Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Daenerys

Daenerys

04-02-2010 om 13:59

Verwarring na 10-minuten gesprek

Even een andere nick wegens herkenbaarheid. Eergisteren had ik een 10-minutengesprek met beide juffen van dochter (9, groep 6). De 2 dames praatten de hele tijd door elkaar heen, ik probeerde zelf maar steeds samen te vatten wat ze precies bedoelden, ze waren al ernstig uitgelopen qua afspraken dus ze hadden haast. Bij mij (en man) nu verwarring alom. En omdat ik nu griep heb, even geen kans om de juffen te vragen wat ze bedoelden. Nu wil ik heel graag jullie input..
-Dochter was vorig jaar op haar laatste rapport flink achteruitgegegaan. Nu, met haar volgende, recente rapport, weer. Ik maak me daar zorgen om: waarom gaan haar resultaten achteruit, hoe moet dit verder? Antwoord van de juffen: Ik hoef me geen zorgen te maken, dochter presteert nog best aardig, bovendien: weet ik dan niet dat het in groep 6 steeds moeilijker wordt?
Dat vind ik nou zo'n raar argument, de kinderen worden toch ook steeds 'slimmer'? De juffen geven toch onderwijs om de kinderen steeds moeilijker stof te laten kunnen leren? Zie ik iets over het hoofd? Gaan alle kinderen dan in resultaat achteruit naarmate de leerstof moeilijker wordt? Waar eindigt dat dan?

-Dochter heeft een 'voldoende' op begrijpend lezen (schaal: onvoldoende-matig-voldoende-ruim voldoende-goed, misschien ter overvloede . Dit is juist een van haar sterke punten. Toen ik vroeg hoe dat kwam, haalde 1 van de juffen (onder protest van de ander) even de laatste cito-toets erbij (ze zijn zeer terughoudend met verstrekken van cito-scores op deze school). 'Ja oke, ze zit op niveau groep 8, maar zo'n score zegt niks, onze eigen methode is veel beter en moeilijker en daar baseren wij onze beoordeling op.'
En toen was onze tijd voorbij..

Is dat gebruikelijk, zo'n verschil tussen cito en school? Snappen jullie mijn verwarring, of begrijpen jullie de juffen wel? Er waren nog wat dingen die me dwars zaten maar dan wordt het denk ik wat veel.

Groeten, Daenerys(39C )

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Het verschil

Het verschil is dat de methodetoetsen (waar het rapportcijfer op gebaseerd wordt) kennis toetsen van een korte periode, 4 weken, 6 weken, hangt van de methode af.
De citotoets krijg je 2x per jaar en toetst alle kennis van dat halve jaar. Vaak is bij kinderen helaas dan al veel weer weggezakt. Verklaarbaar als de cito dus lager is. Met de methode begrijpend lezen die wij hebben vind ik de cito ook lastiger dan de methodetoetsen.
Maar bij jou is de cito juist hoger, dat is wel apart. Ik zou nog eens een kort vervolggesprek aanvragen, en neem je man mee als je van die warhoofdjuffen hebt dan pikt elk van jullie weer wat anders op uit de warboel.

Geerke beetje ot

ik snap je verklaring niet. Als de cito alles test van het afgelopen half jaar geldt voor ALLE kinderen in NL dat de stof al weer is weggezakt. Daarmee kan je niet verklaren dat een kind daar lager op scoort dan in de methodegebonden toetsen, want de ABCDE score is gebaseerd op percentielen. En als voor iedereen de cito moeilijker is omdat de ztof is weggezakt moet je toch weer op het normale nivo uitkomen, juist omdat het voor iedereen moeilijk is.
Hier hoor ik op school ook geregeld: ja maar deze cito ( inderdaad hier ook begrijpend lezen groep6) is gewoon heel moeilijk, daar scoren de kinderen allemaal niet zo goed op. Dit is toch een kulargument, als het moeilijk is voor heel NL zouden de normen van ABCDE wel anders liggen, want je houdt hetzelfde percentage als het goed is. Of de testgroep die eerder de ABCDE bepaald heeft is veel te slim geweest.

Tango

Tango

04-02-2010 om 21:00

Daenerys

Als je beter bent moet je allereerst gewoon een nieuw gesprek aanvragen met de juffen en dan aangeven dat je een goed gesprek verwacht waarin de juffen niet door elkaar praten. Dat kan toch gewoon niet!
Het cito en schoolresultaat, dat begrijp ik ook niet helemaal, maar dat moeten zij uit kunnen leggen. Het lijkt mij ook logisch dat kinderen met de stof meegroeien, al zijn er altijd kinderen die bij een bepaald niveau afhaken natuurlijk omdat ze dit cognitief niet aankunnen. Als daarvan sprake is bij jouw dochter moet je dit zeker horen natuurlijk.

Gewoon opnieuw op gesprek, aparte afspraak maken, inderdaad met je partner erbij, maar volgens mij was die er nu ook al bij. En als de juffen het niet alleen af kunnen, IB'er erbij vragen o.i.d.
Pfff, die juffen lijken zelf wel een stel kleine kinderen.....

Daenerys

Daenerys

04-02-2010 om 21:23

Het lijkt erop..

dat jullie er ook geen touw aan vast kunnen knopen. Ik denk dat ik beter een gesprek met één van de twee juffen kan beginnen eerlijk gezegd. Inderdaad, man was al mee, maar die snapte er nog minder van dan ik..

Dank alvast, sorry korte reactie nu ben errug ziek..
Groetjes van Daeneys

Re daeneys

En ik vind, als je een gesprek aangaat, ook best kunt zeggen hoe warrig het gesprek overkwam tijdens het 10 minuten gesprek. En dat je het vervelend vond dat er niet relaxt tijd voor overleg met jou genomen werd.

Ikzelf ben altijd erg op mijn hoede, als de leerkracht zegt dat ik me helemaal geen zorgen hoef te maken terwijl het rapport iets anders zegt.

Toch nog even duidelijheid vragen dus, als je weer beter bent!

Groet, Moppeke

tonny

tonny

04-02-2010 om 23:24

Raar

twee leerkrachten die het niet met elkaar eens zijn tijdens het gesprek. Dan hebben ze kennelijk niet van tevoren alles goed doorgesproken. Jammer.

Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat het gesprek rommelig en onduidelijk op je overkwam, en dat je graag een nieuwe afspraak wilt. Dit is erg onbevredigend zo.

En vraag ook goede uitleg over dat lezen, ik heb op de school waar ik een enkele keer inval ook begrepen dat de normering ingewikkelder is geworden.

Mach

Nee natuurlijk is niet bij alle kinderen dat half jaar stof weggezakt. Bij veel kinderen blijft dat toch ook gewoon hangen? Alleen niet bij iedereen. Maar zoals ik al zei, dat zou een verklaring kunnen zijn voor het láger uitvallen van een cito en bij Daenerys is die juist hóger, dat vind ik vreemd.
Dat met die testgroep, tja dat weet ik niet. Het klopt op zich wel, sommige toetsen zijn voor iedereen erg moeilijk.

Ja maar geerke

Dat snap ik dan dus niet. Hoe kan een toets nou voor iedereen moeilijk zijn? Een kwart van NL moet A scoren, een kwart B enz zoals je natuurlijk weet. Als een toets voor IEDEREEN (in heel Nl neem ik dan aan) moeilijk is klopt er toch iets niet in het systeem???? Jij zit toch in het onderwijs, kan jij hier achterkomen?

Pelle

ik snap wat je zegt maar dat bedoel ik niet. Ik hoor bij mij op school leerkrachten zeggen als een bepaalde toets slecht gemaakt is (dus weinig A en B scores) dat deze betreffende toets inderdaad erg moeilijk is. EN bij Geerke lees ik dit ook. Maar misschien bedoelt ze het anders.
Ik krijg de leerkracht van mijn dochter niet aan het verstand dat een bepaalde citotoets niet "moeilijker" zou moeten kunnen zijn dan de andere, omdat in de referentie groep de ABCDE op de gebruikelijke wijze verdeeld is.
Ik ben dan ook benieuwd wat Geerke bedoelt als ze zegt dat ze het klopt dat sommige toetsen voor iedereen erg moeilijk zijn. Wordt er dan lager op gescoord op ABCDE nivo? Of mogen er meer fouten gemaakt worden om toch nog een A score te halen?

Pippin

Pippin

05-02-2010 om 22:46

Volgens mij

Volgens mij bedoelen scholen, als ze stellen dat een toets voor 'iedereen' moeilijk is, dat de toets voor iedereen in deze klas moeilijk is. Dat kan verschillende dingen betekenen:
Er is op het onderdeel slecht les gegeven.
De toetsmethode is niet goed geoefend.
Er zitten in deze klas toevallig veel kinderen, die moeite hebben met dit specifieke onderdeel van de lesstof. Er zijn bijvoorbeeld bovengemiddeld veel dysletische kinderen in de klas.
De toets werd op een moeilijke manier gegeven. Er was bijvoorbeeld een leerkracht in het lokaal ernaast zijn verjaardag aan het vieren.
Vooral de bovenste reden wordt door sommige leerkrachten niet graag onderzocht. Het is veel minder werk om cito toetsen en klassen als natuurverschijnselen te beschouwen, waar je toch niets aan kunt veranderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.