Guinevere
08-09-2010 om 11:20
Wat is (niet) automatiseren nou en waarom is het een probleem?
Nou, de titel zegt het eigenlijk al. Ik begrijp het principe van automatiseren geloof ik wel in grote lijnen, maar hoe werkt dat nou precies? En ik snap dat je sneller kunt werken als je zaken snel automatiseert, maar wat is nou toch het probleem als je er iets langer over doet?
Je begrijpt het al, ik heb een kind met een automatiseringsprobleem. Hij begint nu op zijn 8e pas een beetje soepel te lezen en rekent elke tafelsom uit in plaats van het antwoord uit zijn geheugen op te diepen. Daardoor leert hij zichzelf juist allerlei rekenstrategieën aan. En bij andere vakken moet hij iets meer nadenken wat het nou ook al weer is, wat ik ook al niet problematisch vind, want hij denkt prima.
Nou ja, ik snap het gewoon even niet en hoor graag jullie ideeën.
Chippie
08-09-2010 om 12:25
Problemen
Als zaken niet geautomatiseerd zijn, kosten ze je dus meer moeite. Er gaat bv teveel aandacht uit naar het technische lezen zodat je te weinig aandacht kunt houden bij de inhoud van de tekst.
Als zaken niet geautomatiseerd zijn maak je ook eerder rekenfoutjes. Die tellen net zo hard mee als fouten omdat je het totaal niet begrijpt wat de bedoeling is.
Hier dus ook een automatiseringsprobleem als gevolg van dyslexie en een minder goed werkgeheugen.
Guinevere
08-09-2010 om 15:44
Begrijpend lezen
Ja, dat eerste is zeker waar, begrijpend lezen is niet echt een succes hier. Alle energie gaat al in het lezen op zich zitten.
En met rekenen maak je sneller foutjes, ongetwijfeld. Ik heb wel het idee dat je door al dat constante uitrekenen uiteindelijk het rekenen behoorlijk goed onder de knie krijgt. Oefening baart kunst tenslotte, helaas geen geautomatiseerde kunst.
Heeft niet goed automatiseren met het werkgeheugen te maken dan? Het werkgeheugen van zoonlief is nou ook niet bepaald om over naar huis te schrijven.
Chantel72
08-09-2010 om 17:23
Guinevere
Ik weet niet of goed automatiseren en het werkgeheugen met elkaar te maken heeft. Je kunt mijn zin namelijk ook anders lezen... Ik heb wel het gevoel dat het vaak samen gaat.
Elisa Gemani
08-09-2010 om 20:01
Automatiseren
Automatiseren is het verwerven van procedures die in bepaalde situaties rechtstreeks naar een oplossing voeren. Zoals bijv. bij klokkijken, lezen en rekenen (tafels). Het gaat dan om het vrijwel routinematig uitvoeren van handelingen. Dit in tegenstelling tot het memoriseren, dat op het "uit het hoofd kennen" van feiten berust.
Voorbeeld: 7 + 5
Een geautomatiseerde handeling: 7 + 5 = 7 + 3 + 2 = 12
De gememoriseerde handeling: 7 + 5 = 12
Het kenmerk van automatiseren is dat de (reken)handeling snel wordt uitgevoerd. Voorwaarde daarbij is dat het rekenen "verinnerlijk" en "verkort" is. Door bij het automatiseren uit te gaan van een door het kind gewenste (en goede!) aanpak zal de rekenhandeling ten slotte gememoriseerd worden. Er is dan geen rekenhandeling meer nodig; het kind weet dan gewoon direct wat het juiste antwoord is. Natuurlijk zijn er andere strategieen die ook het juiste antwoord kunnen opleveren maar als deze strategieen te veel tijd kosten komt het kind in de problemen bij (eind)toetsen, tempotoetsen, CITO etc. Vaak ook zijn de zichzelf aangeleerde strategieen te omslachtig en gaan ze voorbij aan de basisstrategie waardoor het kind in de problemen kan komen bij ingewikkelder/moeilijker situaties en bij complexere opgaven.
Kortom, er zijn dan wel meerdere wegen die naar Rome leiden maar het uitgangspunt is het leren herkennen van de kortste weg en die dan ook nemen.
Guinevere
09-09-2010 om 12:55
Aha
Aha, dan moet ik zoonlief nog even leren hoe hij de kortste weg moet herkennen. Misschien handig om hem de tussenstapjes te laten noteren, bij het rekenen dan.
Het verschil tussen automatiseren en memoriseren kende ik overigens nog niet. Ik vermoed dat dit veel op één hoop wordt gegooid!
Elisa Gemani
09-09-2010 om 14:50
Automatiseren
Ik weet wel zeker dat automatiseren en memoriseren (te) vaak op een hoop wordt gegooid, door elkaar gehaald alsook verkeerd aangeleerd. Mijn zoontje is trouwens een kei in automatiseren maar met rekenen en zeker nu met wiskunde VWO-brugklas niveau gebruikt hij toch nog te vaak te ingewikkelde strategieen wat hem dan wel het goede antwoord oplevert maar veel teveel tijd kost. Straks met de CITO kan hij het zich niet veroorloven om 10 minuten met een opgave bezig te zijn. Ik vergelijk het maar met begrijpend lezen; je kan natuurlijk die hele lappen teksten woord voor woord keer op keer lezen maar je kan beter de tekst vluchtig doornemen en meteen de hoofd- en bijzaken eruit halen. Als je een vraag krijgt mbt bijv. begrijpend lezen, en zeker een die uit twee deelvragen bestaat: tsjak meteen naar de trefwoorden gaan en je antwoord daarop baseren ipv die hele vraag steeds te herlezen, op je in te laten werken en aan alle kanten te bekijken. Het zijn allemaal vrij simpele "trucjes" oftewel strategieen die je onder de knie moet krijgen. Door het keer op keer te herhalen (oefenen) krijg je het sneller onder de knie. Alhoewel het beslist zo is dat sommige mensen meer moeite houden met automatiseren dan anderen. En zoals zoonlief geniaal in rekenen is, heb ik dat dus totaal niet. Mijn kracht ligt hem dan weer in lezen. Hij de cijfertjes; ik de lettertjes
We vullen elkaar mooi aan, mijn wandelende rekenmachine en ik LOL
Guinevere
10-09-2010 om 13:01
Tnx elisa
Dank je wel Elisa! Ik zal de strategieën in mijn achterhoofd houden. En ik ben weer wat wijzer geworden. Zit nog te dubben of we zoon (8) dit jaar in groep 5 moeten laten doubleren om dergelijke zaken beter onder de knie te krijgen, of doorsleuren naar groep 6 en dan maar weer zien.
