marlies
11-07-2009 om 10:26
Weigeren kind basisschool
Mijn dochter zit nu op een dorpsschooltje waar het niet zo goed gaat. Zij is totaal niet geinteresseerd in wat aangeboden wordt en doet daar ook niet veel moeite voor. Dingen die zij wel interessant vindt, daar leert ze wel goed voor. Nu gaan de resultaten steeds meer omlaag, ik heb besloten haar naar de vrije school te doen, omdat de leerstof daar op een meer uitdagende manier aangeboden wordt, ik heb het idee dat zij daar veel meer op haar plek is. Sociaal gezien ging het op de oude school ook steeds minder, mijn dochter zat daar duidelijk niet goed in haar vel. In eerste instantie was dit geen probleem, totdat beide scholen contact met elkaar gelegd hebben. Op de vrije school, zijn ze nu bang om een zorgleerling te krijgen, ze zijn bang die zorg niet te kunnen bieden. Nu willen ze eerst resultaten van een algemene test voordat hij toegelaten wordt. Ik verwacht geen problemen bij die test, zij is gewoon gemiddeld slim, leest avi-3, rekenen gaat iets minder, maar voor de rest wel aardig. Mijn vraag is mag een vrije school mijn dochter weigeren? Dit kan toch niet zomaar?
Marlies
vrijeschoolmoeder
11-07-2009 om 12:17
Ja, een vrije school (en misschien ook wel andere bijzondere scholen) hebben het recht een leerling te weigeren op verschillende gronden. Als het goed is staat dat wel ergens in het aannamebeleid of schoolregelement.
Ik ga niet in op de opmerking dat het eventueel uitdagender is. Uitdaging kun je op verschillende manieren krijgen en gezien het feit dat het gros van de forumleden zwaar anti-vrije school is, wordt dat een zinloze discussie.
Over het algemeen zijn vrije scholen niet terughoudend in het aannemen van nieuwe leerlingen, maar er zal wel een aannameprocedure volgen. Bij ons op school draait het potentiele kind bv een paar keer mee in de klas. Ik zie dit alleen maar als voordeel voor beide kanten.
Je moet blijkbaar dus ook bang zijn dat je kind naar het speciaal onderwijs verdwijnt. Die opmerking van Cobi is dus uit zijn verband getrokken. Er worden op een vrije school ook meer kinderen aangenomen die op een reguliere school gelijk uit de kleuterklas geweerd worden, bv kinderen met Down-syndroom.
Yta Chalne
11-07-2009 om 12:51
Vrije school moeder
VSM: "Er worden op een vrije school ook meer kinderen aangenomen die op een reguliere school gelijk uit de kleuterklas geweerd worden, bv kinderen met Down-syndroom."
Niet juist, al is het een populaire opvatting op vrije scholen.
Marlies, ik denk dat je serieus naar je kind moet gaan kijken: waar liggen de problemen, waarom, wat kun je er in de situatie zoals hij is aan veranderen. Een VS is geen vergaarbak voor kinderen die het op andere scholen niet redden, geen laatste kans school. Het is eerder een school voor kinderen die zich op elke school wel zouden redden, met het strikte klassikale en vrij vage onderwijs. Ik kan me (uit jarenlange VS ervaring) niet voorstellen dat er veel heil te verwachten is van die overstap voor jouw kind. Een test is misschien sowieso een goed plan, onafhankelijk van wel of niet overstappen.
Monique D*
11-07-2009 om 16:05
Voor alle vakken inzetten en ook met de leerkracht praten
Marlies:
"Zij is totaal niet geinteresseerd in wat aangeboden wordt en doet daar ook niet veel moeite voor. Dingen die zij wel interessant vindt, daar leert ze wel goed voor."
Ja, dat zie ik wel vaker. Dit zie ik bij mijn dochter en ook bij mijzelf. Ik haalde op de lagere school voor geschiedenis zware onvoldoendes en aardrijkskunde bijna alleen maar tienen. En wat is de oorzaak? Omdat geschiedenis mij geen barst interesseerde en aardrijkskunde wel. Ik heb het rapport nog waarin staat dat Monique uitstekend voor de dag komt bij aardrijkskunde, maar niets presteert bij geschiedenis. Mijn dochter heeft dat ook, ze leert alleen voor de vakken die zij wel leuk vindt (bij haar is dat juist geschiedenis), maar laat de rest versloffen. En daar komt nog bij dat ze haar meester niet de meest interessante persoon vindt.
Je zegt zelf dat jouw kind gemiddeld slim is, maar ze doet niet haar best voor "oninteressante" vakken. Als je haar op een andere school gaat plaatsen bestaat de kans dat ze op dezelfde manier gaat presteren. Nu blijkt het dat haar resultaten omlaag gaan. Heb je het niet met haar leerkracht over gehad en met hem of haar gesproken op welke manier ze zich moet inzetten? Heeft de leerkracht zelf geen ideeën of laten ze het erbij zitten? Mijn dochter (gaat nu naar groep 8) pak ik nu ook streng aan, ik wijs haar erop dat ze haar best moet doen voor alle vakken, aangezien ze allemaal meetellen. Eventueel overhoor ik haar. Later zal ze ook op haar werk klussen moeten verrichten die minder leuk zijn..
In welke groep zit jouw dochter eigenlijk?
marlies
11-07-2009 om 18:51
Reactie
Bedankt voor jullie reactie. Ik denk ook dat de vs voor sterk cognitieve kinderen niet geschikt is, mijn andere kind zou ik er ook niet heen sturen, maar omdat dit een erg klein schooltje is, waar toch een hele prettige sfeer hangt en omdat de vakken die aangeboden worden, gewoon dingen zijn die mijn dochter interessant vindt, heb ik er voor gekozen. Verder vind ik een groot voordeel van de vs dat kinderen daar toch leren waarom zij iets moeten leren. Mijn kind is nu zo gedemotiveerd door het reguliere onderwijs, ik moest gewoon wel iets doen. Zij voelde zich er ook meteen erg thuis, het meedraaien ging super, ik heb in tijden niet zo'n vrolijk kind gehad. De test gaan we ook doen, ik hoop als de resultaten goed zijn dat zij alsnog naar klas 2 kan gaan daar, groep 4. Ik weet dus echt niet wat ik moet doen als de school haar weigert, kind verheugt zich er zo op en weet dit ook niet.
Marlies
Bastet
11-07-2009 om 19:12
Kweenie hoor
Ik weet niet hoe de resultaten zijn van deze vs school,maar op de basischool van mijn kinderen zijn nu hele hordes kinderen van de vs achterstanden aan het inhalen...ik heb er niet zo'n hoge pet van op,eerlijk gezegd.
Er bij zulke slimmerds een werkhouding inkrijgen,dat is de truc.
Groetjes,Bastet
Monique D*
11-07-2009 om 19:59
Probeer de directie van de vs over te halen en ga verder onderzo
Probeer bij de directeur aan te geven dat het meedraaien op de vs super ging en waarom je denkt dat de vs beter voor jouw kind zal zijn dan de school waar ze nu zit. Dan alleen de de uitslag van de testen nog.
Ga ook de citoresultaten na of controleer wat voor type onderwijs de kinderen die de vs verlaten hebben naar toe gaan.
Ik heb in vervlogen jaren ook op een vs gezeten (2e klas). Het was een gouden tijd, ik zal in een fantastische klas en had een heel lieve juffrouw. Na een verhuizing kwam ik op een andere school in de derde klas. Ik had helemaal geen tafels gehad en die moesten dan in heel korte tijd bijgespijkerd worden.. ik had een flinke leerachterstand. Daar kunnen kinderen die de vs verlaten wel enorm veel last van hebben bij het vervolgonderwijs. Hopelijk is dat op de vs waar jij jouw dochter op wil plaatsen anders.
ijsvogeltje
11-07-2009 om 21:55
Marlies
Fijn dat je dochter zich zo thuis voelt op die school. Daar kan geen inspectierapport tegenop. En als je kind nu vastloopt, moet je iets doen, dus ik snap heel goed je keuze.
Toch wil ik je wel iets meegeven. Je schrijft: "Mijn kind is nu zo gedemotiveerd door het reguliere onderwijs, ik moest gewoon wel iets doen."
Realiseer je dat de problemen met je dochter niets te maken hoeven hebben met het reguliere SYSTEEM. Het loopt nu niet goed, en je concludeert dat dat komt door het reguliere onderwijs. Misschien is dat zo, maar de kans is groot dat er wat anders aan de hand is. Uiteindelijk draait het allemaal om die ene leerkracht voor de klas. Die jouw dochter wel of niet weet te motiveren en te stimuleren. Dat staat vaak volledig los van het systeem. Goede leerkrachten lopen alle alle typen scholen rond, minder goede helaas ook...
Daarnaast schrijf je dat de vakken op de VS je dochter meer aanspreken. Uiteindelijk moeten kinderen op álle scholen leren lezen en rekenen. In in de hogere groepen iets van aardrijkskunde, topo en geschiedenis leren. Op welke school ze ook zitten, dát wordt van ze verwacht. De weg ernaar toe kan uiteraard wel verschillen (en hopelijk is dat in het voordeel van je dochter). Maar ook op de VS zal ze tafels moeten leren, eindeloos begrijpend lezen moeten oefenen en moeten ploeteren op breuken.
marlies
12-07-2009 om 07:39
Bedankt
voor jullie reacties. Ik en zij ook weten heel goed dat ze daar gewoon moet leren, ik heb dat natuurlijk ook uitgezocht. Twee jaar geleden zijn ze door de inspectie op de vingers getikt dat er dingen moeten verbeteren. Nu is er een nieuwe directeur die enerzijds helaas voor ons een strenger aannamebeleid doorvoert, anderzijds wel cito-toetsjes, tafels etc invoert, met ieder jaar te behalen leerdoelen. Dat vind ik positief.
Verder begrijp ik natuurlijk ook wel dat de vs geen verzamelbak is van probleemkinderen. Maar mijn kind is geen probleemkind, scoort tussen de a-c op cito's, leest avi-3. Zij vindt het op de huidige dorpsschool niet leuk en gaat dat ook niet leuk vinden, zij is daar sinds de peuterzaal al ongelukkig, past er gewoon niet. Uiteraard hangt dat volledig samen met de leerkracht, dat ging niet goed, maar als ik de docenten zie die daar rondlopen, dan denk ik dat ook niet goed gaat komen, ze begrijpen mijn kind gewoon niet. Er wordt daar zo'n nadruk gelegd op dit moet je halen, dat werkt gewoon niet voor mijn kind.
Het enige wat ik denk, is dat zij zich op de vs erg thuis voelt, deels door het spirituele (de jaarfeesten, de verschillende andere vakken, niet zo veel druk op prestaties als op de oude school, veel meer creatieve dingen), deels door de andere kinderen/leerkrachten die daar rondlopen dan op een dorpsschool. En een kind dat zich ergens thuis voelt, zal in ieder geval niet nog slechter gaan presteren en ook weer meer gemotiveerd zijn dingen te gaan doen. De vs is dus een zeer bewuste keuze, ik had ook voor een andere school kunnen kiezen en ik denk echt dat deze vorm van onderwijs voor sommige kinderen zeer geschikt is. Het enige wat ik ik wil is weer een vrolijk kind dat weer schik krijgt in leren. Op de vs was iemand die had gezegd dat zij zo goed kon schilderen, op de andere school krijgt zij bijna nooit complimentjes denk ik, kind was dolgelukkig.
Marlies
eefy
12-07-2009 om 11:54
Vrije school en cognitief sterk
Inderdaad is er hier een tendens van anti vrije school op dit Forum wat me altijd verbaasd. Je hebt immers goede en slechte scholen overal. Maar, mijn kinderen zijn cognitief heel sterk en oudste heeft op een reguliere en montessorischool gezeten en zich gruwelijk doodverveeld (Leonardo onderwijs bestond toen nog niet) en is juist daarom naar een vrije school geggaan. Ze was gelukkig vanaf dag 1. Nu gaat ze VWO doen en ze is beslist niet de enige in haar klas.
vrijeschoolmoeder
12-07-2009 om 12:47
Yta
Het is niet mijn opvatting, het is mijn ervaring met een aantal verschillende vrije scholen in Nederland en docenten die ik daar gesproken heb.
Of het verstandig is om kinderen waarvan je van te voren weet dat ze uiteindelijk naar het speciaal onderwijs moeten eerst in het reguliere onderwijs aan te nemen, weet ik niet. heb ik mij nooit in verdiept en zal allicht voors en tegens hebben.
vrijeschoolmoeder
12-07-2009 om 12:53
Achterstanden
Even afgezien van het feit dat ik natuurlijk ook gewoon hoop dat mijn kind aan het eind van groep 8 geen achterstand heeft: waarom heeft iedereen het altijd maar over die achterstanden. Is dat het enige wat telt en wordt er niet naar andere dingen gekeken waar ze al een voorsprong hebben, bv de vreemde talen.
In theorie zou een kind uit groep 8 geen achterstand moeten hebben, want alle scholen moeten aan de eisen van inspectie voldoen.
Ga je tussendoor wisselen, bv na groep 3, dan is er wel kans op een achterstand t.o.v. het reguliere onderwijs. Niet omdat die vrije school het zo slecht doet, maar omdat de lesuren en lesstof op een heel andere manier aangeboden wordt. Maar dit is iets wat vrije scholen meestal ook wel aangeven, als je bv met verhuisplannen zit.
Overigens, van onze school gaan dit jaar kinderen naar vmbo en vwo. Vorig jaar ging het gros naar het vwo.
Maggie
12-07-2009 om 13:11
Ervaring
Neefje gaat nu naar de brugklas. Hij heeft de zesde klas overgedaan. Het niveau was er te laag, ze rekenden bijv een jaar lager. De school was ook als 'zwakke school' aangemerkt, nu schijnt het wat beter te gaan. Met die ervaring én met de ervaring van dyslexie bij andere neef heb ik geen hoge pet op van de vrije school.
V.w.b. kinderen met extra behoeften, die willen ze hier op de middelbare vrije school niet eens hebben. Daar heb ik al drie verhalen over gehoord plus nog wat van een docent aldaar.
Yta Chalne
12-07-2009 om 13:55
Vsm
Ik weet dat leerkrachten en scholen daar hoog over opgeven, maar tóch is het niet waar. Op reguliere scholen zijn kinderen met een rugzakje veel beter vertegenwoordigd dan op vrije scholen. En in dit geval gaat het ook nog eens over een vs die doodsbang is een kind met probleem binnen te krijgen, dus in deze draad is het al helemaal niet van toepassing dat vs dat zo overvloedig doen...
Ik heb mijn kinderen acht jaar op de vs gehad. Ik weet er echt heel, heel veel over te vertellen, en helaas, achterstanden zijn behoorlijk 'normaal', afhankelijk van de 'autonome' leerkracht, hoelang die lk meeloopt (6 jaar is echt funest), het testbeleid van de school, etc. etc. Ik ken veel kinderen die na de vs op het vwo zitten. Maar ook die kinderen hebben eigenlijk allemaal wel ergens een achterstand (vaak spelling/ automatiseren van tafels etc.) Ze redden zich best, maar jammer blijft het. En qua talen, ik zie wel dat op de school waar mijn jongste straks naar toe gaat (géén vs meer) de kleintjes vele malen beter engels spreken in groep drie/klas 1 dan op de vs. Dus ook dat voordeel wordt erg overschat (of 'gewone' scholen worden erg onderschat)
Ik vind het best als mensen voor een vs kiezen, maar doe het iig op de juiste gronden!
Bastet
12-07-2009 om 18:28
Vrijeschoolmoeder
Nee,ik kijk niet alleen naar achterstanden.Maar de voorsprong kwa vreemde talen is verwaarloosbaar,en ik vindt juist de basis,goed rekenen,en nederlands beheersen toch werkelijk het belangrijkste.
Alleen al in de bovenbouw van de school van mijn kinderen zitten acht kinderen die met een forse rekenachterstand hier op school kwamen,van de VS.
Groetjes,Bastet
T&T
14-07-2009 om 11:13
Even positief!
Ik heb twee "zorgenkindjes" en sinds kort allebei op de vrije school! Ze hebben allebei een vorm van autisme, jongste is vorig jaar bij de kleuters begonnen op de vs, dit nadat hij bijna twee jaar op een "gewone" basisschool gesukkeld had. Hij is geweldig goed op zijn plek gevallen, en gaat volgend schooljaar naar de 1e klas.
Oudste heeft de overstap gemaakt vanuit het speciaal onderwijs naar de vs; helemaal een bijzondere overstap. Daar ging wat meer aan vooraf... we wisten immers al dat onze dochter verre van een gemiddelde leerling is. Ze mocht twee weken "proefdraaien" en deed het wonderbaarlijk goed! Na een gesprek is besloten haar meteen in de klas op de vs te laten, ze is erg blij in haar nieuwe klas en doet het prima hier.
Er zijn veel redenen om voor een vrije school te kiezen, bij ons gezin past het erg goed, maar het zal niet iedereen liggen. Voor onze kinderen is de strucuur, het klassikaal onderwijs, en de klas en juf/ meester die bij elkaar blijven heel fijn. Laat je niet gek maken door alle horror verhalen van achterstanden en kinderen die geweerd worden, in alle vormen van onderwijs zijn goede en slechte scholen. Vrije scholen moeten aan dezelfde eisen voldoen als iedere andere school, en de kinderen worden tegenwoordig ook getoetst (cito), al leggen ze daar niet graag de nadruk op.
Ik vind het belangrijk dat een kind op een school zit waar ze graag is, en zich goed voelt, het leren zal dan ook beter gaan (is mijn idee).
groetjes Tess
M Lavell
14-07-2009 om 14:12
Dat mag niet
Marlies:" Mijn vraag is mag een vrije school mijn dochter weigeren? Dit kan toch niet zomaar?"
Nee. VS scholen zijn algemeen bijzondere scholen en daarmee voor iedereen toegankelijk. Als de school vol is dan mag er wel geselecteerd worden. Selecteren aan de poort op leervorderingen mag eigenlijk nooit, tenzij er een indicatie is voor speciaal onderwijs.
Het is de vraag wat je aan dit antwoord hebt. Wil jij je kind op een school, terwijl de school je kind niet wil hebben?
Groet,
Miriam Lavell


