Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Schooladvies

Goedenmorgen,

Gister hadden we het voorlopig advies van de basisschool. We waren een beetje overdonderd met het advies tl havo, omdat onze dochter haar hele school carriere al havo vwo scoort qua cito toesten.

Groep 7 cito:

begrijpend lezen: havo-vwo
Spelling: Vwo
Rekenen: Tl- havo
Technisch lezen: Havo-vwo

Elk jaar word ze al meer uitgedaagd in plus klasjes etc. Alleen nu komt het. Ze heeft onlangs haar nio erg onder niveau gemaakt. De juffen waren echt helemaal in de war. Ze had een score van 85 wat totaal niet past bij mijn dochter en haar resultaten. Juf vertelde dat ze die dag erg gespannen was en de toets niet echt snapte achteraf, ze vond het een hele gekke toets.
Dochter wil ook graag naar de havo in plaats van met haar vriendinnen naar tl-havo.
Wat vinden jullie?


De NIO wijkt dus enorm af, de leerkracht zou er dan niet naar moeten kijken. De juf vertelt zelf al dat je dochter gespannen was en het een gekke toets vond. Als ze haar hele schoolcarrière al zo hoog scoort, is het heel gek om nu omlaag te gaan door de NIO. 

Je schrijft trouwens havo-vwo voor de scores, maar uit een cito komt geen schoolniveau maar een letter of een cijfer. (A t/m E of I t/m V) Welke letter / welk cijfer scoorde ze?

Een klassikale NIO? Mijn zoon deed die in de eerste klas havo, en die gaf vmbo-niveau aan, net als bij veel andere klasgenoten lager dan verwacht. Hij heeft zonder dralen de havo afgemaakt, met hoge cijfers afgestudeerd bij de HBO en zit nu op de universiteit. Mijn zoon is natuurlijk N=1, maar ze namen de test op school toen niet serieus, te groot verschil met de schoolprestaties.

De NIO is een momentopname, geen blauwdruk van het kind. 
Kijk naar wat je kind wil, waar ze zich voor gemotiveerd voelt en wat ze aankan. Ze heeft zich kennelijk allang bewezen gezien het schooladvies. Het lijkt mij daarom heel raar om haar schoolkeuze af te laten hangen van één toets die even niet lekker ging.  Als het goed is adviseert de leerkracht dat ook. 

Klopt dit:
begrijpend lezen: II
spelling: I 
rekenen: III
technisch lezen: II

Volgens mij zijn eigenlijk bijna alleen Begrijpend lezen en rekenen belangrijk. Is rekenen altijd een III geweest of omlaag gegaan? A

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

10-12-2021 om 08:59

jooswes schreef op 10-12-2021 om 08:41:


Volgens mij zijn eigenlijk bijna alleen Begrijpend lezen en rekenen belangrijk.


Zo is het mij ook verteld, en dan vooral begrijpend lezen. 

Je vraagt wat wij vinden maar het is lastig om op basis van je informatie iets zinnigs te zeggen. Bij een schooladvies komt veel meer kijken dan cito scores en een nio. Hoe is haar werkhouding, hoe maakt ze de methodetoetsen. Ik kan dus geen antwoord geven wat ik vind. Wel kan ik wat aanvullende informatie geven zodat je verder kan bedenken waar het 'm in zit bij je eigen kind. 

Cito en nio zijn allebei moment opname. Daarbij meten ze 2 verschillende dingen. Je kan ze niet vergelijken. Cito meet vaardigheden en de NIO geeft meer zicht op de cognitieve mogelijkheden. Allebei vraagt de interpretatie van de gegevens iets van de context. Ik snap wel dat de leerkrachten hier van aan het twijfelen gebracht zijn. Ik begrijp dat ze 85 scoort. Dit komt overeen met een score die zou passen bij kinderen die naar vmbo basis gaan. (100 is gemiddeld en voor een HAVO advies zou je verwachten dat je kind rond de 110 zou scoren). Dit vraagt om een nadere analyse en dan is 'ze was onzeker' en 'snapte de toets niet zo goed', een te kort door de bocht antwoord. De Nio geeft niet alleen een totaal cijfer maar heeft ook aparte onderdelen. Is ze talig bv sterker dan de meer wiskundige opdrachten. De cito scores zoals je ze nu opschrijft geven ook te weinig informatie. Je schrijft altijd havo/vwo niveau gescoord. Dit betekent dat ze steeds een I met af en toe een II heeft gescoord. Met name begrijpend lezen en rekenen zijn dan van belang. Klopt dat? of zijn er ook III scores gescoord? 

Wat je soms ziet is dat kinderen die heel rustig zijn en een hele goede werkhouding hebben en goed meedoen met de les en heel goed onderwijs krijgen, best hoog scoren op cito-toetsen maar als ze onbekende opdrachten krijgen die meer een beroep doen op hun eigen oplosvaardigheden ineens lager scoren op testen dan de omgeving verwacht. Met hard werken komen deze kinderen heel ver, tot het moment dat meer inzicht gevraagd wordt (vaak bovenbouw havo/vwo). Om deze reden nemen sommige scholen de NIO af. En dan kan er een onverwachts lage score zijn, die het schooladvies drukt. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 11:44 Topicstarter

Promethium schreef op 10-12-2021 om 07:57:

De NIO wijkt dus enorm af, de leerkracht zou er dan niet naar moeten kijken. De juf vertelt zelf al dat je dochter gespannen was en het een gekke toets vond. Als ze haar hele schoolcarrière al zo hoog scoort, is het heel gek om nu omlaag te gaan door de NIO.

Je schrijft trouwens havo-vwo voor de scores, maar uit een cito komt geen schoolniveau maar een letter of een cijfer. (A t/m E of I t/m V) Welke letter / welk cijfer scoorde ze?

Dat weet ik niet. Heb het gisteren gezien bij de meet maar dan had de juf het omgezet in die richtingen in tekst. Bij ons staan ze in de rapporten als ver boven gemiddeld of boven gemiddeld. 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 11:49 Topicstarter

jooswes schreef op 10-12-2021 om 08:41:

Klopt dit:
begrijpend lezen: II
spelling: I
rekenen: III
technisch lezen: II

Volgens mij zijn eigenlijk bijna alleen Begrijpend lezen en rekenen belangrijk. Is rekenen altijd een III 


rekenen wisselt heel erg bij haar van gemiddeld naar boven gemiddeld, maar niet haar sterkste vak inderdaad. De cijfers zoals jullie laten zien heb ik nog nooit van gehoord. Ze spreken hier in advies scholing en over gemiddeld, boven gemiddeld en ver boven gemiddeld 

Nathalie1985

Nathalie1985

10-12-2021 om 11:58 Topicstarter

anomarie schreef op 10-12-2021 om 11:36:

Je vraagt wat wij vinden maar het is lastig om op basis van je informatie iets zinnigs te zeggen. Bij een schooladvies komt veel meer kijken dan cito scores en een nio. Hoe is haar werkhouding, hoe maakt ze de methodetoetsen. Ik kan dus geen antwoord geven wat ik vind. Wel kan ik wat aanvullende informatie geven zodat je verder kan bedenken waar het 'm in zit bij je eigen kind.

Cito en nio zijn allebei moment opname. Daarbij meten ze 2 verschillende dingen. Je kan ze niet vergelijken. Cito meet vaardigheden en de NIO geeft meer zicht op de cognitieve mogelijkheden. Allebei vraagt de interpretatie van de gegevens iets van de context. Ik snap wel dat de leerkrachten hier van aan het twijfelen gebracht zijn. Ik begrijp dat ze 85 scoort. Dit komt overeen met een score die zou passen bij kinderen die naar vmbo basis gaan. (100 is gemiddeld en voor een HAVO advies zou je verwachten dat je kind rond de 110 zou scoren). Dit vraagt om een nadere analyse en dan is 'ze was onzeker' en 'snapte de toets niet zo goed', een te kort door de bocht antwoord. De Nio geeft niet alleen een totaal cijfer maar heeft ook aparte onderdelen. Is ze talig bv sterker dan de meer wiskundige opdrachten. De cito scores zoals je ze nu opschrijft geven ook te weinig informatie. Je schrijft altijd havo/vwo niveau gescoord. Dit betekent dat ze steeds een I met af en toe een II heeft gescoord. Met name begrijpend lezen en rekenen zijn dan van belang. Klopt dat? of zijn er ook III scores gescoord?

Wat je soms ziet is dat kinderen die heel rustig zijn en een hele goede werkhouding hebben en goed meedoen met de les en heel goed onderwijs krijgen, best hoog scoren op cito-toetsen maar als ze onbekende opdrachten krijgen die meer een beroep doen op hun eigen oplosvaardigheden ineens lager scoren op testen dan de omgeving verwacht. Met hard werken komen deze kinderen heel ver, tot het moment dat meer inzicht gevraagd wordt (vaak bovenbouw havo/vwo). Om deze reden nemen sommige scholen de NIO af. En dan kan er een onverwachts lage score zijn, die het schooladvies drukt.

Ze is heel zelfstandig en heeft een goede werkhouding. Begin schooljaar werd haar gevraagd welke richting ze op wilde gaan toen antwoordde ze havo. En zei de juf dat ze haar daar zelf ook zeker zag zitten. Ze zit haar hele schooltijd al in de plus  klasjes en kreeg zelfs extra Engels omdat ze bang waren dat ze zich andere ging vervelen en daardoor juist extra ging kletsen etc. Toetsen op school vind ze reuze leuk en scoort daarop ook altijd erg hoog. Alleen denkt deze juf dat ze de laatste tijd teveel extra spanning opbouwt ( ze blijft vragen of wat ze allemaal moet weten voor de toets ) omdat ze nu zo bezig zijn met de adviezen. Ondanks dat scoort ze met haar laatste toets over Afrika weer heel goed alleen gaat dat wel samen met een naar juf inziens ongezonde spanning. Dit heeft ze eerder jaren nog gehad soort faalangst lijkt het. Het advies vond ze heel erg tegenvallen en was de eerste avond in jaren dat ze weer eens sliep met al haar oude knuffels. Zou zo graag willen dat ze lekker relaxed bleef. Durf haar ook niet te vertellen dat het advies kwam door een tegenvallende nio toets omdat ze misschien nog meer zorgen maakt over volgende toetsen. 

met advies tl havo, kun je toch naar de havo? Soms zijn er combinatieklassen op scholen, maar sommige scholen hebben dat niet. (Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe dat nu gaat, want mijn dochter zit pas in groep 5)

Die onzekerheid is ook belangrijk om mee te nemen. Je dochter lijkt minder te presteren als ze onder druk staat. Door haar in een klas te plaatsen waar ze heel hard moet werken maar toch onvoldoendes haalt, versterkt dat alleen maar. Een tl/havo klas kan dan juist heel ontspannend werken: wauw maar dit is makkelijk, met hoge cijfers als resultaat. Dan is je eindresultaat nog steeds havo maar dan aangevuld met een positief zelfbeeld. 

Mugske schreef op 10-12-2021 om 12:10:

met advies tl havo, kun je toch naar de havo? 

Op de middelbare school van mijn kinderen moet je voor de havobrugklas een havoadvies hebben. TL/havo is niet genoeg. (Er is ook geen TL-afdeling.)
Op andere scholen kan het misschien wel, dus daar moet je je school dan even op uitkiezen.

 

anomarie schreef op 10-12-2021 om 12:15:

Die onzekerheid is ook belangrijk om mee te nemen. Je dochter lijkt minder te presteren als ze onder druk staat. Door haar in een klas te plaatsen waar ze heel hard moet werken maar toch onvoldoendes haalt, versterkt dat alleen maar. Een tl/havo klas kan dan juist heel ontspannend werken: wauw maar dit is makkelijk, met hoge cijfers als resultaat. Dan is je eindresultaat nog steeds havo maar dan aangevuld met een positief zelfbeeld.

Hoe scholen georganiseerd zijn, verschilt echt per regio. Er zijn scholen met dakpanklassen tl/havo en havo/vwo. Er zijn scholen met alleen havo/vwo. Er zijn scholen voor VMBO waar een TL/havo klas mogelijk is en dat de havo leerlingen dan doorstromen naar een andere locatie. 

ook de organisatie van een dakpanklas verschilt. Sommige scholen werken met dubbele cijfers, andere scholen hebben in de overgangsnormen hier rekening mee gehouden (minimaal een 7,5 gemiddeld om op het hoogste niveau verder te gaan). Sommige scholen geven les op het hoogste niveau en sommige scholen geven les op het laagste niveau. Dit moet je navragen bij de school van keuze. 

Het klopt dat rekenen en begrijpend lezen belangrijk zijn, maar er wordt ook zeker naar andere zaken gekeken, zoals inzet en resultaten van voorgaande jaren. Zit hier een stijgende lijn in? Rekenen is TL-havo en dat is dus het advies. Rekenen moet je kind omhoog gaan halen, wil ze een hoger advies gaan krijgen. 

Schrik niet, vaak wordt het advies in groep 7 wat lager gegeven, zodat ze in groep 8 weer stijgen en dit beter is voor hun zelfbeeld. Heel vaak gaan de kinderen in groep 8 omhoog qua niveau of blijven ze erop, maar lager dan het advies wordt het haast nooit. Maar in dit geval moet rekenen gewoon omhoog. Gelukkig is groep 8 enkel herhaling van de stof.

En het klopt wat Valeria en Anomarie schrijven. 
Met TL-havo wordt iemand niet toegelaten op een Havo.

En wil je dat je kind op een school komt waar zij op haar tenen moet lopen? Persoonlijk vind ik dit heel sneu voor een kind.

Desalniettemin nog een jaar de tijd voor je kind om te laten zien wat ze in huis heeft. 

Zit je dochter in groep 7 of in groep 8?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.