Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lena

Lena

22-06-2009 om 19:48

Van montessori naar gewone school

Hoi, heeft iemand van jullie ervaring met switchen van Montessori naar regulier onderwijs? We zijn verhuisd en tot nu toe heb ik mijn zoon op zijn oude school (Montessori) gehouden, maar dat is wel een stuk reizen. Hier is ook een school vlakbij, maar ik twijfel nog erg. Heb nu wel een gesprek aangevraagd. Van wat ik van andere ouders uit de buurt begrepen heb is het een leuke school, een klassikaal systeem, en een beetje ouderwets in de zin van geen mix van jenaplan/Dalton en dat soort dingen. Mijn grootste twijfel (maar dat ga ik bespreken) is hoe het zit met op eigen niveau werken. Zoon werkt nl. ongeveer 1 á 2 groepen vooruit. Maar hij zou wel veel meer structuur kunnen gebruiken, gewoon iemand die zegt wat je moet gaan doen. Iemand ervaring? Alvast bedankt, groetjes, Lena.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

22-06-2009 om 20:48

Ik kan

alleen maar praten over de klassikale school van oudste, waar hij op zat, daar was op eigen nivo werken er echt niet bij, verdieping ja, maar verbreding of versnelling, nee....En voor kinderen die net ff een beetje sneller zijn kan dat funest zijn (zoals bij zoon dus) De jongsten zitten nu op een Daltonschool en dat bevalt me een stuk beter, al is het nu alleen nog maar kleutergroepen, er wordt veel meer naar het individu gekeken dan naar "waar de groep is" .... En omdat je nu al aangeeft dat je zoon ook verder is. Dan zou ik eerder voor een Daltonschool kiezen, daar wordt per week aangegeven welke taken je af dient te hebben, en voor kinderen die meer begeleiding daar in nodig hebben, is ook meer tijd voor....

Of laat hem toch lekker waar hij nu zit Weet niet in welke groep hij nu zit?

Astrid

Astrid

22-06-2009 om 21:10

Lijkt me lastig

Ik heb geen ervaring met montessori. Daar niet verder gekomen dan de peuterspeelzaal. Wel 1 jaar klassikaal onderwijs en daarna vele jaren Dalton. Mijn oudste kon niks met klassikaal onderwijs. Was z'n groep ver vooruit, maar moest toch gewoon meedoen. Er werd alleen verbreding geboden, maar dat was niet genoeg. Daarna Dalton. Kind kon eindelijk op eigen niveau werken.

Jvo

Jvo

22-06-2009 om 21:24

Dat zou hier..

...niet werken. Mijn kinderen (groep 4 en 6) zijn teveel vermontessoried. Met klassikaal onderwijs kunnen ze niks. Ze leren daarvoor ook echt te snel en hebben grote voorsprongen op bepaalde gebieden (of in z'n geheel, zoals de jongste).

We hebben zelf ook voor deze keuze gestaan ivm verhuizing, maar dat is uiteindelijk niet doorgegaan omdat we geen geschikte school (met plek) voor onze kinderen konden vinden.

Jolijt

Jolijt

22-06-2009 om 22:51

Wat ik zie...

is dat de kinderen die later naar de montessori komen de kinderen zijn die voorlopen en in 't klassikaal vastliepen. Kinderen die het op de montessori niet redden gaan naar de klassikale scholen. Dat zijn de overgangen die goed gaan.
Het lijkt me dat jullie dan dus tegen de rijrichting in gaan...
Het leren structureren en/of plannen kun je beter met de leerkracht regelen dan met een nieuwe school.

Cindy

Cindy

23-06-2009 om 07:25

Andere mening

Wij zijn juist van een montessori overgestapt naar een gewone school. Ons kind is helemaal opgebloeid. Ook op deze school heeft hij zijn eigen programma; hij loopt zo'n anderhalf jaar voor. Ik denk dat het systeem van de school niet uitmaakt, maar de insteek van de school en (vooral!) de juf/meester die voor de klas staat. Gewoon gaan praten met de scholen dus!

Lena

Lena

24-06-2009 om 08:57

Klassikaal/montessori

Hoi, dat klinkt niet echt hoopgevend, behalve de laatste reactie dan. Ik ga sowieso praten op de school hier, maar mijn verwachtingen zijn nu wel wat minder hoog. Ik verbaas me er toch over dat er nog zo gewerkt wordt, met dat strikt klassikale. Er komen inderdaad met enige regelmaat kinderen bij ons op school die op een andere school gestrand zijn, vaak óf hele slimme óf beetje moeilijke kinderen (qua gedrag). Ik ken ook een kind dat is overgestapt naar regulier en daar opbloeide, een kind dat juist erg behoefte had aan structuur. Maar hij liep niet ver voor, juist een beetje achter. En andersom, kinderen die overstapten naar Montessori en daardoor beter in hun vel kwamen te zitten. Op zich was dat bij ons ook eerst zo, maar ik merk dat zoon meer structuur nodig heeft dan dat hier is. Hij krijgt nu wel vanaf volgend schooljaar een dagplanning ipv een weekplanning. Ik kan ook wel merken dat het tegen de vakantie loopt, ik ben dan zelf ook even helemaal zat van dat heen en weer gerij, en zoon is van slag doordat alles anders dan anders gaat op school. Nou, vrijdag gesprek op de 'gewone' school, ik doe wel even verslag. Groetjes, Lena.

Ervaring hier

door onze verhuizing naar australie zijn onze jongens (toen 7 en 8) van het nederlandse montessori naar het australische (lees: engelse!) zeer klassikale systeem gegaan.
het is niet gemakkelijk geweest.
de jongste heeft duidelijkheid en structuur nodig en paste zich het gemakkelijkst aan.
de oudste daarentegen lag (en ligt) enorm voor op zijn leeftijdsgenoten en kwam op een katholiek dorpsschooltje terecht. hij heeft een heel naar jaar gehad daar.
nu, jaren later, zitten ze beiden op een middelbare school, kleine klassen, nog steeds klassikaal onderwijs, maar met veel ruimte voor individuele aanpassingen...

wat ik wil zeggen; het ligt enorm aan het kind of het wel of niet zal gedijen, jij schrijft dat jouw zoon juist meer structuur nodig heeft - dat kan een groot pluspunt zijn dan...

ik zelf vind het nog altijd jammer dat we niet in het montessori systeem konden blijven - het heeft zoveel meer te bieden dan slechts het onderwijssysteem - en dan bedoel ik het sociaal emotionele stuk wat zo belangrijk was op de school waar onze jongens zaten.

Kees

Kees

28-06-2009 om 11:47

Ook gedaan

Mijn kinderen zaten op een montessorischool, waar het montessori werd geinterpreteerd als "laat maar gaan het komt vanzelf goed" Zoals veel montessorikinderen werden ze heel goed in 1 of 2 dingen en liepen andere dingen achter. Ik heb ze naar een klassikale school gedaan en het gaat nu supergoed met alles. Ik ben er van overtuigd dat elk kind prima klassikaal onderwijs aankan, als de school en juffen maar goed zijn. Aan het systeem ligt het niet. Puur klassikaal bestaat op zich niet meer: elke school biedt mogelijkheid tot versnellen. En als ze echt op alle gebieden voorlopen mogen ze een groep overslaan. Maar ze moeten wel elke dag rekenen, om maar iets te noemen.Ik vind het goed dat ze hieraan wennen, ik kan tegen mijn baas ook niet zeggen dat ik die opdracht wel afmaak "als ik eraan toe ben"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.