Elisa Gemani
24-09-2010 om 20:09
Rugzakje (lgf) aanvragen regulier onderwijs
Toekomstige middelbare school heeft aangegeven dat het de moeite waard is om na te gaan denken over het aanvragen van een rugzakje of lgf voor zoonlief (ADHD).
Maar het duizelt me even. Ik zit me door een aantal sites heen te worstelen mbt het "rugzakje".
Moet ik het nu aanvragen terwijl hij nog bijna een jaar op de basisschool zit en het daar nog wel even redt zonder rugzakje? Wachten totdat hij daadwerkelijk naar het VO gaat? Het via school aanvragen?
Die aanvraag behelst nogal wat papierwerk waaronder een onderwijskundig rapport. En de indicatie is slechts drie jaar geldig zo lees ik dus liever ook niet te vroeg aanvragen kennelijk.
Hoe lang duurt het voor zo'n aanvraag rond is en je de indicatie binnen hebt? Ik heb eigenlijk best veel vragen en natuurlijk ga ik hier ook zo snel mogelijk met onze huidige school over praten maar ik zou heel graag wat meer informatie willen van "ervaringsdeskundigen"
Alvast bedankt!
billie
24-09-2010 om 22:00
Krijg je niet
Volgens mij is het moeilijk Elisa, om de rugzak nu te krijgen. Eén vd criteria is dat school handelingsonbekwaam moet zijn, en gezien het feit dat je zoon het redt zo, zullen ze dat maar moeilijk kunnen aantonen. Dus, hoe lullig soms ook; eerst moeten er problemen zijn en dan moet aangetoond worden dat school dat niet opgelost krijgt met hun reguliere middelen. Preventief kan het vziw niet ingezet worden.
Choco La
24-09-2010 om 22:16
Bezig
Wij zijn nu bezig om samen met school alles op papier te zetten om in het voorjaar een rugzakje aan te vragen. Zoon zit nu in groep 7. Dat half jaar is nodig om alles duidelijk te krijgen rond de problematiek van ozne zoon.
School redt het nu ook nog wel, maar we gaan het toch proberen. Want er zijn dingen die echt niet zo goed gaan en ook wat erger aan het worden zijn. Omdat de weg lang is zijn we op tijd begonnen. Nu worden er bewijsstukken verzamelt en observaties gedaan door een ambulant begeleider. Ook worden er handelingsplannen gemaakt en krijgt hij soort sova training op school (half uur per week) in een groepje.
Mocht het goedgekeurd worden, dan heeft zoon er nog iets aan in groep 8 en neemt hij de rugzak nog 2 jaar mee het Vo in. Lijkt mij wel zinvol met zo'n grote overgang. Bovendien is het voor ons wel prettig als hij een cluster4 indicatie krijgt, want wij weten nog niet waar zoon heen gaat na groep 8. Zou zo maar het SVO worden i.v.m. zijn pdd-nos. Dan kom je makkelijker binnen met zo'n indicatie. Dus ja...ook al is het afwachten, we zijn er toch met school in gedoken.
Succes!!
Fianna
24-09-2010 om 22:37
Rugzakje en adhd
Volgens mij krijg je sowieso geen rugzakje met alleen de diagnose ADHD. Dat zou ik eerst uitzoeken voordat je al je energie er in steekt!
Leen13
24-09-2010 om 22:51
Geen lgf bij aanvraag in groep 8
Einde voorjaar groep 7 kreeg dochter eindelijk een diagnose. In het najaar contact gezocht met speciaal voortgezet onderwijs om basisonderwijs te ondersteunen bij het doen van een aanvraag voor leerlinggebonden financiering. Dochter kwalificeerde voor deze school.
Voorjaar groep 8 belt de basisschool met de speciale school om te horen dat de staatssecretaris geen lgf meer toekent voor kinderen in groep 8. Het voortgezet onderwijs krijgt zorggeld en moet daar eerst een beroep op doen en aantonen dat de school zonder lgf handelingsverlegen is en kind een brandend huis.
Mischien redden we het wel. Ik heb een fijne werkgever en dochter is goed uit haar dal gekomen. Ik weet er inmiddels alles van en dochter en ik doen het goed. Maar waarom moeten we nu weer het risico lopen op een schoolburnout voor dochter, lichamelijke en psychische stress en leermoelijkheden en het gedoe met de instanties daaromheen?
Elisa Gemani
24-09-2010 om 22:56
Rugzakje
Aha, dus zeg maar de put dempen als het kalf verdronken is, daar komt het op neer.
Eerst naar het VO, afwachten of school en zoon het ook zo wel kunnen bolwerken en pas als het mis gaat kan er een rugzakje worden aangevraagd.
Hmm, ok, het zij zo. Des te meer reden om straks de vinger extra aan de pols te houden.
Bedankt! Weet ik in ieder geval dat het weinig zin heeft om er nu al vast werk van te gaan maken...
Pippin
25-09-2010 om 09:05
Maar
Ik zou hier wel duidelijk met de middelbare school afspraken over maken. Als zij denken dat een rugzakje nodig gaat worden, dat ze handelingsonbekwaam gaan worden, dan kunnen ze het beste gelijk al beginnen met handelingsplannen en bij de eerste problemen gelijk het samenwerkingsverband inschakelen. Dan voorkom je onnodige wachttijd. Die handelingsplannen moeten namelijk een half jaar geprobeerd zijn, zonder voldoende resultaat.
Dus ik denk dat het zeer verstandig is, om bij de start op de middelbare school, gelijk te gaan inventariseren met de school, waar je zoon tegen aanloopt en dat dan op papier zetten. Geen vage constateringen dus, daar heb je niets aan bij het aanvragen van lgf.
fryskdumke
25-09-2010 om 09:28
Wel handelingsplan in het bo groep 8
Als de je kind op de basisschool het moeilijk heeft in groep 8 laat dan wel een handelingsplan opstellen in groep 8 inclusief evaluaties enz. Ik werk in het VO en dankzij handelingsplannen van groep 8 wil het soms wel lukken om eerder een LGF in het VO te krijgen.(dus geen half jaar wachten voordat je kunt beginnen) Dit omdat dan gekeken wordt naar welke zorg de leerling al heeft gehad.
Zoek daarnaast al gelijk contact met school, dwz oudergesprekken voor de start van het schooljaar inclusief verwachtte problemen en laat dit ook weer opstellen in een handelingsplan.
Mijn eigen ervaring is dat de commissie van indicatie soms echt soepeler is dan dat ze op het eerste gezicht doen voorkomen.
PDD-ertje
25-09-2010 om 11:39
Wat verwacht je van de rugzak
Ik ben heel benieuwd wat je verwacht van de rugzak begeleiding in het onderwijs?
Wat doet de school waar je kind naar toe zou willen volgend jaar extra voor kinderen met een rugzak? Ze krijgen extra geld voor begeleiding maar dat wordt niet op iedere school zo ingezet dat het kind er ook daadwerkelijk wat aan heeft.
Mijn zoon met rugzak in het vo heeft 1 keer per week een gesprek met zijn persoonlijk begeleider, zij fungeert voor ons als tussenpersoon tussen de leerkrachten. Maar de leerkrachten zelf die doen weinig extra's!
Ik heb zelf ook in het vo gewerkt als rugzakbegeleider maar je bent zo afhankelijk van de leerkrachten en die krijgen er vaak geen extra tijd voor. Als je een goede leerkracht hebt wil die ongeacht of het kind een rugzak heeft of niet zich extra inzetten voor jou kind. Maar ik heb zovaak meegemaakt dat de leerkrachten die het daadwerkelijk moeten doen met jou kind er geen bal van begrepen en niks hun manier van lesgeven aan passen om jou kind van dienst te kunnen zijn.
Dus vandaar mijn vraag wat verwacht je ervan en heb je daadwerkelijk die rugzak nodig?
Elisa Gemani
25-09-2010 om 13:13
Rugzakje
Zoon heeft nu al een "handelingsplan" oftewel een plan van aanpak. Toegesneden op zowel zijn hb als zijn ADHD.
De afdelingsmanager van de middelbare school zegt dat zij echt zoveel mogelijk proberen te doen voor ADHD-kinderen als zij kunnen maar hun middelen en budget is niet toereikend om ieder kind de benodigde extra zorg en handvaten te bieden. Ze kunnen in ieder geval niet ieder zorgenkind zoveel "bij het handje houden" als op de basisschool zonder rugzakje. Temeer omdat je praat over -tig zoveel docenten die veel minder tijd hebben per leerling.
Leerlingen met ADHD hebben in ieder geval eens in de twee weken een gesprekje met de zorgmanager, ze kunnen gebruik maken van een stilteplek als dat nodig is en ze krijgen bijv. een mapje waarin ze hun spullen netjes bij elkaar kunnen houden. Waar de begeleiding nog meer uit bestaat weet ik niet; daar hebben we gisteren niet dieper op in kunnen gaan in het kennismakingsgesprek.
Het hangt erg van het kind zelf af in hoeverre de "standaard" begeleiding genoeg is, alsook in hoeverre er vanuit thuis tijd en energie in wordt gestopt om het kind te helpen met structureren, plannen etc.
Daarnaast krijgen kinderen in de hb-klas al les in extra kleine groepen, wordt er extra aandacht besteed aan op een specifieke manier van leren etc. waarvan een kind met ADHD ook al profijt van hebben.
Dus of die rugzak ook daadwerkelijk nodig zal zijn valt nu nog niet te zeggen.
Maar omdat dit (middelbare school, rugzak) voor mij volkomen nieuw is wil ik toch maar zo goed mogelijk voorbereid zijn en vragen naar de mogelijkheden en manieren om eea te realiseren/in goede banen proberen te leiden![]()
Astrid
25-09-2010 om 23:00
Op basisschool aanvragen
Zoon had vanaf groep 7 t/m brugklas z'n 1e rugzakje en is nu in de 2e gestart met weer 3 jaar rugzakje. Ik zou zeggen: op de basisschool aanvragen! Je begint dan veel beter in de brugklas dan dat de vo school het meteen (zonder je kind te kennen) het moet aanvragen.
De rugzak begeleiding op de basisschool was heel goed. Veel overleg, wat wij wilde werd gedaan en wij bepaalde mee wat er met het geld werd gedaan. Op het VO stelt een rugzak bijna niks voor. Ja, je hebt wat privilege's en de ambulant begeleider fungeert als een soort bemiddelaar tussen school en kind/ ouders. Die ambul. begeleider komt af en toe langs, maar dan heb je het ook wel gehad. Gelukkig gaat het goed met zoon, maar anders zou ik hier niet blij van woorden.
Elisa Gemani
27-09-2010 om 14:16
Rugzakje
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga toch alvast maar hier op de basisschool een balletje opgooien. Ze hebben er in ieder geval meer ervaring mee en verstand van dus even kijken wat zij zeggen over het rugzakje.
Alle extra hulp (en geld) in dezen is mooi meegenomen...
Elisa Gemani
28-09-2010 om 15:52
Aanvragen lgf
IB'er en ik gaan de procedure in om het lgf aan te vragen. Op alleen ADHD zou het moeilijk worden maar er is sprake van een multi-complexe problematiek, zowel thuis als op school dus de vooruitzichten zijn gunstig. Gelukkig heb ik alle onderzoeksverslagen en rapporten bewaard en zijn de relevante niet ouder dan twee jaar. Volgens de IB'er moet dit gaan lukken (er is nog nooit een aanvraag van haar voor een rugzakje geweigerd) dus we gaan de papiermolen induiken![]()


