guera
13-02-2011 om 10:52
Versnellen vs kleuterverlengen
Ik volgde zojuist het draadje hierboven over al dan niet versnellen. Ik snap nu eigenlijk niet meer zo goed waarom kleuterverlengen uit den boze is (in de zin van soc emotioneel bla bla). En dat versnellen als een kind coginitief verder is niet altijd verstandig is want soc emotioneel....HUH?
Dus als een kleuter er soc emo niet aan toe is volgens de juf (al kan de kleuter al lezen en dus cognitief is het er wel aan toe) dan moeten we daar lak aan hebben want kleuter verlengen moet je niet willen.Dus doorstromen. Maar bij een kind wat cognitief wat verder is kijken we daar wel naar en moet je niet altijd willen 'versnellen' als het er soc emo niet aan toe is.
Nu breekt mijn klomp...
Ik zit nl zelf midden in de kleuter verleng discussie op school.
Ik vind het zo moeilijk. Ze is cogn helemaal prima lekker voorlijk. Maar als ik nu aan haar vraag of ze naar groep 3 zou willen dan schudt ze hard nee. Van enkele 'experts' heb ik begrepen dat de wil van het kind zelf daarin ook belangrijk is. Dat ze zelf vaak aangeven of ze door willen.... Nu weet ik het niet meer en krijg ik soms het gevoel dat ik over de rug van mijn kind perse kind wil door laten stromen. Maar missch kom ik daar toch wel op terug.....
Wie is er nu ook in de war of is het toch echt een heel andere discussie?
M Lavell
13-02-2011 om 11:09
Verschillende opvattingen
"En dat versnellen als een kind coginitief verder is niet altijd verstandig is want soc emotioneel....HUH? "
Er zijn nu eenmaal verschillende opvattingen. Het is ook niet meer dan dat, een opvatting.
Meer objectief is er geen enkel argument om bang te worden van sociaal-emotionele toestanden. Kinderen hoeven niet op elkaar te lijken om het wel of niet met elkaar te kunnen vinden.
"Maar bij een kind wat cognitief wat verder is kijken we daar wel naar en moet je niet altijd willen \'versnellen\' als het er soc emo niet aan toe is. "
Ik niet hoor.
Groet,
Miriam Lavell
Tango
13-02-2011 om 13:20
Andere discussie
Ik denk inderdaad dat het een andere discussie is. Aan versnellen denk je als je kind echt heel ver voor ligt t.o.v. leeftijdsgenootjes. Het kind slaat dan een klas over i.p.v. dat het gewoon doorstroomt naar de volgende klas. Jij hebt het nu over kleuterverlengen versus versnellen, waar ik uit opmaak dat je een kind hebt dat ergens in het najaar 5 jaar is geworden. Je spreekt dan dus niet van versnellen maar gewoon van overgaan naar groep 3. Maar ik kan ernaast zitten natuurlijk.
Ik vind verder dat je de beslissing eigenlijk niet al een half jaar tevoren kan nemen. Komend half jaar kan er nog veel gebeuren en kan je kind ook sociaal emotioneel wel toe zijn aan groep 3. Om het van je kind af te laten hangen vind ik eerlijk gezegd een beetje vreemd. Je kind kan zich w.s. nog niets voorstellen bij hoe het er in groep 3 aan toe gaat en natuurlijk is alles wat nieuw is spannend, dus wil je dat vaak liever niet. Lijkt mij geen reden om als je kind er cognitief aan toe is, het te laten kleuterverlengen. Ik vind dat je kleuterverlengen eigenlijk alleen moet doen als je kind er zowel cognitief als emotioneel niet aan toe is, zoals destijds bij onze zoon het geval was. Al vonden wij hem er cognitief best aan toe, school dacht er anders over.
Kan je kind het komend half jaar niet alvast een aantal keer gaan kijken in groep 3? Zodat ze zich er al iets bij kan voorstellen. Dat kan ze er pas echt iets over zeggen, denk ik.
Met kleuterverlengen als ze cognitief op niveau is en misschien zelfs voor, haal je je echt problemen op de hals, lijkt mij. Wat moeten ze haar dan gaan aanbieden, als ze alle lesstof van groep 2 al kent? En ik vraag me af of ze het jaar daarna dan wel naar groep 3 wil, ze zit dan wel heel lang in het veilige kleuterklasje, zodat de stap alleen maar groter wordt. Mijn zoon gaf laatst aan pas naar groep 3 te willen als hij 10 jaar is, ha ha. Hij speelt nog steeds het liefst in de bouwhoek en vindt het maar wat prettig en veilig in groep 2. Maar hij gaat toch echt naar groep 3 hoor volgend schooljaar. Heeft hij zelf niets over te vertellen. Als wij het voor het zeggen hadden, zou hij nu al gaan.
En nogmaals, ik ben echt niet tegen kleuterverlengen, het kan echt goed zijn voor het zelfvertrouwen etc. Maar wat wij hebben ervaren is dat een jaar gewoon echt lang is, te lang, zeker als een kind er bijv. cognitief al wel aan toe was om door te stromen.
Ik wens je succes bij je beslissing. Het is echt lastig, dat zeker.
dorle
13-02-2011 om 14:36
Wat het kind zelf zegt
Kleuterverlengen of zelfs versnellen moet je niet af laten hangen van de mening van de kleuter. Die heeft meestal echt geen idee wat het groep 3 echt inhoudt.
Mijn dochter bleef zeggen dat ze bij haar vriendinnen wilde blijven en in de poppenhoek en met de karren wilde spelen. Toen de plannen midden in het jaar te gaan versnellen echt vergevorderd waren, ging ze een ochtendje wennen in groep 3. Ze is nooit meer teruggegaan naar groep 2. Ze glimlacht nu om het idee van de karren en de poppenhoek...
NaShA
13-02-2011 om 14:44
Dochter hier
vond het de 1e maanden in groep 3 echt niet leuk! Ze was bij de kleuters lange tijd een "twijfelgeval". Omdat ik inmiddels nogal uitgesproken ben over kleuterverlengen, heb ik ook op school die mening 2 jaar lang geventileerd en hebben ze haar dus gewoon naar groep 3 laten gaan. Toen dochter na een paar maandjes goed kon lezen en doorkreeg wat ze daar allemaal mee kon doen, kwam de omslag! Ze leest nu als 1 van de besten in de klas en heeft het prima naar de zin, nu in groep 4.
Thelma
13-02-2011 om 17:53
Versnellen is niet overslaan
Versnellen is niet een klas overslaan. De leerstappen moeten wel gemaakt worden, herhaling kan eruit. Veel scholen en ouders denken dat een kind een klas over kan slaan dat pakt nogal eens verkeerd uit!
Elisa Gemani
13-02-2011 om 17:59
Versnellen
Er zijn meerdere vormen van versnelling waaronder een klas/groep overslaan, twee leerjaren in een jaar doorlopen etc. Zie http://leerlingzorgpo.kennisnet.nl/attachments/553546/versnellingslijst.pdf
muizemeis
13-02-2011 om 19:33
Verlengen
Ik heb mijn oudste wel een extra kleuterjaar gegund. In zijn geval was het echt gunnen. Hij was er niet aan toe en ik ben nog steeds erg blij dat we dit zo gedaan hebben.Het is voor hem heel goed geweest, hij kan nu alles en cognitief en sociaal emotioneel heel goed aan. Overigens hebben wij de beslissing in december al genomen hjet was zo overduidelijk. En als we er in mei anders over gedacth hadden hadden we altijd nog anders kunnen beslissen, maar wij hebben er geen seconde spijt van gehad.
Muizemeis
Thelma
14-02-2011 om 08:35
Overslaan
Er zijn meerdere vormen van versnelling waaronder een klas/groep overslaan, twee leerjaren in een jaar doorlopen etc. Zie http://leerlingzorgpo.kennisnet.nl/attachments/553546/versnellingslijst.pdf
Het woord overslaan is verraderlijk. Scholen denken makkelijk te doen door het kind een leerjaar over te laten slaan. Dan ben je van het gezeur af. Scholen moeten zich echter wel bedenken dat je geen leerstappen kunt overslaan. Grammatica, breuken enz. zul je moeten uitleggen. Scholen moeten kinderen eerst doortoetsen om te bepalen wat het kind eventueel nog aan uitleg en oefenstof nodig heeft. Een kleuterklas overslaan kan natuurlijk altijd, beetje vlot kind heeft daar geen problemen mee, maar dat heeft meestal weinig met hb beleid te maken. Die versnellingslijst geloof ik wel stamt uit een tijd dat scholen nog niet de te kleine kinderschoenen hadden aangetrokken wat hb beleid betreft. Ze hadden die lijst beter eigen tempo lijst kunnen noemen.
Primavera
14-02-2011 om 09:37
Overslaan
Juist een kleutergroep of groep 3 als het kind al leest en rekent zijn makkelijk zonder verdere leerstappen over te slaan. Ik ben benieuwd wat voor interessante verbredingsstof in deze groepen kan worden aangeboden zonder gelijk al met de stof van de volgende groep bezig te zijn.
Waar ik woon is in die zin school wat ouderwetser en wordt ook voor niet versnelde kinderen veel begeleiding van de ouders gevraagd. Vandaar dat ik het idee heb dat als het duidelijk is dat een kind vroeg of laat versneld moet worden het handiger is om dat in deze groepen te doen dan later. Ook omdat later de klassen al helemaal gevormd zijn. Maar misschien ligt dat in Nederland of op sommige scholen in Nederland wel anders.
Groeten Primavera
ayla
14-02-2011 om 09:45
Groep 3
ik vond groep 3 om over te slaan helemaal niet ideaal, groep 1 of 2 is wat dat betreft veel fijner. Je merkt toch dat er in groep 3 veel basis aangeleerd wordt. Niet alleen mbt taal en rekenen maar plannen, werken in de klas etc.
Primavera
14-02-2011 om 14:04
Dat is waar, pelle
Dat is waar, Pelle, ik had niet aan het schrijven gedacht omdat dat toevallig in mijn gezin geen issue was doordat ze dat lang voor groep 3 al van oudere broers/zus copiëren, maar dat is natuurlijk niet overal zo. Bovendien moet het kind dat deel maar net uit zichzelf leuk vinden om daar spontaan mee te beginnen.
Ik denk dan dat het beste maar groep 1 of 2 overgeslagen kan worden of groep 2 en groep 3 in één jaar doen. Als je éénmaal bij groep 3 bent aangekomen wordt het kennelijk toch ingewikkelder om te versnellen en het is me nog steeds niet duidelijk wat ze dan wel kunnen aanbieden zonder dat het kind alvast met groep 4 materiaal werkt.
Primavera
ayla
14-02-2011 om 14:15
Schrijven
schrijven was hier in het begin ook een probleem, dat was ook haar grootste achterstand. Ik vond echter het wennen in een niet kleuterklas moeizamer. In groep 3 wennen alle kinderen geleidelijk en gaat alles er toch wat losser eraan toe. In groep 4 zijn alle kinderen eraan gewend, kunnen zich beter concentreren en plannen. Dochter heeft tot na de herfstvakantie nodig gehd om een beetje in dat ritme te zitten
Thelma
15-02-2011 om 15:33
Versnellen kun je niet plannen
Een kind versnel je pas als het kind zich stierlijk verveeld. Of erger nog door verveling totaal is gedemotiveerd. Je kunt dus niet plannen of dat de kleutergroep, groep 3, 4, 5, 6 7, 8, enz. zal zijn.Groep 3 is ook goed te versnellen een kind kan in groep 4 ook leren schrijven, je moet ook nooit een klas overslaan maar versenllen dus als het kind in groep drie toe is aan beter rekenwerk en denkwerk dan in groep 3 geboden wordt kan het versneld naar groep 4 met schrijfwerk van groep 3. Versnellen is geen doel op zich en ook niet bedoeld als iets waar je trots op moet zijn. Als een kind versneld moet er ook goede verbreding komen een hoogbegaafd kind zal anders al snel weer vast lopen. Goede verbreding kan ook buiten school om onder schooltijd. Denk b.v. ook aan muziek, sport denksport. Zolang de school toestemming geeft is alles mogelijk.
Primavera
16-02-2011 om 16:07
Dat lijkt me wat laat, thelma
Pas met versnelling komen als een kind zich stierlijk verveeld of toaal gedemotiveerd is lijkt me rijkelijk laat. Een kind wat eenmaal gedemotiveerd is of een onderpresteerder is geworden bloeit niet automatisch op als het dan uiteindelijk versneld wordt. Je moet dat juist voor zien te zijn. Leuk als het met verbreding kan, maar ik zie dus niet zoveel verbredingsmogelijkheden in groep 3. Ook snap ik niet wat het nut is voor een kind om half met de stof van de ene groep en half met de stof van een andere groep bezig te zijn.
En hoezo zou dat niet te plannen zijn, vaak zie je het toch al mijlenver van te voren aankomen. Om even het bij onze eigen ervaring te houden, als een kind in groep 1 al leest, schrijft en rekent hoef je geen helderziende te zijn om te voorspellen nog een jaar moeten wachten en dan pas met diezelfde stof in groep 3 beginnen niet erg uitdagend zou zijn en wellicht problemen gaat geven. Het kind hoeft er echt niet hoog begaafd voor te zijn, voor gewoon wat intelligentere kinderen gaat de basisschool vaak ook tergend langzaam.
Ik denk ook dat veel snelle kinderen het misschien helemaal niet leuk vinden om een apart geval in de klas te zijn die aparte werkjes krijgt. Ze willen ze waarschijnlijk het liefst conformeren aan de groep, maar de groep waarin ze zitten gaat te langzaam voor ze en dan kan versnellen een oplossing zijn.
Groeten Primavera
Thelma
16-02-2011 om 20:02
Primavera
Primavera: Het kind hoeft er echt niet hoog begaafd voor te zijn, voor gewoon wat intelligentere kinderen gaat de basisschool vaak ook tergend langzaam.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ook intelligentere kinderen hebben onderwijs op maat nodig.
Er zit dus verschil tussen wat intelligentere kinderen en hoogbegaafde kinderen. De ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen wordt heel erg onderschat, het gaat veel en veel verder dan de leerkrachten en vaak ook ouders denken, deze kinderen zullen zich binnen het schoolsysteem altijd vervelen. Ik ben er van overtuigd dat hoogbegaafde kinderen niet passen binnen het school systeem, zoals wij dat in Nederland hebben. Deze kinderen kunnen naar mijn stellige overtuiging gewoon wat korter naar school. Met verbreding in sport, muziek enz. Kinderen van ouders die dit hebben kunnen regelen gaan een enorm snelle ontwikkeling door, en het is genieten hoe goed heet met deze kinderen gaat in vergelijking met die hoogbegaafde kinderen die het gewoon met het systeem moeten doen.
Primavera:
Ik denk ook dat veel snelle kinderen het misschien helemaal niet leuk vinden om een apart geval in de klas te zijn die aparte werkjes krijgt. Ze willen ze waarschijnlijk het liefst conformeren aan de groep, maar de groep waarin ze zitten gaat te langzaam voor ze en dan kan versnellen een oplossing zijn.
Heel snelle kinderen, snelle kinderen iets langzamere kinderen heel langzame kinderen, ze zitten allemaal in één klas en zijn allemaal apart, en hebben hun eigen werkjes nodig. Een klas is een groep kinderen die alleen op grond van leeftijd bij elkaar gezet zijn, maar alle kinderen zijn verschillend en hebben recht op onderwijs dat in speelt op hun ontwikkeling. Als de boodschap is je mag jezelf zijn is er geen vuiltje aan de lucht.
Geerke
25-02-2011 om 14:46
Apart geval in een groep
Thelma je hebt wel gelijk maar toch is ook de praktijk dat kinderen geen apart geval willen zijn binnen hun groep. Ik heb een groep 1 kind die groep 2 werkjes gaat krijgen want dat kan hij makkelijk aan denken wij. Zijn hoofd kan het alleen nog niet begrijpen. "Ja maar ik zit in groep 1 en die werkjes zijn gewoon echt voor groep 2". En dat maar blijven zeggen, ook al ziet hij om zich heen nog 3 andere groep 1 kinderen die werk van groep 2 doen. Het kan er bij hem niet in.
Emmawee
25-02-2011 om 21:47
Dus...
Zaak om van ieder kind een apart geval in de groep te maken. Dan wordt het opeens heel normaal om af te wijken ![]()
Groeten, Maw.
Primavera
26-02-2011 om 08:26
Zelfs die oplossing is niet geschikt voor ieder kind
In het begin zaten mijn kinderen op een kleuterschool met zogeheten verticale groepen, dus de kleintjes van 3,4,5 jaar allemaal gemixt in een groep en ieder kreeg dan op eigen niveau zijn werkjes. Voor de oudste werkte dat fantastisch, zij trok zich op aan de oudsten. Bij de tweede werkte het echter helemaal avrechts. Hij paste zich ieder jaar feilloos bij de allerjongste kleuters aan. Met 2,5 jaar scoorde hij als een drie-jarige, met 3,5 jaar scoorde hij als een 3-jarige en met 4,5 jaar scoorde hij nog steeds als een 3-jarige. En daarna zijn we van school veranderd en hebben hem in een groep met alleen 5-jarigen geplaatst en binnen een half jaar was hij bij.
Sommige kinderen hebben niet zo'n grote intrinsieke motivatie en moeten het echt van de verwachtingen en de omgeving hebben. Vlak de psychologiche impact van groepswerk niet uit.
Groeten Primavera
Emmawee
26-02-2011 om 12:03
Leerkracht
Maar Primavera, daar heb je toch een leerkracht voor?!!
Die kan toch sturen? Die houdt toch de ontwikkeling in de gaten? Die zorgt er toch voor dat het kind voornamelijk bezig is in de "zone van de naaste ontwikkeling"?
Het ligt dus niet zozeer aan het kind, maar aan de kwaliteiten van de leerkracht om die verschillen te (h)erkennen en daarmee te kunnen omgaan.
Groeten, Maw.


