Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-07-2009 om 21:29

Slimme dochter (6) heeft werkhouding van niks

Mijn dochter is 6 en gaat na de vakantie naar groep 4. Al in de kleuterklas bleek dat ze het liefst onderuitgezakt zit en het plafond bekijkt. Werken doet ze wel, maar nooit meer dan nodig. Kon in groep 2 al wat lezen, dat deed ze thuis. Maar op school heeft ze nooit gevraagd om werkjes die hier op aansloten. Ze wilde dit niet.
In groep 3 was het eigenlijk hetzelfde, ze werkte aardig mee maar wel enorm slordig. Schriften vol met krassen, tekeningetjes op plaatsen waar ze niet hoorden en soms sloeg ze halve pagina's over. Een gruwelijke rommelkont, wat ook te zien was aan haar laatje op school. Totaal niet de behoefte hebben om te laten zien wat ze kan. Niet willen vertellen dat ze eigenlijk allang kan klokkijken en dat ze sommen onder de 10 nu wel heeft gehad. En verder wel een gezellige leerling waar juf geen last van had en waar dus ook niet zo heel veel aandacht voor is geweest.
Aan haar hersencapaciteit ligt het niet, alleen maar A's op cito's. Maar bij de laatste cito is het misgegaan en had ze ineens een D voor lezen. Terwijl ze volgens juf één van de betere lezers van de klas is. Juf heeft de cito bekeken en het bleek dat ze echt maar wat heeft aangerommelt. Weer de helft niet ingevuld enzo. Er prijkte dus op haar laatste rapport een dikke D en een verdrietige smiley voor inzet.
En nu gaat ze naar groep 4. En hoe moet ik me nu gaan opstellen? Als begripvolle moeder die hoopt dat het wel goed zal gaan komen met fijne leerkrachten(die haar school zeker heeft). Of moet ik haar regelmatig een schop onder haar kont gaan geven en iedere maand een gesprek met de leerkracht aangaan.
Wie herkent dit gedrag van dochter en denkt even een beetje met me mee?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Paula B

Paula B

11-07-2009 om 23:32

Eerst oorzaak achterhalen

Met die schop onder haar kont zou ik nog maar een tijd wachten. Kom zeg, ze is 6 - niet zo gek toch, dat ze een 'werkhouding van niks' heeft. Kennelijk interesseert het haar onvoldoende.
En dat zal wel een reden hebben. Vindt ze het zo erg te makkelijk dat ze zich verveelt? Vindt ze het genant om de aandacht op zichzelf te vestigen en laat ze daarom niet blijken wat ze kan? Heeft ze heel andere interesses dan leren lezen en rekenen?
Heb je een beeld van de oorzaak (blijft gissen natuurlijk, gebruiksaanwijzingen worden nog steeds niet meegeleverd op onze mini-modellen), dan kun je via de oorzaak het gevolg proberen te beinvloeden. Dat lijkt me kansrijker dan op haar te gaan mopperen, dat is tenslotte weinig motiverend.

Praten

Hoi Dendy,
Als je kind met 2 vingers in de neus A's en B's haalt, zou ik je adviseren dit niet langer zo te laten lopen, maar in actie te komen.
Ze is misschien al jaren aan het onderpresteren en leert niet hoe ze ergens haar tanden in moet zetten, omdat het haar allemaal te makkelijk af gaat. Ga praten op school en laat haar doortoetsen, voordat je dochter helemaal afhaakt.

mzn

mzn

12-07-2009 om 16:18

Heel herkenbaar

Hier ook zo'n type: bovengem. IQ, wat ass kenmerken, wat NLD kenmerken, moeilijk zelf structuur aan kunnen brengen. Is vaak "afwezig" in de klas, werkt langzaam, rafelt het af, maar komt cognitief goed mee, daar liggen nergens pijnpunten. Uiteraard ook hier op school zorgen: zoals hij nu werkt is het tempo te laag om volgend jaar in groep 4 mee te komen. Ik heb het er regelmatig met hem over, waarom hij dat doet. Reactie: "ik wil helemaal niet naar school welke school dan ook. Tenzij het een school is waar hij heel de dag kan tekenen. " Hij vindt het ook makkelijk en saai, maar wil eigenlijk ook geen verdiepingsopgaven of zo. Althans niet van taal en rekenen (wat toch de hoofdmoot is van het werk in groep 3 en 4). Tja, wat moet je dan? Misschien dat over een tijdje verdieping wel werkt voor hem, vooralsnog is de afspraak met school dat hij minder van hetzelfde hoeft te doen (want waarom 10 sommen als hij met 5 ook door heeft hoe het moet). Eis is dan wel dat hij het werk verzorgt aflevert. Ik krijg nog een kort gesprek hoe het nu gaat.
Ik vind het wel jammer, want hij zou zoveel meer kunnen, maar hij wil gewoon niet. Vakken als aardrijkskunde en zo zullen hem meer aanspreken, dus wellicht is er dan meer aandacht en concetratie vanuit zijn kant.
Testen is denk ik wel goed hoor, of in ieder geval goed praten met je dochter, alleen sommige kinderen vinden school gewoon echt niets aan. Dat verandert dan ook niet zo snel.

Succes ermee.

Bastet

Bastet

12-07-2009 om 18:34

Oja

Mijn dochter verknalde haar cito's al in groep 2,madam had geen zin.het is haar allemaal te makkelijk,zelfs met extra werk en uitdaging.Pas recent in groep 5 troffen we een juf die er een beetje een werkhouding en motivatie inkreeg.Nadeel van verdieping is vaak dat ze toch eerst het reguliere werk moeten maken,en dan pas aan de slag mogen met de verdieping en verrijking.En wat denkt een kind dan?Ja doei,ik moet veel meer doen dan anderen!
Groetjes,bastet

Marie L

Marie L

13-07-2009 om 09:38

Oorzaak achterhalen!

Helemaal eens met Paula: laat de onderwijsadviesdienst haar eens onderzoeken. Dan heb je een beeld van haar kunnen en zijn. Dan kun je gericht aktie nemen. 't Is allemaal heel herkenbaar.

Op veel scholen heerst voor vlotte leerlingen het principe van pappen en nathouden: eerst je reguliere werk af, dan verdieping (van hetzelfde werk waar ze toch al geen zin meer in hebben) en dan pas echt iets interessants doen.

Als jouw kind niet goed kan meekomen, of het nu vlotter of langzamer leert, zul je als ouder in aktie moeten komen. Verwacht van school niet alles.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.