je het beste door naar je herstel-tijd te kijken. Hoe sneller je weer in staat bent om na rust weer door te gaan, hoe beter je conditie. 
Op je smartwatch kun je wellicht ook je VO2 Max zien. 

Mbt tot fitness-oefeningen en zo, dit hield ik gewoon op een papiertje bij. Zoveel keer dit, zoveel keer dat. Dit heb ik ook een tijdje gedaan voor mijn overige sporten. Je zou dan nog kunnen aangeven hoe je het vond gaan. Of je het zwaar vond of niet.

Voor overige sporten gewoon mijn sporthorloge. In Strava kun je ook aangeven hoe je het vond gaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.