vlinder72
26-06-2010 om 11:14
Rapport
Onze zoon (groep 4) kwam gisteren thuis met zijn rapport. Niet slecht maar vrijwel exact gelijk aan zijn rapport van december. En dat terwijl hij in de loop van het schooljaar het steeds beter is gaan doen. Onze zoon is voor de juf onzichtbaar en ik heb het gevoel dat zij zijn rapport heeft ingevuld hoe zij denkt dat hij is en niet naar zijn resultaten heeft gekeken. Zo kwamen wij erachter tijdens het laatste 10 minuten gesprek dat hij volgens de juf heel slecht was in begrijpend lezen. Maar toen wij naar de uitslagen van zijn cito vroegen bleek hij tot haar verbazing een A hierop gescoord te hebben en zelfs in taalbegrip het beste van de klas te zijn. Toch staat op zijn rapport een onvoldoende voor begrijpend lezen. Met weliswaar Avi 7 ernaast maar is ze "vergeten" de rest met betrekking tot lezen in vullen en heeft ze ook zijn cito score niet ingevuld. Rekenen hetzelfde. Hij had een B voor zijn cito omdat hij rekenen meten en klokkijken niet snapt. Tja, dan doe je dat fout en scoor je geen A. De rest doet hij goed. Toch heeft hij voor rekenen verder overal een voldoende gekregen. Volgens mijn zoon zelf levert hij bijna altijd zijn rekenwerkjes foutloos in. Moeilijk om dat voor ons te controleren. Vermeningvuldigen had hij dan wel weer zeer goed maar ja, dat moest ook wel. Hij had als tweede van zijn klas zijn tafeldiploma. Wat zouden jullie doen? Met zijn rapport naar de juf gaan en vragen of ze ontbrekende gegevens ook nog even wil invullen en vragen hoe hij aan die voldoendes komt bij rekenen. Of het maar gewoon laten zitten. Hij moet nog een week met deze juf en volgend jaar krijgt hij in groep 5 twee andere juffen (die hem dan hopelijk wel voor vol zien en niet als dat lieve, kleine jongetje). Of doen wij misschien veel te moeilijk en moeten wij die rapporten niet zo serieus nemen. Onze zoon in groep 4 is onze oudste dus wij zijn nog niet zo thuis in het hele school gebeuren.
M Lavell
26-06-2010 om 11:22
Laten corrigeren
Ja, naar de juf toe en een nieuw rapport vragen met de juiste gegevens.
De kans dat de volgende juf of meester de beoordeling gewoon overschrijft is groot.
Groet,
Miriam Lavell
Polly Shearman
26-06-2010 om 13:10
Verschil tussen cito en gewoon werk
daar zit gewoon verschil tussen, je kan best heel goed zijn in het ene, en slecht in het andere,
Hier een zoon met alleen 8 9 en 10 op zijn rapport maar zijn cito uitslagen waren vaak maar E D en C
Andersom is dus ook mogelijk, bij cito toetsen goed scoren maar in de klas zelf niet zo geweldig.
groet, pol
vlinder72
26-06-2010 om 19:24
Polly
Ik denk ook dat mijn zoon in de klas niet laat zien wat hij kan. En omdat het zo'n lief, schattig jongetje is komt hij daarmee weg. Ik heb ook echt niet de illusie dat hij een briljante leerling is. Helemaal niet zelfs. Ik kan ook best leven met een matig hier en daar maar ik vind het wel prettig dat zijn cito scores ook op zijn rapport staan (zowel de goede als de slechte). En ik vraag mij daarom af of ik dat aan de juf kan vragen.
M Lavell
27-06-2010 om 09:39
Omgekeerd niet logisch
Polly:"Hier een zoon met alleen 8 9 en 10 op zijn rapport maar zijn cito uitslagen waren vaak maar E D en C "
Andersom is minder logisch.
De methodegebonden toetsen kunnen laten zien dat je kind het ten opzichte van de methode (en dat is vaak ook in relatie tot de klas) prima doet.
Cito-toetsen zijn methode-onafhankelijke toetsen. Daarin worden dus ook vaardigheden getoetst die mogelijk niet in die ene methode worden aangeboden (niveau en of vaardigheid). Het is de methode + ...
Cito toetsen wel goed doen en methodetoetsen slecht, is daarom niet zo logisch. Tenzij de leerkracht heel sterk de klas als maat neemt en je toevallig te maken hebt met een klas die over de hele linie uitstekend scoort op de Citotoetsen.
Maar dan nog zou ik de gegevens aan laten passen. Die rapporten betekenen wat. Niet alleen voor nu, maar ook voor later (doorstroom vo). Bovendien horen ze een volledig onderwijsverslag te geven (informatieplicht van scholen aan ouders). Dus hoort er ook in te staan wat er goed ging.
Groet,
Miriam Lavell
Geerke
27-06-2010 om 15:01
Compleet en correct
Vlinder, ik zou het wel laten aanpassen.
Niet omdat het rapport van groep 4 gevolgen heeft voor de doorstroom naar het vo, want daar geloof ik niet in en dat is ook niet mijn ervaring als juf van groep 7 en 8.
Maar gewoon, omdat het compleet en correct hoort te zijn.
vlinder72
30-06-2010 om 09:34
Het rapport is aangepast
De ontbrekende onderdelen zijn ingevuld. En dat waren ook nog eens allemaal zeer goedjes. grrrr. Hoe kan je dat nou vergeten???? Verder nog met de juf gesproken over zijn voldoendes voor rekenen. Het blijkt dat hij zo graag iets wil doen dat hij niet goed oplet en daardoor fouten maakt. De juf zag ook dat hij slim genoeg is. Hij zit nu ook vooraan zodat ze hem in de gaten kan houden. Verder hebben wij het ambrasoft programma gekocht. Op verzoek van onze zoon trouwens. Hij wou zo graag oefenen met spellen en rekenen.
Wilma
01-07-2010 om 12:31
Tjonge jonge
Als de juf al niet zorgvuldig te werk gaat, waarom zouden de kinderen dat in de klas dan wel doen? Ik kan me hier gruwelijk over opwinden, een rapport is iets wat je serieus moeten nemen als het school uitkomt, maar wat je kennelijk niet serieus neemt als leerkracht (in sommige gevallen dan, gelukkig doet 't overgrote deel van de leerkrachten 't wel goed).
Fijn dat ze de zeergoedjes erbij heeft gezet !!! Ik zou hier wel wat van gezegd hebben, dat ik dit niet netjes vind ofzo.
Hier destijds toen zoon in groep vier zat eenzelfde situatie (alleen niet met zeergoedjes) en toen ze uiteindelijk na veel vragen ons de uitslagen van de cito's op de computer liet zien, kregen we eerst een uitgebreide uitleg, met allerlei scores en ineens ... hé, dit was niet van onze zoon, maar van een klasgenootje! Ik heb toen wel gezegd dat ik dit allemaal niet erg zorgvuldig vond overkomen.
Maar fijn dat 't nu opgelost is, 't is toch iets wat je je hele leven bijblijft of wat je later met plezier wil laten zien ('kijk eens, opa had allemaal zeergoedjes!').
Groetjes,
Wilma
