mamsavan2
16-06-2010 om 10:15
Nogmaals entreetoets
Ik vraag me iets af, en ja, ik weet dat ik daarmee naar school kan stappen...., maar ik wil geen zeur zijn, want ik heb niets te zeuren. Graag even anoniem.
Mijn kind kreeg de entreeuitslag mee en bij de meeste onderdelen stonden zoals je mag verwachten de sterretjes ongeveer in hetzelfde gebied alleen de volgende 2 niet. bij spelling zit er een percentiel verschil van 60 tussen de werkwoorden en niet-werkwoorden ( is toch allebei spelling????) en de woordenschat ligt ver onder de andere niveau's.
Is er wellicht een juf die de opgaven gezien heeft????
mamsa
M Lavell
16-06-2010 om 10:27
Verschil met andere scholen
Het percentiel geeft aan hoe de leerling staat ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Als kinderen daar ver onder scoren hoeft dat niet per se aan de capaciteit van het kind te liggen.
Het kan ook liggen aan de school. Het is mogelijk dat aan de specifieke deelgebieden op jouw school veel minder aandacht is besteed dan op de meeste andere scholen. Dat kan komen omdat de school het op een ander moment in het programma heeft staan (later). Het kan ook komen omdat de leerkracht die jouw kind heeft het niet belangrijk vindt (dat hebben mijn kinderen meegemaakt).
Er is geen man overboord.
Die entreetoetsen zijn er voor om op te sporen waar precies extra aandacht nodig is. Dat weet je nu. Je hoeft de opgaven niet precies te kennen.
Oefenen op de deelgebieden is genoeg.
Groet,
Miriam Lavell
mamsavan2
16-06-2010 om 10:32
Pelle
Ok, die werkwoorden zijn dus de vervoegingen, dubbel t, dt ed. Nou die score was juist goed en de niet werkwoorden niet. Terwijl mijn kind juist sterk is in dictee. Krijg sterk het gevoel dat er iets niet goed gegaan is. Kind is een dag niet lekker geweest....viel die niet werkwoordtoets toevallig samen met de woordenschat ?
mamsa
M Lavell
16-06-2010 om 10:34
Dictee
"Nou die score was juist goed en de niet werkwoorden niet. Terwijl mijn kind juist sterk is in dictee. "
Misschien zijn die dictees vooral op werkwoorden gericht en niet op moeilijke woorden.
Moeilijke woorden oefenen dus.
Groet,
Miriam Lavell
mamsavan2
16-06-2010 om 10:38
Miriam,
De spelling is onderverdeeld in een deel werkwoorden en een deel niet- werkwoorden. De werkwoorden zijn juist heel erg goed gemaakt en de niet-werkwoorden 60 percentiel lager. Dat vind ik vreemd ( juist , omdat ze goed is in dictee)
mamsa
mamsavan2
16-06-2010 om 10:42
Niet goed gelezen
Ze oefenen via woordpakket...en dat doet ze prima ..
mamsa
Inge M
16-06-2010 om 12:22
Ken je woordkasteel
Dat is een gratis programma om spelling te oefenen. Je kunt kiezen voor een toets op niveau van groep 7 of 8. Als je kind die toets doet, komt daar precies uitrollen hoeveel wel of niet bekend is.
Het verschil met woordpakket is dat ze dat in stukjes doen van bepaalde spellingsregels. Entreetoets is alle regels door elkaar
mamsavan2
16-06-2010 om 13:18
Inge
Nu wel 
ik heb de toets eind 7 laten maken en zie dat er wel degelijk hiaten zijn. kan nu ook wel een link leggen naar de slechte woordenschat....daar moet geoefend worden.
Mooi programma, de jongste zit er nu nog achter.
mamsa
Lucette
16-06-2010 om 13:47
Gisteren 10 minuten gesprek gehad over entreetoets
hallo mamsa,
Mijn zoon had over het totaal 96 percentiel en dus entreetoets goed gemaakt. Maar spelling van niet-werkwoorden viel idd ook bij hem onder het gemiddelde terwijl hij erg goed in spelling is.
Gisteren op 10 minuten gesprek over gehad met juf en volgens haar is de entreetoets dit jaar vernieuwd en zaten er behoorlijk veel woorden in die in de stof van groep 8 zitten,...
Bij ons had de hele klas niet-werkwoorden "slecht" gemaakt, terwijl de klas bij de LVS toetsen altijd goed scoort.
grtz
Lucette
Ida
16-06-2010 om 14:01
Wanneer uitslag
Hoelang duurt het voor de school de uitslag heeft? Hier hebben de kinderen half mei de laatste entreetoets gehad, de uitslag is nog niet binnen, misschien zelfs na de zomervakantie (en we zijn laat dit jaar). Ik vind dat zo raar, dat was voorgaande jaren niet.
Lucette
16-06-2010 om 15:37
Hier
Hier is entreetoets eind april gemaakt en resultaten kwamen 1e week van juni terug.
mamsavan2
16-06-2010 om 15:48
Lucette
Ik hoorde vanmiddag van kind dat de leraar had gezegd dat de hele groep nog flink met de spelling moest oefenen........het ligt dus niet alleen bij mijn kind. Verder geloof ik dat de definitieve beoordeling komt in oktober als alle toetsen bij het cito zijn geweest. Wellicht dat er aan de normering iets veranderd. Heb wel met kind afgesproken dat ik niet alleen op de aktie van school wil wachten, maar dat zo ook thuis moet oefenen.
mamsa
Mamalu
16-06-2010 om 18:47
Ja, ook hier
Mamsa, ook mijn kind had een zeer verassend een (zeer) slechte uitslag voor precies hetzelfde onderdeel, zie de draad van mij hierboven. Het haalt het gemiddelde flink naar beneden. Ik heb het inmiddels van meer ouders gehoord. Helaas nog niet met de juf de uitslag besproken, maar ben heel benieuwd wat de oorzaak is... Mijn kind is juist beter in ww spelling dan dictee ...
vader
17-06-2010 om 13:10
Vergelijken met...?
Ik verwacht vandaag of morgen de uitslag van de entreetoets van mijn zoon. Ik begrip dat dat, verdeeld in onderdelen percentielen zullen zijn waarmee een vergelijking wordt gemaakt met 'het gemiddelde'.
Maar, waarmee wordt precies vergeleken? Alle Nederlandse groep 7 kinderen van dit jaar (en hoe hebben de eersten hun uitslag dan gekregen?, de kinderen van vorig jaar? de kinderen uit de klas?
En hoe zit dat dan met deze 'nieuwe' toets die dit jaar voor het eerst is gemaakt?
Vader
M Lavell
17-06-2010 om 14:29
Vergelijking
Er zijn twee manieren waarop de toets alle kinderen uit groep 7 met elkaar vergelijkt. De eerste is dat de (nieuwe) toets gemaakt wordt door een representatieve testgroep. De uitkomst van die test geeft al zicht op hoe de leerlingen zoal presteren.
Daarna pas wordt de toets op de scholen gemaakt en wordt er opnieuw met die controel uitslag vergeleken. Daar waar de uitkomst enorm verschilt van wat de controlegroep heeft gedaan, wordt er gecorrigeerd (sommige vragen tellen alsnog niet mee of krijgen een andere waardering in het geheel).
Dan is het een kwestie van punten tellen van alle ingeleverde toetsen. De behaalde punten worden in percentielen omgezet ( x procent maakt zoveel fouten, y zoveel, etc.).
Er wordt dus daadwerkelijk vergeleken met de prestaties van leerlingen in hetzelfde jaar.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-06-2010 om 16:25
Misverstand
Pelle:"Tja, corrigeren lijkt me niet eerlijk want de eerste uitslagen zijn al in april geweest en de laatsten komen pas in augustus. "
Daar had ik het niet over. Als de toets voor het eerst in het echt gemaakt wordt, wordt er opnieuw met de controlegroep gekeken of de beoordeling nog steeds klopt. Bij sommige vragen zal dat niet zo zijn. Die worden geherwaardeerd. Voor iedereen. Dus niet voor die in augustus wel en die in april niet. Meteen vanaf april al.
"Volgend jaar kan er dus vergeleken worden met alle groepers 7 die hem nu maken."
Er wordt meteen al vergeleken met de groep die 'm maakt. Het behaald aantal punten wordt omgezet in percentiel.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
17-06-2010 om 17:40
Fouten eruit
"De eerste groep die hem maakt (de aprilscholen dus) die krijgen een correctie door de vergelijking met hun eigen groep en vervolgens wordt er dit hele schooljaar niet meer gecorrigeerd? "
zo is dat.
Het eerste gebruik van de toets is in feite ook een controle op de controlegroep. Het is een veel grotere steekproef zo je wilt. Als er gekke verschillen zijn met de controlegroep (op basis waarvan de normering is gemaakt) dan moet je aannemen dat de controlegroep toch minder representatief was als gehoopt.
Daarna hoeft dat niet meer.
Groet,
Miriam Lavell
vader
18-06-2010 om 08:53
Aha...!
Aha, totaal niet aan gedacht dat er wel eens een controlegroep zou kunnen zijn.
De uitslag is er nog niet, wel een uitleg aan mijn zoon. Hij vertelde dat er nu een uitslag komt in termen van hoeveel fouten hij heeft gemaakt en dat er begin groep 8 een advies komt waarin iets wordt gezegd over VO waarin ook de definitieve entreetoets uitslag wordt meegenomen "want dan zijn de uitslagen van alle scholen binnen".
We wachten rustig af...
Vader
Pippin
18-06-2010 om 09:27
Spelling
Hier viel de spelling ook enorm tegen. We hadden al niet zulke hoge verwachtingen erover, het is duidelijk het slechte punt van zoon, maar hij zat met spelling op 16 percentiel. Het totale resultaat viel ondanks dat nog wel mee, gelukkig: 85 percentiel.
Maar het blijft jammer, van die spelling. Volgend jaar maar weer flink aan de slag met de toetstrainer.
jan
21-06-2010 om 09:46
Spelling
Hier scoorde dochter i.t.t. vele anderen op spelling 99 percentiel. Maar ja, rekenen 28. Je kunt het beter andersom hebben. Volgens juf mag men zelfs het onderdeel spelling eruit gooien om zo het gemiddelde op te krikken. Wat met rekenen natuurlijk niet kan.
Groet Jan
Jvo
22-06-2010 om 20:01
Opvallend
Opvallend dat spelling (niet-werkwoorden) relatief slecht is gemaakt door veel kinderen. Door mijn zoon ook, terwijl hij helemaal foutloos schrijft normaal. Werkwoordspelling had hij 100% goed.
Volgens juf (die ook verbaasd was) zou het aan de vraagstelling kunnen liggen. Maar dat denk ik niet. Van de 30 vragen had hij er namelijk wel gewoon 27 goed. En dat leverde een percentielscore van 80 op.
Voor de rest had hij rekenen boven verwachting goed gedaan en kwam zijn totaal op 94%. Die score maakt dus niet uit, en is ook absoluut niet zorgwekkend, alleen opvallend. Vooral omdat ik dat hier meer heb gelezen.
jan
28-06-2010 om 10:31
Weet't ook niet
Het werd me verteld door juf uit groep 6 destijds. Dat dat met onderdeel spelling mag, maar niet met een onderdeel van rekenen. Ik weet niet of dit enkel iets is van mijn school of dat cito hieromtrent regels hanteert. Misschien eens vragen op je school?
Groet Jan


