Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

11-06-2009 om 21:17

Rapport

Mijn zoontje van bijna 5j heeft zijn rapport meegekregen. Hij zit in groep 1. Nu ben ik best wel geschrokken van zijn rapport. Hij scoort zo tussen matig en voldoende. De cito scores voor taal en ordenen zijn een C.
Ik begrijp op een aantal vlakken de score's wel. Zo is hij dromerig en heeft daarom een matige score bij luisteren. Maar mijn ervaring is dat hij in taal goed is. Maar ook daar scoort hij matig.
Ik herken mijn kind gewoon niet in het rapport.

Wie heeft dit ook bij haar kind ervaren en wat heb je toen ondernomen.

PS binnenkort zijn er 10 min gesprekken met de juf en zal dan ook mijn verbazing uiten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

11-06-2009 om 22:01

Ik vind

Dit wel een beetje nalatig van school dat je pas op het rapport moet zien dat het niet zo goed gaat met je zoontje op school. Je zou toch verwachten dat de juf dit al eerder aan je gemeld had. Nu zijn C-scores gemiddeld, dus dat klinkt nog niet heel zorgelijk, maar matig vind ik toch al minder.
Ik zou gewoon een gesprek aanvragen met de juf, niet zozeer het 10 minuten gesprek afwachten, want 10 minuten lijkt me erg kort hiervoor.
Wel heftig dat hij al een rapport krijgt in groep 1, hier doen ze dat helemaal niet, pas aan het einde van groep 2. Maar er zijn vast meer scholen die het in groep 1 al doen.

Legoblokje

Legoblokje

11-06-2009 om 22:21

Bespreken

Ik zou het zeker gaan bespreken met de juffen en vragen of zij het rapport baseren op de citotoets of op hun eigen ervaringen.
C is niet zorgwekkend maar geeft inderdaad aan dat hij niet bij de bovengemiddelde kinderen hoort. Maar een kleutercito is maar een kleutercito. Je kunt er weinig mee. Misschien heeft hij wel leuk naar buiten zitten staren, of heeft hij zijn potloodje van alle kanten bekeken, of....
Mijn zoontje had in groep 1 ook C-scores en in groep 2 A-scores en nu in groep 3 B-scores en gaat het lezen moeizaam. Ik herken de 'schrik' als je kind lager scoort dan je had verwacht. Nu ben ik wat groepen verder en denk ik, het zal wel...

Ik zou een dubbele afspraak plannen. Ik zou ook vragen of het een lage of hoge C-score is. Een hoge score betekent redelijk gemiddeld, een erg lage C-score is iets meer zorgelijk. Maar nogmaals, het is maar een kleutercito. Leuk dat ze het doen, maar hecht er niet teveel waarde aan. Mijn andere zoontje had een vraag met drie plaatjes fiets, bromfiets, helikopter en auto. Welke er niet bij hoorde. Volgens mij hoorde de helikopter er niet bij (want vliegt in de lucht), mijn zoontje had het fout maar in mijn ogen helemaal goed (fiets want geen motor). Tja. Belangrijker vind ik hoe de juf hem inschat. Bij ons stonden ze toen met hun monden te klaperen. Ze moesten even zelf nadenken. Toen kwam er inderdaad uit (misschien wel om ons tevreden te houden?) dat ze hem het hoger dan die c-score hadden ingeschat.

Probeer het een beetje tactisch aan te pakken. Juffen zijn vaak snel op de teentjes getrapt als je info geeft dat je verbaasd bent over hun bevindingen.

Jacobien

Jacobien

11-06-2009 om 22:23

Ja, gek hé

Tja, ik vind het ook een beetje gek. Tijdens het 10 min gesprek in november was het nog een slim en speels kind. Ik heb een aantal keer aan de juf gevraagd hoe het gaat en het enige wat zij aangaf was dat hij soms wat dromerig is. En dan nu dit rapport ....... daar had ik niet op gerekend.

Inzage

Hoi Jacobien,
Vraag inzage in de cito's zelf. Dan kun je zien wat er is gebeurd: is hij halverwege de cito afgehaakt (gaan tekenen of niets ingevuld bijv), of maakte hij fouten.
Verder zou ik bespreken dat hij kennelijk 'afzakt' en vragen waarom. Want dat zou ik persoonlijk zorgelijker vinden dan c scores op zich.

Jacobien

Jacobien

12-06-2009 om 14:11

Hecht weinig waarde aan cito, maar ...

FF voor de duidelijkheid, ik hecht weinig waarde aan de citotoets bij kleuters. Dus die C maakt mij verder niets uit.

Maar de overige beoordelingen kwamen van de juf, en daar maak ik mij wel zorgen over.

Ik ken mijn zoon als een blij en sociaal kind met veel vriendjes vanuit de klas en daarbuiten.Hij mag vaak naar feestjes van de kinderen in de klas en kinderen komen vaak bij hem spelen. Maar juf beoordeelt hem als matig tot voldoende als het gaat om contacten met kinderen in de klas.

Verder vind ik mijn zoon slim en verbaal sterk. Hij stelt vragen als; "hoe ziet de zee eruit als er geen water inzit" en "wat komt er na de ruimte". Hij is geintereseerd in lezen en schrijven. Hij vertelt bij thuiskomt over de dag op school (natuurlijk wel in flarden). Maar juf vindt dat hij verbaal niet sterk is.

Ik zie een echte kleuter; soms dromerig en vol met fantasie. Maar wat ik zie dat ziet de juf niet. En daar maak ik mij zorgen over.

maan.

maan.

14-06-2009 om 08:57

Rapport groep 1?

Vreemd om in groep 1 al een rapport te geven..
Ik weet dat ze hier wel de kleuters de citotest laten doen, maar dan toch echt pas in groep 2, en dat ze de resultaten niet zo belangrijk vinden.. het is meer het zoeken naar een bevestiging van hun eigen constateringen en als dat afwijkt dan kijken waarom.

Juf gaf ooit een voorbeeld; het antwoord is niet het belangrijkste maar de achterliggende gedachte. Als jantje een verkeerd antwoord geeft maar een goede redenatie daarvoor heeft is dat beter dan pietje die zomaar het goede antwoord geeft..

wat hoort er niet bij: auto - vliegtuig - bus - vrachtwagen. Het vliegtuig hoorde er niet bij want dat rijdt niet maar vliegt in de lucht. Er was een leerling die vond dat de vrachtwagen er niet bij hoorde want de rest daarmee kon je met vakantie. Tja dat hoor je dus officieel als juf fout te rekenen..

Legoblokje

Legoblokje

14-06-2009 om 13:31

Maan

"Juf gaf ooit een voorbeeld; het antwoord is niet het belangrijkste maar de achterliggende gedachte. Als jantje een verkeerd antwoord geeft maar een goede redenatie daarvoor heeft is dat beter dan pietje die zomaar het goede antwoord geeft.."

Maar dan moet je de Cito wel individueel af laten nemen en bij iedere fout vragen waarom hij/zij dat zo heeft gedaan. Dat gebeurt volgens mij zelden (en is zeker niet de bedoeling).

mar-ank

mar-ank

16-06-2009 om 16:02

Was dat maar zo maan!

Toen mijn dochter in groep 2 haar eerste cito kreeg moesten ze ineens in een ander lokaal allemaal achter een eigen tafeltje, tafeltjes uit elkaar die toets maken. Mijn dochter raakte volledig overstuur; huilen, huilen en de toets dus helemaal verknald natuurlijk; E nivo. Toen heeft de juf hem een week later nog eens afgenomen; alleen met de juf in een kamertje, heel rustig. Resultaat: A nivo.
Gevolg is wel dat ze nu (groep 6) nog altijd behoorlijk gestressed is als ze een cito toets krijgt. Volgens mij omdat ze het die allereerste keer niet goed hebben aangepakt (we waren als ouders niet eens ingelicht dat er een cito kwam).

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-06-2009 om 16:21

Mar-ank

"we waren als ouders niet eens ingelicht dat er een cito kwam"

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Het effect van ouders inlichten is namelijk dat sommige ouders er een vreselijke heisa van gaan maken, gaan uitgebreid oefenen met hun kinderen, kortom: ze gaan stress bij hun kinderen veroorzaken. Je weet toch ook niet wanneer een kind een toets krijgt op school? Toetsen maken hoort bij de schooldiscipline, en je moet niet te moeilijk doen over de cito´s. Zeker niet bij kleuters. Maar waarom ze bij jullie dan in vredesnaam de kleuters in een apart lokaal zetten met losse tafeltjes?!

mar-ank

mar-ank

16-06-2009 om 21:36

Eens, maar...

In principe ben ik het met je eens. Maar niet als het om de kleuters gaat. En zeker niet als je ze gaat toetsen op de manier waarop dat bij ons op school gaat. Ik hoefde echt niet precies te weten wanneer de toets kwam, maar DAT hij kwam had ik toch wel willen weten. Zeker als je een onzeker kind hebt, die schrikt van alles wat nieuw is (en dan dus werkelijk in paniek raakt). En ik kan me toch niet voorstellen dat ouders met hun kleuters gaan oefenen voor de cito? En bij de hogere groepen hou je dat niet tegen door niet te vertellen wanneer de toets is, lijkt mij.
Mijn dochter heeft er in ieder geval een behoorlijke knauw aan over gehouden. Zo erg, dat ze in groep 4 dachten dat ze faalangst had. Daar is ze nu wel een beetje overheen, maar ze heeft nog altijd onnodige stress voor een toets. En voor een deel is dat de aard van het beestje, maar de manier waarop school het heeft aangepakt heeft zeker niet geholpen! En dat neem ik ze nog altijd kwalijk, al moet ik zeggen dat ze in jaren daarna ons steeds keurig hebben ingelicht voor er een cito kwam (op ons verzoek, en nu hoeft dat niet meer).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.