Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moek

Moek

17-02-2010 om 15:31

School gooit de handdoek in de ring

Mijn zoon van 7 met PDD-NOS doet niets meer op school. Nu zegt de juf dat zij er niets meer mee kan, "er zitten nog meer kinderen in de klas". Ik mag niet observeren in de klas, want "dat willen alle ouders wel." Hoezo??? Iemand van Steunpunt Autisme ook niet want "dat kost geld". En ondertussen word ik aangekeken alsof ik hem heb opgestookt, terwijl het kind het zelf ook vreselijk vindt en ik ze maar weer eens de regels van communicatie met een autistisch kind probeer uit te leggen.

Gelukkig krijgt hij binnenkort een rugzakje. Maar het is de houding van de school die ik zo rot vind. Ik heb hem al eens naar een andere school met kleinere klassen geprobeerd te sturen, maar dat werd door de huidige school verhinderd. Hij was al aangenomen, maar dat aanbod werd teruggetrokken toen onze directeur eens een boekje over hem had opengedaan tegenover de directeur van de nieuwe school. Speciaal onderwijs is voorlopig geen optie gezien zijn intelligentie. Ik baal hier zo van! Iemand adviezen?

Moek

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

17-02-2010 om 23:19

De andere school

Tja, de reden van het tegenhouden van zijn vertrek naar een andere school zal wel altijd een mysterie blijven. Volgens mij houden ze niet zo van eigengereide acties van ouders. Op verhuizingen na is hier maar één exit-route: naar de speciale school om de hoek. Niet dat er iets mis is met die school, maar ik zou dan eerst wel willen uitzoeken of dat de juiste route voor hem is. Volgens de fantastische medewerkster van Steunpunt Autisme in ieder geval voorlopig niet.

O ja, en ik werd ook kwaad aangekeken omdat ik mijn PGB toch wel in kon zetten voor de school inplaats van voor leuke activiteiten. Duh, dat mag dus niet, en ik moet straks elke cent verantwoorden.

Afgezien van het feit dat elke actie mijnerzijds om van school te wisselen wel weer getorpedeerd zal worden, zou ik het nu niet eens meer willen, omdat de sociale acceptatie nu eindelijk eens op gang begint te komen. Na een intensieve sociale vaardigheden training (jazeker, dankzij dat PG heeft hij nu (min of meer) een vriendje en een vriendinnetje nadat hij er al die jaren maar bijhing.

Ik hou me in en probeer vannacht te slapen om morgen weer helder te kunnen denken. Maar ik ben zo woedend...

Speciale school

Mijn dochter zit op een reguliere school maar doet daar niet veel, botst met de leerkrachten en dat met rugzak, dus dat heeft in haar geval weinig tot geen nut. Ze is al aangemeld op speciale school,maar ze hebben geen plek. Wat betreft intelligentie, dat heeft niets met speciale scholen te maken want die heb je ook voor kinderen met hoge intelligentie en ook voor lage intelligentie. Hier willen ze maar niet zien dat ze niet past in die klas, ze wordt ook niet begrepen en de klas is een van de drukste. Als er weer eens wat fout gaat op school weet ik nooit wie ik moet bellen, de een weet niet wat de ander afgesproken heeft, ze wordt niet serieus genomen en ze hebben gewoon de tijd niet die zij nodig heeft om anders met haar om te gaan. IK wou dat ze eindelijk de speciale school gingen bellen en zelf toe gaven dat het niet gaat, maar ze willen kost wat kost laten zien dat het niet aan hun ligt.Maar dat gaat ten koste van haar, want speciaal onderwijs ziet de noodzaak niet als het toch zogenaamd goed gaat bij hun. IK ga dus ook binnen kort een gesprek voeren met rugzakcoach en ambulante begeleider en hun even vertellen wat IK wil en niet wat hun plannen zijn. Het is toch zeker mijn kind die nu de verkeerde kant op gaat. ALs ze nog ff wachten met plaatsen dan is ze klaar met middelbare school zonder diploma.Of ze blijft nog een paar keer zitten.

Indicatie

Moek, een rugzakje _is_ een indicatie voor speciaal onderwijs. Hij kan er dus mee naar het so. Of, dat is die andere optie met dezelfde indicatie, hij kan in het regulier blijven met een rugzakje.
Ik denk dat de school, nu hij een rugzakje krijgt, de handdoek in de ring gooit en erop rekent dat jouw kind nu naar het so zal gaan.
Bekijk deze folder www.balansdigitaal.nl/assetmanager.asp?aid=2277 Daarin staat jouw probleem in diverse variaties beschreven.
Ik zou contact opnemen met http://www.onderwijsconsulenten.nl/ en vragen of zij willen helpen.
Groet,
Miriam Lavell

Moekje

Nah Ja zeg!

Wat een rare instelling heeft die school!

Als ik jou was zou ik acuut op zoek gaan naar een reguliere school waar ze hem wel willen helpen en ondersteunen met rugzakje.

Het nadeel van speciaal onderwijs *duikt alvast onder voor de storm van kritiek die nu los barst* is dat de kinderen elkaars gedrag versterken en over nemen.

Zoek goed uit wat je wilt. Maar haal je kind van deze school af.

Moekje

Nah Ja zeg!

Wat een rare instelling heeft die school!

Als ik jou was zou ik acuut op zoek gaan naar een reguliere school waar ze hem wel willen helpen en ondersteunen met rugzakje.

Het nadeel van speciaal onderwijs *duikt alvast onder voor de storm van kritiek die nu los barst* is dat de kinderen elkaars gedrag versterken en over nemen.

Zoek goed uit wat je wilt. Maar haal je kind van deze school af.

Beemer

Het andere topic weet ik zo niet welke dat is en dat ik dat daar ook gedana heb, maar is idd om te laten zien dat hun altijd van alles willen beslissen en regelen maar wat ik wil wordt eigenlijk niets mee gedaan terwijl het om mijn kind gaat toch? Dus nu ben ik aan de beurt en laat ik niet meer hun bepalen wat wel of niet goed is voor haar, maar ik bepaal dat, want ik maak haar thuis me en hoor de klachten over school.

Beemer

Ik zie het al welk topic je bedoeld, dat was dus wel per ongeluk...hihihihihi. Zie dat nu pas. Heb sinds gisteren een andere toetsenbord.

Mlavell

Bedankt voor de tip Miriam, heb die van mij net aangemeld bij de onderwijsconsulent, strak plan. Ik zocht juist naar iest of iemand die onafhankelijk is en wel adviezen heeft en kan helpen en dat is precies goed zo. Ze nemen binnen 5 werkdagen contact op en er komt iemand thuis die mijn verhaal aan hoort.Hoop dat het hun lukt te bemiddelen dat de reguliere school hun best gaat doen om haar op speciaal onderwijs te krijgen.

Moek

Moek

18-02-2010 om 10:34

Nou, dat ga ik zeker proberen!

Vanochtend weer met buikpijn naar school (ik dus, niet mijn zoon). Net als vroeger, gelukkig mocht ik nu weer weg!

Miriam, dat lijken me inderdaad goede tips, dankjewel. Ik ben inderdaad bang dat ze het nu voor de vorm even gaan proberen, maar al gauw zeggen: het lukt toch niet, je hebt toch een indicatie, dus ga maar naar het speciaal onderwijs.

Wat een rotverhalen allemaal. Ik vraag me af hoe mijn baas zou kijken als ik zou zeggen dat ik iets te moeilijk vond en dat de client het dus zelf maar op moest knappen!

Al een afspraak

Ik ben net al gebeld door de onderwijsconsulent en heb 1 maart al een afspraak bij mij thuis. Dit is echt wel snel. Had nog sneller gekund, maar we zitten met vakantie ertussen.

dihanne

dihanne

18-02-2010 om 17:22

Helaas herkenning

Wij hebben ook dit soort gedoe met school gehad (en nog steeds trouwens!)

Onderwijsconsulent heeft ons goed geholpen, en weer vertrouwen gegeven in ons eigen oordeel: dochter hoort op reguliere school (met rugzak).

Dus ik hoop dat jullie daar ook steun aan gaan hebben.

En ik zou zorgvuldig een dossier opbouwen van alles wat er geschreven en gezegd wordt. Als je moeilijke gesprekken met de school hebt, dan is het heel prettig om voor jezelf het hele proces op een rijtje te hebben.

Succes,
Dihanne

Moek

Moek

18-02-2010 om 21:39

Dossier

Zometeen ga ik een brief aan de school schrijven, dan hebben we dat allebei maar even in ons dossier. Vanaf de moeizame discussie over al dan niet kleuterverlengen (wat ons betrof niet dus, en dat vonden de schoolbegeleidingsdienst en de psychiater gelukkig ook). Het is waar, je weet het vaak zelf toch het beste omdat je je kind zo goed kent en hij niet een van de velen voor je is. Hij is niet een vervelend dossier dat ik van mijn bureau af wil hebben, hij is een fantastisch mannetje dat het verdient om geholpen te worden in plaats van buitenspel gezet te worden (en dan druk ik me nog netjes uit)...

dihanne

dihanne

19-02-2010 om 17:28

Geloven in je kind

Ja, als ouder voel je je kind toch het beste aan. Je merkt ook eerder veranderingen dan de leerkrachten. In mijn ervaring lopen leerkrachten 2 tot 3 maanden 'achter' bij ons. Ze zien je kind natuurlijk ook minder, en maar in een situatie, dus het is logisch dat ze minder zien, alleen vervelend dat ze vaak slecht naar ouders luisteren.

Belangrijk ook om in je kind te blijven geloven, en dat uit te stralen. Door alle conflicten met school ben ik dat geloof een tijdje kwijt geweest: kind zakte ook in diepe put. Het lukte mij om de knop weer om te zetten: kind functioneert direct beter.

Succes!

Dihanne

Moek

Moek

19-02-2010 om 22:34

Dihanne, je hebt gelijk.

Helaas ben ik niet een erg assertief type, ik laat me toch steeds weer omver lullen door de professionals. Dus heb ik nu maar eens zwart op wit gezet wat de geschiedenis van mijn zoon op school is, inclusief alle gedane en verbroken beloftes. En om dan opeens te komen met "het gaat niet meer"...Ik heb ook maar eens in die brief gezet dat wij, gezien zijn intelligentie en algemene ontwikkeling, ervan uitgaan dat hij wordt opgeleid voor het VWO. Ziezo, dat taboe ook even omvergeschopt. Geen idee of hij dat gaat halen, maar ja...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.