kassa
04-10-2010 om 16:49
Zorgen in groep 6
Hallo allemaal,
ik maak mij ernstige zorgen om mijn dochter. Zit in groep 6 en de meester meldde mij onlangs dat het kind niet kan rekenen (automatiseren), spellen en schrijven.
Dochter heeft zich in groep 2 leren lezen en rekenen. Zowel het rekenen als lezen verbeterde zich in groep 3 maar nauwelijk en toen ik in het oudergesprek aan de juf vertelde dat dat mij dat was opgevallen, zei ze dat ze nu meer inzicht kreeg en dat het daarom wat inzakte. Tevens wist zij na een paar weken (lees 2 a 3) in groep al te melden dat dochter zou terugzakken naar een gemiddelde leerling.
Zowel in groep 3 en 4 zat ze zeker 3/4 jaar niet lekker in haar vel en pas de laatste maanden kwam ze tot wasdom (klinkt zo mooi
). In groep 5 startte ze iets beter, totdat de noodkreet van dochter zelf kwam: mam, ik kan niet schrijven. Met de juffen om de tafel, handelingsplan gemaakt en veel geoefend met schrijven. Leverde wel een kleine verbetering op, maar minimaal.
Na 3 weken in groep 6, trok de leerkracht aan de bel, dochter kan dus niet automatiseren,spellen en schrijven.
Wat betreft het schrijven: dit weekend kwamen we er achter dat grote broer (18 jaar, zoon van man, ADD en bovengemiddeld intelligent) exact hetzelfde handschrift heeft (de letters dansen tussen de lijnen door, de letters zijn verschillend, kortom het ziet er niet uit (en dat bedoel ik niet lelijk, maar is waarheid)).
Spellen, als je dochter vraagt een woord hardop te spellen doet ze het nagenoeg altijd goed en corrigeert zichzelf. Moet ze het dan opschrijven, dan gaat het mis, heel erg mis.
En het rekeken, tja, hoeveel is 6 + 8, kan ze niet bedenken en moet ze uitrekenen (met vaak een foute uitkomst). Vanaf het 2e deel van groep 3 zakten de cito's wb rekenen in, tot eind groep 5 en ze opeens weer een vette A scoorde (niet terecht volgens dat wat ze nu presteert, denk ik dan).
Kortom, ik maak mij zorgen. We hebben van de meester oefenmateriaal meegekregen en een afspraak net vóór de herfstvakantie. Die afspraak hebben we vervroegd naar eind deze week.
Is er iemand die dit herkent, weet hoe ik beslagen ten ijs kan komen. Dochter lijdt er niet echt onder, is op zich snel tevreden met dat wat ze doet. Toch zou ze beter moeten kunnen.
Valt het tij nog te keren, zonder er thuis een huiswerkschool van te maken. In de andere vakken is ze overigens goed, ze heeft haar spreekbeurt al gehad en dat was heel goed gegaan (maar ja, ze had zichzelf dan ook als eerste op de lijst laten zetten en onderwerpen heeft ze inmiddels meer dan genoeg (uitgewerkt in word of powerpoint)
).
Bedankt voor het lezen.
groet,
kassa
mari39
05-10-2010 om 08:19
Dus als ik het goed begrijp
is het eigenlijk al een tijdje niet lekker met haar schoolprestaties. Wat heeft school tot nu toe gedaan? Bespreking in zorgteam, handelingsplannen of iets?
Ik vind het moeilijk om iets te zeggen over hoe en wat het zou kunnen zijn. Hoe schat je haar intelligentie in? Heeft ze naast deze leerproblemen ook iets van gedragsproblemen? Dat kunnen allemaal redenen/oorzaken zijn. En dan kan je natuurlijk wel weer laten testen, maar iMar wellicht dyslexie/dyscalculie? Wat denkt school?
Ik denk dat ik zelf zou beginnen met acties door school zoals genoemd en op school RT voor taal, rekenen en schrijven proberen te regelen. En kijken wat dat oplevert. Praktisch: Als haar handschrfit zo slecht is, een toetsenbordje? Als het (technisch)schrijven haar zoveel moeite kost, dan kan het best zijn dat al haar concentratie daar heen gaat en ze geen tijd/aandacht meer heeft om ook nog na te denken over spelling. En zo zijn er nog meer praktische oplossingen te bedenken.
Thuis een huiswerkschool zou ik mee oppassen, het moet thuis wel leuk blijven. In ieder geval zou ik zelf zo weinig mogelijk met je dochter doen wb. bijles. Als school niet genoeg kan doen, is RT buiten schooltijd misschien een optie?
Succes
zomaar een naam
05-10-2010 om 11:21
Kassa
Hier een dochter in groep 6 die ongeveer tegen de zelfde problemen aan loopt.
Alleen hier zijn we er wat langer mee bezig. Zij heeft nu sinds dit jaar een keer in de week hulp van een extra juf.
En zij komt steeds met goede ideeën aan die voor mijn dochter beter werken. Zo mag ze sinds dit schooljaar in blokletters schrijven in plaats van in schrijfletters. En dat werkt echt heel goed. Het is nog steeds niet mooi maar wel leesbaar.
Verder zijn we bezig met haar te testen.
Is de school van plan om jouw dochter ergens mee te gaan helpen of misschien om haar te testen zodat ze weten wat er aan de hand is?
Als het echt de spelling en het schrijven is zou je eens op deze site moeten kijken http://www.medicinfo.nl en dan even zoeken op dysorthografie. Dat is een vorm van dyslexie maar dan op het gebied van schrijven en spelling.
succes
