Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Linda99

Linda99

04-11-2009 om 21:13

Van regulier onderwijs naar dalton

Omdat er al jaren een aantal dingen stroef lopen op de huidige school (en we geen stap verder komen) zijn we al een tijd aan het zoeken naar een goed alternatief. Een van de eisen is dat zo'n school om kan gaan met kinderen met een voorsprong. Huidige school doet daar namelijk niks mee en dochter loopt steeds meer vast.

Nu hebben we een Dalton school op het oog. Deels herkenbaar onderwijs en deels zelfde lesmateriaal. Toch schijnt Dalton wel wezenlijk anders te zijn. Volgens mij past het wel bij onze kids.

Maar de overgang, hoe zou dat lopen? Iemand hier ervaring mee? Dochter zou eventueel dit jaar al overstappen (ivm met zusje die in januari 4 wordt en ik op dezelfde school wil hebben).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

04-11-2009 om 22:51

Mwah

wezenlijk anders....wat denk jij dat wezenlijk anders is dan?

Een goede Dalton zal jouw dochter goed begeleiden in de overgang. Het is haar vreemd waar je jongste van kleutergroep af aan al in het systeem meedraait.

Het beweegt allemaal naar elkaar toe joh

Ik ken natuurlijk niet de scholen in kwestie. Maar in zijn algemeenheid zie je dat de 'vernieuwingsscholen' de laatste decennia geneigd zijn om hun stokpaardjes wat minder exclusief te berijden, terwijl de 'reguliere' scholen wat meer om zich heen kijken en dingen van de vernieuwingsscholen overnemen.

Zelf ben ik als kind ook een paar keer van school gewisseld, maar ik kan nou niet zeggen dat het langer dan een week duurt om te wennen tussen regulier, Jenaplan en montessori. Het is geen andere wereld, ze praten gewoon Nederlands. Allicht voel je je op de ene school beter thuis dan op de andere, maar dat komt dan niet uitsluitend door het systeem.

Gevalletje 'beren' lijkt me... heb je lang tegen deze keus aangehikt?

Linda99

Linda99

05-11-2009 om 10:05

Rodebeuk

Hele grote beren inderdaad We hikken al ruim een jaar tegen deze beslissing aan. En omdat dochterlief al d'r hele leven moeite heeft gehad met wennen en nieuwe situaties zien we dus die beren.

Maar fijn om te horen dat het waarschijnlijk geen probleem is, de overgang van het ene "systeem" naar het andere. Woensdag gaan we kennismaken oo de Dalton school.

Linda: berologie

Fijn dat je wat kunt met mijn entry. Ik aarzelde wat over de formulering want ik wilde niet onnodig belerend overkomen.

Het is inderdaad een flinke drempel om van school te gaan wisselen, logisch dat je daarover aarzelt. Wennen kan bij kinderen die niet van wennen houden heel lastig zijn. Misschien is dat wat meer jouw persoonlijke beer, en niet zozeer het verschil in systemen.

Het is ook altijd een lastige spagaat tussen je eigen beeld van je eigen kind en algemene verwachtingen over hoe dingen zouden moeten of kunnen zijn. Zowel bij school als bij je kind.

De nieuwe school zal nooit zaligmakend zijn. Bij een kind met een voorsprong zal het altijd zoeken blijven om een goede leeromgeving te vinden en te houden. Ik zou me concentreren op het coachen van je kind: hoe wen je, wat doe je als je nieuwe dingen om je heen hebt/iets niet durft/de juf nog niet kent/de stof saai vindt etcetc. Daarmee maak je haar wat minder afhankelijk van wat er op haar afkomt. En, zoals ik net al in het draadje over wat-mag-je-van-school-verwachten opmerkte, ook in suboptimale situaties kan een kind veel leren. De oude school zakte onder een minimumniveau voor jullie, waardoor je kiest voor overstappen.

Maar goed, wat ik dus bedoel, door je dochter op haar eigen kracht te laten concentreren en haar eigen handelingskeuzes telkens weer te bespreken is het misschien mogelijk om het hele proces wat grijpbaarder te maken voor haar.

Ik hoop dat jullie het hartstikke leuk krijgen!

Linda99

Linda99

05-11-2009 om 12:27

Rodebeuk

Ik kan echt wel wat met je reactie, dank daar voor

Haar "coachen" dus we inderdaad al erg lang. Maar dan nog is het probleem nu dat men op school haar niet "ziet." Ze scoort goed, is stil in de klas dus alles gaat toch goed? Thuis komt dus alle ergernis en frustratie er uit. Meerdere malen aangegeven op school maar men werkt helaas niet mee

Op de Dalton speel ik meteen open kaart *(al beetje door de foon gedaan, viel goed aan de andere kant) om zo een beetje te kunnen beoordelen of we op de juiste plek zitten.

We hebben nog een school op het oog die zich met name richt op kinderen met een voorsprong maar daar zitten een aantal praktische nadelen aan. Gaan we komende week toch ook een kijkje nemen.

Ik hou zeker in gedachte dat een andere school niet zaligmakend is maar er moet voor dochter NU gewoon iets veranderen en via de huidige school lukt dat dus niet.

Louise

Louise

05-11-2009 om 23:34

Onze dalton

Het staat en valt toch een beetje met de leerkracht die voor de groep staat. Maar in principe werken de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Ze werken met weektaken. En die taken bevatten niet allemaal dezelfde opdrachten. Ze leren om zelfstandig (en) samen te werken. Een overstap vanuit regulier onderwijs lijkt mij geen enkel probleem.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.