Kiki
24-02-2011 om 23:05
Rodebeuk help :)
En bij voorbaat al sorry voor dit draadje over het zoveelste slimme kind
Mijn zoontje is drie en best wel ver in zijn ontwikkeling en ik begin mij een beetje zorgen te maken om de school die ik heb uitgekozen.
Waar ik woon moet je vrij snel gekozen hebben, dus ik heb een leuke kleinschalige school gekozen met heel veel bewegingsonderwijs die vrij streng is (vind ik wel prettig) maar dus ook vrij conservatief.
Ik heb dus (stom genoeg) destijds weinig aandacht geschonken aan het verdiepen en verrijken en eventueel extra werk voor slimme kinderen. Daar weet ik weinig tot niets vanaf, hoe ze dat in die school aanpakken. Maar ja, wie denkt daar nou bij na. Mijn zoontje was geloof ik een half jaar toen ik hem aanmeldde.
Ik vroeg mij af wanneer de juiste tijd is om een gesprek met de directeur aan te gaan om te praten over mijn kind.
Het duurt sowieso natuurlijk nog een jaar. Maar ik begin te vrezen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt (eigenlijk weet ik dat wel zeker) en als dat zo blijkt zal ik haastje repje een andere school moeten zoeken waar ze wel kijken naar het individuele kind en dat is waarschijnlijk niet mogelijk.
Aan de andere kant lopen de kinderen met vier jaar toch vaak wel min of meer gelijk en wellicht stagneert die ontwikkeling ook wel en is hij op die school prima op zijn plaats.
Ik kan hem ook inschrijven in een andere school en dan over twee jaar (de gemiddelde wachttijd is twee jaar) hem op de nieuwe school naar groep 3 laten gaan.
Ik vind het zo moeilijk, het blijft een gok natuurlijk.
Enfin, het is trouwens ook echt iets voor mij om mij daar nu al druk over te gaan maken als het nog een jaar duurt voordat hij uberhaubt naar school gaat.
Wanneer zouden jullie een gesprek inplannen op de toekomstige school?
ayla
25-02-2011 om 09:00
Kiki
Kiki, Mijn jongste is zoals oudste ook weer vrij slim, loopt op cognitieve vakken denk ik 1 tot 2 jaar voor, qua kind vind ik hem echter weer erg jong, of hij HB is weet ik niet. We hebben ook een tijd zitten dubben of we hem misschien toch naar de buurtschool zouden sturen of het zekere voor het onzekere zouden nemen en naar de school van de oudste. Uiteindelijk hebben we voor het laatste gekozen. Hij is vorige week begonnen met wennen. Ik ben 2 maanden geleden in gesprek gegaan over hem, even op een rijtje gezet wat we thuis zagen, dat hij door oorproblemen verbaal niet heel sterk is maar dat je daar echt even doorheen moet prikken. Het voordeel van deze school is dat hij meteen in een groep 1-2 combi komt hij kan dus op eigen niveau werken en er hoeft ook niet meteen in juni bekeken te worden of hij doorkan naar 2 of niet. Wij waren echter bekend met deze school. Bij de oudste hebben we hier nooit over nagedacht en zijn gewoon naar de dichtstbijzijnste school gegaan, grote fout achteraf, haar kleutertijd was 1 groot drama. Zijn er meer scholen in de buurt, kun je iets opmaken van de sites, je kunt ook eens neuzen op het HB kind forum of er daar mensen zijn op scholen bij jou in de buurt. Tja en langer dan een half jaar van et voren gaan praten heeft denk ik weinig zin. Beter kort van te voren en concrete afspraken. Hal valt en staat vaak toch met de leerkracht.
Massi Nissa
25-02-2011 om 09:08
Zou ik niet doen
Hoi Kiki, ik zou er niet van te voren over gaan praten. Gewoon je kind laten starten en goed de vinger aan de pols houden bij de juf. Het is heel aannemelijk dat de juf binnen de kortste keren doorheeft wat voor vlees ze in de kuip heeft en er zelf over begint. Gebeurt dat niet, dan zou ik alsnog het gesprek aangaan.
Misschien is het juist *wel* goed om er al over te beginnen voor hij in groep 1 begint, maar ik zou bang zijn om gezien te worden als de zoveelste pushende moeder die als levensdoel heeft om een hoogbegaafdheidsplakkertje voor haar superbijzondere kind te krijgen (wat jij niet bent, dat weet ik ook wel, maar weet die directeur dat?).
Enfin, Rodebeuk heeft vast veel zinniger dingen te zeggen
.
Groetjes
Massi
ayla
25-02-2011 om 09:15
Klopt
wat Massi zegt klopt ook wel. omdat Ayladochter al op deze school zat was het makkelijker om in gesprek te gaan, zeurende ouders zijn we toch al
Bij oudste hebben we dat nooit gedaan. Echter nu naderhand zeg ik wel dat ik tijdens het eerste jaar wel meer de vinger aan de pols had moeten houden, sneller beslissingen moeten nemen en het niet laten sluimeren.
Yta Chalne
25-02-2011 om 09:22
Wachten of niet
Als je de school eigenlijk niet zo leuk vindt: van wachten wordt 'ie niet leuker.
Valkyre
25-02-2011 om 09:29
Massi/kiki
Nou, Massi, dat klinkt toch wel als zinnig advies. Mijn zoontje lijkt op bepaalde vlakken (taalvaardigheid, ruimtelijk inzicht) ook wat sneller te zijn dan z'n leeftijdsgenootjes. Maar door jouw advies denk ik dat ik me straks ook nog even op de vlakte houd.... Misschien dat ik wel iets ga zeggen over zijn gevoeligheid, want hij is van zichzelf heel rustig, maar als hij teveel in de buurt zit van drukke kinderen, kan hij helemaal buiten zichzelf raken. En daar zit de juf vast niet op te wachten...
Kiki: Overigens vind ik het wel raar dat er niets met snellere leerlingen wordt gedaan op die school. Hier kon ik geen schoolgids openslaan of er stond wel iets over oplossingen voor langzamere, dan wel snellere leerlingen in. Op de school waar zoonlief straks naartoe gaat, geven ze bijvoorbeeld een taal die ze op de middelbare school niet krijgen (Spaans, Russisch of Mandarijn) en doen ze projecten waarvoor ze zelf onderzoek mogen doen. Ik heb er wel naar gevraagd omdat mijn nichtje hb is, vandaar...
Nou maar hopen dat zoonlief niet mijn dyscalculie heeft geerfd... Dat maakt het in mijn ervaring weer heel lastig om als intelligent/snel lerend te worden gezien (en om jezelf zo te zien).
Ben heel benieuwd naar de adviezen van rodebeuk!
ayla
25-02-2011 om 09:44
Valkyre
Zo raar is dat niet hoor, op veel scholen staat het begeleiden van slimmere kinderen echt nog in de kinderschoenen. Toen ik voor mijn oudste vorig jaar op zoek ging naar een nieuwe school ben ik bij 6 scholen op gesprek geweest. Het merendeel daarvan was niet toegerust op deze kinderen. Ze hebben allemaal wel iets in huis. Zonnetjes systeem van veilig leren lezen, routeboekjes bij rekenen maar verder dan dat komen ze vaak niet. Je moet ook opletten vanaf welke klas bepaalde verrijking wordt aangeboden, vaak is dat pas vanaf groep 5 of 6 en dan zit je alsnog met een ongelukkige kleuter in groep 1. Kleuterjuffrouwen zijn er vaak toch nog van overtuigd dat als zij een kleuter een keertje de letter stempels laten doen ze voor de komende drie maanden alweer voldoende aan verrijking hebben gedaan.
Guinevere
25-02-2011 om 17:27
Koffiedik kijken
Ik vind dit toch wel erg koffiedik kijken. Ik bedoel, ik vind mijn eigen 3-jarige (al aan het wennen op school) eigenlijk ook wel rijp voor groep 2 na de zomervakantie. Ik heb het _gevoel_ dat hij zwaar voorloopt op bepaalde gebieden. Maar is dat echt zo of is dat mijn trotse moedergevoel?
Daarbij, wie zegt dat het goed voor hem is om gelijk van alles extra aan te bieden of te versnellen? Groep 2 werkjes kun je ook vanaf kerst gaan aanbieden, of vanaf weet ik welk moment.
In elk geval, praat met die directeur en vraag wat er mogelijk is, zonder gelijk uit te gaan van van alles en nog wat. Want dat kun je nu toch nog niet zeggen.
By the way, Rodebeuk is op vakantie. Zal morgen of overmorgen wel weer verschijnen.
Kiki
25-02-2011 om 22:23
Koffiedik kijken is het sowieso
dat is denk ik het hele probleem, dat en de enorme wachtlijsten op de basisscholen.
Ik denk dat ik maar eens een gesprek ga aanvragen met de juf van de peuterschool, eens kijken wat zij denkt. Die kent de school ook en die weet dat ik niet een vervelende pusherige moeder ben.
Mijn man verklaart me voor gek en hij heeft gewoon gelijk.
Massi, het is een meester in de kleuterklas
maar je hebt gelijk dat ik niet gelijk al gezien wilt worden als een moeder die haar kind een hoogbegaafdheidsstempel wil geven. Daar is volgens mij ook geen sprake van, hij is gewoon voorlijk.
Yta, de school zelf is juist heel leuk, geweldig leuk gelegen, Elke dag hebben ze gym, de school scoort uitstekend, (vandaar de ellenlange wachtlijsten)het is een vrij strenge school.
In het onderwijsplan staat wel heel uitgebreid beschreven hoe ze met zwakkere leerlingen omgaan, maar eigenlijk niet hoe ze met slimmere leerlingen omgaan.
Aan de andere kant staat in de schoolgids: Passend onderwijs, waarbij leerlingen uitgedaagd worden en waarbij verschillende leermogelijkheden worden aangeboden voor leerlingen met verschillen in aanleg, leerstijl en gedrag.
Pelle, ik bedeelde ook of het beter was om hem alvast in te schrijven op een andere school en hem dan te laten starten op de school waar hij ingeschreven staat en dan kan ik tzt altijd nog die beslissing nemen.
skik
26-02-2011 om 11:39
Werkjes
Het welbevinden van een voorlijke kleuter wordt hier nogal opgehangen aan het fenomeen 'werkjes'. Ik vraag me af hoeveel werkjes een kleuter gemiddeld per week maakt of moet maken. Eén per dag? Ik heb zelf het idee dat kleuters voornamelijk samen bezig zijn: in de kring, buiten spelen, gezamenlijk knutselen, in de hoeken spelen. Omdat ze maar zo weinig tijd besteden aan het maken van werkjes, zal het toch niet zoveel uit maken of ze groep 1 of groep 2 werkjes maken? En verschillen groep 1 werkjes en groep 2 werkjes veel van niveau?
Voor de goede orde: ik kan me helemaal voorstellen dat bijdehandte kleuters groep 1 werkjes totaal niet interessant of veel te makkelijk vinden. En dat kleuters die al wat kunnen lezen en rekenen kleuterwerkjes überhaupt niet uitdagend vinden. Maar omdat het onderdeel werkjes maar zo'n klein onderdeel van een schooldag is, lijkt het me gewoon niet zo'n doorslaggevend gegeven.
Ik denk dat het invullen van de behoefte aan interessante bezigheden valt of staat met de leerkracht die voor de klas staat. Als die leerkracht star denkt wordt het niks, als een leerkracht creatief is kan er veel. Mooie frasen in de schoolgids over onderwijs op maat ten spijt.
skik
Sera
26-02-2011 om 13:14
Groep 1
De doelstellingen in groep 1 en groep 2 zijn vaak expres redelijk laag gehouden omdat het niveau wat binnenkomt zo divers is. Groep 1 wordt toch meer gebruikt om kinderen op school te laten wennen en er is echt niet zoveel nadruk op schoolwerkjes. In groep 1 en ook in groep 2 is het vooral spelen en naar buiten gaan en wat knutselen tussendoor.
Mijn drie oudste kinderen waren alle drie al voor op de groep toen ze in groep 1 begonnen. De meisjes konden al lezen op hun 4de, mijn zoon kon goed rekenen en ook letters herkennen. Hij heeft in de loop van groep 1 en 2 thuis leren lezen. Het is niet zo dat mijn kinderen super begaafd zijn. Ik vind IQ sowieso een rare uitvinding. Wij hebben thuis gewoon heel veel materiaal en daarnaast hadden onze kinderen ook al jong veel interesse in schoolse zaken.
Ik heb van te voren niks gezegd tegen de school en dat was ook niet echt nodig. Mijn dochter had groep 1 echt nodig om te wennen aan school en aan het functioneren in een groep. Ze was zo verlegen in het begin. Al haar energie ging op aan het leren kennen van de school. Ze vond school leuker worden in groep 2 toen ze zich echt op haar gemak begon te voelen. Mijn zoon had dat niet zo maar hij is dol op buitenspelen en op bouwen en heeft heel groep 1 en groep 2 zich prima vermaakt in de kleuterklas. Mijn jongste dochter zit nu in groep 2. Zij loopt het meest voor; Ze kan bijna alles lezen, simpel rekenen en schrijft ook al korte stukjes/verhaaltjes. Tot nog toe verveeld ze zich niet op school. Ze is dol op knutselen en vooral op samenspelen met andere kinderen. Het sociale aspect is voor haar heel belangrijk; Volgend jaar gaat ze naar groep 3 en we zijn bang dat ze misschien zich daar wel gaat vervelen. Gelukkig is het een combinatie klas groep 3/4 en er is afgesproken dat ze voor een groot deel mee kan doen met groep 4.
Bij veel kinderen in de kleuterklassen die voorlopen is het zo dat die voorsprong uiteindelijk minder wordt op de klas. Mijn oudste dochter behoort nog steeds tot de betere leerlingen maar mijn oudste zoon functioneert nu op een heel gemiddeld niveau.
Mijn advies is om het belang van de kleuterklassen niet te groot te maken. Echt veel schoolse zaken zal je zoontje er vast niet leren maar dat is ook helemaal niet zo belangrijk in de kleuterklassen. Zolang hij zich goed vermaakt zou ik verder niks zeggen tegen de meester.
Fiorucci
26-02-2011 om 14:40
Sera
" In groep 1 en ook in groep 2 is het vooral spelen en naar buiten gaan en wat knutselen tussendoor"
Nou dat ben ik niet met je eens, mijn ervaring is toch anders. Kleuters hebben hier zelfs een vorm van weektaak vanaf groep 2, een paar dozen/werkjes die klaar moeten zijn op vrijdag. Het is beslist niet alleen maar spelen en vrijblijvend wat geknutsel. Er is echt een dagprogramma, voorbereid door de leerkracht.
rodebeuk
26-02-2011 om 18:55
Daar ben ik weer...
terug van een zéér verkwikkende vakantie. Dus met een hernieuwd rustige en afgewogen toon..
Uhhm Kiki, volgens mij heb ik 1x een waarschuwing uitgevaardigd, meer niet. Klopt dat? Toen ging het over dat het wel handig is met een voorspronkelijke kleuter om bij de schoolkeus te letten op hb, compacten, verrijken enzo.
Nou, daar sta ik nog steeds achter. Het scheelt je 1 overstap. Niet dat je alles kunt voorzien, maar een school die niet of slecht differentieert is erg lastig met dit type kind.
Kortom, kan je hem ook nog bij een andere school aanmelden? Zou ik zeker doen. Of moet je dan een verklaring ondertekenen dat je hem niet ook op een andere school hebt ingeschreven? Dan wordt het allemaal wat lastiger en kan ik me beter voorstellen dat je ertoe neigt om het advies van je man op te volgen.
berta
28-02-2011 om 14:32
Wel op letten
Ik ben dan wel geen rodebeuk, maar zal toch even onze ervaringen schetsen, kind dat uiteindelijk flink vastliep op school. Achteraf gezien ging het al heel vroeg mis. En iid, in groep 1 gaat het nog helemaal niet om die werkjes, dat is helemaal niet zo belangrijk. Maar die werkjes vertegenwoordigen ook een symbolische waarde. Met werkjes op niveau kun je een kind ook laten zien dat je hem ziet en enigzins begrijpt. En vanaf dag één laten zien dat het ook heel normaal is dat iedereen op een ander niveau functioneert, hoe zeer dat ook nog kan veranderen. Bovendien geeft een leerkracht die de noodzaak van ander werk inziet ook te kennen iets te snappen van slimmere kinderen. Die bijkomende zaken, daar gaat het mi vaak om, maar dat zit vaker goed bij leerkrachten die kunnen en durven differentieren.
Daarbij komt een slimmere kleuter vaak voor veel verrassingen te staan op school. Verwachtingen die niet worden ingelost etc. Het is best zonde het beeld van school al zo jong negatief te beïnvloeden, en helemaal niet nodig. Een slimmere kleuter kan best in de war raken van iets simpels zoals dat hij op school opeens geprijsd wordt voor werkjes die hij thuis al zo lang beter doet. Juist een ouder kind kan dat weer beter plaatsen.
Tuurlijk gaat het niet altijd *mis*. Veel kinderen weten zich uitstekend aan te passen, ook slimmere. Ik zou het risico niet nog eens lopen. En iid, vaak wordt een voorsprong kleiner of verdwijnt. Dat kun je ook zien als de ultieme manier van aanpassen. Of we daar nu, in z'n algemeenheid dan, zo blij mee moeten zijn?
Kiki
01-03-2011 om 13:51
Dank jullie wel nogmaals
Het gaat me trouwens niet eens echt om de kleuters hoor. Meer over groepen 3 t/m 8
En ook dat ik niet goed weet hoe ze om gaan met slimme kinderen. Ik heb volgende week vrijdag een afspraak met de peuterjuf. Die kan me wellicht wat gerust stellen, die is al 30 jaar aan die school verbonden. Als ik aan mezelf terug denk over hoe ik me verveeld heb op school, dat wil ik mijn oudste graag besparen.
Volgens mij mag ik gewoon op meerdere scholen inschrijven. Ach ik loop volgens mij ook gewoon wel hard van stapel en misschien is het ook wel een groot deel moedertrots
Ik zei al, mijn man vindt me onzinnig.
rodebeuk
01-03-2011 om 15:36
Hohoho
Als je straks alsnog van school moet wisselen omdat je eerstegeborene het behang van de muur staat te krabben dan piept je man ook anders hoor.
Als ik zo hoor hoe jij je oudste beschrijft lijkt hij me ook erg gevoelig, of hoe zeg je dat - hij zal veel signalen oppakken.
Mijn jongste is nu versneld en die vraag dan of hij anders is, nou ja, dat zegt ie gewoon van zichzelf. Mama ik ben raar want ik heb AVI 8 en ik ben 5 en ze hebben me in groep 3 gezet. Dat vind ik moeilijk, en dan had ik wel graag een school gehad die normale kinderen niet anders maakt alleen omdat het aanbod wat moet worden aangepast.
Overigens is het ook zinloos om je in te houden in de hoop/veronderstelling dat de voorsprong tijdelijk is. Het zou hooguit je insteek wat moeten beinvloeden, maar op dit moment moet je toch handelen naar wat je ziet. Het staat dan wel niet in steen gehouwen, maar het is alles wat je hebt.


