Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-09-2010 om 23:33

Nou ja zeg (versnelling terugdraaien?)

Ik vind net onderin de schooltas van mijn zoontje (9,5, hb, versneld van groep 3 naar 5 en van 6 naar 8) een brief van een van zijn juffen (duo-positie) dat de nieuwe directrice niet zeker is van het besluit om mijn zoontje te laten versnellen naar groep 8 en dat ze eerst meer informatie wil alvorens haar fiat te geven. WAT!?
Ten eerste was het allemaal dacht ik al geregeld; zowel juf die hem het beste/langste kent, zijn plusklas-mentor, de IB'er en anderen waren/zijn harstikke voor en ik ook. Hij doet gewoon mee met groep 8 en gaat voor de CITO in februari. Zoonlief wil ook heel graag. Hij wil pertinent niet nog langer op de basisschool blijven dan nodig. Hij heeft het allemaal al wel bijna gezien ondanks verbreding/verrijking/versnelling en plusklas.
Ten tweede wist ik helemaal niet dat we een nieuwe directrice hadden; vlak voor de zomervakantie is de oude directeur weggegaan en was er een interim-directrice. En nu moet zo'n #@%mens dat mijn zoontje helemaal niet kent, waarschijnlijk niks weet van hb en die ik nog nooit gezien heeft een "statement" maken en iedereen in onzekerheid brengen? Het schijnt dat de procedure is dat zo'n beslissing in overleg met de directie genomen moet worden maar ja, tot voor kort was er dus geen "echte" directie...
Ik ben op dit moment werkelijk laaiend. Heb hier zoveel tijd en energie in gestoken; zoonlief heeft extra schrijfles, doet keihard zijn best en verheugt zich enorm op de CITO en de middelbare school. Al zijn vriendjes gaan ook naar de middelbare school volgend jaar. Zijn juf heeft een heel plan van aanpak geschreven etc. etc. Ik heb binnenkort een afspraak met de middelbare school die we op het oog hebben en ben druk bezig alles alvast zo goed mogelijk te regelen met opvang etc. En dan nu dit?
Mevrouw heeft dunkt mij alle informatie die ze nodig heeft en met name van de "experts". Ik denk dat ze vooral erg bang is om van start te gaan met iets wat mogelijkerwijs slecht zal staan op haar CV en zich dus wilt indekken danwel dus een "statement" maken. Wat een baarlijke flauwekul zeg. Het enige wat ze hoeft te doen is dat plan van aanpak tekenen zodat zoonlief gewoon door kan gaan op de ingeslagen weg. Dit zal mijn zoontje ook heel erg vinden; ik denk niet dat ik het hem durf te vertellen hoe de zaken er nu opeens zo voor staan...
Ik ga morgenochtend meteen eerst maar een afspraak maken met mevrouw de directrice en om opheldering vragen. Heel vreemd dat ik niet meteen door haar zelf benaderd ben en ik dit nu per brief van een juf moet vernemen... Waarschijnlijk zit het hen ook niet lekker maar dit is geen stijl. Wat vinden jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Formalititeit?

Elisa, het zou kunnen dat het gewoon een formaliteit is hé: die directrice wil wat achtergrond en uitleg vooraleer ze haar handtekening op papier zet. Dat lijkt mij heel normaal en logisch.

Ik zou dus rustig blijven en duidelijk maken dat je begrijpt dat dit maar een formaliteit is want dat de versnelling door alle partijen lang en breed werd besproken en goedgekeurd in het verleden en nu natuurlijk niet meer kan worden teruggedraaid.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-09-2010 om 15:24

Versnelling

Zo, heb er een nachtje over kunnen slapen Ben er inmiddels achter dat het niet om een formaliteit gaat maar dat de nieuwe directrice "meer informatie" wil. Geen idee waarom want ze beschikt al over alle informatie die ze nodig heeft. Van diegenen die mijn zoon het beste kennen/langst in de klas hebben alsook de meeste kennis van en ervaring hebben met hb. Ze wil contact opnemen met de voormalige behandelaars van mijn zoon terwijl die zich niet bezig hebben gehouden met zijn hoogbegaafd zijn/functioneren op school en nauwelijks verstand hebben van hb. Zij zijn dus beslist niet degenen op wiens advies zij evt. af zou moeten gaan.
Ik heb ook nog een schooladviesdienst voor hb kinderen in het basisonderwijs gebeld en volg hun adviezen op. Zodoende heb ik op korte termijn een gesprek aangevraagd met de directrice en ik geef mijn ideeen voor een plan van aanpak met praktische voorstellen op papier. In de tussentijd gaan zowel zoon als ik er gewoon van uit dat hij in groep 8 zit en de CITO in februari gaat maken. Verder hou ik de vinger aan de pols en wacht rustig af maar zorg er wel voor dat deze onduidelijke situatie niet nog veel langer gaat duren. Van andere ouders heb ik begrepen dat zij soortelijke problemen hadden/hebben met school en dat je er zelf continu achteraan moet gaan wil er iets gebeuren. Jammer dat ik daar nu pas achterkom...

Okee elisa

..het klinkt al wat rustiger.

Wat er ook gebeurt, je moet de ruimte laten voor de andere kant om fouten te maken. Niet zelf erin springen en daardoor de boel op knappen zetten, hoe moeilijk dat ook is.

Het doet me denken aan een oude baas die me leerde:

"Een pratende verdachte moet je nooit onderbreken"...

Een waardevolle les voor mij. Ik had de neiging om erin te springen en te zeggen hoe het zit, een beetje zoals jij ook in je eerste posting deed (tegen ons, niet tegen de nieuw directeur natuurlijk).

Mijn ervaring is dat hoe stommer de andere kant doet, des te meer jij te winnen hebt door kalm te blijven en het vertrouwen in een goede afloop uit te stralen.

Ik kan me je gevoelens heel goed indenken hoor, ik weet hoe afhankelijk je je kunt voelen. Toen wij het eerste compacten en verrijken gesprek met de juf hadden na de versnelling verzuchtte ik naderhand tegen de orthopedagoog dat het leek of we moesten bedelen. Ik vond het afschuwelijk. Het hielp me toen heel erg dat zij me geruststelde en benadrukte dat het nog veel erger kon, dat we het tijd moesten geven. Zo is het ook gegaan.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-09-2010 om 15:35

Update

Ik heb dinsdag a.s. een gesprek met de nieuwe directrice. Bleek dat alle kinderen vlak voor de zomervakantie een brief hadden meegekregen omtrent haar aanstelling maar zoonlief was waarschijnlijk niet op school die middag vanwege therapeut-bezoek dus ik heb die brief nooit gekregen.
Hij kwam net thuis van school en zei dat hij achterloopt met spelling omdat de ene juf na een gesprek met de andere juf zei dat hij bepaalde dingen wel moest doen die hij eerst niet hoefde te doen (dacht hij). Hij is ook nog niet doorgetoetst op CITO-niveau; hij heeft wel een dictee moeten maken niveau groep 7 maar wat daaruit is gekomen is onduidelijk.
Er is sowiso op het moment helemaal geen sprake van enige duidelijkheid en hij wordt ook niet geholpen bij het maken van zijn planning. Hij weet dus niet wat hij wel en niet moet doen en zijn planning wordt ook niet gecontroleerd. Hij krijgt ook niet zoals eerder afgesproken huiswerk mee. Daarnaast dacht hij dat hij "extra" rekenwerk zou krijgen maar hij werkt uit precies dezelfde boekjes als de rest.
Hij heeft het gevoel dat ze hem maar wat laten aanrommelen omdat school zelf niet weet wat met hem aan te moeten en het dus maar op hem afschuiven. Dat idee heb ik ook.
Ook zei hij dat hij een aantal keer om hulp gevraagd heeft bij bepaalde werkjes en dat hij steeds afgewimpeld wordt. Hij heeft op het moment 0,0 vertrouwen in zijn juffen en in school. Ik ook uiteraard. Het typerende (en gevolg) is dat hij bijvoorbeeld thuis de oefen-CITO toetsen uitstekend maakt en binnen de tijd en dat hij op school uit onzekerheid fouten maakt die hij anders nooit zou maken. Kortom, hij is aan het onderpresteren.
Ik ben het allemaal aan het opschrijven tbv het gesprek a.s. dinsdag. Maar ik ben zwaar teleurgesteld in de hele gang van zaken. Het is onnodig en mijn zoon is de dupe uiteindelijk. We verliezen kostbare tijd en zoon raakt alleen maar onzekerder en gedemotiveerder...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-09-2010 om 23:34

Reactie juf

Vanavond heeft zijn juf (zijn eigen die hij al langer heeft) gebeld en de hele situatie uitgelegd en ook gezegd dat het allemaal eigenlijk haar fout is. Zij heeft vanwege al die directie-wisselingen een stap overgeslagen in de procedure. Ze is met man en macht bezig om mijn zoontje gewoon naar groep 8 te laten gaan en was er heel positief over dat dat gewoon door gaat. Zeker nu ze contact heeft gehad met de ex-behandelaar van mijn zoontje en die is ook hartstikke voor. Net als de plusklas-coordinatrice en de IB-er. Voor de directrice is ze niet bang. Die is gewoon onwennig en onzeker en wil geen beslissing nemen die ze niet kan verantwoorden. Maar het komt goed!
Kortom, ik ben wat meer gerustgesteld en belangrijker nog, zoonlief ook. Na het gesprek met de directrice a.s. dinsdag gaan zijn juffen, hijzelf en ik om de tafel zitten om het plan van aanpak te bespreken tot aan de CITO. Pfff, wat een gedoe. Wordt vervolgd

Wat zielig voor je zoon

Moet hij echt met 10 jaar al naar het VO?

Primavera

Primavera

21-09-2010 om 10:57

Waarom zielig, nikus?

Dat is toch helemaal niet zielig voor een kind wat graag leert, maar juist leuk.
Mijn eigen vader heeft meer dan een halve eeuw terug indertijd op de lagere school ook twee keer een klas overgeslagen (toen heette dat nog zo ipv versnellen). Hij heeft zich daarom echt nooit zielig gevoeld.
Verder hangt het er maar van af wat je gewend bent. In Nederland gaan kinderen relatief laat naar de middelbare school. In andere landen gaan kinderen zo wie zo standaard met 11 naar het middelbaar onderwijs en met 1 keer versnellen of verjaardag in de herfst ben je dan ook 10 als je de leerstructuur van middelbaar onderwijs aangeboden krijgt. Daar is niks bijzonders aan.
Groeten Primavera

erwtje

erwtje

21-09-2010 om 14:47

En dat vind ik nu zielig...

Denk je dat er ook maar iemand iets opschiet met zo'n rotopmerking. Kan me er ontzettend boos op maken. Weet je wat zielig is. Een kind met interesses vergelijkbaar met veertien/vijftienjarigen nog een jaar op de basisschool houden.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-09-2010 om 14:52

Kogel is door de kerk!

Zo, net gesprek gehad met zowel de nieuwe directrice als de IB'er.
Het is allemaal nu klip en klaar met alle neuzen naar dezelfde kant: zoonlief gaat officieel zoals beoogd naar groep 8 of liever gezegd: hij wordt schoolverlater. Directrice is aardig op de hoogte van hb en hb-kinderen en past een versnelling alleen toe als dat echt de enige beste optie is; laat staan een tweede versnelling. Ze beseft heel goed dat je geen garanties kan geven en dat je moet uitgaan van wat op dit moment het beste is voor een kind en dat was voor haar nu duidelijk na zoveel mogelijk informatie te hebben ingewonnen.
Deze week gaan juffen, zoon en ik om de tafel zitten om het plan van aanpak door te nemen en daarnaast houden we iedere twee weken even ruggenspraak om de vinger aan de pols te houden zeg maar.
Zoon is al op een aantal zaken doorgetoetst; alhoewel hij gewoon al grotendeels op groep 8-niveau werkt (met rekenen doet hij gewoon al mee met de wiskunde brugklas VWO) zijn er een aantal kleine dingetjes (basisvaardigheden) uit groep 7 die hij nog moet doen maar in principe zou hij de CITO op zijn sloffen moeten kunnen halen.
Er komt extra aandacht en begeleiding voor wat betreft taakplanning, structuur aanbrengen en zijn specifieke manier van leren. Dus meer visueel ingesteld. Verder wordt van dat slordige schrijven "op tempo" geen punt meer gemaakt. Alles gaat straks toch op de computer, hij krijgt typles en hij schrijft goed genoeg.
Ik mag het zoonlief straks vertellen en wat zal hij opgelucht en blij zijn!!
Nikus, een beetje kort-door-de-bocht opmerking hoor. Zielig zou zijn als mijn zoon nog een jaar langer zou moeten doormodderen op school waar hij gewoon klaar mee is; in alle opzichten.

Nou

Met 10 jaar tussen de grote pubers zitten lijkt mij niet bevordelijk voor een kind. Mijn neefje moest ook zso nodig versnellen van zijn ouders. Het kind is nu 15 en zit op het MBO. Hij kon het dus helemaal niet bijsloffen. Hij heeft een hoop gemist het arme kind.
Begonnen met 10 jaar op het VWO en nu MBO. Toch sneu

Tirza G.

Tirza G.

21-09-2010 om 22:03

Nou

Dat is dan welgeteld één voorbeeld. Ik ken (zijdelings) een meisje van 15 wat na het gymnasium naar een universiteit in de VS is gegaan. En dat gaat gewoon prima.

Tirza

ploun

ploun

22-09-2010 om 11:49

Niet gedaan

Wij hebben dochter niet laten versnellen: ze is al van eind zomer, de klas boven haar kende veel probleemkinderen, dochter stond toen niet zo heel sterk in haar schoenen, ze zou 16 zijn als ze het huis uit zou gaan. Dat jaar "extra" heeft haar in ieder geval doen groeien. Zelfvertrouwen is gegroeid etc. Ze zit nu in gym 2 en heeft het erg naar haar zin en is helemaal op haar plaats.
Bij haar in de klas zit 1 11-jarige, die is behoorlijk klein van stuk, ook nog een oktoberkind (wordt dus volgende maand 12) en deze kan zich niet echt staande houden tov kinderen uit de hogere klassen. Dochter neemt hem nog wel eens in bescherming. De lieverd.

Primavera

Primavera

22-09-2010 om 13:05

Klein-van-stuk?

Ploun, zoals je het in je vorige berichtje schrijft lijkt het alsof je vindt dat bij eventueel versnellen rekening moet worden gehouden met de lichaamslengte.
Ik kan me heel goed voorstellen dat bij twijfel een eventuele probleemklas boven je kind de weegschaal naar de andere kant kan laten doorslaan, maar fysieke kenmerken zoals lengte, al-of-niet borstgroei of tandenwisselen alsjeblieft niet. Dat heeft niks meer met capaciteiten te maken.
Groeten Primavera

ploun

ploun

22-09-2010 om 13:40

Nee

Zo bedoel ik het niet. Ik wil alleen aangeven dat in het geval van klasgenootje van dochter het niet gemakkelijk gaat met dit ene specifieke geval. Deze jongen is opgevallen bij de groteren, hij is klein van stuk en jonger. Hij is er daarom aanvankelijk uitgepikt en mikpunt van spot geworden bij de ouderen. Middelbare scholieren zijn niet allemaal aardig. Het gaat hier trouwens om een scholengemeenschap in een gemiddelde provinciestad. In dit geval pakt het niet lekker uit voor het kind. Hij kan zich er op de een of andere manier tegen weren, heeft zelfs een paar keer gehuild tot groot vermaak va de ouderen. De klas helpt de jongen waar het kan maar dat lukt natuurlijk niet altijd. Hij haalt trouwens wel de beste cijfers van de klas.
Voor jou misschien niet, voor mij zouden lengte, gedrag, weerbaarheid wel meegenomen worden in mijn overweging, in combinatie met andere factoren, dus niet alleen fysieke omstandigheden. Ik ken trouwens iemand die lengte van kind en jong gedrag heeft laten meespelen in het niet laten versnellen van kind. Maar goed, eem ieder maakt zo zijn eigen afwegingen voor wel of niet versnellen.

ploun

ploun

22-09-2010 om 13:43

Herstel

Hij kan zich er op de een of andere manier tegen weren moet zijn Hij kan zich er op de een of andere manier NIET tegen weren.
Aanvulling: als er meer jongere kinderen zitten dan is dat natuurlijk wel fijn. Fysiek zul je in ieder geval minder opvallen.

erwtje

erwtje

22-09-2010 om 15:15

Afgaan op lengte...

Hier dus een elfjarige in de brugklas die erg blij is dat ze versnelt is, anders was ze een uitzondering geweest in haar plusklas op het VWO.

De oudste ging nog jonger (9 jaar) en was toen inderdaad de kleinste van de klas. Wij hebben er nu drie jaar later nog steeds geen spijt van. (overigens zou ze, als ze nu in de brugklas zou zitten nog steeds 1 van de kleinsten van de klas zijn... echt groot is ze namelijk nog steeds niet. en zal ze dus ook niet meer worden). Ben dus erg blij dat we dat niet als uitgangspunt genomen hebben.

Pelle

Kom op waar haal jij die wijsheid vandaan?

Bij zoon in de klas zit er nog 1 die 11 is en die wordt heel snel 12.

Wij woorden het hier niet over eens, dat is een conclusiue die ik al eerder stelde. Dus de discussie met jou heeft geen zin.

Wat betreft het versnellen. Houden jullie er rekening mee dat een meisje van 15 opo de UV ook echt een meisje van 15 is? Men gilt huizen hoog als Laura Dekker wil zeilen over de wereld maar een kind met 15 naar de UV is doodnormaal?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2010 om 15:44

Klein zijn

Lengte en "gedrag" worden helaas maar al te vaak gebruikt als valse argumenten tegen versnellen net als "nog niet schoolrijp zijn" "te jong" "te speels" dat zijn bij kleuterverlengen.

Als lengte een rol zou spelen van belang vrees ik dat zoonlief nog vele jaren had moeten aanmodderen op de basisschool want hij is dan wel niet te klein maar wel relatief klein zelfs tov veel leeftijdsgenoten. Nou en? De een heeft een bril, de ander rood haar, de een is klein, de ander dik. Kinderen vinden als ze willen echt wel zat andere kinderen die niet "voldoen" aan het gemiddelde/ideale beeld om te plagen of te pesten. Ook op de basisschool.
Iedereen begint weer "onderaan" op een middelbare school. Iedereen moet wennen en overal wordt geplaagd en gepest. Dat los je niet op met nog een jaartje doorkneuteren op de basisschool.
Weerbaarheid kan je aanleren. Omgaan met pesten ook.
Natuurlijk wordt ook zoonlief wel eens geplaagd met zijn geringe lengte maar hij ligt er niet wakker van en weet heel goed die kinderen "te dissen" danwel hij maakt er zelf een goede grap over. Klaar.
Het zijn trouwens vaak vooral de ouders/leerkrachten die een probleem maken van lengte; niet zozeer de kinderen. Ik zie dat ook met voetbal: schrikken die ouders zich kapot als hun smurf tegen jongens moet spelen die twee koppen groter en drie keer zo breed zijn. Maar die kleintjes weten maar al te vaak die groten te slim en/of te snel af te zijn. Dat "klein-zijn" kan je ook zien als een voordeel en niet als een handicap.
Als je als ouder/leerkracht dat flauwekul-argument van lengte een rol laat spelen geef je je kind wel een heel sneu signaal af. Feitelijk kan je je kind dan dus laten denken dat hij te klein is en dus niet volwaardig mee telt. Zeker niet op dat moment. Dat vind ik zielig en zwaar onterecht.
Ik zeg niet dat versnellen voor ieder kind altijd de juiste oplossing is. Voor mij zou het wel een uitkomst zijn geweest vroeger en voor mijn zoontje is het de enige juiste weg om te bewandelen op dit moment.

Leeftijdsverschil

Het zoontje van mijn vriendin is 11. Zit nu in groep 8. Zoonlief zit in 1 VO Zoon is qua gedrag en fusieke groei ver booven zijn vriendje uitgegroeid. Het klikt ook niet meer omdat de aansluiting mist. A knikkerts nog en zoonlief heeft net zijn knikkerzak weggegooit

Sociaal emotioneel zal een kind dat versneld een stapje harder moeten lopen. Ze leveren eerder hun knikkerzakje in! En dat werkt door in hun hele carriere. tot ze de schoolcarriere hebben afgerond zullen ze de jongste blijven!

Ik ben niet voor versnellen!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-09-2010 om 15:50

Nikus

Nikus, het is vaak kiezen uit twee kwaden. Er is denk ik bijna geen ouder die het reuze fijn vindt als kind met 10 of net 11 jaar naar het VO gaat. Maar het alternatief - nog langer op de basisschool - is voor sommige kinderen écht een stuk beroerder. Er zijn nog steeds heel veel basisscholen die niet in staat zijn de erg slimme kinderen op een verstandige manier bezig te houden, waardoor sommige kinderen zelfs volledig vast lopen. Dan kan met 10 of 11 naar het VO gaan een verademing zijn.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2010 om 15:54

Nikus

Nikus, een kind van 15 of 16 dat naar de Universiteit gaat is niet "doodnormaal" maar ook geen uitzondering. Het zou hier in NL wel als normaler moeten worden beschouwd; zeker tov andere landen.
En als je 15 of 16 te jong vindt om naar de Universiteit te gaan, dan ga je toch een jaartje wat anders doen? Maar vind jij als ouder het te jong of vindt het kind het zelf? Zie jij als ouder niet teveel beren op de weg danwel heb je moeite om je kind los te laten in die "boze buitenwereld"? Dat moet je wel goed zien te onderscheiden.
Ik ben trouwens zelf op mijn 16e het huis uit gegaan zonder problemen. Maar zoonlief mag rustig tot zijn 18e ofzo thuis blijven wonen hoor; lijkt mij best ok als we het allebei gezellig danwel praktisch vinden
Je moet nu geen problemen maken van dingen die je niet in de hand hebt/kan voorspellen.
Dat het bij de een verkeerd heeft uitgepakt hoeft nog niet te betekenen dat dat voor de rest ook zal gelden.

Elisa ,pelle

Ik was ook 17 toen ik het huis uitging. 19 toen ik trouwde. Dus al zeer vroeg zelfstandig.

Wat moet een kind dan dsoen in dat ene jaar? Lanterfanteren? of vakken vullen bij de C1000? Heel veel meer mogen ze niet!

yep, oost Grunn! Ja toevallig zijn ze allemaal 12 op 1 na! Dat is dan ook gelijk de kleinste van de klas (en de gangmaker dat dan wel weer

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 16:01

Nikus

Van een jaartje vakken vullen of kassa draaien bij C1000 krijg je niks.Ohja,toch wel,werkervaring.Staat goed op je cv,niet te beroerd zijn om te werken.
Post lopen,kan ook nog.
Bastet

Maar bastet

Dat zeg ik ook niet alleen valt dan het voordeel van het versnellen weg. Want als je al geen voldoening uit je reuliere studie haalt dan lijkt het mij dat je dat ook niet uit je postbode baantje haalt!

Werken is in mijn optiek prima alleen zonde van het versnellen!

Bastet

Bastet

22-09-2010 om 16:31

Weet ik niet,nikus

Als versnellen ervoor zorgt dat je niet vast loopt in het reguliere onderwijs,dan heb je al veel gewonnen.
Ik vind het persoonlijk dan minder belangrijk of je dan ook werkelijk een jaar wint.Volgens mij is de tijdwinst niet het belangrijkste doel van versnellen.
Bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-09-2010 om 20:05

Argumenten voor/tegen versnelling

http://www.eduratio.be/versnelling1964.html

Guinevere

Guinevere

23-09-2010 om 11:14

Wat een gezeur

Tjonge, wat een gezeur hier over Elisa en haar zoon. Het lijkt me dat Elisa haar zoon toch beter kent dan bv. Nikus. En de school van Elisa is ook overtuigd. Weer typisch zo'n "de beste stuurlui staan aan wal" verhaal.
Als het trouwens over lengte gaat, dan kan mijn jongste nu net voor het eerst instromen op de peuterzaal, samen met de 2-jarigen. Terwijl hij toch echt dit schooljaar mag instromen op de basisschool. Lekker argument is dat dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-09-2010 om 14:02

Nikus

Ik spring er zomaar middenin. Als ik hoor dat een kind van 10 al naar het voortgezet onderwijs gaat heb ik daar ook een bepaald beeld bij. Niet zozeer 'zielig' als wel 'klein'. Zo'n kleintje tussen al dat grote volk dat is me wat. Maar om die reden hou je een kind niet op de basisschool. Mijn dochter is keurig op haar 12de naar het VWO gegaan, volledig op advies van school, en zit nu op haar 17de op het MBO. Waar kun je ons van beschuldigen? (Ze had altijd achten op haar rapporten op de basisschool.) Een kind kan nog zo geniaal zijn maar als het niet gemotiveerd is komt hij vanzelf op het mbo. Daarnaast denk ik niet dat mijn dochter geniaal is. Het voortgezet onderwijs bleek gewoon moeilijker dan het basisonderwijs voor haar. Nou dan toch niet vwo, of havo? Ik wil niet naar tegen je doen, maar je pretendeert meestal een stoere moeder te zijn. Niet piepen, maar aanpakken. Ik vind dit typisch een voorbeeld van 'aanpakken'. Als een kind zo slim is dat het schooljaren kan overslaan moet het met de juiste begeleiding die kans ook krijgen. En zolang kind zijn of haar autootjes of barbies niet weg wil doen, dat ook gewoon toestaan. Goed kunnen leren wil niet zeggen dat je meteen al je speelgoed weg moet doen.

Ben het hiermee eens

"Als een kind zo slim is dat het schooljaren kan overslaan moet het met de juiste begeleiding die kans ook krijgen" - hier ben ik het mee eens. Ik heb meerdere ervaringen met versnelde kinderen op mijn werk en meestal pakt het gewoon heel goed uit. Ja, ook 9 of 10 jarigen naar het VO.

Annet

Annet

23-09-2010 om 21:14

Nikus, ik snap er niets van

Jij hebt zelf een kind dat anders is dan gemiddeld.
Ouders van hb-kinderen hebben ook een kind dat anders is dan gemiddeld. Zij zoeken oplossingen om hun kind zo goed mogelijk te laten functioneren. Dat kan zijn versnellen, verbreden, naar Leonardoklas, naar speciaal onderwijs, thuis extra uitdagen, laten vervelen, leren om hiermee om te gaan, en ga zo maar door.
Ouders doen dit naar hun beste vermogen, rekening houdend met hun kind, de school waar kind al op zit, de andere scholen die mogelijk zijn, etc.
Waarom denk jij dan te kunnen beoordelen dat versnellen fout is? Dit kan nooit waar zijn voor elk kind.
Er is toch ook niet één oplossing voor een kind met adhd, pddnos, asperger, etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.