Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

04-11-2010 om 12:26

Rekentoets niet meetellen.

Onze dochter zit nu op het vmbo-t. Ondanks haar dyscalculie en dysorthografie gaat het heel erg goed met haar op school. Ze heeft een verklaring en krijgt compensatie. Afgelopen week heeft ze bij wiskunde een rekentoets gehad. (optellen, aftrekken,deel en keersommen breuken etc.) Waar ze met wiskunde nu achten en negens haalt scoort ze hier dus een vier op. Wat ook wel te verwachten was. Wat me nu wel verbaast is dat de leerkracht heeft gezegd dat dit punt nergens voor wordt meegeteld. Voor de andere kinderen wel maar voor haar niet. Haar leerkracht heeft tegen haar gezegd dat hij naar een symposium geweest en dat je bij kinderen met dyscalculie nog zoveel kunt oefenen maar dat het gewoon niet lukt met rekenen met deze kinderen. Dus dat je daar geen moeite in moet steken met oefenen. En daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind het nu eigenlijk een vrijbrief om nu maar nooit meer niks aan rekenen te doen. Over 4 jaar moet ze ook de verplichte nieuwe eindexamen rekenen doen. Vraag me af hoe ze die gaan beoordelen. Onze dochter vindt het nu wel erg makkelijk om overal haar rekenmachine voor te gebruiken terwijl wij vinden dat met oefenen ook nog wel wat te bereiken valt. DIt was ook het geval met de RT die ze vorig jaar in groep 8 gehad heeft.
Is het nu heel raar dat ik vind dat ze moet blijven oefenen en niet zoals haar leerkracht zegt dat oefenen niks uithaalt. ? Ik vind het een vreemde gedachtengang en raar dat ze nu toetsen kan maken die toch niet meetellen. Dit geeft haar de kans om zich er met een jante van leiden van af te maken.
Maar misschien denk ik nu te zwart-wit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

04-11-2010 om 14:37

Je kind heeft een handicap

Je dochter heeft een handicap. Dat is zelfs vastgesteld door een deskundige. Je kind heeft een rekenmachine nodig om te rekenen, net zoals andere kinderen een bril nodig hebben om te zien of een rolstoel nodig hebben om zich voort te bewegen.

Stel je mist twee benen en je krijgt een gymtoets: sprint 100 meter. Je mag geen hulpmiddelen gebruiken én als je er langer dan 15 seconden over doet, zak je met als gevolg dat je blijft zitten. Het volgende jaar gelden er dezelfde eisen. Is het redelijk om deze toets te gebruiken voor iemand zonder benen, spasmen, etc?

"Over 4 jaar moet ze ook de verplichte nieuwe eindexamen rekenen doen. Vraag me af hoe ze die gaan beoordelen."
Ik ga er vanuit dat ze haar rekenmachine mag gebruiken, net zoals iemand anders een bril, rolstoel, laptop om te schrijven mag gebruiken.

"terwijl wij vinden dat met oefenen ook nog wel wat te bereiken valt."
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Hier een dyslectische zoon. Natuurlijk moet hij zo goed mogelijk leren lezen, maar ik vind het wel fijn dat toetsen mondeling kunnen worden afgenomen/worden voorgelezen, zodat hij kan laten zien dat hij de stof beheerst ipv laten zien dat hij geen kei is in lezen (want dat wisten wij al).
Daar kun je op insteken. Maar besef ook dat het in de basisschoolperiode niet is gelukt om dat voldoende bij te spijkeren. Ik zou eerder inzetten op haar wiskundige vaardigheden.

Ik zit juist meer met het feit dat HAVO/VWO leerlingen maximaal 1 vijf mogen halen voor Nederlands en Engels. Dat wordt nog knap lastig voor kinderen die zo dyslectisch zijn als een deur maar verder wel HAVO/VWO capaciteiten hebben.

kaatje66

kaatje66

05-11-2010 om 10:45

Hier ook blij

Wij zijn ook blij dat ze extra tijd etc. krijgt. En zoals jij het zegt Chippie klopt het ook wel. Maar zo'n opmerking van haar leerkracht motiveert haar niet om er nog energie in te steken. En dat vinden wij jammer. Niet omdat haar punt niet meetelt, maar dus wel dat haar nu het gevoel gegeven wordt dat ze niks meer hoeft te doen wat rekenen. Ze moet gewoon blijven rekenen en alles wat ze oppikt is meegenomen, dus ook oefenen voor de rekentoets die nu voortaan standaard 1x per maand wordt afgenomen om de kinderen up-to date te houden.

Chippie

Chippie

06-11-2010 om 00:09

Maar...

Maar ik neem aan dat ze qua huiswerk en instructie gewoon nog meedoet met de klas. Ik vergelijk het dus een beetje met mijn zoon. Hij is heel blij dat hij weet dat hij dyslectisch is. Hij snapt nu wat er aan de hand is en waarom oefenen niet het resultaat oplevert zoals bij andere kinderen. Hij is juist gemotiveerder om thuis te lezen, het is minder frustrerend. Op school werd hij eerst iedere maand getest en nu minder vaak. Hij leest wat hij leuk vindt en op welk niveau hij zit is minder belangrijk omdat het zo weinig zegt bij een dyslectisch kind.

kaatje66

kaatje66

06-11-2010 om 10:50

Tuurlijk

Ze volgt de instructie maaar dan gaat het over wiskunde. In het kader van het "slechte"rekenonderwijs wil het ministerie voortaan een toets afnemen bij de alle examenkandidaten, op vmbo-niveau-mbo niveau etc. Volgens mij is onze dochter de eerste lichting die dit gaat doen in 2014. In hun leerboek zit dus ook een apart hoofstuk die het vak rekenen behandeld. Wat ze dus 1x per maand krijgen + een toets.
Als ze nu al van die leerkracht te horen krijgt dat oefenen niks helpt dan motiveer je haar niet meer om thuis ook te oefenen. Binnenkort hebben we oudergesprek en zullen we dit aankaarten.

Chippie

Chippie

06-11-2010 om 12:02

Kaatje

Maar dat rekenen oefenen ze toch ook in de les. Ik zou het haar uitleggen als: het werkt bij jou iets langzamer (hier werd het uitgelegd met snelweg vs kronkelweggetjes). Dit geldt misschien ook voor dyscalculie? Ze kan prima rekenen maar gewoon iets langzamer. Misschien kan school wel gewoon de toets doen maar dan bv de helft van de opgaven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.